Vertrouwensbreuk: Apple had gebruikers eerder moeten informeren over tragere iPhones [opinie]
Apple maakt iPhones opzettelijk trager als ze ouder worden. Het bedrijf heeft dat nu officieel toegegeven, nadat het bewijs werd geleverd door Geekbench. Apple geeft argumenten waarom ze oudere iPhones trager maken, maar wat mij betreft hadden ze gebruikers daarover moeten informeren. Dat hadden ze op voorhand moeten doen, niet nu er ophef over is en het vertrouwen is geschonden.
Update 29 december: Apple biedt oplossing aan
Apple heeft excuses aangeboden en heeft een oplossing bekendgemaakt. Gebruikers die de getroffen toestellen hebben (iPhone 6, 6s, SE of 7) krijgen in 2018 de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief hun batterij te laten vervangen. Meer informatie lees je in onderstaand artikel:
Apple had gebruikers op voorhand moeten informeren
Apple zegt goede redenen te hebben waarom ze oudere iPhones trager maken. Het is nu eenmaal een feit dat lithium-ion-batterijen na verloop van tijd slechter presteren: ze kunnen minder lading vasthouden, waardoor je batterij steeds minder lang meegaat. Zeker bij een apparaat zoals een iPhone die je dag en nacht gebruikt, kan de slijtage aan de batterij behoorlijk zijn. Door de performance omlaag te schroeven wil Apple zorgen dat je batterij wat langer meegaat en dat het toestel prettiger in gebruik is. Apple heeft dat in iOS 10.2.1 voor het eerst gedaan bij de iPhone 6s en doet het sinds iOS 11.2 ook bij de iPhone 7. Meer hierover lees je in het artikel Dit zijn de redenen waarom jouw iPhone steeds trager aanvoelt.
Als je geen zware toepassingen gebruikt en je dag vult met appen en foto’s maken, merk je vermoedelijk niets van. Maar we hebben op de iCulture-redactie ook regelmatig meldingen binnengekregen van mensen die merkten dat hun toestel trager was geworden. Alleen was er nog geen bewijs. Dat bewijs heeft Geekbench nu wel geleverd, de dienst waarmee je de performance van toestellen kunt meten en vergelijken.
Vertrouwensbreuk
Voor gebruikers voelt het als een vertrouwensbreuk: Apple wekt de indruk dat ze eerlijk zijn richting hun gebruikers. Je betaalt een hogere prijs voor de producten, maar je krijgt de belofte dat je gegevens veilig zijn, dat alles goed werkt en dat Apple er alles aan doet om jou een zo goed mogelijke gebruikservaring te geven. Wellicht hadden ze dat ook voor ogen toen ze een software-update voor de iPhone 6s uitbrachten (iOS 10.2.1), waarmee ze de performance van het toestel verlaagden. Ze besloten er alleen niet over te communiceren en dat is fout. Apple wekt namelijk de indruk dat ethische waarden hoog staan aangeschreven binnen het bedrijf, met alle nadruk die ze leggen op milieu, mensenrechten, gelijke kansen voor iedereen, terugdringen van kinderarbeid, steun aan minderheden en vermijden van conflictmineralen. Informatie verzwijgen die van directe invloed is op je dagelijkse gebruiksgemak hoort daar niet bij. Consumenten hebben het recht om dit te weten.
Wat mij betreft was het veel verstandiger geweest als Apple gebruikers er op voorhand over had geïnformeerd, met een melding: “Je batterij is niet meer in topconditie, dus we gaan de performance verlagen, zodat je toestel goed blijft functioneren.” Nog beter zou het zijn geweest als Apple gebruikers de keuze had gegeven: Wil je dezelfde snelheid houden met wat meer kans op crashen? Of liever een stabiel toestel, dat wel iets trager is? Ben je powergebruiker dan kies je voor de eerste optie, gebruik je je iPhone alleen maar wat om te bellen en te appen, dan is de tweede optie het beste.
Wat verzwijgt Apple nog meer?
Door gebruikers niet te informeren voelen ze zich genept door Apple. Als Apple hier niet transparant over is, wat verzwijgen ze dan nog meer? Geen wonder dat sommige mensen regelmatig roepen dat Apple de toestellen opzettelijk trager maakt, om te zorgen dat je vaker een nieuwe koopt. Wat we niet weten, is in hoeverre andere fabrikanten zoals Samsung en Huawei hetzelfde doen. Zij hebben met dezelfde batterij- en performanceproblemen te maken bij toestellen die ouder dan twee jaar zijn.
Apple presenteert het nu als een maatregel om je te beschermen tegen vastlopers, niet als een verkooptruc. Ze benadrukken dat je daardoor je toestel langer kunt blijven gebruiken. Dit stond er in de verklaring: “Ons doel is om de beste ervaring te leveren aan onze klanten, waaronder algemene performance en het verlengen van de levensduur van de toestellen.” Daar valt iets voor te zeggen: als je er vanuit gaat dat mensen met oudere toestellen meestal niet zo heel intensieve gebruikers zijn, dan zorgt Apple ervoor dat ze hun toestel nog prettig kunnen blijven gebruiken, zonder te crashen. Dat houdt echter geen rekening met mensen die hun toestel intensief willen gebruiken en niet het budget hebben om altijd het nieuwste van het nieuwste aan te schaffen.
Wat kan Apple doen om het goed te maken?
Dat de aap nu pas uit de mouw komt, levert imagoschade op voor Apple en leidt tot minder vertrouwen onder gebruikers. Dat valt niet meer terug te draaien. Maar Apple zou nog genoeg andere dingen kunnen doen voor mensen met oudere iPhones. Hier zijn vier suggesties:
#1 Batterijvervanging véél goedkoper maken
Het vervangen van de batterij is voor de Apple Store-medewerkers een routinehandeling. Apple zou batterijvervanging goedkoop moeten aanbieden, voor een prijs rond de 30 euro. Hetzelfde geldt voor de Apple Watch eerste generatie: die kan nog prima een paar jaartjes mee, als Apple het vervangen van de batterij wat goedkoper zou maken. Dat kost momenteel €97,10, een belachelijke prijs als je het vergelijkt met het verwisselen van de batterij in een normaal horloge (meestal €10-€15).
Een goedkopere batterijvervanging moet het voor mensen aantrekkelijk maken om elke 2 jaar een nieuwe batterij in hun iDevices te laten zetten, zowel bij de iPhone als de Apple Watch.
#2 Toestellen pas na twee jaar trager maken
Wat me opviel is dat Apple zelfs bij de iPhone 7 al de vertragingstactiek toepast. Maar waarom? Als ik vorig jaar een iPhone 7 heb gekocht wil ik niet dat de performance nu al wordt teruggeschroefd. Meestal begint pas na twee jaar de batterij minder te worden, dus ik zou het logischer vinden om pas na twee jaar maatregelen te nemen. Nu geeft Apple eigenlijk toe dat jouw dure aankoop al na een jaar begint af te takelen. Bij een smartphone van 800 euro verwacht je dat niet.
#3 Betere batterijen in de iPhone gebruiken
De batterij is het grootste knelpunt in de hedendaagse smartphones. Op het gebied van processors heeft Apple grote sprongen gemaakt met een eigen chipteam, waardoor toestellen een steeds betere performance krijgen. Een mooi streven, maar eigenlijk overbodig, want de processor in de iPhone 7 was voor games en videobewerking al snel genoeg. Waar we helemaal niets over gehoord hebben zijn de activiteiten die Apple onderneemt om de batterijtechnologie te verbeteren. Er wordt gesleuteld aan nog energiezuiniger chips, maar het werkelijke knelpunt (de verouderende batterij) wordt niet opgelost. Nu zijn er misschien niet zoveel doorbraken op het gebied van batterijtechnologie, maar Apple zou in ieder geval grotere batterijen in de toestellen kunnen stoppen. Veel mensen vinden dat belangrijker dan een zo plat en slank mogelijk toestel.
#4 Gebruikers op voorhand informeren
Als Apple het imago van een ethisch en betrouwbaar bedrijf hoog wil houden, zouden ze gebruikers vooraf moeten informeren over maatregelen die impact hebben op het gebruik van producten. Ze moeten het niet verstoppen in vage update-omschrijvingen zoals: “iOS 11.0.2 bevat probleemoplossingen en verbeteringen voor je iPhone of iPad”.
- 2017 - 29 december: Update over excuses en batterijvervanging toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 54 reacties