Reacties voor: Opinie: als je een app weggooit moet Apple ook de maandbetaling stoppen
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Helemaal eens!
buiten dat vind ik dat het opzeggen van een abonnement veel te verstopt zit. Ze hebben zelf gezegd dat het de toekomst is. Echter hebben ze de fundering(het beheren van je abonnementen) nog niet uitgekristalliseerd.. thats a bad apple…
Apps waarbij ik een abonnement moet afsluiten om er gebruik van te kunnen maken, worden door mij direct verwijderd of niet eens geïnstalleerd. Ik snap dat developers geld moeten verdienen, dus een eenmalige aankoop is ok.
Mocht er een nieuwe versie uitkomen, dan kan ik altijd weer beslissen om deze eenmalig aan te schaffen, of de huidige versie te behouden.
Ik houd ook niet van maandelijks betalen. Heb liever een iets grotere bedrag te betalen en er daarna gelijk vanaf zijn. Gelukkig geven heel veel apps die optie al.
Ik ben best bereid om voor een goede app eenmalig te betalen en een in app aankoop vind ik ook oke. Maar apps waarbij je een abonnement moet afsluiten, installeer ik niet of verwijder ik direct. Uitzondering: Spotify en Netflix.
Ik houd ook niet van abonnementen maar heb er inmiddels wel een paar en ook al een paar gestopt. Dat stoppen was inderdaad wel even zoeken geblazen en super omslachtig. Dus jullie oplossing om bij het verwijderen van een app direct de vraag krijgen of het abonnement ook gestopt moet worden zou inderdaad wel een hele goede vooruitgang zijn en makkelijk te realiseren.
@Nick Seamore:
Dat vind ik persoonlijk dus niet. Ze zijn namelijk vrij makkelijk terug te vinden in de appstore als je op je eigen naam klikt, daar zie je je huidige en oude abonnementen.
Kan me voorstellen dat veel mensen daar nooit komen natuurlijk..
Volledig mee eens! Maandelijks betalen voor een app vind ik echt onnodig! Netflix en Apple Music zijn uitzonderingen, misschien Audible in de toekomst, anders niet!
Ja wij in Europa, vooral NL, zijn wat bewuster wat betreft maandelijkse betalingen enz.
Maar UK en USA is het een geval apart hoor.
Daar worden via deze manier miljoenen, als het niet al miljard is per jaar verdiend hoor 🙂
Kunnen zij die Spotify en Netflix een uitzondering vinden dat ook duiden aub?
Wat maakt zulke apps zo verschillend dat een maandelijkse betaling daar terecht is en bij andere apps onterecht? Waarom verdient een andere app dat niet maar die twee wel?
Zonder argumenten lijkt het alsof het voor die apps OK is omdat het al zo ingeburgerd is.
Ja, nu kom ik er inderdaad wel in een keer🥴. Ik heb me destijds werkelijk een bult lopen zoeken.
@Joren: je betaald voor de content en niet voor de app. Beetje onzinnige vraag
Gewoon je creditcard ontkoppelen, moet je eens zien hoe snel het abonnement stopt. Norton heeft dat ook zo’n handje van, auto renewall is ver verstopt.
De abonnementen bij Apple zijn makkelijk te vinden en zelf zelf als je je auto verkoopt (lees weg doet) zorg je toch ook zelf dat je je verzekering stopt. 😉
Al die abonnementen zijn schandalig. Op een paar uitzonderingen na, is het bijna allemaal oplichterij.
Het is belachelijk dat Apple het stimuleert, stelletje graaiers. Ze zouden het juist moeten ontmoedigen en hoge eisen stellen voor een abonnements vorm.
Een beetje eigen verantwoording. Het zou makkelijk zijn, maar ergens slaat het ook weer nergens op.
Thuis sluit je toch ook geen abonnement af voor een tijdschrift en om eraf te komen plak je, je brievenbus af.
(Ik zie/gebruik het niet, dus heb ik het ook niet en hoef ik er ook niet voor te betalen)
Gebruik deze shortcut om direct naar je abonnementen overzicht te gaan.
Dat laatste hoeft echt niet om jezelf op de high ground te krijgen. Als je argumenten hebt hoef je niet op de man te spelen.
Ot: schrijnende situatie dat mensen blijkbaar denken dat een app geen werk en onderhoud vereist en dus enkel maar een eenmalige €2(!) oid waard is.
@Biscuit:
Kijk hier mee uit. Want ondanks dat er geen betaling meer kan plaatsvinden kan het maar zo zijn dat je overeenkomst niet ontbonden is dan.
Runtastic heeft er bijvoorbeeld een handje van om mensen met verlopen credit cards via incasso buros alsnog te gaan innen…
Een reminder zou op z’n minst wel prettig zijn bij het verwijderen van de app. Na een paar jaar weet niet iedereen even goed meer voor welke app hij wel of niet heeft betaald. Dit zorgt ervoor dat je elke keer moet checken na het verwijderen om er zeker van te zijn.
Apple experimenteert hier duidelijk mee en kijkt hoe ver ze kunnen gaan. Ze weten zelf donders goed dat dit minder ethisch is. Maar ze hopen er mee weg te komen.
Ik heb zelf overigens ook echt een hekel aan die maandelijkse betalingen. Snap het vanuit ontwikkelaar perspectief maar vind het zelf maar niets.
Omdat je je bij Netflix, etc. abonneert op een dienst welke wisselende content levert. Bij een simpele app (spel, toepassing, etc.) is het totale onzin. Jij hebt een maandelijkse abo bij je telefoon- en TV provider of misschien krijg je de Donald Duck iedere maand. Maar zou jij ook maandelijks betalen voor het scheerapparaat wat je bij de Mediamarkt koopt? Niet als afbetaling, maar gewoon zo lang je het toestel gebruikt? Er verandert in die tijd niets aan het apparaat… Nee, je wilt in 1 keer betalen en er van af zijn. Trek de parallel naar Netflix (wel abo) en games en toepassingen (1 maal betalen en klaar).
Ook ik heb er geen moeite mee om te betalen voor een app of dienst, maar dan wel éénmalig en alles wat uitloopt naar een abonnement installeer ik gewoon niet. Ook voor mij geen Spotify en/of Netflix. Het voorbeeld in dit redactie stuk komt helaas voor en dat is duidelijk misleiding, alleen al vanwege het te betalen bedrag per maand. Apple zou hier beter naar mogen kijken voor dat ze toestemming geven voor plaatsing in de App store. Een abonnement automatisch beëindigen na verwijdering van een app, is zeker wel een goed idee want het voorkomt alle mogelijke trucs die er te bedenken zijn om het zo moeilijk als mogelijk is te maken om te voorkomen dat iemand zijn abonnement op kan zeggen. Hoewel ik zelf redelijk gemakkelijk de centrale plek kon vinden om een abonnementen te bekijken (nul dus), kan ik mij voorstellen dat anderen daar wel moeite mee hebben.
Simpele apps ok. Maar dat is het probleem. Mensen denken dat het runnen/onderhouden van een app die servercapaciteit vereist of regelmatig bugfixes / contentupdates heeft gratis is.
Ik herhaal het opnieuw, schrijnend dat de publieke opinie vindt dat de tijd die een ontwikkelaar continu in zijn app steekt, gratis moet zijn.
Bij apps die eenmaal uitgebracht worden en daarna geen ondersteuning krijgen begrijp ik het helemaal hoor.
(Red.) Siri Shortcut ‘Manage Subscriptions’ van lezer Martijn toegevoegd. Dank!
In principe is word of excel met continue updates en spellen met contrinu nieuwe levels toch ook een service? Het verschil tussen een netflix en andere apps is echt niet zo groot hoor.
Een waarschuwing bij verwijderen kan natuurlijk geen kwaad. Maar het stop zetten moet wel een handmatige actie blijven. Misschien gebruik je de app nog wel op andere apparaten of heb je hem tijdelijk verwijderd door ruimtegebrek.
Maar wat Apple wel eens mag doen is het app-instellingen scherm dat in de settings app zit makkelijker toegankelijk maken. Nu moet je voor de app settings naar de settings app en daar door een lijst van apps zoeken. Het zou handig zijn als dit scherm ook als optie in het quick-actions menu van een app zou zitten. Dan kan je ook makkelijk de notificaties, locatie, enz. instellen.
En een extra uitbreiding zou zijn om een app abonnement aan dat settings scherm toe te voegen. Alles netjes bij elkaar.
Dat verhaal van ‘de knopjes waren omgedraaid en toen had ik een abonnement’ is gewoon kletspraat want zo werkt het helemaal niet. De app vraagt een abonnement en het systeem verzorgt de rest, ook de goedkeuring van de gebruiker.
Het zou misschien aardig zijn als Apple, als je een app verwijdert waar abonnementen in zitten, zou vragen of je die wilt stoppen. Maar automatisch is fout. Misschien gebruik je de app nog wel op een ander apparaat. Het is wel je eigen verantwoordelijkheid. Als je een tv abonnement afneemt bij een kabel bedrijf stopt het ook niet als je je tv weggooit. En ook niet als je je creditcard blokkeert.
Mocht je ooit menen belazerd te zijn door een app dan kun je Apple Support overigens vragen je geld terug te storten.
@Joren: maandelijks betalen voor een foto bewerk app of een database is heel wat anders dan naar content kijken.
Als je met betalen stopt kun je de app ook niet meer gebruiken. Dat betekent vaak ook geen toegang meer tot je eigen gemaakt werk.
Ik ben ook voor een eenmalige aankoop. En een stap verder: elke app zou een paar uur gebruikt mogen worden, verwijder je hem dan hoef je niet te betalen (een test versie dus). Het verwijderen van een app zou inderdaad ook het abonnement moeten verwijderen.
Maar ja, ze willen cashen he?!