Het onverwachte succes van Monument Valley

Monument Valley is een uitzondering in het huidige aanbod van games. Het hoefde van de ontwikkelaars geen financieel succes te worden, maar werd dat tóch.

Monument Valley werd alom geprezen. Bijzonder is dat de game is gemaakt door een bedrijf dat vooral commerciële projecten in opdracht van klanten doet. Ze maken weinig games, maar toch was Monument Valley meteen een schot in de roos ondanks de prijs van €3,59. Hoe kan dat? Ontwerper Ken Wong legde het uit.


monument valley screenshots

Wong vertelde zijn verhaal op de gamesconferentie GDC China. UsTwo werkt vooral voor klanten als HTC en Google, maar heeft ook een klein team voor gamesontwikkeling. Die games zijn niet de belangrijkste inkomstenbron en het team krijgt daarom behoorlijk wat creatieve vrijheid. Ze moeten mooie producten maken, het hoeft geen commercieel succes te worden. Maar dat werd Monument Valley wél. Natuurlijk niet in de mate van Boom Beach of Hay Day, maar in het genre van kwalitatief betere games werd het een bestseller. En niet alleen dat: de kans is groot dat Monument Valley straks in heel wat lijstjes voorkomt als beste game van 2014.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Iedereen in het team kon ideeën voordragen. Al die vrijheid leidt misschien makkelijk tot lanterfanten, want er werden ook geen eisen gesteld aan de hoeveelheid downloads. Maar het team van UsTwo voelde toch de druk: de kwaliteitseisen waren hoog. Succes kun je dan lastiger meten: gaat het dan om de artistieke waarde of het respect van andere ontwikkelaars, of misschien toch iets anders? Wat iedereen in één oogopslag kan zien is dat het team inspiratie haalde uit de kunst van MC Escher. Maar ook de game Windosill van Vectorpark was een groot voorbeeld. Daarna was het een kwestie van veel proberen en veel weggooien. Dat Monument Valley er toch in is geslaagd om in het enorme aanbod van gratis games te kunnen scoren is bijzonder. Maar tegelijk is het volgens Wong wel te verklaren: negentig minuten lang een mooie ervaring is meer waard dan honderden uren een middelmatig spelletje doen.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.