iCulture peilt: Hoe tevreden ben jij over de app van jouw bank? [uitslag]
Nieuws lezen, weerbericht kijken en saldo checken zijn dagelijkse activiteiten op onze iPhones. Je stelt daarom hoge eisen aan de apps die je daarvoor gebruikt. Wat mobiele bankierapps betreft is er in Nederland eigenlijk maar weinig keuze. Er zijn tientallen banken in Nederland, maar ze hebben lang niet allemaal een app. Omdat we steeds vaker bankzaken op de iPhone uitvoeren zijn we op de iCulture-redactie nieuwsgierig geworden: gebruik jij de app van je bank en hoe tevreden ben je daarover? Is de app van je bank een reden om over te stappen? Al die vragen hebben we in een mini-enquête gestopt.
Veel mensen denken dat het lastig is om over te stappen van bank, maar dat valt tegenwoordig best mee. Met de overstapservice die de banken aanbieden regel je dat vaste lasten zoals huur en energie voortaan via je nieuwe rekeningnummer worden geïncasseerd. Je moet nog wel een nieuwe bankpas in je portemonnee stoppen en een andere app installeren. We hopen met deze vragen te achterhalen hoe de Nederlandse iPhone-bezitters denken over de kwaliteit van de app van hun bank, of ze geneigd zijn om over te stappen als de bank-app niet bevalt en wat er kan verbeteren in de apps van de Nederlandse banken.
Deze poll vond plaats in december 2015 en is inmiddels gesloten. Hieronder vind je de uitslag.
Uitslag tevredenheid banken-apps
Hieronder vind je de uitslag van ons onderzoek. Er deden 2654 mensen mee, waarvan 99% daadwerkelijk de app van de bank gebruikte. Dit leverde 2.623 bruikbare ingevulde enquêteformulieren op.
Gebruik jij de app van jouw bank?
- Ja, ik gebruik de app van mijn bank: 99%
- Nee. Mijn bank heeft wel een app, maar die gebruik ik niet: 1%
- Nee. Mijn bank heeft geen app: 0%
Bij welke bank bankier je?
- ING Bank: 47%
- Rabobank: 26%
- ABN Amro: 16%
- SNS Bank: 5%
- Triodos Bank: 5%
- ASN Bank, RegioBank en Knab: elk 0%
Waarom gebruik je de mobiel bankieren-app van jouw bank niet?
Deze vraag werd alleen ingevuld door mensen die hadden aangegeven dat ze de app van hun bank niet gebruiken.
- Onveilig gevoel (beveiliging): 50%
- Onhandig: 15%
- Iets anders: 15%
- Privacy-overwegingen: 10%
- Te weinig overboekingen: 10%
- Ik gebruik een speciale saldo-app: 0%
Hoe tevreden ben jij over de app ABN AMRO Mobiel Bankieren?
Deze vraag werd alleen beantwoord door gebruikers van de ABN AMRO-app en leverde 428 bruikbare antwoorden op.
De ABN-Amro-gebruikers geven de app gemiddeld het rapportcijfer 8. Maar liefst 70% ziet geen reden tot overstappen vanwege de app en 16% vindt overstappen te veel gedoe.
Hoe tevreden ben jij over de app ASN Mobiel Bankieren?
Deze vraag werd alleen beantwoord door gebruikers van de ASN Mobiel Bankieren-app en leverde 51 bruikbare antwoorden op.
Maar liefst 82% van de ASN-klanten ziet geen reden tot overstappen vanwege de app. Gebruikers geven de app het rapportcijfer 8.
Hoe tevreden ben jij over de app ING Bankieren?
Deze vraag werd alleen beantwoord door gebruikers van de ING Mobiel Bankieren-app en leverde 859 bruikbare antwoorden op.
Deze gebruikers zijn extreem tevreden over de app. Maar liefst 87% procent ziet geen reden om over te stappen vanwege de app en slechts 5% vindt overstappen te veel gedoe. Nog eens 5% is al overgestapt. Deze app krijgt het rapportcijfer 9.
Hoe tevreden ben jij over de app Rabo Bankieren?
Hoe anders is de situatie bij de app van Rabo Bankieren. De 1020 mensen die over de app beschikken en de vragenlijst hebben ingevuld, zijn ontevreden over gebruiksgemak, functionaliteit en snelheid. De hoeveelheid appupdates en correcte werking kunnen wel enigszins de tevredenheid wegdragen.
Wat betreft overstappen ziet het er bij deze bank ook totaal anders uit dan bij de collega-concurrenten. Slechts 19% van de gebruikers vindt de app prima en heeft geen reden om over te stappen, terwijl dat bij de andere banken meestal boven de 80% ligt. 32% zou wel willen overstappen, maar vindt dit te veel gedoe en 24% twijfelt nog. Verder gaat 13% binnenkort overstappen en meldt 10% dat het niet mogelijk is om over te stappen vanwege hypotheek, kortingen en dergelijke. De gebruikers geven de app het gemiddelde rapportcijfer 4.
Hoe tevreden ben jij over de app SNS Mobiel Bankieren?
Deze vraag werd alleen beantwoord door gebruikers van de SNS Mobiel Bankieren-app en leverde 87 bruikbare antwoorden op.
De gebruikers van deze app zijn over het algemeen erg tevreden. Maar liefst 74% wil niet opstappen vanwege de app. Ook vindt 14% overstappen te veel gedoe. Het gemiddelde rapportcijfer is een 8.
Vanwege het lage aantal mensen die de betreffende app gebruikt laten we de apps van Triodos Bank (50 respondenten, rapportcijfer 7), RegioBank (6 respondenten, rapportcijfer 8) en Knab (21 respondenten, rapportcijfer 7) achterwege. Heb je specifieke vragen over de uitslag, bijvoorbeeld welke functies gebruikers vooral missen of naar welke banken bepaalde gebruikers van een app vooral overstappen, stuur dan even een berichtje via onderstaand formulier, dan kunnen we kijken of we
Foto via Shutterstock, Stock-Asso.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties