Onderzoek Technologizer: mensen erg tevreden met iPhone
Door alle rechtszaken rondom de iPhone 3G zou je haast gaan denken dat de gadget de hooggespannen verwachtingen niet waar kon maken. Nadat de iPhone werd gelanceerd als waarschijnlijk de grootste hype in de geschiedenis van de telefonie, hebben alle Consumentenbonden en Trossen van deze wereld er wel aandacht aan besteed: het bereik, onderbroken telefoontjes, om nog maar te zwijgen over de batterijduur en de geslotenheid van het platform. Maar wat blijkt nou? Volgens een onderzoek van Technologizer onder meer dan tweeduizend gebruikers blijkt 91% volledig of zeer tevreden met de iPhone te zijn. En het onderzoek leverde meer verrassende resultaten op, waarvan hier een samenvatting.
Het behoorlijk uitgebreide onderzoek is gehouden onder meer dan 2150 mensen wereldwijd, van wie ruim tweederde Amerikaan is en bijna tweederde de iPhone 3G in zijn bezit heeft (en de rest de originele 1G). Dat is treffend, want als er érgens mensen lijken te klagen over het 3G-bereik, is het wel bij AT&T in de VS. Een grote meerderheid van de respondenten gebruikt naast zijn iPhone een Macintosh, wat de resultaten misschien wat rooskleuriger heeft gemaakt, omdat het kennelijk voor een deel om ‘Applefans’ gaat.
Terwijl de iPhone nog steeds een phone heet, is bellen ironisch genoeg niet de meestgebruikte functie van het apparaat. De telefoonfunctie moet namelijk na e-mail, internet en sms genoegen nemen met een vierde plaats op de lijst van veelgebruikte toepassingen. Het spelen van games gebeurt dan weer veel minder, ondanks de hoge verkoopaantallen van dergelijke applicaties in de App Store. Driekwart van de ondervraagden heeft wel meer dan 10 apps gedownload of gekocht in de App Store.
Apple kan toch wel trots zijn op de klanttevredenheid: van alle ondervraagden, van wie 97% al een update heeft gedaan naar firmwareversie 2.1, is slechts 9% helemaal niet of slechts enigszins tevreden met het apparaat, de rest volledig of zeer tevreden. Uit de onderzoeksgroep vindt 78% zelfs dat de prijs-/kwaliteitsverhouding naar behoren is. Een meerderheid is ook van mening dat Apple goed heeft gereageerd op aanvankelijke problemen.
82% van de mensen zegt namelijk dat firmware 2.1 veel problemen heeft opgelost. Over MobileMe is echter maar de helft van de mensen echt positief. Ook is een meerderheid kritisch over Apples strenge toelatingsbeleid voor de App Store: 36% vindt deze fratsen zelfs onacceptabel.
Tot slot laat Technologizer nog twee lijstjes zien met de meest voorkomende ergernissen en de meest gewilde features. Bij de ergernissen staan freezes op de eerste plaats, op de voet gevolgd door traag internet, slecht bereik en korte batterijduur. Bij de meest prangende wensen staat op nummer 1 weinig verrassend knippen en plakken, op gepaste afstand gevolgd door een betere camera, gebruik van de iPhone als draadloze modem, TomTom-functionaliteit en beschikbaarheid bij meer operators.
Bron: Technologizer. Via: Ars Technica
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ja!! Wat goed is, is goed he π
Jaa ik denk dat ik me wel kan vinden in dit verhaaltje en procenten
ik kan het er ook wel mee vinden. Ik vind ook dat ze wel een iets beters mogen doen met de gps unit die erin zit. Ik gebruik je nu namenlijk nooit.
Ik ben ook super tevreden met mijn iPhone sinds Firmware 2.1 π
Ik was al tevreden hoor, maar sinds Firmware 2.1 ben ik echt tevreden met de iPhone. De langdurigheid van de battery is veel beter, waardoor je veel meer ermee kan..
π
@MisticRain –
Maar dat staat er ook bij π
Nou vind ik het wel vreemd dat er met geen woord over flash gerept wordt… Dat is voor mij namelijk een behoorlijke ergenis. Ben verder wel tevreden, al zal ik blij zijn als er gezonde concurrentiestrijd komt op dit kaliber van communicatie & entertainment. Dat dwingt Apple ook wat meer tot het vrijgeven van de functies die we willen.
Ik heb nog nooit problemen gehad hoor met me iPhone, misschien een vastloper door een App maar thats it. Gewoon een vette telefoon met een heleboel mogelijkheden!
Zeer tevreden zelfs. Ben een echte blackberry man, maar de iphone heeft het toch gewonnen voor mij.
Het gemak waarmee alles gaat, super.
Nu nog een soort tomtom, en dan kan de e90 echt terug de kast in π
Wat de rest zegt. Het is heerlijk werken met die iPhone van mij. Ik heb nog nooit last gehad van de problemen die anderen omschreven (dropped calls, lange synchtijd/backuptijd enz.) Het enige is dat de 3G nog steeds zuigt, maar da’s t-mobile probleem.
Heerlijk die iPhone. Nooit meer een andere tel.
Wanneer kunnen we gaan ‘knippen en plakken’ met de iPhone?
Toch kloppen een aantal zaken niet in dit onderzoek. volgens mij is de groep respondenten niet representatief. Zo geeft de poster al aan dat: “Een grote meerderheid van de respondenten gebruikt naast zijn iPhone een Macintosh, wat de resultaten misschien wat rooskleuriger heeft gemaakt, omdat het kennelijk voor een deel om βApplefansβ gaat.
Daarnaast, de mensen die hier posten op iphoneclub.nl over goede ervaringen e.d., zijn al meer begaan met het toestel dan een doorsnee gebruiker en weten wat het apparaat kan met gemodificeerde software.
Zou wel eens cijfers willen zien uit een volledig willekeurige steekproef.
typisch gevalletje /dev/null voor dit onderzoekje.
Uit ander marktonderzoek blijkt dat Apple ondanks de grootste failure rate in de computerindustrie de hoogste klanttevredenheid scoort.
Heeft iets te maken met de idiote forgiveness & hype rond het merk
Misschien is dat wel de reden dat er nooit iets verbetert.
hier ook een tevreden persoon.
heb de iPhone nu een week of 7 en tot nu toe 2 vastlopers gehad door een App.
superfoon en nog steeds happy ermee.
Uit de grafiek blijkt dat Audio de vierde plaats inneemt. Zelfs de iPod functie zou dus nog voor de telefoonfunctie gaan!
Ook ik ben erg blij met mijn iPhone sinds de 2.1 release. Hij is stabiel, loopt niet vast (1x misschien sinds de 2.1 release, tegenover dagelijkse vastlopers/reinstall voor die 2.1 release. ) en wat ik nog het leukste vind van alles is dat ik me lekker voel met de iPhone 3G op zak. Kan mij nog herinneren dat er jaaaren geleden een nokia plaatje ergens verscheen van een nokia 3g telefoon. (niet de 666) toen dacht ik dat lijkt me leuk mobiel internet, en nou heb ik het π
Ik ben nog iedere dag blij met m’n iphone, ik gebruik hem ook ontzettend veel. Zoiets heb nog nooit gehad bij een ander apparaat. Waar het aan ligt weet ik niet, Apple, de hype, de ontzettend overdreven keynotes van Jobs (Dat geklap na elke uitgesproken zin :’)! ) of gewoon hoe hij eruit ziet en de ‘feeling’ van het besturingssysteem. Ik denk dat laatste. Ik weet ook zeker dat niemand met een htc dit ervaart.
Tja, ik dacht dat ik mazzel had met mijn iPhone1.0, omdat die 3G zoveel problemen gaf… Maar dat blijkt dus toch niet helemaal waar? Mmm, misschien moet ik het dan toch maar eens overwegen π
logisch toch? Je loopt toch niet de hele dag te telefoneren? (tenzij voor je werk mss) De ene belt al wat meer dan de andere,maar bij mij komt een telefoongesprek van een uur zeer weinig voor,terwijl ik meerdere uren na elkaar nr m’n muziek kan luisteren.
Dat is nu net het leuke… dat ie zoveel meer is dan alleen maar een GSM.
Zoals je merkt ben ik dus ook ZEEER tevreden met m’n iphone al blijf ik zeuren over WINTERBOARD als standaard applicatie zodat ik ‘m niet hoef te jailbreaken.
Representatief of niet het gaat om de gebruiker, apple fan of niet! Vergeet niet dat dit pas het begin is. Mensen kunnen zo lekker klagen maar de concurrentie heeft qua OS natuurlijk al behoorlijk wat ontwikkelingjaren achter de rug en als je dan als nieuwkomer in de telecom branche dit kan presteren, petje af hoor.
Sinds de introductie heeft ook apple veel geleerd van de gebruikers en zal daarom het systeem ook alles geven in de toekomst wat in hun macht ligt (tomtom software, mobiele TV, wellicht een FM ontvanger, 5 MP camera, etc.)
Dit is pas het begin! En ik ben nu al behoorlijk onder de indruk!!
Volledig tevreden! Super bereik hier in in Hengelo, zelfs in het betonnen blok van een school van mij gewoon alle streepjes vol 3G (Heb nog 2.0) en 1.6 Mbit download. Die van mij is 1x vastgelopen maar dat kan natuurlijk gebeuren. Ben volledig tevreden. π
Tja, totaal geen representatief onderzoek; lezers van Technologizer en tevens alleen mensen die de moeite nemen een enquete te houden.
Toch verbaast het me niets. Veel gebruikers betekent dat zelfs een minimale hoeveelheid zeikertjes toch opvallend lijken.