
Opinie: Waarom Apple’s batterijservice voor apparaten zo tekort schiet
Een veelgehoorde reden om over te stappen naar een nieuwe iPhone, iPad, Mac of Apple Watch, is omdat de batterij van je huidige toestel niet meer optimaal presteert. Soms is het helemaal niet wenselijk om een nieuw device te kopen, bijvoorbeeld als je huidige apparaat nog aan je wensen voldoet. Maar die batterij… die kan wel een upgrade gebruiken. Daarvoor kun je een afspraak maken bij Apple, zodat zij de batterij (tegen betaling) voor je kunnen vervangen. Maar voordat je zover bent, moet je eerst aan de voorwaarden voldoen. En juist daar zit, als het aan mij ligt, het grote probleem. Apple maakt het je zo moeilijk om in aanmerking te komen voor batterijvervanging, waardoor je bijna verplicht bent om een geheel nieuw apparaat te kopen.
De afgelopen maanden hebben wij twee voorvallen gehad waarbij Apple weigerde om de batterij van een toestel te vervangen. De reden? De conditie was volgens een test van Apple nog niet dermate verslechterd dat vervanging gerechtvaardigd was. Maar wat mij betreft vertelt een test voor de batterijconditie nog niet eens de helft van het verhaal: de daadwerkelijke ervaringen van een gebruiker moeten veel zwaarder meetellen. Hoe zit dit precies?
Je komt voor een toestel in aanmerking voor batterijvervanging als deze minder dan 80% van de oorspronkelijke batterijcapaciteit over heeft. Op de iPhone en Apple Watch kun je dit zelf checken, maar voor een iPad moet je altijd contact opnemen met Apple Support of een afspraak maken bij een Apple Store. Onhandig, maar het is niet anders. Uit onze ervaring blijkt dat Apple je niet kan helpen met een batterijvervanging als de accu een conditie heeft van 80% of hoger. Ook al wil je zelf graag betalen voor het vervangen van de accu, simpelweg omdat de batterij niet meer aan jouw wensen voldoet, weigert Apple om hieraan mee te werken. Een paar voorbeelden uit de praktijk.
Voorbeeld 1: iPad Pro uit 2016
Mijn vriendin gebruikt al een aantal jaar naar tevredenheid mijn oudere iPad Pro 9,7-inch uit 2016. Qua specs en mogelijkheden voldoet de iPad voor haar prima, dus de noodzaak om een nieuwe te kopen is er niet. Dat komt ook doordat de huidige iPad line-up zo onoverzichtelijk is. De specs en prijzen schieten alle kanten op. Overstappen naar de iPad 2021 of 2022 is, gezien de kwaliteit van die schermen, meer een downgrade dan een upgrade. En de iPad Air is tegenwoordig zo duur geworden dat het bijna niet te verantwoorden is voor een iPad die je maar een paar keer per week gebruikt. Het vervangen van de batterij voor €109,- lijkt daardoor voor haar de beste optie.
De iPad loopt al leeg als je er alleen maar naar kijkt en na een paar uur gebruik moet hij alweer aan de oplader. Maar uit Apple’s test blijkt iets anders: de batterijconditie zou nog 90% zijn. Het gevolg: het vervangen van de batterij (lees: toestelvervanging voor de prijs van batterijvervanging) is bij Apple geen optie. Het is voor mij onbegrijpelijk waarom Apple weigert de batterij te vervangen, terwijl je daar als consument voor wil betalen. Alleen omdat de conditie nog 90% zou zijn, terwijl uit de praktijk blijkt dat de iPad qua accu dermate versleten is dat je er niet meer fatsoenlijk op kan werken.
Het geboden alternatief? Voor €474,- de iPad Pro uit 2016 omruilen voor hetzelfde model, maar dan ‘nieuw’. Voor dat geld kun je beter een nieuwe iPad 2022 kopen. Dit maakt meteen duidelijk hoe absurd dit alternatief is. Uiteindelijk blijf je met een iPad Pro met sterk verminderde batterij (en daardoor ook verminderde prestaties) zitten, terwijl hij verder nog aan de wensen voldoet.
Voorbeeld 2: Apple Watch Series 4
Mijn collega Daniel maakte afgelopen najaar een afspraak om de batterij van zijn Apple Watch Series 4 te laten vervangen. Hij heeft korte tijd met een Apple Watch Series 8 gelopen, maar dat model bleek zijn geld niet waard vanwege de minimale verschillen. Ook in dit geval leek dus de batterijvervanging van de Apple Watch een logische keuze. Maar ook hier geldt: dit is alleen mogelijk als de conditie onder de 80% zit. De grootste pech voor hem was dat de batterijconditie van de Apple Watch op 81% is blijven steken. Deze flink verlaagde capaciteit zorgt ervoor dat hij bijna niet meer een volle dag met de Apple Watch kan doen, bijvoorbeeld als hij enkele workouts gedaan heeft. De Apple Watch gebruiken zoals hij bedoeld is, zit er door de verminderde batterij dus niet meer in. Maar “computer says no”, dus werd hij met z’n Series 4 met sterk verminderde batterij weer naar huis gestuurd. Maanden later is de capaciteit nog steeds blijven steken op 81%. De desbetreffende Apple-medewerker vond de 80%-regel overigens ook onzin.
Dit zijn wat mij betreft twee perfecte voorbeelden waarom Apple’s systeem voor batterijvervanging zo tekort schiet. Waarom mag jij als gebruiker niet gewoon je batterij laten vervangen, terwijl je daar zelf voor betaalt? Waarom moet Apple bepalen of je wel of niet in aanmerking komt? In feite bepaalt Apple met deze regel waar jij je geld aan uitgeeft. Stel je voor dat je van Apple de nieuwe iPad Pro niet mag kopen, omdat je niet pro genoeg bent.
We hebben bij Apple geprobeerd te achterhalen waarom deze regel bestaat, maar konden daar niet achter komen. Een mogelijke reden is dat Apple gebruikers wil behoeden voor een teleurstellend resultaat als gevolg van een batterijvervanging. Als de batterij nog niet dermate versleten is maar toch vervangen wordt, kan het natuurlijk zo zijn dat je nauwelijks iets van deze verbetering merkt. Op de website van Apple wordt overigens helemaal geen melding gemaakt van de 80%-regel, waardoor je ook pas na het maken van een afspraak voor deze onaangename verrassing komt te staan.
Conclusie: huidige service is een wassen neus
Apple’s service voor batterijen voelt voor mij daarom als een wassen neus. Het wordt je vaak zo moeilijk gemaakt, waardoor je bijna genoodzaakt bent om een heel nieuw apparaat te kopen. Je zou natuurlijk kunnen kiezen voor een extern reparatiebedrijf (zeker bij oudere modellen zonder garantie), maar dat is ook niet altijd gewenst. Zeker niet bij zoiets als een batterij, waarbij je wil dat het vooral goed en veilig gedaan wordt en gewerkt wordt met officiële onderdelen. Apple zou daarom wat mij betreft iedereen de mogelijkheid moeten bieden om (tegen betaling) de accu te laten vervangen, ook als deze niet onder die 80% conditie zit.
Apple’s batterijen worden duurder
Daar komt overigens ook nog bovenop dat veel prijzen van Apple’s accu’s een flink stuk omhoog gaan. Bij iPhones worden de batterijen vanaf 1 maart 2023 ruim €20,- duurder, terwijl dit bij de iPad met €40,- stijgt. Dat is een stijging van maar liefst 36,7%. Nog even voor 1 maart je batterij laten vervangen om te profiteren van de lagere prijzen, zit er dus niet in. Tenzij je toestel een batterijconditie van onder de 80% heeft.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
- Film 'iHostage' over Apple Store-gijzeling is binnenkort te zien op Netflix: spannend of smakeloos? (28-03)
Super goed van Apple dat ze deze regel hanteren. Vervangen boven de 80% is gewoon niet duurzaam.
Ze moeten niet zo zeiken die Apple. Ik breng hem wel naar een goede telefoon shop die zet er voor ongeveer 60 euro een nieuwe in.
Ik snap dit artikel niet, ik heb al 2 keer (laatste was vorige week) tegen betaling 75,- een nieuwe batterij in mijn iPhone 13 Pro, laten zetten. Percentage stond op 86%, echter gaf ik aan ik wil niet elke dag 2 keer aan de lader hangen. Done.
Dus ik denk dat of er is wan beleid of iemand speelt dit niet slim en ik wel 😉
En 75,- (wordt in maart dacht ik 95,-) voor een batterij is echt dikke prima in mijn ogen. Ik snap juist al die mensen niet klagen over slechte batterij maar niet dit bedrag voor een apparaat over hebben die je elke dag meerdere uren gebruikt…?(voor TAL van functies in je dagelijkse leven).
Zie mijn reactie, betaal iets meer en hij wordt in Amsterdam zo eventjes officieel gefixt 😉
Mijn grootmoeder heeft een iPhone 6, die van 20% naar 0 ging in 2 minuten. Ook bij haar stond er nog 85% batterij conditie op. Laten vervangen door niet officieel en ze is er terug super blij mee. Bij lab9 Kortrijk (Apple reseller)wouden ze geen nieuwe batterij in mijn 12 pro Max plaatsen wegens nog 85%. Belachelijk.
Ja in de praktijk in de winter is een iPhone met 86 of minder niet met plezierig wanneer je buiten wel hebt hij knalt er zo uit. Maar anderen doen het idd wel. Sowieso is het qua milieu ook niks dat ze de batterij niet vervangen maar je hek vervangend ander toestel geven. De Watch is bij anderen ook lastig, s zitten zoeken voor de lol, de meesten bieden het niet aan 1 biedt het wel aan voor 200€!!!! Dat is ook geen werkende prijs denk dat die het dus liever ook niet doen en je zo weg laten schrikken. Vooral wanneer je een se of een oudere Watch hebt gaan mensen bij dergelijke prijs een aankoop van een nieuw Watch overwegen of mogelijk zelfs afscheid nemen van het hele Watch gebeuren
Met mijn vorige iPhone (XS Max) heb ik de batterij laten vervangen door de plaatselijke telefoon boer. Overigens was dit keurig uitgevoerd alleen zei de beste man toen dat er wel een melding kon verschijnen over niet originele spullen. (Ook met een originele Apple batterij). Heb inmiddels een iPhone 13 mini en zou graag de batterij willen vervangen. Verschijnt deze melding nog steeds? Weet iemand dit?
@Wesley: Ja dit is sinds ik geloof iphone x of xs zo. Het is een belachelijk iets wat apple alleen kan weghalen, of een officiële reparateur. Al zetten ze er beide exact dezelfde batterij in. Apple krijgt de melding weg, door iets met de software te doen. Jijzelf of een derde partij niet. Hopelijk verdwijnt dit gauw in de toekomst aangezien europa hard aan het werken is met right to repair wetten. Deze wet moet bedrijven als apple op de vingers tikken en producten zo ‘zelf-repareerbaar’ mogelijk maken.
Zo wilde ik dus de batterij van me xs max laten vervangen door amac in breda…. 3 werkdagen zou ik hem kwijt zijn. Over een paar weken doe ik het zelf wel in een uurtje dan maar een melding
@P: Wellicht dat ze bij iPhones een iets andere beleid hanteren en het niet zo nauw nemen met die 80% regel, maar daar wordt op Apple’s site geen melding van gemaakt. Bij iPad en Apple Watch werd batterijvervanging in ieder geval geweigerd als de conditie boven de 80% is. En daarmee drijven ze je naar een nieuwe aankoop, terwijl je dat eigenlijk helemaal niet wil.
@P: wat steek jij daar mee uit? Ik heb de 12pro, zodra het kan hang ik die aan een kabel en zit noch maar aan 90% zonder hernieuwing!🤔
Dit is toch wel een sterk negatief opinie stuk! Apple hun beleid is er om mensen te beschermen tegen verkeerd gebruik en teleurstellingen… sommige mensen komen met een batterij van 92% die een nieuwe batterij willen… complete onzin als ze 11 uur de iphone gebruikt hebben… de officiële reden om batterij te vervangen is trouwens battery health OF(!!!!) runtime! Je kunt zien hoeveel uur je doet met een batterij…
Telefoon batterij heeft een levenscyclus van 500/600 oplaad cyclussen. Kort door de bocht elke 2 jaar vervangen. Me vorige iPhone 12 was op een gegeven moment minimaal 2 keer per dag aan de lader als ik niet met een lege telefoon wilde zitten.
Gewoon bij een goeie telefoonboer in je buurt laten vervangen of zelf aan de slag gaan met fixit is nog altijd goedkoper dan naar de Apple Store of de Amac te vliegen vooral als er geen Apple of amac store in de buurt is
Misschien loopt er een programma om de het batterijpercentage boven de 80% te houden. Ik denk dat ze liever een nieuw appraat verkopen dan een batterij. Niet erg duurzaam.
Interessant stuk! Ik ben erg benieuwd naar de reactie van Apple hierop.
Persoonlijk vind ik de drempel en barrières voor het repareren van een iPhone via de “officiële” kanalen van Apple altijd al omslachtig en klantonvriendelijk. Paar dagen je iPhone kwijt, afspraken maken, hoge prijzen en noem maar op. Ik heb zelf goede ervaring met lokale reparateurs, al kunnen daar ook risico’s aan kleven (garantie, geen officiële producten). In mijn omgeving doet iedereen het of zelf of gaan ze naar een lokale boer, risico neemt men op de koop toe. Apple fan of niet 😉
Ongelofelijk dat er nog steeds mensen bestaan die dit soort prijsstijgingen “dik prima” vinden.
Ik snap het ergens wel. Apple vervangt namelijk geen batterijen in een iPad, de iPad wordt omgeruild voor een “nieuw” vergelijkbaar exemplaar. Oftewel, als iedereen de batterij van de iPad wilt laten vervangen voor pakweg €100 en dan een “nieuwe” krasvrije iPad krijgt gaat iedereen dat doen. Het kost Apple dus niet enkel de batterij.
Volgens mij geldt voor de Watch hetzelfde verhaal.
Via de app had ik het ook. Toen gebeld. Ze maakten direct een afspraak en voila
@Leon: En het kopen van een nieuwe Iphone en afdanken van de oude om diezelfde reden is wel duurzaam? Oh wacht, dat is natuurlijk niet Apple zijn probleem.
Ik heb de batterij van mijn Iphone Xs laten vervangen bij Cool Blue. Hun gaven ook aan dat de batterij nog boven 80% batterijconditie was en vroegen of die echt vervangen moest worden. Na goedkeuring hebben ze hem zonder problemen vervangen terwijl ze door Apple gecertificeerd zijn maar minder moeilijk doen met regeltjes waarschijnlijk.
Kan het zo zijn dat een toestel uit 2016 met het nieuwste iOS veel meer capaciteit van de batterij vraagt dan een toestel met de nieuwere chipsets? Waardoor de nieuwe batterij dus niet zoveel langer meegaat als de consument verwacht.
Je ziet nl steeds energiezuinigere chips met nagenoeg dezelfde oplaad cycli.
Je zou nog kunnen proberen of je wel terecht kan bij een Apple Authorized Service Provider (AASP)? Die gebruiken originele onderdelen. Ik heb zelf goede ervaringen met het tegen betaling laten vervangen van de batterij van mijn iPhone bij Amac. En bij een aantal winkels kan de reparatie op locatie worden uitgevoerd. 🙂
Erg herkenbaar dit inderdaad. Ik heb zelf een iPad Pro 10.5 waarover ik had gebeld om batterijservice aan te vragen. De batterij was klaarblijkelijk 81% van de originele capaciteit. Ze wilden hem niet repareren omdat dit dan 80% zou moeten zijn ondanks dat ik uitlegde dat de gebruikservaring met de huidige batterij niet best is. Uiteindelijk kwamen ze met de smoes dat het om een softwarematige fout en dat de iPad hersteld moet worden. Dat terwijl de iPad meer dan 4 jaar oud is en het een stuk aannemelijker is dat het gewoon gaat om normale slijtage.