Steeds meer geruchten wijzen op een iPhone 6 met een groter scherm. Een scherm dat grote veranderingen voor iOS-ontwikkelaars met zich meebrengt: zij moeten hun apps immers optimaliseren voor deze grotere iPhone. Hoe zal dat straks precies uitpakken? We spraken met iOS-ontwikkelaar @paul_van_dijk over de mogelijke implicaties – en de manieren waarop Apple nu alvast voorbereidingen heeft getroffen.
4,7-inch en 5,5-inch
We horen tot nu toe over een iPhone 6 met twee schermformaten. Apple zou eerst een iPhone met 4,7-inch-scherm op de markt brengen, gevolgd door een iPhone met 5,5-inch-scherm later in het jaar. Aangezien de 4,7-inch iPhone 6 als eerst op de planning lijkt te staan, gaan we in dit artikel voornamelijk uit van die resolutie.
Introduceert Apple inderdaad een 4,7-inch-scherm, dan moeten ontwikkelaars rekening houden met een nieuwe schermresolutie. Gaan we uit van de pixeldichtheid van het huidige iPhone-retinascherm, dan zou een groei van 4-inch naar 4,7-inch een resolutie van 1334 bij 750 pixels met zich meebrengen. Ontwikkelaars moeten dan hun iPhone-apps optimaliseren voor de volgende drie resoluties:
- 960×640 (3,5-inch)
- 1136×640 (4-inch)
- 1334×750 (4,7-inch)
De genoemde iPhone 6-schermresoluties zijn ook op basis van de iPad-apps, 2048 bij 1736 pixels en 1024 bij 768 pixels. Een iOS-app hoeft echter niet per se de iPad te ondersteunen, dus we laten deze buiten beschouwing.
Consequenties voor ontwikkelaars
Apps die niet op tijd zijn geoptimaliseerd voor het grotere iPhone-scherm zullen waarschijnlijk draaien in een ‘letterbox’-modus. Dat betekent: een app wordt op het scherm getoond met een zwarte rand rond de zijkanten, om zo alsnog de originele resolutie te benutten. De app in het vak is dus alsnog 1136 bij 640 pixels groot. Hier maakt Apple op het moment in twee gevallen al gebruik van: op de iPad en bij iPhone-apps zonder 4-inch ondersteuning. Bij die laatste categorie verschijnen er enkel zwarte balken onder- en bovenin het scherm. Een forumbezoeker van The Verge heeft eerder in beeld gebracht hoe letterboxing er op de iPhone 6 uit kan komen te zien:
Voor ontwikkelaars wordt het waarschijnlijk steeds belangrijker om apps te schrijven die zich automatisch aanpassen aan het formaat van het scherm. Ontwikkelaars kunnen sinds iOS 6 gebruikmaken van het Auto Layout-systeem. Hierbij worden geen absolute posities van elementen op het scherm meer gebruikt, maar wordt de onderlinge relatie tussen elementen vastgelegd.
Het voordeel hiervan is – de naam verklapt het al een beetje – dat dat de schermen automatisch de juiste layout krijgen onafhankelijk van de resolutie. Het platte ontwerp van iOS 7 heeft ook als voordeel dat een dergelijke automatische layout makkelijker te realiseren is. Er hoeft namelijk minder rekening te worden gehouden met bijvoorbeeld schaduwrandjes of andere skeuomorfische elementen.
Auto Layout wordt nog lang niet door alle ontwikkelaars gebruikt, maar zal met het verschijnen van meer verschillende schermformaten steeds aantrekkelijker worden. Daar staat alleen wel tegenover dat lang niet alle applicaties goed gebruik kunnen maken van Auto Layout. Apps die op een bijzondere manier zijn ontworpen worden soms niet goed door de functionaliteit omgezet. Dit is een probleem waar vooral iOS-games door getroffen kunnen worden. Dit maakt het ook lastig voor Apple om Auto Layout verplicht te stellen.
Nieuwe navigatie voor grote schermen
Afgelopen jaar introduceerde Apple in iOS 7 nieuwe swipes, die het mogelijk maken om makkelijk door menu’s te navigeren. Een swipe vanaf de linkerkant van je iPhone-scherm naar rechts brengt je een pagina terug, terwijl je van rechts naar links veegt om weer vooruit te gaan. Deze swipes zijn nu essentieel in veel iOS 7-apps en bereiden gebruikers alvast voor op de komst van een groter 4,7-inch-scherm, zo wordt gedacht.
In voorgaande iOS-versies kon je altijd terugspringen naar een vorig menu met de terugknop linksboven. Dit werkte prima op iPhones met een 3,5-inch- of 4-inch-scherm, omdat je op deze iPhones altijd met je duim in deze hoek van het scherm kwam. Met een 4,7-inch-scherm raak je deze flexibiliteit mogelijk kwijt: je kunt niet langer altijd met je duim bij alle hoeken van het scherm komen. De zijwaartse swipes lijken daarom een vroegtijdige oplossing voor het probleem: op de 4,7-inch-iPhone hoef je immers alleen ergens aan de zijkant van het scherm te vegen.
Dit wijst ook op de designrichting voor veel iOS-apps die het 4,7-inch-scherm gaan ondersteunen. Het wordt voor ontwikkelaars belangrijker dan ooit om de swipes te gebruiken, zodat je makkelijker alles met één hand kunt doen op het grote scherm.
Kortom
Door de komst van een 4,7-inch schermformaat (en later mogelijk ook een 5,5-inch) worden ontwikkelaars weer aan het werk gezet. Ze moeten steeds vaker apps schrijven die zich automatisch aanpassen aan het formaat van het scherm. Daarvoor is het Auto Layout beschikbaar, waarbij je geen absolute posities meer definieert. Ook lijkt de in iOS 7 ingevoerde swipe-beweging bedoeld om makkelijker op grote schermen te navigeren.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Nederlandse app-ontwikkelaar Paul van Dijk.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 30 reacties