Nieuwe richtlijnen voor ontwikkelaars vanaf eind april 2020
De meeste wijzigingen gaan in op 30 april 2020 en gelden zowel voor iOS als voor iPadOS. De grootste verandering voor gebruikers is dat het voortaan mogelijk is om reclame als push-notificatie te sturen. Dit kan bijvoorbeeld een Netflix-aanbeveling zijn voor een nieuwe serie. Voorheen was dit eigenlijk niet toegestaan, maar aanbieders zoals Netflix maakten er fanatiek gebruik van en Apple liet het oogluikend toe, wellicht omdat Apple de regels ook zelf overtrad. Apple heeft de regels nu wat versoepeld, maar tegelijk iets strenger gemaakt. Het is vanaf nu toegestaan om reclame in pushberichten te sturen, maar gebruikers moeten daar wel toestemming voor geven. Standaard staat het uitgevinkt.
Hieronder zie je de teksten voor en na:
De regels voor apps rond dating en waarzeggen zullen ook worden aangescherpt. De apps zullen worden afgewezen, tenzij ze een unieke ervaring van hoge kwaliteit bieden. Apple bepaalt of dit zo is.
Ook kunnen ontwikkelaars niet langer een eigen dialoogvenster tonen om naar App Store-reviews te bedelen. Ze moeten voortaan gebruik maken van de officiële API die door Apple wordt aangeboden.
Voor ontwikkelaars is het nog belangrijk te weten dat Sign In with Apple vanaf 30 april verplicht is in apps die al mogelijkheden bieden om op andere manieren verbinding te maken, zoals via Google en Facebook. Er zijn nieuwe tools beschikbaar gesteld door Apple, om die functie goed te implementeren. Ook zijn er nieuwe logo’s en buttons die ontwikkelaars meteen kunnen gebruiken. Met Sign In with Apple kunnen gebruikers veiliger inloggen, zonder dat ze steeds een account hoeven aan te maken.
Ontwikkelaars zijn verplicht om vanaf 30 april de SDK’s voor iOS 13 en iPadOS 13 te gebruiken. Dat houdt ook in dat ze toegang krijgen tot functies als donkere modus, ARKit 3, Core ML 3 en meer. Ook moeten ontwikkelaars hun apps geschikt maken voor alle momenteel ondersteunde apparaten, waaronder de iPhone 11 Pro Max en de 10,2-inch iPad (2019).
Momenteel draait 77% van alle apparaten die in het afgelopen kwartaal zijn verkocht op iOS 13, de nieuwste versie. Op de iPad is dat 79%. Juist daarom wil Apple graag dat ontwikkelaars hun apps updaten en de nieuwste tools gebruiken.
- 2020 - 04 maart: Reclame in notificaties gecorrigeerd: het is opt-in.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Met de Overboard-app breng je je verzameling bordspellen in kaart (31-12)
- Deze app geeft een jaaroverzicht van je Apple workout-data (27-12)
- Komt er nog een Apple TV-versie van KPN's tv-app? Dit is de nieuwste info (19-12)
- Je kan nu ook WhatsAppen met ChatGPT (19-12)
- Instagram laat je nu terugblikken op 2024 met een fotocollage (17-12)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 5 reacties