In het ondernemerstijdschrift Sprout kun je deze maand een portret lezen over Paul van Dijk (Cirkelsoft), die zijn baan heeft opgezegd om fulltime voor de iPhone te gaan ontwikkelen. Maar op de website van Sprout valt ook een ander artikel over de ondernemerskansen rond de iPhone te vinden: ze interviewden Manfred Witteman, ontwikkelaar van de onlangs nog gereviewde Super Wijngids voor de iPhone. Witteman heeft inmiddels duizenden applicaties verkocht en dat is bijzonder voor een applicatie die volgens het heersende prijspeil in de App Store “veel te duur” is.
Witteman beseft echter ook dat succes niet voor iedereen is weggelegd:
“Zolang je in de Top 10 van best verkopende applicaties staat, verdien je geld. Val je daar buiten, dan ben je weg”.
Als ontwikkelaar zette hij een boek van uitgeverij Podium om naar een iPhone-applicatie. Dat gebeurt nog niet zo vaak; vooral in Nederland zijn uitgevers bang om hun content digitaal beschikbaar te stellen.
“Uitgeverijen tobben al jaren hoe ze verdienmodellen aan online content kunnen koppelen.”
Bij de iPhone is sprake van een gesloten model, de content is beschermd, installatie en aanschaf is laagdrempelig, kortom: alleen maar voordelen voor uitgevers. Dat het toch lastig is om succes te hebben ligt volgens Witteman aan de hoeveelheid applicaties, maar ook aan de prijs:
“Dat onze gids 6 euro kost is voor veel gebruikers al een barrière.”
Een succesrecept voor iPhone-applicaties heeft de ontwikkelaar niet, maar hij denkt wel dat het hielp dat hij de eerste was met een dergelijke applicatie.
Het hele artikel is te lezen op Sprout.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Bij de lokale wijnboer laat ik me meestal door de kenners aldaar adviseren, maar in de supermarkten wil ik nog wel eens glazig naar zo’n muur met wijn gaan staan staren… Heb echter met deze wijngids inmiddels menig verdraaid lekker slobbertje her en der voor relatief wènig uit de schappen weten te trekken. Verder heeft meneer Klei een stijl van schrijven die mij wel aanspreekt, kortom: Prima app!
Toen de app verscheen is ie verkocht onder het mom van dezelfde prijs als voor een goeie fles wijn. Dat was voor mij dé aanleiding om ‘m meteen te kopen.
Het boek zelf kost iets van €15,- , dus tja.. valt mee.
Het probleem is gewoon dat de meeste applicaties rond het 1 euro niveau zitten.. Dan valt een applicatie van 6 euro al snel in negatieve zin op. Mensen beginnen al te mekkeren als een applicatie meer kost dan 0,79 cent.
Gelukkig bewijzen dit soort applicaties, dat ook hogere bedragen berekend kunnen worden. Zolang je applicatie maar goed is en waar biedt voor het geld.
Mijn favoriete app voor het weekend. En doordat ik gewezen werd op een lekker slobberwijntje van de aldi voor 2,29 euro waren de kosten er ook zo uit.
Slecht idee dat stoppen met z’n baan. In het begin verdien je er wel veel aan, maar als iedereen die er interesse in heeft het heeft gekocht, sopt het met de grote geldstromen.
Beter 1 wat duurdere applicatie waar je echt iets aan hebt, dan tig goedkope die weinig te bieden hebben. Met deze app heb ik al aardig wat leuke wijntjes kunnen scoren.
Toch hoop ik niet dat elk boek/naslagwerk nu als aparte app beschikbaar gaat komen. Als ik nu wel eens op ‘appshopper’ kijk, vliegen de losse boeken en hoofdstukken me al om de oren.
Iese siemple wat mij betreft.
Dit is typisch het voorbeeld van een applicatie die een echte toegevoegde waarde levert door informatie daar aan te bieden waar je er echt wat aan hebt. Op je iPhone in de winkel.
Heb je aan deze app in belgië ook iets? Welke winkels zijn vermeld?
Ja ok, heb je gelijk in, maar er wordt in het artikel gesproken over duizenden applicaties. Stel het zijn er 10.000. Levert dat dus 60.000 euro op. Daar gaat uiteraard nog wat vanaf voor Apple en de belasting wil ook vast nog wat. Weet niet hoeveel er dan in totaal af gaat maar laten we zeggen de helft. Houdt je dus 30.000 euro netto over. Daar kun je naar mijn mening alweer heel wat maandjes mee vooruit om een nieuwe applicatie te ontwikkelen. Plus van zo een wijnboek in de winkel komt ook om de zoveel tijd een nieuwere versie uit. Dan zou hij ook bij wijze van spreken een bepaald bedrag voor een update kunnen vragen…..
Op zo een manier hoef je in principe maar 1 keer per jaar een redelijk succesvolle applicatie uit te brengen. Die tijdspanne valt in mijn optiek best mee. Zou willen dat ik het kon 🙂
Erg goede applicatie en wat mij betreft zeker zijn geld waard!
Heb al een paar hele lekkere wijntjes kunnen halen door deze applicatie dus dan heb je die 6 euro er zo uit. Zeker gezien de vele vieze wijnen die ik anders gekocht zou hebben.