Reacties voor: Opinie: Huidige App Store-regels zijn niet meer van deze tijd [poll]
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Naar ratio. Heb je een standaard app die niet zoveel gedownload wordt 10%. Een app die heel bekend is en flink wat ruimte/bandbreedte en wellicht reclame verdienen 15-20%. Laat de procenten afhangen naar de hoeveelheid downloads.
Mijn mening. Apple zal zichzelf nooit aan de regels houden en ze hebben geld zat. Waarom houden ze dan zo’n streng beleid op de AppStore? Ik hoop dat ze flink door epic games door het stof moeten. Dat ze maar een flinke boete krijgen die geldwolven
Apple is misschien wel te groot geworden. Maar ik ben bang als ze op de AppStore minder of niet mogen verdienen ze dit ergens anders terug willen verdienen, dus de Apple producten duurder maken.
Als app ontwikkelaars het niet eens zijn moeten ze “staken” massaal hun apps uit de App Store halen, en dan een statement naar hun gebruikers maken om te gaan klagen bij Apple dat ze hun favoriete apps niet meer kunnen gebruiken.
Zolang alleen de ontwikkelaars klagen maar wel gebruik blijven maken van de AppStore zal Apple denk ik niet veranderen, tenzij ze dit wettelijk verplicht word.
Het is heel erg 50/50%. Sommige regels moeten veranderen, maar Apple moet gatekeeper blijven. De hoeveelheid eisen waar apps aan moeten voldoen, mogen op sommige vlakken écht wel omlaag, zodat ook kleinere start-ups makkelijker wat kunnen realiseren. De 30% marge kan ook zeker wel omlaag (naar 20%?). Máár! Apple moet nog steeds diegene blijven die bepaalt of een app aan de regels voldoet en eigenaar zijn van de App Store en de enige App Store op iOS (en macOS). Ga je alternatieve app stores toe (moeten) staan, creëer je de mogelijkheid voor andere regels die mogelijk in het nadeel zijn van consumenten. Zeker jongeren die gevoelig zijn voor in-app’s kunnen hier flink de dupe van worden. Meerdere app stores, betekent verschillende vormen van veiligheid, inclusief controle op kwade code.
Apple, wordt maar wat liever voor je appmakers, maar houd het alsjeblieft op één centrale plek.
Ik hoop vooral dat Apple haar haar “oude” waarden niet vergeet: mooie, betrouwbare hard- en software. Want dat schiet er de laatste jaren nog wel eens bij in. Of het nu toetsenbord debakels zijn, een gedwongen Face ID (sinds maskers in het ov zal het iedereen duidelijk zijn dat dit een leuke extra optie is, maar geen vervanging voor touchid, zelfde geldt voor gekantelde telefoon, auto etc) of een accu gate. En dan nu weer het begin van de versmelting van een mobile os met een desktop os met daarbij behorende beginnende stappen de App Store voor de Mac ook verplichtend te maken. Apple is haar oude publiek al lang vergeten. De vraag is, hoe lang blijft dit publiek Apple trouw. Een Apple One zal daarbij zeker niet helpen.
Vind persoonlijk dat Apple gelijk geeft, strenge regels zijn nodig of willen jullie misschien apps downloaden waar mallware in zit 🤔
En wat betreft de fees vind ik dat ook normaal, tenslotte krijgt de app tonnen promotie, alles word veilig geregeld (betalingen) .
Just my two cents 😉
Helemaal eens met jou! De prijzen stijgen de pan uit, al zie je langzaam dat niet alles meer in goud veranderd wat door Apple aangeraakt wordt. Kijk naar Apple TV+ en arcade.
Apple’s App Store, Apple’s iOS apparaten, Apple’s regels. Niet zo moeilijk lijkt me.
Ik vind dat Apple volledig in haar recht staat. Er heerst veel te veel een sfeer dat alles maar gratis moet zijn (stoor me ook mateloos aan het geklaag of dingen die mensen vinden die MOETEN in gratis apps) en van iedereen is.
Apple heeft een heel krachtig platform met een heel groot bereik. De reden is dat er heel veel mensen zijn, inclusief mijzelf, die juist om die reden voor Apple producten kiezen. Een stabiel ecosysteem dat het gewoon goed doet, waarbij een uitgebreide kwaliteitscontrole zorgt dat ik allerlei bagger op mijn telefoon/tablet krijg. Dat platform moet ergens van betaald worden. Als apps of diensten daardoor duurder worden, betaal ik graag wat extra. Zolang het maar blijft bieden wat ik nu krijg.
Dat app ontwikkelaars moeten afdragen is volkomen logisch. Je maakt toch dankbaar gebruik van het platform en bereik om veel geld te verdienen. Iedereen vindt het logisch dat je niet je diepvriespizza’s in de webshop van Domino’s verkoopt, ze bakt in hun ovens en dan vervolgens achterop hun bezorgbrommers naar je klanten brengt? En al helemaal niet zonder daarvoor te betalen. Voor mij is de appstore net zo. En als je vindt dat er te veel voor gevraagd wordt door Apple, dan zet je je producten toch niet in hun etalage? Of kies je er toch voor om alleen aan Android toestellen te leveren? Maar nee, dan loop je klanten mis en dat willen ‘ze’ toch ook weer niet.
Op zich hebben Epic, Microsoft etc wel een punt. Maar wat mij enorm tegen de borst stuit is dat het totaal niet gaat om principes maar simpelweg meer geld verdienen voor deze jongens. Epic doet alsof ze nu heel zielig zijn maar het gaat puur en alleen om meer geld naar binnen harken. Tegelijkertijd wordt er inderdaad met twee maten gemeten. Waar wél streaming diensten toestaan om abonnementen buiten de AppStore af te sluiten maar game ontwikkelaars uitsluiten. Dit kan eigenlijk niet. Tegelijkertijd worden deze games zo groot dankzij diezelfde AppStore. En bovendien wisten ze waar ze aan begonnen toen de game geplaatst werd en ze akkoord gingen. Dus vind het wel dubbel. Maar Epic kan niet zonder Apple en Apple niet zonder Epic. Net zo min als elk ander bedrijf niet om Apple en iOS heen kan maar Apple kan ook niet zonder de app ontwikkelaars. Zal wel een deal uitkomen dat Apple de percentages gaat verlagen. Daar was het Epic allemaal van begin af aan om te doen waarschijnlijk.
Bet the Company. Wat als de iPhone was mislukt?
Waar zijn Microsoft, Blackberry, Nokia, Motorola, Palm, etc? Waarom hebben die geen goede telefoon, Store en ecosysteem? Ze hebben het simpelweg opgegeven. Geen energie en geld meer in gestopt. En Apple? Apple bleef hard werken, ze namen risico, ze kwamen met goede ideeën en producten. En het betaalt zich uit. Ze zijn aan het oogsten. Ze zijn het waardevolste bedrijf geworden en maken goede winsten. EN dat mag niet! Foei! Je moet het delen met de rest! Je hebt goede ideeën maar jij verdient er te veel mee! Met name: wij verdienen er niks mee! Je verdient te veel met de iPhone/Store! Dat is oneerlijk! Laat mij meeliften! Het braafste, meest hardwerkende jongetje/meisje van de klas moet afgestraft worden!
+1
Wij zijn actueel bezig met niche ‘dating’ platform op te zetten, uitrol in eerste fase zal MVP via telefoon browser Web-based gaan (Net Tinder Web het doet – sterk gericht op mobiele UI-interface) om in 1ste instantie als cross platform te kunnen opereren en kosten laag te houden.
Bedoeling is dus om een Freemium model aan te bieden met extras via Subscriptie model (upgrade).
Terug op verhaal… Voor iOS app gaan we zelfde strategie hanteren als Spotify, membership activering gaat via Web-versie met behulp van Adyen PSP (aangezien ideaal voor internationale transacties). Van Apple mogen wij niet verwijzen enkel informeren met pop-up wat Spotify letterlijk doet: “You discovered a Premium feature, You must have a premium subscription to unlock – Got it”. Uiteraard bij registratie gaat een welkomstbericht uit & ontvangt een gebruiker info over simpel upgrade van membership. Zo besparen wij 30%/15% aan commissie waarna we met leuke acties onze community met toffe cadeaus kunnen blij maken en tevens investeren in infra + prijs reduceren.
Zolang andere grote spelers die eigenlijk ook als digitale tussenpersoon fungeren “marktplaats, Takeaway, Airbnb” die immers ook meeliften op succes van AppStore, maar zonder enige commissie kosten, is dit in mijn ogen ook niet helemaal fair voor andere ontwikkelaars.
Het zou eerlijk zijn als iedereen soort commissie “tax” zou moeten betalen over transacties – ongeacht branche. Dan zou Apple als soort Visa/MasterCard kunnen fungeren en klein percentage over hele breedte kunnen rekenen 0,03%% of vast tarief van 0,11 ct etc
Time will learn 🙂
30% is mss wat aan de hoge kant maar wat in-app purchases betreft ben ik sowieso geen fan, ik ken wel enkele ouders waarvan de kinderen per ongeluk iets hebben aangekocht… een 1-malige aankoop van wat credits/tokens/goud/… tw.v. pakweg 50 euro (!) is geen uitzondering.
Dat is ook pervers en absurd hoog.
Waarom verkoopt Epic FortNight niet voor pakweg 10 euro en is het daarna free2play? Serverkosten? Die heeft Apple ook. Anderzijds als zij de software vrijgeven zijn er mss wel vrijwilligers die zelf een server in de lucht houden maar neen… Epic verdient ook wel graag zijn/haar centjes.
Kort: Epic fout maar 30% mag best wel lager
Denk dat Apple best veel kosten heeft die niet zo transparant zijn. Er is toch een heel leger aan de gang die alle apps controleren en beoordelen. Ze moeten de programmeer omgeving ontwikkelen etc.
@BrutusNL:
Helemaal met jouw stelling eens!!!
Alles moet gratis, iedereen denkt recht te hebben op alles. Het enige recht dat je hebt is om de store te verlaten en of de app niet meer te kopen (ala consument). Wil je vrije store keuze dan kies je voor Android. Maar eisen dat een merk zijn bedrijfsvoering veranderd omdat deze niet bevalt bij een deel van de eindgebruikers vind ik echt wel een beetje vreemd.
Hoe zou het voelen dat jij een bedrijf start, je investeert als een malle, het product begint te lopen en wordt populair. Zou jij het prettig vinden dat derden zich gaan bemoeien en vinden dat jij alles anders moet doen en jouw product 1 minder moet kosten en dat ook eisen en 2 jouw manier van verkoop niet oké vinden en jij deze moet veranderen.
Mensen mogen om veranderingen vragen, overleggen of voorstellen. Ben je met een meerderheid dan zou ik (als ik een bedrijf zou hebben) het overwegen maar niemand gaat bepalen hoe ik uiteindelijk verder ga.
Te machtig, te groot, teveel invloed…. gek toch dat dit soort labels geplakt worden wanneer een bedrijf succesvol is en een prachtig en relatief veilig ecosysteem heeft gebouwd.
Binnenkort ga ik naar Coolblue (lees ieder andere grote winkel) een mail sturen met daarin het verzoek om geen marge meer te pakken op producten die ik wil kopen en ga vragen om merken bij Coolblue aan te geven de verkoopsprijs en marges te veranderen ten gunste van het merk.
Deze vergelijking vinden mensen vaak weer gek en kort door de bocht maar aan is in principe toch echt hetzelfde. Je bepaalt samen of je een product via een tussenpartij wil verkopen en beslist boot welke prijs of marge. That’s it.
Oligopolisten (Apple en voormaals “don’t be evil” Google) zijn uiteindelijk nooit gezond voor de klant. Het belemmert wel degelijk ontwikkeling. Leuke argumenten dat ze eigen baas zijn en het zelf hebben verdiend. Misschien duikt iemand een keer goed in het verleden van opkopen, contracten etc. De huidige marktmacht is in ieder geval op termijn slecht voor de klant. Maar… ook Nokia was eens heel groot en niemand had verwacht dat ze zouden verdwijnen. Echter…. uiteindelijk staat er een partij op die het wel redt. Ik lees hier oogsten. Idd, en nu maar hopen dat er op dit moment een onbekende partij zaait.
Als ik de prijzen van apps zie in de Apple app-store t.o.v. van de Android Play store dan zijn vrijwel alle apps in de Apple app-store flink duurder dan in de Play store. Zo zielig zijn de ontwikkelaars dus niet want wat zij aan Apple moeten afdragen, hebben ze allang boven op de prijs gegooid. Wie zijn wij dat wij denken het beleid van Apple te moeten gaan bepalen. (iets van stuurlui en wal). Wat dus Fortnite betreft lijkt mij dit veel meer eigen belang van Fortnite om er zelf nog meer beter van te worden. En eerlijk gezegd word ik er ook nogal redelijk misselijk van dat in Nederland blijkbaar alles te duur is, of dat het gratis zou moeten. Apple bepaald wat mij betreft zijn eigen regels in de App-store, niet ik!
Gezanik, Epic games hoopte gewoon nog meer geld te verdienen aan dat rotspel.
En dan gaan ze lopen janken als het niet lukt. Als het een probleem was geweest hadden ze gewoon alle micro transacties uit de app store gehaald zoals spotify dat heeft gedaan. Dan kunnen gebruikers van iOS zelf kiezen of ze die skins voor goud willen kopen via de website.
Maar nee ze willen hun micro transacties via iphones pushen omdat ze zo gebruik kunnen maken van alle API’s die apple daarvoor biedt, maar zonder een cent te betalen.
Ook leuke fact, ze vragen voor hun eigen betaalsysteem 15% ipv 0%.
Als ze dan echt zo goed waren, waarom vragen ze geen 0% marge voor het betalen. Ze verdienen toch genoeg met die 7 euro
3 miljard winst
Met een omzet van 2,4 miljard dollar is Fortnite goed voor het leeuwendeel van de winst van Epic Games. Een ingewijde verklaarde eind vorig jaar tegenover TechCrunch dat de game-ontwikkelaar vorig jaar een winst van 3 miljard dollar boekte – cijfers waarop de producent niet wil reageren. En dit was van 2018, zal in 2019 nog wel hoger zijn geweest.
Zomaar ff van internet afgeplukt.
En maar blijven janken EPIC
Ik ben voor de oude waarden. Maar dat zijn toch meteen ook de nieuwe waarden van Apple? iOS14 is geweldig. De nieuwste Macbooks en iPhones zijn super. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar ze herstellen zich telkens weer. TouchID is een crime in de winter. FaceID is een crime op dit moment met een masker. Maar ik ga ervan uit dat we elk jaar winter hebben, maar niet elk jaar Corona. Gezien de winstcijfers krijgt Apple steeds meer fans en doen ze toch ergens veel goede dingen.
Een alternatieve AppStore kan zaken in apps toelaten die nadelig zijn voor de consument. Denk aan toegang tot systeeminstellingen als gps, of financiële zaken, zoals een kinderspel waarin in-app aankopen zitten, dat je kind iets koopt door in het spel ergens op te klikken bv. Er moet dus altijd een goede waakhond zijn. Ik zou niet snel een alternatieve store gebruiken ivm veiligheid.
Terecht dat je dat inderdaad aanhaalt. Maar ja Apple boekte laatste kwartaal (in de Corona tijd!) een winst van 11,2 miljard. En dat is dus in drie maanden… totale winst 2019 was ruim 55 miljard. Denk dat beide bedrijven niet mogen klagen en het goed doen.
Dit! De gebruikers -wij dus- beslissen met ons koopgedrag of wij dit wel of niet goedkeuren.
Ik vergelijk Apple een beetje B&O uit de jaren 70/80.
Alles erg prijzig, alles service, alles mooi, alles speciaal B&O.
Ook zij zijn er nog steeds.
Vertu heeft het niet volgehouden.
Als een game maker het over een andere boeg wil gooien? Doen, maar dan gewoon de consequenties aanvaarden. Dat geldt ook voor Apple. Ik ken wetgeving niet goed genoeg om te oordelen wie van de twee nalatig is. Keuzevrijheid zou super zijn maar dat holt service levels uit. Zitten we straks op een veredeld Android platform?! Lage prijzen betekenen niet zelfde kwaliteit. Kijk naar low cost luchtvaartmaatschappijen.
Echt, ik word nog steeds niet blij van Ryanair, EasyJet, Vueling etc. Sterker, als ik service wil die ik anders standaard heb, betaal ik dezelfde of een hogere prijs.
Je kunt geen bedrijf runnen op lage marges. Ik word ook niet blij van Aldi en Lidl. Waarbij ik niet zeg dat mensen daar niet moeten kopen. Ik ben nog van de slager en de groenteboer. Lekker leuten over hoelang in de oven en zus-en-zo.
Tja, volgens mij kun je dergelijke aankopen heel goed afschermen voor kids en moet je als ouder toestemming voor zo’n aankoop geven.
Maar ja, we laten het grut op pa’s ‘iPad van de zaak’ rommelen en gaan dan lopen koeren.
Daar betaal je 99 dollar per jaar voor. De 30% die Apple inhoud is puur voor:
1. BTW
2. Transactie kosten
3. Huur van de opslag op Apple’s servers.
4. Klein beetje winst voor Apple (helemaal terecht)
Apple zonder app store is een iPhone gelijk aan een Nokia 3210.
Je kan er mee bellen.
Apple zou in ieder geval aan mij geen iPhone verkopen zonder app store
M.a.w. ze hebben elkaar nodig
@Sander: Volledig akkoord!
Vind ik ook. Dus beide partijen moeten gewoon water bij wijn doen en dan weer door. Ik kan me niet voorstellen dat Fortnite uit Google PlayStore en App Store wegblijft, aangezien beide partijen daarmee ook veel verdienden.
Ben wel benieuwd wat de schrijver bedoelt met “stilstand in innovatie”. Welke innovatie wordt nu tegen gehouden doordat 30% betaald moet worden?
Het is toch gewoon kwestie van dat de bedrijven meer geld willen verdienen en dat er minder bij Apple achterblijft? Zij regelen alles voor die App Store dus redelijk om ook deel van geld op te strijken. Ik denk wel dat bij abonnements diensten er een andere constructie bedacht kan worden.
@Robert: Gamestreamingdiensten zoals die van Microsoft en ook Google Stadia zijn door de regels van Apple momenteel niet mogelijk. Dat is een redelijk nieuw fenomeen en is buitengewoon zonde dat dit niet op de iPhone en iPad mogelijk is.
Het huidige Apple is volledig op geld gericht! De laatste uitgebrachte iMac bewijst dat! Dat ding heeft GEEN vervangbare SSD of HD! Nee je mag de hele iMac vervangen zodra je SDD het begeeft! Geloof me, elke SSD gaat het vroeg of laat begeven! Of je hebt met de jaren simpelweg meer opslag nodig! Wat bedoel je klant onvriendelijk!
En dan roepen “wij denken om het milieu!” 😅😂🤣
Laten we eerlijk wezen: het is vooral slecht voor de aandeelhouders van Apple, Epic, Spotify, Netflix, etc. Die willen meer en meer geld. Daar gaat het om. Het is een pot geld die verdeeld moet worden. Geven ze echt iets om de andere developers? Nee, die willen ze liever kwijt hebben. Minder concurrentie. Kunnen ze nog meer geld vangen. Geven ze iets om de gebruikers? 1000 V-Bucks voor 7,99$? Hoe hard wil je genaaid worden? Waarom niet $0,99? Als ze echt een nobele daad willen stellen en zogenaamd voor de kindertjes op willen komen moeten ze break-even draaien ipv exorbitante winsten claimen. Maar zo werkt de economie niet.
Helemaal eens. Voor een vervangbare SSD is juist in de iMac ruimte genoeg. Deze hoort eigenlijk ook in iedere Mac Book.
En ik hoop dat dan Epic Games ook opengesteld moet worden zodat andere ontwikkelaars ook geld kunnen verdienen via Fortnite. Bijvoorbeeld skins en moves verkopen door andere ontwikkelaars. Zou wel zo eerlijk zijn toch?
Open up Fortnite! Laat developers skins, dansjes, etc creëren in Fortnite! Laat me munten verkopen. Laat developers ook iets verdienen aan jullie game.
15/85% split, ok? 15 voor jou. 85 voor mij natuurlijk! Of wil je toch 30/70?
Waarom niet?! Gelijk speelveld voor iedereen!
Als je als bedrijf in Nederland gevestigd bent, moet je belasting betalen. Hoeveel je betaalt hangt niet alleen af van je omzet, maar ook van bijvoorbeeld hoeveel waarde te voor Nederland toevoegt. Je onderhandelt erover met de belastingdienst en zo komt het dat het ene bedrijf meer betaalt meer dan het ander. Je kan echter niet eenzijdig bepalen dat je als bedrijf stopt met belasting betalen. Nou, de App Store werkt ongeveer op dezelfde manier. Er is een norm voor de afdracht, maar mede afhankelijk van de waarde die je toevoegt, kan je er (zo blijkt) wel over onderhandelen. Je kan uiteraard niet eenzijdig bepalen dat je niets meer betaalt. Dus ja, ik snap Apple wel, maar Fortnite niet. Ze hopen op publieke bijstand, maar ik weet zeker dat ze bakzeil gaan halen.
Ik wil helemaal geen betalingsysteem wat niet gecontroleerd is..ik wil de naadloze integratie van Apple Pay, de veilige downloads uit de AppStore en facturen van Apple waarop ik in een opslag kan zien dat het klopt.
Dat een ontwikkelaar daar voor moet betalen lijkt mij logisch. Apple bied een volledig beproefd platform en de toegang tot miljoenen gebruikers.
De kracht van Apple is dat alles naadloos samen werkt dus ook apps van derden.
Dat er misschien anders naar de percentages gekeken moet worden maar de manier waarop dit nu gaat. Epic is heel groot geworden mede dankzij het platform van Apple…
Facebook verdient zijn geld op een heel andere manier, namelijk jouw data. Bikers is gratis bij Facebook. Ze hebben helemaal niks met deze discussie te maken. Is gewoon een manier om de ogen op een ander te richten.
Vanaf het eerste begin heeft Apple de touwtjes in handen. Dat zal ook altijd zo blijven.
Structuur, overzicht en kwaliteit staan voorop. Als dat je niet bevalt, moet je niet voor Apple kiezen.
Eens met beleid van Apple. Zie het als een verzorgingsstaat. Mensen zijn het meest gelukkig in een verzorgingsstaat. Ondanks dat daar de belastingen het hoogst zijn is men het meest gelukkig. Apple heeft een landschap gecreëerd waar epic volledig van profiteert. Daarin wonen een hoop mensen die met veel plezier gebruik maken van alles in dat land. Om dat zo te houden moet er een hoop gebeuren. Daar zorgt Apple allemaal voor. Epic hoeft alleen zijn eigen tuintje te onderhouden en Apple zorgt voor de rest. En oh ja, uiteindelijk is het de gebruiker (gamer) die de belasting betaalt want zij tenslotte de initiële betalers van de content. Epic schuift alleen een deel door.
@Jaap Couro: Helemaal mee eens! Om de aansluiting die Maps heet nog maar niet te noemen. Ze worden ingehaald
‘Ja’ want de regels zijn nooit ‘van deze tijd’ geweest..
Over de winstmarges kan ik me niet uitspreken. Wat is een redelijke marge en wat niet, geen idee. Ik ben niet thuis in de commerciële wereld.
Ik weet wel dat ik destijds voor de veiligheid van het Apple eco systeem heb gekozen. De App Store maakt daar een integraal deel vanuit. De verplichting om via de AppStore te gaan, mag voor mij ook liever gisteren dan morgen op de Mac komen.
Informatiesystemen zijn sowieso altijd complex. Als je de basis niet onder eigen controle houdt, dan is veiligheid en stabiliteit zoek. Apple kan het zich om die reden niet permitteren om noch hardware, noch software in zijn eco systeem toe te laten zonder dat dit volledig onder hun controle gebeurt. (Daar heb ik zelf voldoende ervaring in gehad.)
Verander dus niets aan de technische en veiligheidsregels van de App Store en de exclusiviteit ervan!