Ontwikkelaar: ‘Apple moet iPhone Safari Plug-in SDK maken’

Volgens ontwikkelaar Steven Troughton-Smith moet Apple een Safari Plug-in SDK uitbrengen voor de iPhone, waarmee je makkelijk functies aan de browser kunt toevoegen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

safari pluginOntwikkelaar Steven Troughton-Smith is het wel vaker niet eens met keuzes van Apple. Op zijn persoonlijke blog legt hij uit dat het een goed idee zou zijn, als Apple een SDK uitbrengt om Safari Plug-ins te maken. Om te bewijzen hoe dat werkt heeft Steven een plug-in gemaakt waarmee je via de browser van de iPad Lights Off kunt spelen. Volgens de ontwikkelaar is het zeer eenvoudig en vraagt het weinig kennis.


Misschien wordt Steven’s wens tijdens de WWDC wel werkelijkheid, want er zijn geruchten dat Apple plug-ins voor Safari gaat introduceren. Maar of ontwikkelaars ze dan ook kunnen maken, dat is nog niet zo zeker. Dergelijke plug-ins hebben ook een praktisch nut: ze kunnen bijvoorbeeld zorgen dat je filmpjes op bepaalde videosites kunt afspelen, die nu nog niet geschikt zijn voor de iPhone en iPad. Een waarschuwend woord: bij dergelijke toepassingen denk je al snel aan Flash, maar het is een misverstand te denken dat het alleen daarom gaat.

Wie dat wil kan Steven’s eerste plug-in voor Mobile Safari nu al downloaden en in de simulator gebruiken (of op een jailbroken iPhone).

De demo toont Steven’s spelletje Lights Off, gespeeld in de browser van de iPad:

Safari

Safari is de Apple's eigen webbrowser die standaard beschikbaar is op iPhone, iPad en Mac. Safari draait op WebKit, de motor achter de browser en ondersteunt alle huidige internetstandaarden. Safari heeft allerlei handige functies, zoals het instellen van favoriete websites, bladwijzers, het Safari-privacyrapport, het aanmaken van Safari-profielen en nog veel meer. De browser krijgt regelmatig nieuwe functies, samen met grote iOS-, iPadOS- en macOS-updates. Lees hier alles over Safari en nuttige tips.

Reacties: 12 reacties

  1. Agree, maar daar zijn ook al goede pakketten voor. Zoals iwebkit.

  2. Als deze kit er daadwerkelijk zou komen, zou dat een erg mooie ontwikkeling zijn.
    Apple zou er dan toch nog voor kunnen kiezen (al verwacht ik het niet) Flash toe te laten als plug-in. In dit geval is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor de instalatie en de gevolgen hiervan (batterijduur, performance etc) net zoals op bijv. de Nexus One.

  3. iWebkit is iets heel anders dan een plugin voor safari 😉

    En inderdaad zou dit een geweldig idee zijn maar dan nog gaan ze geen flash introduceren… want ook deze plugins moeten worden beoordeeld door Apple.

  4. Als dit mogelijk zou worden dan kan Apple niet meer de Flash plug-in tegenhouden. Ze krijgen dan namelijk een keiharde anti-trust zaak aan hun broek.

  5. Dream on… dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

    Zijn voorbeeld is bovendien wel heel slecht gekozen: Lights Off is gewoon als web app te spelen, geen plug-in nodig:

    http://www.apple.com/webapps/games/lightsoff.html

    Da’s dus absoluut geen argument voor een plug-in mogelijkheid, eerder het tegendeel: een mooie demonstratie dat HTML web apps voldoen voor heel veel toepassingen.

  6. Tjah, daar hoef je geen ontwikkelaar voor te zijn om dat aan te voelen. Dat IS gewoon zo.

  7. Dit kan toch al? Dit is toch gewoon een web-app? Ik mis het hele nut hiervan.

  8. Origineel geplaatst door Jeroen Wienen
    Als deze kit er daadwerkelijk zou komen, zou dat een erg mooie ontwikkeling zijn. Apple zou er dan toch nog voor kunnen kiezen (al verwacht ik het niet) Flash toe te laten als plug-in. In dit geval is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor de instalatie en de gevolgen hiervan (batterijduur, performance etc) net zoals op bijv. de Nexus One.

    Denk je nu serieus dat Apple Flash niet toestaat vanwege batterijduur, performance etc?

    In Flash kan je spellen maken, programma’s etc.
    Mensen kunnen deze dan buiten de Appstore om aanroepen.

    En daar verdient Apple niets aan. Dus dit komt gewoon weg niet.

    On-topic, plugins als Xmarks juich ik toe! Ideaal om al je bookmarks overal bij de hand te hebben (live).

  9. Sorry, maar voor dit soort prut spelletjes hebben we géén plugins nodig voor Mobile-Safari

    sterker nog, voor de gene die afgelopen de juiste link wisten te vinden naat google (hij stond op deze site) hadden tijdens de 30e verjaardag van PacManâ„¢ op de iPhone met ‘swipe’ kunnen spelen – op de desktop met de pijltjes toetsen en op de iPhone met je vingers naar links/rechts/boven/onder

    het enige dat Google vergeten was was het venster ook nog eens aan te passen zodat de view-port fatsoenlijk werkt

    iWebKit is mooi bedacht, maar het doet een aantal zaken niet zoals je kunt verwachten op een iPhone. Kijk echter op de demo’s van Apple en zie wat wel kan… en volgens mij kun je heel ver komen met de standaard developers kit

    plugins zie ik niet komen en zijn ook helemaal niet wenselijk (oh er zijn mogelijk een paar uitzonderingen) Zelfs voor de Desktop versie van Safari heb je nauwelijks plugins. Het meeste is echt wel voor elkaar te krijgen in CSS3 met web-kit uitbreidingen en HTML — en natuurlijk zijn er zaken die niet gaan, zoals contact maken met de web-cam (zoals in flash)

    Ik zou zeggen heren en dames programmeurs… bouw eens fatsoenlijke web-apps – er kan heel veel meer mee dan je zo zou denken

  10. Origineel geplaatst door Mark
    Origineel geplaatst door Jeroen WienenAls deze kit er daadwerkelijk zou komen, zou dat een erg mooie ontwikkeling zijn. Apple zou er dan toch nog voor kunnen kiezen (al verwacht ik het niet) Flash toe te laten als plug-in. In dit geval is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor de instalatie en de gevolgen hiervan (batterijduur, performance etc) net zoals op bijv. de Nexus One.Denk je nu serieus dat Apple Flash niet toestaat vanwege batterijduur, performance etc?In Flash kan je spellen maken, programma’s etc.Mensen kunnen deze dan buiten de Appstore om aanroepen.En daar verdient Apple niets aan. Dus dit komt gewoon weg niet.On-topic, plugins als Xmarks juich ik toe! Ideaal om al je bookmarks overal bij de hand te hebben (live).

    Flash is een zware toepassing die veel geheugen in beslag zal nemen. Hierdoor neemt de performance van de browser af. Dit zie je op ieder systeem. Steve Jobs zei al eerder dat ook de batterijduur een belangrijk punt is (ook dit wordt door andere smartphones ondersteund).
    Aangezien flash zo een zware toepassing is, zal dit dus ook niet helemaal vloeiend gaan werken op de iPhone, waardoor ik het spelletjes-argument uitsluit.

  11. Origineel geplaatst door Jeroen
    Origineel geplaatst door MarkOrigineel geplaatst door Jeroen WienenAls deze kit er daadwerkelijk zou komen, zou dat een erg mooie ontwikkeling zijn. Apple zou er dan toch nog voor kunnen kiezen (al verwacht ik het niet) Flash toe te laten als plug-in. In dit geval is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor de instalatie en de gevolgen hiervan (batterijduur, performance etc) net zoals op bijv. de Nexus One.Denk je nu serieus dat Apple Flash niet toestaat vanwege batterijduur, performance etc?In Flash kan je spellen maken, programma’s etc.Mensen kunnen deze dan buiten de Appstore om aanroepen.En daar verdient Apple niets aan. Dus dit komt gewoon weg niet.On-topic, plugins als Xmarks juich ik toe! Ideaal om al je bookmarks overal bij de hand te hebben (live).Flash is een zware toepassing die veel geheugen in beslag zal nemen. Hierdoor neemt de performance van de browser af. Dit zie je op ieder systeem. Steve Jobs zei al eerder dat ook de batterijduur een belangrijk punt is (ook dit wordt door andere smartphones ondersteund). Aangezien flash zo een zware toepassing is, zal dit dus ook niet helemaal vloeiend gaan werken op de iPhone, waardoor ik het spelletjes-argument uitsluit.

    Wij verzinnen vaak ook bepaalde dingen op kantoor om dingen niet naar buiten te brengen of te hoeven te doen.
    En gaan dan op een soort van “logica” af.

    De wereld is een grote nep-bende

  12. Origineel geplaatst door Mark
    Origineel geplaatst door JeroenOrigineel geplaatst door MarkOrigineel geplaatst door Jeroen WienenAls deze kit er daadwerkelijk zou komen, zou dat een erg mooie ontwikkeling zijn. Apple zou er dan toch nog voor kunnen kiezen (al verwacht ik het niet) Flash toe te laten als plug-in. In dit geval is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor de instalatie en de gevolgen hiervan (batterijduur, performance etc) net zoals op bijv. de Nexus One.Denk je nu serieus dat Apple Flash niet toestaat vanwege batterijduur, performance etc?In Flash kan je spellen maken, programma’s etc.Mensen kunnen deze dan buiten de Appstore om aanroepen.En daar verdient Apple niets aan. Dus dit komt gewoon weg niet.On-topic, plugins als Xmarks juich ik toe! Ideaal om al je bookmarks overal bij de hand te hebben (live).Flash is een zware toepassing die veel geheugen in beslag zal nemen. Hierdoor neemt de performance van de browser af. Dit zie je op ieder systeem. Steve Jobs zei al eerder dat ook de batterijduur een belangrijk punt is (ook dit wordt door andere smartphones ondersteund). Aangezien flash zo een zware toepassing is, zal dit dus ook niet helemaal vloeiend gaan werken op de iPhone, waardoor ik het spelletjes-argument uitsluit.Wij verzinnen vaak ook bepaalde dingen op kantoor om dingen niet naar buiten te brengen of te hoeven te doen.En gaan dan op een soort van “logica” af.De wereld is een grote nep-bende

    Daar zul je ongetwijfeld gelijk in hebben en dat zal hier ook vast wel een beetje aan de hand zijn, maar mijn punt is net dat dit al bewezen is in de praktijk op bestaande platformen (Android). De performance van de browser van de Nexus One wordt zichtbaar schokkerig als de Flash plug-in geïnstaleerd is.
    Beetje een eindeloze discussie waarschijnlijk;-)