In het ondernemerstijdschrift Sprout kun je deze maand een portret lezen over Paul van Dijk (Cirkelsoft), die zijn baan heeft opgezegd om fulltime voor de iPhone te gaan ontwikkelen. Maar op de website van Sprout valt ook een ander artikel over de ondernemerskansen rond de iPhone te vinden: ze interviewden Manfred Witteman, ontwikkelaar van de onlangs nog gereviewde Super Wijngids voor de iPhone. Witteman heeft inmiddels duizenden applicaties verkocht en dat is bijzonder voor een applicatie die volgens het heersende prijspeil in de App Store “veel te duur” is.
Witteman beseft echter ook dat succes niet voor iedereen is weggelegd:
“Zolang je in de Top 10 van best verkopende applicaties staat, verdien je geld. Val je daar buiten, dan ben je weg”.
Als ontwikkelaar zette hij een boek van uitgeverij Podium om naar een iPhone-applicatie. Dat gebeurt nog niet zo vaak; vooral in Nederland zijn uitgevers bang om hun content digitaal beschikbaar te stellen.
“Uitgeverijen tobben al jaren hoe ze verdienmodellen aan online content kunnen koppelen.”
Bij de iPhone is sprake van een gesloten model, de content is beschermd, installatie en aanschaf is laagdrempelig, kortom: alleen maar voordelen voor uitgevers. Dat het toch lastig is om succes te hebben ligt volgens Witteman aan de hoeveelheid applicaties, maar ook aan de prijs:
“Dat onze gids 6 euro kost is voor veel gebruikers al een barrière.”
Een succesrecept voor iPhone-applicaties heeft de ontwikkelaar niet, maar hij denkt wel dat het hielp dat hij de eerste was met een dergelijke applicatie.
Het hele artikel is te lezen op Sprout.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties