Opinie: Hoe Apple al sinds 2003 een media-imperium opbouwt

Met Apple Music, Apple News, een toekomstige tv-dienst, podcasts, een boekwinkel, een appwinkel en een online opslagdienst heeft Apple alles in huis voor jouw digitale leven. Ongemerkt bouwt Apple aan een allesomvattend media-imperium.

Er werd zelfs gesproken over een overname van Condé Nast, uitgever van bekende tijdschriften zoals Vogue, Vanity Fair, Glamour en websites zoals Ars Technica. Het werd nog gekker toen er geruchten kwamen dat Apple Disney of Netflix wilde overnemen. Geld is er in overvloed, maar toch lijkt het een vreemde keuze voor een bedrijf dat bekendstaat als de maker van de iPhone en Mac.

2007: Apple laat ‘computer’ vallen

In januari 2007, op de dag waarop de iPhone werd aangekondigd, deed Apple iets opmerkelijks. Het bedrijf veranderde de naam van Apple Computer naar Apple Inc. Door het woordje ‘computer’ te laten vallen maakte Apple duidelijk dat het veel meer wilde zijn dan een computerfabrikant. Op dat moment was Apple al de koning van de digitale muziekverkoop, want geen enkele dienst verkocht zoveel digitale muziek als iTunes. Apple gaf de voorsprong uit handen door te langzaam te reageren op de opkomst van Spotify, maar heeft met Apple Music wel een snelgroeiende streaming muziekdienst in handen. Hetzelfde gebeurde met streaming video: Apple zag de opkomst van Netflix niet aankomen, maar probeert nu versneld een inhaalslag te maken door honderden tv-series en shows te laten produceren.

Sinds 2003 steeds meer mediadiensten

De afgelopen jaren heeft Apple gaandeweg steeds meer invloed gehad op je digitale leven:

De afgelopen twee jaar is Apple vooral bezig geweest met het aanscherpen van de bestaande diensten. Apple Music kreeg in 2016 een redesign, de App Store en Podcasts volgden in 2017 en in 2018 krijgt Apple Books een opknapbeurt.

Bekijk ook
Gerucht: ‘Apple overweegt één grote mediabundel voor series, muziek en nieuws’

Gerucht: ‘Apple overweegt één grote mediabundel voor series, muziek en nieuws’

Apple zou van plan zijn om films, series, muziek en nieuws samen te bundelen in één grote abonnementsdienst, beweert The Information. Hoeveel dat moet kosten is is nog niet bekend.

Volgens geruchten wil Apple in 2019 twee nieuwe diensten aankondigen: een tijdschriftendienst die is gemaakt met de technologie van Texture en een videodienst met eigen tv-series. De lijst met Apple-shows die momenteel in productie zijn is indrukwekkend en het is moeilijk voor te stellen dat Apple er 1 miljard dollar in stopt (en misschien nog wel meer) om vervolgens te zeggen: “Doe toch maar niet”.

Er is een reden waarom Apple zoveel geld steekt in het opbouwen van een media-imperium: om minder afhankelijk te zijn van de verkoop van hardware. Investeerders vinden dat Apple veel te afhankelijk is van de iPhone. Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat de markt voor smartphones en tablets is verzadigd en dat iPhones en iPads enorm lang meegaan. Apple werkt daaraan mee door jarenlang updates uit te brengen en extra aandacht te geven aan de prestaties van oudere toestellen.

Een mediabundel waar mensen maandelijks voor betalen kan zorgen voor een constante inkomstenstroom, waardoor Apple minder afhankelijk is van de jaarlijkse pieken en dalen. Die cyclische op- en neergang leidt in januari altijd tot speculaties dat Apple de productie van iPhones moet terugdraaien vanwege verminderde vraag (logisch, de feestdagen zijn voorbij).

Apple TV-shows

Het lijkt misschien gek dat Apple in zoveel diensten investeert, maar de rode draad is dat je voor al die diensten de hardware en software nodig hebt die Apple maakt. Van boeken lezen tot Siri gebruiken: het werkt vaak het best (en vaak zelfs uitsluitend) als je een iPhone, iPad, Mac en Apple TV hebt. Liefst allevier, zodat alles via iCloud naadloos met elkaar samenwerkt. Alleen Apple Music kun je op een Android-toestel gebruiken, voor Apple’s HealthKit en Apple Maps zul je toch echt een iOS-toestel moeten hebben en dat geldt ook voor de mediadiensten die Apple ontwikkelt. Apple maakt het je zo makkelijk mogelijk, want je hoeft geen extra apps te installeren. Het zit standaard al in iOS, macOS of tvOS. Als straks universele apps beschikbaar komen iOS en macOS wordt het nog een stuk makkelijker. Alles ziet er hetzelfde uit en werkt hetzelfde op je iPhone, Mac, Apple TV én HomePod. Zit je eenmaal in het ecosysteem, dan is het lastig om nog eruit te komen en ben je wat sneller geneigd om voor extra diensten te gaan betalen. Aan een HomePod heb je écht iets als je Apple Music hebt. Apple helpt je bovendien om nieuwe content te ontdekken, met een radiostation dat nieuwe trends ontdekt, een boekenapp die je geschikt leesvoer voorschotelt en een News-app die voor jou het nieuws selecteert.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.