Reacties voor: Ontwikkelaar: ‘iPhone-applicaties mogen best $10 kosten’

De ontwikkelaar van Instapaper heeft een opiniestuk geschreven over de prijsstelling van applicaties in de App Store. Volgens Marco Arment kun je prima $10 vragen voor een applicatie.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 31 reacties

  1. Helemaal mee eens. Ik zie veel mensen al schelden op applicatie die 79 CENT kosten. Die zijn echt helemaal contact met de realiteit kwijt. Aan de andere kant, er staat zoveel troep in de App Store, dat moet natuurlijk geen tientjesverhaal worden. Maar voorlopig vind ik het prijspeil in de App Store nog zeer laag.

  2. Ik heb he tliefst dat ze een tientje of meer gaan kosten…dan zijn ze sneller illegaal te downloaden 😛

    Opmerking iPhoneclub.nl – Eenmalige waarschuwing dat dit soort uitlatingen hier pertinent niet worden getolereerd.

  3. Ze zouden wat meer opties moeten maken in de App Store zodat je het kaf van het koren kan scheiden… Ik koop meestal pas een app als de recensies goed zijn, al moeten het er toch wel meer zijn dan 5-10. Van mij mag het best wat duurder, zolang je er kwaliteit voor terugkrijgt die in verhouding is met de prijs.

  4. ik vind hoe beter de applicatie hoe duurder het mag zijn, ik kijk altijd eerst naar de recenties in de US store als die er nog niet in de NL store staat, daar staan er toch genoeg 😛

  5. Kwaliteit is voldoen aan de verwachting van de klant… Zelf vind ik wat duurdere dingen als AirSharing en Things hun geld waard en een heleboel dingen die ik gratis heb gedownload absoluut niets waard. In beide gevallen was het waar naar z’n geld. Naar mijn mening is het dus niet relevant of iets gratis, weinig, 10 of 40 dollar/euro kost zolang het maar een oplossing biedt waar je als gebruiker op zit te wachten. De applicatie van de blogger vind ik daarom 8 euro te duur…

  6. Hij heeft het vooral over spelletjes….. aangezien de meeste gewoon ports zijn worden er niet echt veel kosten voor gemaakt lijkt mij.

  7. Origineel geplaatst door Alex
    Ik heb he tliefst dat ze een tientje of meer gaan kosten…dan zijn ze sneller illegaal te downloaden 😛

    alsof apple dat lang zal toestaan: de appstore is de sleutel… syncen via itunes… checken op illegale versie… bricken als er gevonden wordt… apple heeft die macht… het zou goed zijn als ze die dan gebruiken

  8. Als je een briljante app hebt ben ik er ook bereid er meer voor te betalen….. als er een goedkopere versie is die ook doet wat ik wil dan doe JIJ iets verkeerd, ik niet!

  9. Op het moment dat je applicaties koopt alleen gebaseerd op de recensies die er staan heb je gelijk een enorm slecht punt van de App Store te pakken. Onze applicaties, bijvoorbeeld My Football biedt een enorme set aan gegevens voor een zeer interessante prijs. Als je dan vervolgens mensen ziet klagen omdat er een bepaalde competitie ontbreekt en dan een slechte rating geven, gaat de gemiddelde rating omlaag voor een zeer vreemde reden.

    Als je dan naar applicaties kijkt, ik hoef geen namen te noemen maar dat zijn er enkele honderden, die veel minder aanbieden, dan kan er ook minder fout gaan, dus ook minder op aan te merken.
    Helaas wordt er geen verschil gemaakt tussen een applicatie die 100 features heeft en een paar bugs heeft en een applicatie die 5 features heeft.

    De prijsstelling is inderdaad vaak laag, maar bepaalde applicaties moeten meer aandacht hebben om te kunnen verkopen, dan is helaas het enige wat je kunt doen de prijs aanpassen bij de App Store en dat is best jammer. De App Store zou wat meer kunnen bieden voor de enorme hoeveelheid apps, niet echt goed doordacht van Apple.

    Want helaas is het zo, dat hoe goedkoper je app is hoe meer mensen je applicatie kopen aan het eind van de streep heb je vaak meer mensen die klagen om de meest kleine dingen.

  10. @Roland

    precies, je hebt helemaal gelijk, ze mogen beste een hoe prijs vragen, maar dan moet je ook echt goede kwaliteit leveren zoals de app Texas Hold’Em of Armado.. daar kun je gewoon aan zien dat er echt veel moeite is gedaan om het leuk te maken en het er goed uit te laten zien..

  11. Origineel geplaatst door Koen Pijnenburg(Supportware)
    Op het moment dat je applicaties koopt alleen gebaseerd op de recensies die er staan heb je gelijk een enorm slecht punt van de App Store te pakken. Onze applicaties, bijvoorbeeld My Football biedt een enorme set aan gegevens voor een zeer interessante prijs. Als je dan vervolgens mensen ziet klagen omdat er een bepaalde competitie ontbreekt en dan een slechte rating geven, gaat de gemiddelde rating omlaag voor een zeer vreemde reden.

    Als je dan naar applicaties kijkt, ik hoef geen namen te noemen maar dat zijn er enkele honderden, die veel minder aanbieden, dan kan er ook minder fout gaan, dus ook minder op aan te merken.
    Helaas wordt er geen verschil gemaakt tussen een applicatie die 100 features heeft en een paar bugs heeft en een applicatie die 5 features heeft.

    De prijsstelling is inderdaad vaak laag, maar bepaalde applicaties moeten meer aandacht hebben om te kunnen verkopen, dan is helaas het enige wat je kunt doen de prijs aanpassen bij de App Store en dat is best jammer.

    Want helaas is het zo, dat hoe goedkoper je app is hoe meer mensen je applicatie kopen aan het eind van de streep heb je vaak meer mensen die klagen om het meest kleine dingen.

    Dan moet je geen dev worden; of je nou 20.000 apps van €2 verkoopt of 4000 van €10, je moet wel bereid zijn om klanten te helpen wanneer dit nodig is. Als je het alleen doet voor het geld komen mensen daar zo achter. Als je het ook leuk vind en je wil je apps verbeteren (ze beter maken dan de concurrent) zullen de opbrengsten hiervan (kwantitatief en kwalitatief) hoger uitvallen. Dit oordeel wordt ook meegenomen bij het aanbieden van vervolg projecten. Als je daar geen zin in hebt en je bent alleen uit op een quick-win: prima, maar niet iedereen trapt er de volgende keer in. Ik weet zeker dat je bij iedere nieuwe app weer meer leert over wat de wensen van klanten zijn en hoe in te spelen op die wensen (of het bieden van support).

  12. @Koen Pijnenburg(Supportware) – Koen, wellicht heb je daar dan zelf meteen een interessant punt te pakken waamee indirect mijn stelling “Kwaliteit is voldoen aan de verwachtingen van de klant” wordt onderbouwd.

    Jouw klanten verwachten dus op de een of andere manier meer dan dat ze in werkelijkheid krijgen. Ligt dat dan aan jouw verkoop methode, m.a.w. schep je teveel verwachtingen of ligt dat aan de perceptie van de koper?

    Een applicatie met 5 features die feilloos werkt laat een tevreden gevoel achter bij de klant als op voorhand duidelijk was dat het tot die 5 features beperkt blijft. Als de applicatie met 100 features in 5% (..) van de gevallen een fout vertoont zullen negatieve gevoelens bij de klant de overhand krijgen.. er worden tenslotte 100 features beloofd.

    Naar mijn bescheiden mening kan je de applicatie dan beter minder uitgebreid maken maar wel feilloos en daarmee meerwaarde creëren.

  13. @Erp
    Ik begrijp niet helemaal het punt wat je probeert te maken.

    Mijn punt was dat het hele recensie systeem niet klopt. Omdat het geen recensie systeem is, mensen plaatsen hier supportvragen in. Apple heeft hier iets moois voor gemaakt, namelijk de Support URL. Wij kunnen namelijk iemand zijn vraag niet beantwoorden als hij dit in een recensie plaatst, het email adres van die persoon is dan niet te bekijken

    Wij bieden hoogwaardige support, zit een beetje in de naam, we bieden ook andere support producten aan. Wij beantwoorden 95% van al onze support vragen binnen een uur. We komen met zeer regelmatige updates.

    @El Abogado Del Diablo:
    Uiteraard is dat zo. Mij gaat het om het punt dat er geen recensies worden geplaatst, maar er wordt vaak commentaar geplaatst. Nu heb ik persoonlijk niks tegen commentaar, maar daar is een recensie systeem niet voor bedoelt. Als een persoon ons een mail verstuurt, dan heeft die persoon binnen een uur antwoord en een grote kans dat zijn punt wordt opgenomen in onze planning. Als hij een recensie plaatst, creeert hij juist het tegenovergestelde.

  14. Ik zou zeggen: laat alles op zijn beloop. Hij vergeet wel dat voor deze app’s geen verpakkingskosten gerekend hoeven te worden, en dat er geen inkopers tussen zitten die hieraan verdienen.

    Iedereen probeert het wiel opnieuw uit te vinden, maar Apple heeft dat al gedaan: een software winkel online, de SDK die voor ieder betaalbaar is, Apple zorgt voor een klein bedrag dat een applicatie voor de shopper bereikbaar wordt. En mede door alles bij elkaar krijg je enorm veel App’s voor een zeer scherpe prijs.

    Ik vind dat het met de App-store zoals het zich ontwikkeld prima gaat !

    Deze ontwikkelaar met zijn artikel ziet er brood in, maar zijn visie vind ik erg kort door de bocht.

    Ik heb verschillende App’s van tegen de 10 euro en meer, maar die zijn gemaakt door bedrijven met veel kennis van programmeren en die kunnen een professionele applicatie produceren van hoge kwaliteit. Voor deze App’s heb ik dan ook meer geld voor over.

  15. Een kleine aanvulling:

    dan is helaas het enige wat je kunt doen de prijs aanpassen bij de App Store en dat is best jammer

    Dat is nu waar ze het ‘nobele’ ambacht van ‘marketeer’ voor hebben uitgevonden. Je laat je 4P’s toch niet alleen maar afhankelijk zijn van de AppStore?

  16. @Koen
    Ik heb inderdaad ook de ervaring dat mensen gaan lopen klagen via het recensie systeem ipv dat ze een mail sturen naar het support adres. Erg vervelend, je krijg een negatieve recensie zonder dat je de kans het uit te leggen of te herstellen.

    Verder ben ik wel blij dat de discussie over de prijzen van de Apps eindelijk een keer op gang lijkt te komen op de verschillende iPhone sites. Voor 1 dollar is het haas onmogelijk een goed product neer te zetten, hier support op te leveren en ook nog iets aan te verdienen.

    Dus als we niet uitkijken staat straks de App Store helemaal vol met 1 dollar junk waar niemand wat aan heeft. Grotere bedrijven en goede ontwikkelaars zullen geen iPhone applicaties meer maken als er niets aan te verdienen valt en hun business dus ergens anders zoeken.

  17. @El abogado

    De App Store in korte tijd een zeer aggressieve markt geworden. Een applicatie voor een te hoge prijs aanbieden = je eigen ruiten in gooien. Helaas heeft marketing buiten de App Store een effect van korte duur en is geen permanente oplossing voor een ontwikkelaar.

    @iDeveloper:
    Ja inderdaad. De App Store wordt op dit moment geregeerd door Apple en de consumenten. De ontwikkelaar heeft nauwelijks tot niets te zeggen en weinig controle. Dit is voor de ontwikkelaar heel triest, voor de consument en Apple natuurlijk fantastisch. Nu zullen wij niet snel 10 applicaties aanbieden, die ook eigenlijk in 1 applicatie zou kunnen, maar er zijn genoeg ontwikkelaars die creatieve oplossingen gaan verzinnen, die in de ogen van Apple en de consument als iets gemeens gezien worden. Maar dat brengt dit met zich mee, zo’n uitdrukking over een hond in het nauw maakt rare sprongen(ben slecht in uitdrukkingen hoop dat ie klopt).

  18. @Koen Pijnenburg(Supportware) – Interessante ontwikkeling op z’n zachtst gezegd. Het revolutionaire aspect van de app store is dus dat er in een onderdeel van de software industrie een kopers markt is ontstaan waar de verkoper de “zwakkere” partij lijkt te zijn. Dat kan nog veel interessantere bewegingen op gaan leveren.

    Dit overigens met alle respect voor jouw inspanning met betrekking tot ontwikkeling, maar als dit de situatie is dan ben ik bang dat je niet anders kan dan er mee on leren gaan of toch andere marketing methoden zien te ontwikkelen in plaats van een eenvoudig “

    Helaas heeft marketing buiten de App Store een effect van korte duur en is geen permanente oplossing voor een ontwikkelaar.

  19. Tjah, beetje slap gezwets van em. Concurrentie is waar het om gaat en als je een goede app maakt die voor is op de concurrentie betaalt men er ook heus wel voor.
    Daarnaast, over welke goede spelletjes heeft hij het?
    Werkelijk elke game op de iPhone is dit moment inferieur aan andere handheld titels en dus ook niet de volle mep waard.
    Btw dat tilt scrolling moet Apple ook standaard in de browser etc integreren 😀
    Super handig.

  20. @El Abogado Del Diablo:
    Als softwareontwikkelaar wil je graag dat je product op een goede manier de markt op komt.

    Dit zijn wat kleine puntjes die het voor de ontwikkelaar ontzettend lastig maken:
    – Je kunt je applicaties niet fatsoenlijk testen, doordat het een geslote distributiesysteem is. Je kunt wel wat doen met handmatig test maar dit is vrij onmogelijk uit te voeren.
    – Je kunt niet snel reageren op bugs, wij hebben 1x met zeer veel aandringen een versnelde update procedure gekregen(3 dagen duurde het). Aangezien het vorige punt zo is, zijn bugs snel gemaakt.
    – Je wordt na maanden nog steeds geconfronteerd met oude recensies die mensen niet updaten, terwijl je een bepaalde bug misschien al tijden hebt opgelost.
    – Als je heel veel geluk hebt wordt je applicatie door apple in de App Store gefeatured. Helaas krijg je totaal niet te horen wanneer dit kan zijn, je kunt dan ook niet zelf een leuke aanbieding bieden of wat extra doen aan marketing.
    – Je hebt als ontwikkelaar niet de mogelijkheid om je gebruikers van een bepaalde applicatie op de hoogte te stellen van het feit dat je applicatie gedwongen van de app store gehaald moest worden. Helaas hadden wij dit en wilden onze gebruikers hiervan op de hoogte stellen, dit kon niet.

    Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn best wat punten die voor de ontwikkelaar verbeterd kunnen. We willen ten slotte een goed product voor jullie, de consumenten, neerzetten.

  21. We moeten wel onthouden dat hier ook vraag en aanbod speelt, wat de kwaliteit alleen maar verhoogt. Als je een goedkope maar goeie app uitbrengt en er is veel vraag naar dan zie ik niet in waarom je de prijs niet mag verhogen! Niemand wordt verplicht jouw app te kopen, dus als ze het er niet voor over hebben dan moeten ze hem maar niet kopen. Maar zoals reeds eerder vermeld: wanneer is een app goed en wanneer niet? Op de recensies kan je niet rekenen want die zijn vaak te subjectief. Daarom kan Apple beter een soort van preview systeem gebruiken. Je gebruikt de (volledige) app voor 2 dagen en daarna wordt de app vanzelf verwijderd en kan je beslissen of je hem koopt of niet. Zo zouden er volgens mij ook minder slechte recensies geschreven worden, omdat je exact weet wat de app precies doet en zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer je die app uiteindelijk koopt.

  22. @Koen Pijnenburg(Supportware)

    Je noemt punten die voor zowel ontwikkelaar als consument negatief uitpakken.
    Apple wordt er lijkt mij ook niet beter van, ze stonden toch altijd voor “alles werkt op een Apple”?
    Lijkt mij niet dat ze dat imago op deze manier uitstralen.
    Alles bij elkaar begrijp ik niet dat ze hier niet wat aan veranderen…. :S
    En dat je als ontwikkelaar je klanten niet op de hoogte kunt stellen op de meest uitgebreide manier, daar is misschien iets voor te zeggen, maar laat ze dan de kans gunnen om je app omschrijving nog 2 maanden te hosten, zodat mensen kunnen lezen wat er is voorgevallen.
    Wel balen als je een app koopt van bv. 5 euro en ineens is ie er niet meer, als men verder dan niets hoort kan dit ook nog schade opleveren in de vorm van imagoschade voor de ontwikkelaar.

  23. @Koen Pijnenburg(Supportware) – ik heb alle begrip voor de punten die je aanvoert, lijkt me inderdaad heel erg vervelend maar om eerlijk te zijn, de reactie die je in ieder traject van ontwikkelaars krijgt.

    Het is klaar maar hij doet het nog niet omdat: “vul hier een hele reeks valide argumenten in waarom de applicatie het nog niet (goed) doet”.

    En dan de grote “Maar…..” …. helaas voor jou en alle andere ontwikkelaars heeft de consument daar totaal geen boodschap aan. Vervelend maar wel de situatie waar je inzit. dus nogmaals m’n stelling “Kwaliteit is voldoen aan de verwachtingen van de klant”. Het enige wat je kan gaan proberen, alleen of met een verzameling kwaliteitscollega’s is de verwachtingen van de klant beter gaan managen.

  24. @El Abogado Del Diablo:
    Helaas is de positie die Apple inneemt, die het moeilijk maakt voor ontwikkelaars om juist dat te kunnen bieden aan klanten wat ze willen, mede door de punten die ik zojuist aangaf. Het lukt uiteindelijk wel maar het is niet optimaal en je hebt obstakels die er echt niet hoeven te zijn.

  25. de negatieve kritieken: het probleem is denk ik toch dat apple op een gegeven ogenblik “geswitched” is met haar review beleid. eerst kon je elke app een review geven zonder deze gekocht te hebben en nu moet je deze daadwerkelijk in bezit hebben. da’s al een kleine verbetering. 2) er zijn reviews die helemaal nergens op slaan, ook omdat de reviewer nog niet de hele app heeft getest. (heb daar zelf ook wel eens last van gehad.)

    de prijzen: we zijn denk ik te veel gewend geraakt aan prijzen van €0,79. da’s niet veel geld, maar ze rechtvaardigen nog steeds het recht om een goede (positieve of negatieve) kritiek te geven. worden de apps duurder dan geldt dat des te meer. ook sommige nederlandse ontwikkelaars maken er kwalitatief een potje van terwijl anderen juist een super app ontwikkeld hebben met goede ondersteuning en updates.

    apple store beleid: last but not least vind ik het jammer dat er zo veel apps te koop zijn die überhaupt niet eens in nederland bruikbaar zijn omdat de veel al georienteerd zijn op de us. het beleid van apple is hier absoluut tweeledig als je wel eens leest hoe moeilijk ze doen om sommige apps toe te laten…

  26. Het komt allemaal wel goed: de App-Store is er nog niet zo lang en zal zich vanzelf ontwikkelen met de ervaringen die ermee gedaan worden.

    Ik heb er veel vertrouwen in wat Apple ermee van plan is. Komt tijd, komt raad.

  27. Ik kan alleen praten als consument,maar ik ben zeker bereid om te betalen voor een app die echt goed is,en voor mij nuttig.
    Wel zou ik graag een soort trial mogelijkheid zien,dat lijkt me echt handig.

    Apps die met advertenties erin draaien gooi ik gelijk weer eraf.

  28. Als App’s zich kunnen meten met bv Beejive, Brainchallenge, Jaduu, Monkeyball, flick fishing, enz… Ja dan heb er er wel meer voor over !

  29. haha, en als jullie in een winkel staan, staan ze allemaal te zeuren dat het te duur is.
    ik heb liever dat ze goedkoper worden Nee de mensen gaan ze aanmoedigen dat het duurder moet.
    waar is Nederland het geldzeikerig landje?
    kom op zeg ze moeten duurder en ook nog zeggen als koper dat dat moet ja sjonge jonge belachelijk?
    mee eens?..

  30. Lol. Swen…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.