Vertrouwensbreuk: Apple had gebruikers eerder moeten informeren over tragere iPhones [opinie]
Apple maakt iPhones opzettelijk trager als ze ouder worden. Het bedrijf heeft dat nu officieel toegegeven, nadat het bewijs werd geleverd door Geekbench. Apple geeft argumenten waarom ze oudere iPhones trager maken, maar wat mij betreft hadden ze gebruikers daarover moeten informeren. Dat hadden ze op voorhand moeten doen, niet nu er ophef over is en het vertrouwen is geschonden.
Update 29 december: Apple biedt oplossing aan
Apple heeft excuses aangeboden en heeft een oplossing bekendgemaakt. Gebruikers die de getroffen toestellen hebben (iPhone 6, 6s, SE of 7) krijgen in 2018 de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief hun batterij te laten vervangen. Meer informatie lees je in onderstaand artikel:
Apple had gebruikers op voorhand moeten informeren
Apple zegt goede redenen te hebben waarom ze oudere iPhones trager maken. Het is nu eenmaal een feit dat lithium-ion-batterijen na verloop van tijd slechter presteren: ze kunnen minder lading vasthouden, waardoor je batterij steeds minder lang meegaat. Zeker bij een apparaat zoals een iPhone die je dag en nacht gebruikt, kan de slijtage aan de batterij behoorlijk zijn. Door de performance omlaag te schroeven wil Apple zorgen dat je batterij wat langer meegaat en dat het toestel prettiger in gebruik is. Apple heeft dat in iOS 10.2.1 voor het eerst gedaan bij de iPhone 6s en doet het sinds iOS 11.2 ook bij de iPhone 7. Meer hierover lees je in het artikel Dit zijn de redenen waarom jouw iPhone steeds trager aanvoelt.
Als je geen zware toepassingen gebruikt en je dag vult met appen en foto’s maken, merk je vermoedelijk niets van. Maar we hebben op de iCulture-redactie ook regelmatig meldingen binnengekregen van mensen die merkten dat hun toestel trager was geworden. Alleen was er nog geen bewijs. Dat bewijs heeft Geekbench nu wel geleverd, de dienst waarmee je de performance van toestellen kunt meten en vergelijken.
Vertrouwensbreuk
Voor gebruikers voelt het als een vertrouwensbreuk: Apple wekt de indruk dat ze eerlijk zijn richting hun gebruikers. Je betaalt een hogere prijs voor de producten, maar je krijgt de belofte dat je gegevens veilig zijn, dat alles goed werkt en dat Apple er alles aan doet om jou een zo goed mogelijke gebruikservaring te geven. Wellicht hadden ze dat ook voor ogen toen ze een software-update voor de iPhone 6s uitbrachten (iOS 10.2.1), waarmee ze de performance van het toestel verlaagden. Ze besloten er alleen niet over te communiceren en dat is fout. Apple wekt namelijk de indruk dat ethische waarden hoog staan aangeschreven binnen het bedrijf, met alle nadruk die ze leggen op milieu, mensenrechten, gelijke kansen voor iedereen, terugdringen van kinderarbeid, steun aan minderheden en vermijden van conflictmineralen. Informatie verzwijgen die van directe invloed is op je dagelijkse gebruiksgemak hoort daar niet bij. Consumenten hebben het recht om dit te weten.
Wat mij betreft was het veel verstandiger geweest als Apple gebruikers er op voorhand over had geïnformeerd, met een melding: “Je batterij is niet meer in topconditie, dus we gaan de performance verlagen, zodat je toestel goed blijft functioneren.” Nog beter zou het zijn geweest als Apple gebruikers de keuze had gegeven: Wil je dezelfde snelheid houden met wat meer kans op crashen? Of liever een stabiel toestel, dat wel iets trager is? Ben je powergebruiker dan kies je voor de eerste optie, gebruik je je iPhone alleen maar wat om te bellen en te appen, dan is de tweede optie het beste.
Wat verzwijgt Apple nog meer?
Door gebruikers niet te informeren voelen ze zich genept door Apple. Als Apple hier niet transparant over is, wat verzwijgen ze dan nog meer? Geen wonder dat sommige mensen regelmatig roepen dat Apple de toestellen opzettelijk trager maakt, om te zorgen dat je vaker een nieuwe koopt. Wat we niet weten, is in hoeverre andere fabrikanten zoals Samsung en Huawei hetzelfde doen. Zij hebben met dezelfde batterij- en performanceproblemen te maken bij toestellen die ouder dan twee jaar zijn.
Apple presenteert het nu als een maatregel om je te beschermen tegen vastlopers, niet als een verkooptruc. Ze benadrukken dat je daardoor je toestel langer kunt blijven gebruiken. Dit stond er in de verklaring: “Ons doel is om de beste ervaring te leveren aan onze klanten, waaronder algemene performance en het verlengen van de levensduur van de toestellen.” Daar valt iets voor te zeggen: als je er vanuit gaat dat mensen met oudere toestellen meestal niet zo heel intensieve gebruikers zijn, dan zorgt Apple ervoor dat ze hun toestel nog prettig kunnen blijven gebruiken, zonder te crashen. Dat houdt echter geen rekening met mensen die hun toestel intensief willen gebruiken en niet het budget hebben om altijd het nieuwste van het nieuwste aan te schaffen.
Wat kan Apple doen om het goed te maken?
Dat de aap nu pas uit de mouw komt, levert imagoschade op voor Apple en leidt tot minder vertrouwen onder gebruikers. Dat valt niet meer terug te draaien. Maar Apple zou nog genoeg andere dingen kunnen doen voor mensen met oudere iPhones. Hier zijn vier suggesties:
#1 Batterijvervanging véél goedkoper maken
Het vervangen van de batterij is voor de Apple Store-medewerkers een routinehandeling. Apple zou batterijvervanging goedkoop moeten aanbieden, voor een prijs rond de 30 euro. Hetzelfde geldt voor de Apple Watch eerste generatie: die kan nog prima een paar jaartjes mee, als Apple het vervangen van de batterij wat goedkoper zou maken. Dat kost momenteel €97,10, een belachelijke prijs als je het vergelijkt met het verwisselen van de batterij in een normaal horloge (meestal €10-€15).
Een goedkopere batterijvervanging moet het voor mensen aantrekkelijk maken om elke 2 jaar een nieuwe batterij in hun iDevices te laten zetten, zowel bij de iPhone als de Apple Watch.
#2 Toestellen pas na twee jaar trager maken
Wat me opviel is dat Apple zelfs bij de iPhone 7 al de vertragingstactiek toepast. Maar waarom? Als ik vorig jaar een iPhone 7 heb gekocht wil ik niet dat de performance nu al wordt teruggeschroefd. Meestal begint pas na twee jaar de batterij minder te worden, dus ik zou het logischer vinden om pas na twee jaar maatregelen te nemen. Nu geeft Apple eigenlijk toe dat jouw dure aankoop al na een jaar begint af te takelen. Bij een smartphone van 800 euro verwacht je dat niet.
#3 Betere batterijen in de iPhone gebruiken
De batterij is het grootste knelpunt in de hedendaagse smartphones. Op het gebied van processors heeft Apple grote sprongen gemaakt met een eigen chipteam, waardoor toestellen een steeds betere performance krijgen. Een mooi streven, maar eigenlijk overbodig, want de processor in de iPhone 7 was voor games en videobewerking al snel genoeg. Waar we helemaal niets over gehoord hebben zijn de activiteiten die Apple onderneemt om de batterijtechnologie te verbeteren. Er wordt gesleuteld aan nog energiezuiniger chips, maar het werkelijke knelpunt (de verouderende batterij) wordt niet opgelost. Nu zijn er misschien niet zoveel doorbraken op het gebied van batterijtechnologie, maar Apple zou in ieder geval grotere batterijen in de toestellen kunnen stoppen. Veel mensen vinden dat belangrijker dan een zo plat en slank mogelijk toestel.
#4 Gebruikers op voorhand informeren
Als Apple het imago van een ethisch en betrouwbaar bedrijf hoog wil houden, zouden ze gebruikers vooraf moeten informeren over maatregelen die impact hebben op het gebruik van producten. Ze moeten het niet verstoppen in vage update-omschrijvingen zoals: “iOS 11.0.2 bevat probleemoplossingen en verbeteringen voor je iPhone of iPad”.
- 2017 - 28 december: Update over excuses en batterijvervanging toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple krijgt 500 miljoen euro boete voor het niet naleven Digital Markets Act, maar gaat in beroep (23-04)
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
Alhoewel ik liever een langere batterijduur heb dan een snellere iPhone, vind ik dat Apple bij de batterij-instellingen een optie moet toevoegen zodat je zelf kan bepalen wat je liever hebt. Ook zouden ze direct bij het vertragen van het toestel al aan moeten geven dat er service nodig is aan de batterij. (en dus niet pas als de batterij echt kapot is zoals het nu is)
Veel gedoe om weinig…
Het komt voor bij een versleten batterij dus die vervangen en de problemen zijn weg.
Heb het ook voor gehad. Iphone 6+ was traag en batterij snel leeg. Ik heb nu een nieuwe batterij en iphone gaat weer als een trein.
Mijn vertrouwen blijven ze houden ze zijn uiteindelijk toch met een verklaring gekomen ga zo door apple ik blijf producten van jullie kopen!!
Same here!
@Luc: Ik steel een auto, rijd er een jaar mee rond voordat ik het uiteindelijk toch op biecht bij de oorspronkelijke eigenaar.
Geen probleem, toch?!
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Thijs: Je kunt er rustig vanuit gaan dat de hoofdreden van Apple is, dat ze garantie claims willen voorkome, als je richting het einde van het 2e jaar komt het toestel beetje voor beetje vertraagd zodat stilzwijgend de garantie termijn verstreken is zonder dat de gebruiker het merkt.
Zelf had ik een 6+ afgelopen zomer bij apple laten testen op de accu, en kreeg de mededeling dat het aan de s.w. configuratie lag …. (nieuwe installatie zou de problemen oplossen) , echter ik heb toen een 8+ gekocht en de 6+ aan vrienden verkocht, die binnen no time begonnen te klagen dat het toestel uitviel 🙁
Lekkere vergelijkingen gelijk.
Diefstal lijkt me net iets anders dan een afweging maken tussen snelheid en accuduur.
Wat kunnen mensen zich toch druk maken. Mijn 4s was al een stuk trager dan mijn huidige 6s. Ook aan de gewonnen snelheid tussen die twee was ik snel gewend en mopper ik soms weer Over opstarttijd van bepaalde functies.
Als je helemaal klaar bent met die boeven van Apple koop je toch lekker een Android Kun je daar over gaan klagen.
@Thijs: Helemaal mee eens!!
Dit wordt gedaan om je gewoon de nieuwste iphone te laten kopen. Niet meer niet minder. En het mooie is dat het werkt. Heb gister nog een iphone 8 gehaald:)
Wat ik vreemd vind is dat Apple zegt dat ze deze ‘feature’ vorig jaar hebben geïnteresseerd. Klachten over steeds trager wordende iPhones zijn er echter al jaren. Waren de klachten van de gebruikers toen onzin, of vertraagde Apple de iPhones toen ook al?
@evad1st: Ja dat geloof ik ook wel, maar voor de mensen die dat per se willen is het wel handig. Ik had ook een soortgelijk probleem met mijn iPhone 6S, toen werd ook gezegd dat het een softwareprobeem was. Ik heb vervolgens via DFU mode de iPhone hersteld, maar het probleem was er nog steeds… totdat ik de batterij zelf maar heb vervangen, toen was het opgelost.
Vanaf welke IOS versie zijn ze hiermee begonnen ?
Er is hier nog een iPhone 4s in gebruik maar daar is de melding niet te zien en gezien de leeftijd
zou dat wel moeten denk ik alleen zit deze vast op IOS 9.3.5 en is niet meer te updaten.
Het gebruikers probleem om de wifi via het controle scherm snel uit te zetten krijgt hier wel een andere lading door immers “ik laat hem maar aanstaan” of “ik zet hem uit…alleen de verbinding verbreken” verbruikt stroom hoe weinig ook en we weten dat dit dus het trager worden van je dure toestel op langere termijn geeft.
Voor de prijs van de huidige Apple telefoons zouden ze 1x gratis batterij vervangen erbij moeten doen dus net als bij fietsen, brommers en auto’s de eerste beurt is inbegrepen.
@Hans: Vanaf iOS 10.2.1 (en voorlopig alleen geconstateerd voor iPhone 6S en iPhone 7)
Ik heb net een nieuwe Iphone 6s gekregen (via mijn werkgever). Weet iemand of deze dan ook trager is gemaakt?
Wat een onzin om de processor de schuld te geven van deze uitval. Het is de gebruiker die niet goed voor zijn batterij zorgt en maar lukraak in en uitprikt. Terecht dat Apple dit aan banden legt door dergelijke gebruikers te pushen een nieuwe batterij aan te schaffen. Je kunt dit als bedrijf wel vooraf gaan communiceren maar dat heeft in de praktijk toch geen zin. Beter is afwachten tot het bekend wordt dan bereik je de meeste mensen. Nu weet iedereen dat je goed voor je batterij moet zorgen.
Ik heb een één (1) jaar oude iPhone 7 128 GB met iOS 11.2.5 Beta 2 eens bekeken met Geekbench 4. Volgens Geekbench 4 zou die iPhone 7 een Single-Core benchmark van 3295 moeten hebben en een Multi-Core benchmark van 5387.
Geekbench 4 meet echter een Single-Core benchmark van 3513 en een Multi-Core benchmark van 5956. Kan ik nu ergens een klacht indienen omdat Apple die iPhone 7 sneller gemaakt heeft? Of kloppen die benchmarks van Geekbench 4 niet?
Ik heb een iPhone 7 van 7 maanden oud haalt nog maar de helft van de score die hij eigenlijk behoord te halen in de Geekbench 4 mijn iPhone is dus al terug gezet mijn accuduur is nog prima ik betaal toch geen € 600 voor een half werkend toestel.
Ik vind het raar als iemand dan zegt wat maakt het uit je koopt een iPhone voor de langdurige kwaliteit.
@Luc: Ze konden niet anders dan met een verklaring te komen na de publicaties van geekbench.
Zeer kwalijk van Apple. Ik bewonder uw vertrouwen in apple, want naar mijn mening ontbreekt elk fundament hiervoor.
Wat een onzin reactie! Goed voor de batterij zorgen???? Ik zal hem gezond laten eten en voldoende laten sporten tjonge jonge
@JK: Ik citeer u “Het is de gebruiker die niet goed voor zijn batterij zorgt en maar lukraak in en uitprikt”
Waar baseert u dit op?
U vind het acceptabel dat Apple de processorsnelheden downgrade om te verhullen dat de batterij zwak is?
Dus ik koop een toestel bepaalde prestaties, maar als het Apple het uitkomt klokken ze de prestaties naar beneden.
Ik vind dit in geen geval acceptabel.
Als je vorige maand een nieuwe iPhone 6 hebt gekocht, wordt deze dan ook kunstmatig vertraagd door Apple?
Ik ben juist blij met de keuze beperking die Apple hanteert. Ik houd vertrouwen in Apple en hoop dat zij mij juist niet opzadelen met allemaal keuzes. Het apparaat moet t goed doen en ik pas me graag aan aan de keuze vd meerderheid, zelfs als Apple daarin beslissingen neemt zonder overleg met klant.
Ik zie ook het probleem niet hoor. Maar veel mensen lopen weer achter de zeurkudde aan.
Apple moet zijn ios update knippen: full update incl features, bugs en security en daarnaast voor de oudere toestellen alleen updates voor bugs en security. Dat is niet moeilijk te doen lijkt me.
On topic: publiek loopt al tijden te schreeuwen over de ondersteuning van ios op hun “oudere” apparaten en dat hier een pure marketing technische reden achter zit.
Nu dan eindelijk door de mand gevallen en bevestiging wat vele al jaren roepen. Waar in Tim nu?? Waar is het excuus?
Volgende stap is dat toestellen op afstand onklaar gemaakt worden.
@Thijs: Gaat nooit gebeuren! Apple bepaald! Wat jij met je toestel kan en mag, niks eigendom.
Ik heb liever een kortere batterijduur en een snelle iphone. Leg ik hem wel aan de oplader of powerbank.
Beter zou zijn als apple de gebruiker zelf de keuze geeft door dit in de energiebesparingsmodus in te bouwen. Kan je zelf kiezen wat op dat moment handig is. Maar dit zal er wel nooit komen.
@Patrik: Als je er zo over denkt kun je net zo goed een toestel kopen van 100 euro ik betaal een volledig toestel en die werkt voor de helft als je het daar mee eens bent
Prima maar ik niet.
Wie weet wat ze nog meer doen op de achtergrond. Ik bepaal zelf wel wat ik te oud vind!
Alle beslissingen die Apple tegenwoordig neemt zijn te commercieel gedreven. Geldwolven zijn het! 😪
Ik denk dat het gross vd iphone gebruikers zo denkt. Als apple zou besluiten wifi uit te schakelen om zo batterij te besparen dan zouden ze er nog steeds mee weg komen
Ik ben voor mijn iPhone 7 op iOS 11.2.1 gebleven vanwege een jailbreak die hopelijk binnenkort uitkomt. Nu ben ik dubbel zo blij aangezien mijn toestel niet vertraagd zal worden.
Het grappige is wel dat diezelfde iPhone 7 met 17% batterij al uitvalt. Ach, ik heb toch nog garantie.
U kunt hier pinnen! 💶💶
Gewoon op iOS10 blijven dan heb je nooit gezeur
Apple moet zeker meer open zijn naar zijn gebruikers en moeten zich niet naar een niveau verlagen van Samsung. Ze moeten blijven bewijzen dat ze voor kwaliteit staan en gebruikers belonen bij batterij probleem met een lager prijs zo blijven mensen klant.
Ik heb nog nooit last van een trage iPhone gehad, en doe er telkens 2-3 jaar mee. Ik heb dan ook weinig apps erop staan, alleen de 5 jaar oude 5 van mijn vrouw werd traag, maar dat mag dan ook. Zelfs de batterijen heb ik geen klagen over. Maar in mijn ogen is een iPhone een verslaving geworden, en doen mensen er zoveel constant op, dat welke batterij dan ook nooit genoeg zal zijn. Mijn X gaat nu gewoon 3 volle dagen mee op 1 volle lading.
Ik ben een groot Apple fan maar begin toch wat minder vertrouwen te krijgen in september kwam iOS 11 uit sinds die tijd zijn er diverse updates geweest , een groot aantal onbegrijpelijke bugs,en nu het batterij verhaal.
Ik blijf positief en schaar dit onder de noemer “ onzorgvuldig ”ben het niet gewend van Apple.
Waarom zwijgt Apple eerst?
Nu Geekbench onderzocht heeft, gaat Apple pas tekst en uitleg geven.
Voor ruim 800 euro mag je toch verwachten dat de batterij langer meegaat.
Maar er zullen vast mensen dit beleid gaan verdedigen en goed praten.
Klagen jullie ook allemaal over Duracell batterijen en de batterijen van elektrisch gereedschap en zo??
Heel simpel wat mij betreft; Moet gewoon zelf de keuze hebben om processor te knijpen of niet. Moet apple onder geen beding voor ons mogen kiezen zonder te melden. Als batterijen binnen 2 jaar niet goed genoeg zijn en leiden tot crashes moeten deze kostenloos vervangen worden.
Wat ze nu doen komt dicht in de buurt van het hacken van mijn apparaat. Ze lokken het ook nog eens uit door de software updates tot iritante toe aan te bieden.
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Ach, vertrouwensbreuk… Denk eens na hoeveel fabrikanten een “oud” toestel van 4 a 5 jaar blijft updates met ALLE nieuwe updates en dat ‘t toestel nog steeds perfect blijft werken? Want zeg eens eerlijk, als je toch een performance toestel wenst, koop je elk jaar of 2 jaar de nieuwste, niet? Mijn vrouw heeft een 5S, ik heb een SE, we doen er alle twee goed ons ding mee, met alle veel gebruikte apps en GEEN problemen.
Gezeur om niks allemaal, als een auto met benzinemotor 3 ton heeft gelopen is ook het beste er wel vanaf, bij de dealer gaan klagen dat ie niet meer zo lekker loopt? Bij je IPhone kun je iig de batterij nog vervangen.
Wees blij dat Apple de tel. met slechte batterij met wat mindere prestaties nog zo lang mogelijk functioneel houd.
Is al getest wat er dan gebeurt als een telefoon met een “slechte” batterij aan de oplader ligt?
Dan zou ie toch niet langzamer moeten zijn? Als dat wel zo is, dan wordt de verklaring van Apple wel erg ongeloofwaardig en het vermoeden onderbouwd dat Apple dit doet om gewoon meer telefoons te verkopen
Als je een andere mening hebt of anders ervaart dan ben je aan het zeuren?
Bedankt voor je begrip.
Ik heb vorig jaar een nieuwe batterij laten zetten in mijn telefoon. Deze is dus nog goed, toch is mijn telefoon sinds iOS 11 echt veel trager. Kijken ze naar t model / leeftijd van t toestel i.p.v. de leeftijd of staat van de batterij? Gaat t dan daadwerkelijk wel om de batterij of toch om de leeftijd van t toestel?
Heeft niets te maken met leeftijd van de batterij, maar wel met de productie asemblage van je toestel, daar zit in de software ook een code in, dat is trouwens bij elk software pakket zo. Alleen maakt Apple hier serieuze misbruik van om de mensen doel bewust op kosten te jagen. De batterij die Apple gebruikt kan jaren mee gaan, maar ze hebben er van in het begin een code aan toegevoegd die na verloop van tijd automatisch actief wordt. Zo iets moet dringend stoppen! En wat er gezegd wordt om te voorkomen dat de iPhone helemaal uitvalt door de batterij trager te maken is onzin en zijn leugens. Vreemd genoeg heeft Samsung en Nokia hier nog nooit last van gehad voor smartphones… loontje komt om zijn boontje wordt er gezegd.
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Made in China – Ripped off in Cupertino
Iets wat elke dag een uurtje of 17-18 bij velen constant gebruikt wordt, 365 dagen per jaar, voor een jaar of 2-3 en elke dag (soms meerdere keren per dag) aan de oplader ligt kan onmogelijk constant op 100% blijven functioneren.
En heel veel mensen begrijpen dat niet, en gaan dan mee met de rest. En ik persoonlijk zie dat als zeuren.
@JK: En hoe moet ik Carplay gebruiken als ik de iPhone niet in de auto mag aansluiten, omdat dan de batterij weer bijgeladen wordt? Moet ik Carplay niet meer gebruiken en geen muziek luisteren in de auto, omdat ik anders maar lukraak de lader in de iPhone prik en daarmee de batterij kapot zou maken? Hmmm, heeft Apple Carplay niet zelf zo gemaakt dat de iPhone gedraad aangesloten moet worden? Ligt de “schuld” dan niet bij Apple? Ik had het ook graag draadloos gehad.
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Mijn IPhone 7 is nog geen jaar oud. Als ze nu al de snelheid gaat verlagen dan heeft Apple blijkbaar weinig vertrouwen in haar eigen producten. Je moet van een telefoon kunnen uitgaan dat het toestel plus batterij ongeveer 2 jaar mee moet kunnen gaan. Blijkbaar is de kwaliteit niet goed genoeg hiervoor. Als dit niet teruggedraaid wordt, is dit wel mijn laatste IPhone geweest
Hoop dat ze ervoor gestraft worden,dit is gewoon oplichten.
Ben er klaar mee, de hoge prijs voor een nieuwe telefoon, bugs en nu dit. Ik stap over naar een Samsung S8