Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 15 reacties
JustinK
Hm.. ik heb een beetje een nare nasmaak bij dit artikel. Even geschrokken.. maar er wordt een belangrijk stuk vergeten lijkt mij waardoor mensen die minder van techniek icm met privacy straks de hooivorken gaan pakken.
Dus de ontwikkelaars krijgen toegang tot de gezichtsinformatie. 50 uitdrukkingen. Okay.. maar met die informatie weten ze echt niet wie jij bent… of waar je vandaan komt.. dus het kijken naar hoe jij op advertenties reageert.. neem het met een korrel zout. Ze kunnen kijken hoe doelgroepen op de advertentie reageert.. dit zelfde is al mogelijk op het web(zonder facescanners) wordt er gekeken naar of jij op een advertentie klikt…je muis over heen houdt… of ken je die reclame kubusen? De ads die iculture of nu.nl gebruikt hun app? Ze kunnen zelfs zien of jij naar links of rechts hebben geswipt op die kubus.. eng? Naja beetje… maar erg? Ik vind van niet. Jij post toch ook wat op facebook en kijkt hoeveel likes je hebt?
Stel je voor dat het anonieme likes zijn.. maar je nu wel weet dat je je doelgroep benaderd hebt.
Nogmaals… in mijn optiek is de gezichtsinfo niet persoonlijk te herleiden en dus anoniem.
Fred
Misschien niet de exacte data van je gezicht, maar dan wel gezichtsuitdrukking, en wel of niet kijken naar reclames ?
En ook of je MOET kijken naa reclame om de pagina te mogen bezoeken ? 🙂
Flieps
Het was eigenlijk ook te mooi om waar te zijn…..Een innovatie en nog voordat deze feitelijk gelanceerd is, zijn er al weer mogelijkheden tot misbruik. Je moet het dus niet ivm apps van derden gebruiken, want je weet niet wat ze nu of in de toekomst met deze (ruwe) data kunnen.
Carol
Origineel geplaatst door Fred
Misschien niet de exacte data van je gezicht, maar dan wel gezichtsuitdrukking, en wel of niet kijken naar reclames ?
En ook of je MOET kijken naa reclame om de pagina te mogen bezoeken ? 🙂
Och, in dat laatste geval, bezoek je óf toch niet die pagina (dan houdt het snel op, want als iedereen dan de pagina mijdt schiet de marketeer zijn doel voorbij) óf je trekt gewoon een gekke bek bij alle advertenties en zo manipuleer je het doel waar ze het voor proberen te gebruiken. 🙂
O… en @Flieps, álle innovatie, cq álles is te misbruiken. Dat is niets nieuws en van alle tijden. Wij hebben tov de middeleeuwen nu nog het voordeel dat we bij heel veel informatie kunnen en daar als gemeenschap ook iets mee kunnen, b.v. een referendum houden, hoewel Nederland natuurlijk straks weer terug gaat naar de middeleeuwen en de feodale heersers tijd door het referendum af te schaffen. De machthebbers zijn bang voor de macht van de burgers.
Edward
Lig er niet wakker van.
Blijf van mening wil je privacy doe dan je smartphone weg.
Bjarne
Origineel geplaatst door JustinK Hm.. ik heb een beetje een nare nasmaak bij dit artikel. Even geschrokken.. maar er wordt een belangrijk stuk vergeten lijkt mij waardoor mensen die minder van techniek icm met privacy straks de hooivorken gaan pakken.
Dus de ontwikkelaars krijgen toegang tot de gezichtsinformatie. 50 uitdrukkingen. Okay.. maar met die informatie weten ze echt niet wie jij bent… of waar je vandaan komt.. dus het kijken naar hoe jij op advertenties reageert.. neem het met een korrel zout. Ze kunnen kijken hoe doelgroepen op de advertentie reageert.. dit zelfde is al mogelijk op het web(zonder facescanners) wordt er gekeken naar of jij op een advertentie klikt…je muis over heen houdt… of ken je die reclame kubusen? De ads die iculture of nu.nl gebruikt hun app? Ze kunnen zelfs zien of jij naar links of rechts hebben geswipt op die kubus.. eng? Naja beetje… maar erg? Ik vind van niet. Jij post toch ook wat op facebook en kijkt hoeveel likes je hebt?
Stel je voor dat het anonieme likes zijn.. maar je nu wel weet dat je je doelgroep benaderd hebt.
Nogmaals… in mijn optiek is de gezichtsinfo niet persoonlijk te herleiden en dus anoniem.
Helemaal akkoord. Marketingbedrijven kijken heus niet naar hoe je er uitziet of hoe jij als individu reageert op iets. Ze kijken naar hoe de doelgroep reageert. Wet op privacy is ok, maar ga er niet te hard in op. Er is geen enkele marketeer die achter zijn bureau zit te wachten tot je een gekke bek zit te trekken naar de camera.
Slaap lekker, Edward (en anderen). Wij blijven wel wakker, vriend, en waken over je bezittingen. In het bijzonder de niet materiële waar jij geen waarde aan hecht. Ze zijn van jou en je gaat ze pas missen als ze je ontnomen zijn.
Maxx
@Bjarne: Op zich is het vergaren van deze data an sich niet erg, maar wat een hoop mensen vergeten is wat een verzameling van verschillende data voor een impact kan hebben.
Ze verzamelen namelijk niet alleen deze gezichtsdata, maar bijv. ook je ip-adres (en daarmee je locatie), naam, leeftijd, geslacht enz. Dit verschilt per bedrijf, maar over het algemeen geef je heel veel data af. Hoe groter de verzameling hoe beter profiel ze van je kunnen maken en door deze data erbij te voegen wordt die verzameling steeds groter. Dat is nou precies waar men op tegen is, want hoe meer data men van je heeft hoe gevoeliger die wordt.
Het is dus belangrijk hoe deze data wordt opgeslagen, voor hoe lang, waar en voor wie het toegankelijk is om te zorgen dat iemand niet zomaar misbruik van kan maken. De regels die Apple stelt omtrent het ontvangen en gebruik van deze data kan Apple niet handhaven en controleren, dus heb je als gebruiker geen idee hoe uiteindelijk met deze data omgegaan wordt. Het zou Apple daarom sieren dat ze de verstrekking van deze data pas doen op het moment dat hun regels wel gehandhaafd kunnen worden of dat Apple haar gebruikers goed informeert over de impact van het verstrekken van deze data.
Bhrawashi
@JustinK: Je ziet wat dingen over het hoofd.
Als je de gezichtsdata geisoleerd bekijkt heb je wellicht gelijk. Als je de data gaat combineren met andere data niet. Bijvoorbeeld; Als je MSQRD gebruikt (van Facebook) kan Facebook jouw gezicht met hun eigen data combineren en weten ze dus exact wie er achter de gezichtsuitdrukkingen zit en hoe die persoon eruit ziet.
En combineren van data is het motto momenteel.
Ik vind dit geen goede ontwikkeling.
Christophe
Toch vreemd dat Apple dit toelaat….? Ik kies net voor Apple omdat ze je gegevens beschermen…..
Als je de gezichtsdata geisoleerd bekijkt heb je wellicht gelijk. Als je de data gaat combineren met andere data niet. Bijvoorbeeld; Als je MSQRD gebruikt (van Facebook) kan Facebook jouw gezicht met hun eigen data combineren en weten ze dus exact wie er achter de gezichtsuitdrukkingen zit en hoe die persoon eruit ziet.
En combineren van data is het motto momenteel.
Ik vind dit geen goede ontwikkeling.
Je bedoeld the Big Data? Tuurlijk. Uiteindelijk ontkomen we er niet aan. Echter weet ik wel (door de info van artikel verder te trekken) dat De gezichtsuitdrukkingen van jou of van mij niet uit elkaar te halen zijn. Het gaat hier niet om hoe je gezicht eruit ziet. Maar om de uitdrukking. Dan kan je deze combineren met facebook MSQRD… maar dan zal je mij nog nooit vinden hoor. Trust me… its what i do
jero98
@Bhrawashi: Ook al hebben developers formeel geen gezichtsdata, maar 50 standaard gezichtsuitdrukkingen, ze kunnen daar wel degelijk een profiel van opbouwen.
Dat is dan alleen gekoppeld met je ip-adres (niet met jouw persoon)
Maar hacks waarmee dat metadata-aanvulling wordt op info waarbij WEL koppeling met jouw persoon optreedt, komen steeds vaker voor.
Bij Yahoo zijn er zo een “klein aantal” accounts gehacked en een paar jaar later blijkt dat opeens alles te zijn. Door Apple developers zijn gedrag en uitingen dan nauwlettend gevolgd en veilig gesteld en kunnen opeens ook aan personen gekoppeld worden.
Om dan later weer door anderen gebruikt te worden, als het maar hun doel dient.
Kortom: Apple mag direct “misbruik” door 3rd parties dan uitsluiten, maar het is (indirect) wel een stap in de richting die je m.i. niet op moet.
Ad
@JustinK: Euhm vriend… volgens mij zijn er een paar maanden geleden reclame zuilen verwijderd / onbruikbaar gemaakt hier in Nederland op stations omdat er een camera in verborgen zat die juist vastlegde wat de gezichtsuitdrukkingen watersnood van toevallige passanten om te kijken of de reclame wel aansluit bij bepaalde doelgroepen. Na protest zijn die zuilen niet meer in gebruik. Was destijds al een privacy issue. Maar goed, vast wel een optie binnen apps om Face ID /tracking niet toe te staan, dus je hebt als gebruiker nog altijd een keuze lijkt me.
Hm.. ik heb een beetje een nare nasmaak bij dit artikel. Even geschrokken.. maar er wordt een belangrijk stuk vergeten lijkt mij waardoor mensen die minder van techniek icm met privacy straks de hooivorken gaan pakken.
Dus de ontwikkelaars krijgen toegang tot de gezichtsinformatie. 50 uitdrukkingen. Okay.. maar met die informatie weten ze echt niet wie jij bent… of waar je vandaan komt.. dus het kijken naar hoe jij op advertenties reageert.. neem het met een korrel zout. Ze kunnen kijken hoe doelgroepen op de advertentie reageert.. dit zelfde is al mogelijk op het web(zonder facescanners) wordt er gekeken naar of jij op een advertentie klikt…je muis over heen houdt… of ken je die reclame kubusen? De ads die iculture of nu.nl gebruikt hun app? Ze kunnen zelfs zien of jij naar links of rechts hebben geswipt op die kubus.. eng? Naja beetje… maar erg? Ik vind van niet. Jij post toch ook wat op facebook en kijkt hoeveel likes je hebt?
Stel je voor dat het anonieme likes zijn.. maar je nu wel weet dat je je doelgroep benaderd hebt.
Nogmaals… in mijn optiek is de gezichtsinfo niet persoonlijk te herleiden en dus anoniem.
Misschien niet de exacte data van je gezicht, maar dan wel gezichtsuitdrukking, en wel of niet kijken naar reclames ?
En ook of je MOET kijken naa reclame om de pagina te mogen bezoeken ? 🙂
Het was eigenlijk ook te mooi om waar te zijn…..Een innovatie en nog voordat deze feitelijk gelanceerd is, zijn er al weer mogelijkheden tot misbruik. Je moet het dus niet ivm apps van derden gebruiken, want je weet niet wat ze nu of in de toekomst met deze (ruwe) data kunnen.
Och, in dat laatste geval, bezoek je óf toch niet die pagina (dan houdt het snel op, want als iedereen dan de pagina mijdt schiet de marketeer zijn doel voorbij) óf je trekt gewoon een gekke bek bij alle advertenties en zo manipuleer je het doel waar ze het voor proberen te gebruiken. 🙂
O… en @Flieps, álle innovatie, cq álles is te misbruiken. Dat is niets nieuws en van alle tijden. Wij hebben tov de middeleeuwen nu nog het voordeel dat we bij heel veel informatie kunnen en daar als gemeenschap ook iets mee kunnen, b.v. een referendum houden, hoewel Nederland natuurlijk straks weer terug gaat naar de middeleeuwen en de feodale heersers tijd door het referendum af te schaffen. De machthebbers zijn bang voor de macht van de burgers.
Lig er niet wakker van.
Blijf van mening wil je privacy doe dan je smartphone weg.
Helemaal akkoord. Marketingbedrijven kijken heus niet naar hoe je er uitziet of hoe jij als individu reageert op iets. Ze kijken naar hoe de doelgroep reageert. Wet op privacy is ok, maar ga er niet te hard in op. Er is geen enkele marketeer die achter zijn bureau zit te wachten tot je een gekke bek zit te trekken naar de camera.
Slaap lekker, Edward (en anderen). Wij blijven wel wakker, vriend, en waken over je bezittingen. In het bijzonder de niet materiële waar jij geen waarde aan hecht. Ze zijn van jou en je gaat ze pas missen als ze je ontnomen zijn.
@Bjarne: Op zich is het vergaren van deze data an sich niet erg, maar wat een hoop mensen vergeten is wat een verzameling van verschillende data voor een impact kan hebben.
Ze verzamelen namelijk niet alleen deze gezichtsdata, maar bijv. ook je ip-adres (en daarmee je locatie), naam, leeftijd, geslacht enz. Dit verschilt per bedrijf, maar over het algemeen geef je heel veel data af. Hoe groter de verzameling hoe beter profiel ze van je kunnen maken en door deze data erbij te voegen wordt die verzameling steeds groter. Dat is nou precies waar men op tegen is, want hoe meer data men van je heeft hoe gevoeliger die wordt.
Het is dus belangrijk hoe deze data wordt opgeslagen, voor hoe lang, waar en voor wie het toegankelijk is om te zorgen dat iemand niet zomaar misbruik van kan maken. De regels die Apple stelt omtrent het ontvangen en gebruik van deze data kan Apple niet handhaven en controleren, dus heb je als gebruiker geen idee hoe uiteindelijk met deze data omgegaan wordt. Het zou Apple daarom sieren dat ze de verstrekking van deze data pas doen op het moment dat hun regels wel gehandhaafd kunnen worden of dat Apple haar gebruikers goed informeert over de impact van het verstrekken van deze data.
@JustinK: Je ziet wat dingen over het hoofd.
Als je de gezichtsdata geisoleerd bekijkt heb je wellicht gelijk. Als je de data gaat combineren met andere data niet. Bijvoorbeeld; Als je MSQRD gebruikt (van Facebook) kan Facebook jouw gezicht met hun eigen data combineren en weten ze dus exact wie er achter de gezichtsuitdrukkingen zit en hoe die persoon eruit ziet.
En combineren van data is het motto momenteel.
Ik vind dit geen goede ontwikkeling.
Toch vreemd dat Apple dit toelaat….? Ik kies net voor Apple omdat ze je gegevens beschermen…..
Je bedoeld the Big Data? Tuurlijk. Uiteindelijk ontkomen we er niet aan. Echter weet ik wel (door de info van artikel verder te trekken) dat De gezichtsuitdrukkingen van jou of van mij niet uit elkaar te halen zijn. Het gaat hier niet om hoe je gezicht eruit ziet. Maar om de uitdrukking. Dan kan je deze combineren met facebook MSQRD… maar dan zal je mij nog nooit vinden hoor. Trust me… its what i do
@Bhrawashi: Ook al hebben developers formeel geen gezichtsdata, maar 50 standaard gezichtsuitdrukkingen, ze kunnen daar wel degelijk een profiel van opbouwen.
Dat is dan alleen gekoppeld met je ip-adres (niet met jouw persoon)
Maar hacks waarmee dat metadata-aanvulling wordt op info waarbij WEL koppeling met jouw persoon optreedt, komen steeds vaker voor.
Bij Yahoo zijn er zo een “klein aantal” accounts gehacked en een paar jaar later blijkt dat opeens alles te zijn. Door Apple developers zijn gedrag en uitingen dan nauwlettend gevolgd en veilig gesteld en kunnen opeens ook aan personen gekoppeld worden.
Om dan later weer door anderen gebruikt te worden, als het maar hun doel dient.
Kortom: Apple mag direct “misbruik” door 3rd parties dan uitsluiten, maar het is (indirect) wel een stap in de richting die je m.i. niet op moet.
@JustinK: Euhm vriend… volgens mij zijn er een paar maanden geleden reclame zuilen verwijderd / onbruikbaar gemaakt hier in Nederland op stations omdat er een camera in verborgen zat die juist vastlegde wat de gezichtsuitdrukkingen watersnood van toevallige passanten om te kijken of de reclame wel aansluit bij bepaalde doelgroepen. Na protest zijn die zuilen niet meer in gebruik. Was destijds al een privacy issue. Maar goed, vast wel een optie binnen apps om Face ID /tracking niet toe te staan, dus je hebt als gebruiker nog altijd een keuze lijkt me.
Het is fijn dat jouw wereld simplistisch zwart wit is. Dat is bij de rest niet zo.
Laat ik het zo zeggen er zijn andere zaken/gebeurtenissen in het leven waar ik mij drukker om kan maken.