Ontwikkelaars Trein en iNap werken samen aan nieuwe OV-applicatie

Jelle Prins en Dennis Stevense, ontwikkelaars van de applicaties iNap en Trein, zijn het bedrijf MoopMobility gestart om samen een nieuwe OV-applicatie te bouwen. Emerce had een interview met het duo.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

trein inapEmerce heeft een artikel over Dennis Stevense en Jelle Prins, die een nieuw bedrijf zijn begonnen: MoopMobility. Beide ontwikkelaars zijn van plan om daarmee een opvolger van de applicatie Trein te ontwikkelen voor meer mobiele platformen. Daarbij zullen ook andere vormen van vervoer worden meegenomen. Op zich niet zo vreemd, want de applicaties zelf werkten al meer dan een jaar met elkaar samen. In het artikel kom je ook meer te weten over hoe beide ontwikkelaars denken over de applicaties die momenteel in de App Store verkrijgbaar zijn en hoe daarmee geld te verdienen is: “De zoveelste app a la iFart lanceren is als het kopen van een lot in een loterij. Dat wordt niks meer. Maar als je apps met veel zorg maakt, kunnen ze nog wel de aandacht trekken.”


Jelle Prins ziet daarbij vooral kansen in het licenseren van apps aan vervoerbedrijven en gemeentes. Als app-ontwikkelaar kun je je volgens hem beter richten op dienstverlening aan grote organisaties, dan hopen op veel downloads van een app die je op eigen houtje hebt gemaakt. Marketingapplicaties die alleen bedoeld zijn om reclame voor een bedrijf te maken, zou de ontwikkelaar niet meer zo snel doen. Een ander interessant punt uit het interview is de populariteit van Android in Nederland: dat valt nog erg tegen en de gebruikers downloaden ook relatief weinig applicaties. iNap is bijvoorbeeld gratis op Android, maar de betaalde versie voor de iPhone (€0,79) wordt een factor zeventig vaker gedownload. En de iPad? Die biedt “weinig nieuws”, maar dat hoeft ook niet.

Het hele interview is te lezen op Emerce.

Reacties: 13 reacties

  1. Leuk, maar wat wordt dan de toegevoegde waarde t.o.v. 92929OV Pro app? Deze biedt dezelfde info aan.

  2. 9292OV Pro ziet er naar mijn mening ellendig uit en werkt niet zo fijn als Trein. 🙂

  3. Ik reis naar tevredenheid met 9292OV Pro, Chipstatus en een OV-Chipkaart.

  4. Origineel geplaatst door Melvin
    Ik reis naar tevredenheid met 9292OV Pro, Chipstatus en een OV-Chipkaart.

    ChipStatus is bij mij echt ongelovelijk traag met het updaten. Loopt vaak meer dan 7 dagen achter 🙁

  5. Dezelfde naam hebben is blijkbaar geen garantie voor eenzelfde mening, want ik vind 9292ov Pro echt niet lekker werken. Het is redelijk traag en ik mis een hoop handige opties à la Trein. Ben benieuwd wat voor moois deze twee kunnen maken.

  6. Mooi, want OV9292 is een beetje gaar en Trein is echt super gelikt gebruik hem elke dag.

  7. De nieuwe applicatie wordt in goede samenwerking met 9292 gemaakt. Aan de ene kant zijn het dus concurrerende applicaties, aan de andere kant gaat het uiteindelijk om de informatie zo goed mogelijk naar de gebruiker te krijgen, en daar staan we samen in.
    Wij zijn ook erg blij met de waardevolle feedback die we krijgen van 9292, zij hebben uiteraard ook veel ervaring opgedaan met hun applicatie.

  8. Als ze trein en 9292 combineren, kunnen ze wat moois maken. Trein heeft mijn voorkeur, maar soms heb ik ook 9292 nodig.
    Een combinatie zou ideaal zijn.

  9. Voeg die chipstatus app daar ook maar aan toe. Één app voor al het OV 🙂

  10. Eindelijk, goed nieuws! De applicatie Trein is m.i. nog steeds onovertroffen. 9292ov Pro is overduidelijk op Trein gebaseerd en in theorie beter, want voor alle openbaar vervoer i.t.t. het beperkte Trein.

    In de praktijk vind ik 9292ov Pro echter dermate omslachtig en ellendig werken dat ik ‘m nooit, maar dan ook nevernooitmeer gebruik. Treindata uitbreiden tot alle openbaar vervoer mét behoud van alle functionaliteit van Trein is waar ik dus al tijden op wacht.

    Enige functie die ik overigens nog steeds mis bij Trein is weergave van eindbestemming trein, want hij geeft nu alleen mijn eigen eindbestemming weer. Eindbestemming van de trein is handig als check voor je een trein inspringt, zeker als je haast hebt — je hoeft dan niet na te denken als je op ’t bord kijkt maar kan met een gerust gevoel de trein inspringen.

  11. 9292OV heeft wel een héél slechte gebruikersinterface. Als ik bijvoorbeeld Amsterdam CS invoer (en per ongeluk niet “Treinstation” selecteer) vraagt hij naar vanalles en nog wat, maar niet of ik Amsterdam Centraal Station bedoel. Verder moeten er komma’s tussen plaats, adres en huisnummer staan en moet het ook nog in deze volgorde, anders snapt 9292OV er niets meer van. De locatie herkenning van Google Maps wel heel veel gevraagd, maar een beetje intelligentie in 9292OV: Ja graag!

  12. Trein, ov9292 en bus die ik gebruik zijn allemaal goede apps. Ze hebben alle 3 wel hun gebreken, maar daarvoor kan je naar opmerkingen en klachten van de gebruikers luisteren en volwaardige mankementen e.d. oplossen. Nu wordt er gewerkt aan een nieuwe app. Maar dan moet je waarschijnlijk ook weer voor betalen met als resultaat dat ik bijv trein links moet laten liggen als deze app beter blijkt. Waarom voeren ze niet gewoon goede updates door. Straks stop trein met de onwikkeling, en zit je met gebakke peren.

  13. de 9292 OV app is echt een drama. Dat werkt gewoon niet lekker. Gebruik dan ook alleen trein, en als ik dan eens met de bus moet is het sneller om naar 9292mobiel te surfen dan de 9292 app te gebruiken. Een combinatie van inap, trein, en daarin ook nog andere reis Informatie, met daarin ook nog de mogelijkheid om je ovchipkaart Saldo te Checken zou echt de ultime uitkomst zijn