Apple's aanpak om een eigen betaalsystemen voor datingapps in Nederland toe te staan, valt niet goed bij ontwikkelaars. En dat is begrijpelijk, want het geeft aan hoe Apple soortgelijke antitrust-zaken denkt te kunnen oplossen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 25 reacties
Leo
Apple is mooi maar als bedrijf vind ik t altijd maar zo zo….
Vinny
Als apps betalingen aanbieden via een third party verwijder ik deze apps dood gewoon. Ik koop via Apple om dat ik hun vertrouw met mijn geld
hans
Persoonlijk ben ik tegen andere betaalsystemen in de App store en daarnaast is en blijft het de winkel van Apple. Dus dat ze het op deze manier nou niet bepaald aantrekkelijk gaan maken voor eigen betaalsystemen, sta ik helemaal achter. Natuurlijk zijn ontwikkelaars teleurgesteld want die willen via een eigen betaalsysteem er meer aan over houden en het liefts gratis gebruik maken van de App store.
Steven
Origineel geplaatst door Vinny Als apps betalingen aanbieden via een third party verwijder ik deze apps dood gewoon. Ik koop via Apple om dat ik hun vertrouw met mijn geld
Eens, het is mooi spul maar ik begin steeds meer een hekel aan het bedrijf te krijgen.
Ellen
Komt inderdaad niet sympathiek over, maar Apple kan je onmogelijk verplichten om nog verantwoordelijkheid te nemen rond activiteiten die buiten de App Store plaatsvinden. Dan staat de aanbieder van de dating app zelf in voor opzeggen van abonnementen, restitutie en ga zo maar door.
De verplichte tekst is erover, ze willen zich wellicht indekken tegen eventueel misbruik of moeilijkheden die misschien worden veroorzaakt door gebruik te maken van de dating apps.
Maar de App Store is ook alles behalve een veilige plek, waardoor deze verplichte tekst wel een beetje zuur overkomt.
Natuurlijk is het wel zo dat ook winkels in een shoppingcenter bijvoorbeeld huur moeten betalen aan de uitbater van het centrum om er hun winkels te mogen huisvesten, zo ook hier.
> Apple is mooi maar als bedrijf vind ik t altijd maar zo zo….
Eens, het is mooi spul maar ik begin steeds meer een hekel aan het bedrijf te krijgen.
Waarom een hekel? Veel lezers hier zijn aardige fans van Apple, objectief kijken is er niet bij, alles wat Apple doet is goed, bij enig commentaar “maak je toch zelf een telefoon en App Store”.
Apple is niets anders dan een gigantisch US techbedrijf met (net als vrijwel alle concurrenten) maar 1 doel heeft: winst, nog meer winst, klanten vastbinden aan eigen producten. Het is aan de consument een goede MIX aan diensten van verschillende partijen af te nemen, eventueel gecombineerd met zelf gehoste applicaties. Het is aan de consument de keuze te maken in hoeverre het handelen van een Apple, Google etc nog past bij wat je zelf voor waarden hebt. Ik heb ook aardig wat Apple in huis, ben wel bezig (sinds csam, het bug beleid, de acties van het Apple management) bij nieuwe aanschaf wat te herverdelen. Want Apple is net als Google niet the good guy.
Gerard
Hebben die App ontwikkelaars niet allemaal optimaal geprofiteerd van de marketing machine van Apple? Dat je voor diensten moet betalen is helemaal normaal. De ACM vraagt zich toch ook niet af wat bedrijven moeten afstaand aan BOL.COM of AMAZON als ze hun produkten via die platformen willen verkopen?
Daarnaast is het dankzij Apple dat er relatief geen of weinig frauduleuze apps zijn op iOs.
Niels
Hartstikke prima dit. Iedere app developer profiteert van de infrastructuur en install base die Apple heeft opgebouwd: Je hoeft bijna niks te doen om je app in de handen van honderden miljoenen gebruikers te verspreiden. Het apparaat hebben ze al, en er is maar één App Store. En je hoeft je app maar voor een handjevol apparaten te testen en optimaliseren.
3% is vergelijkbaar met wat banken, payment service providers etc aan transactiekosten rekenen. De overige 27% is dan dus de rest van Apple’s dienstverlening die je gewoon blijft gebruiken als developer.
En als kleine developer zorg je gewoon dat je in aanmerking komt voor de lagere fee van 15%.
WvB22
Vraag me wel af hoe Apple dat met de grote bedrijven als Netflix/Disney/Spotify geregeld heeft. Je maakt mij niet wijs dat die ook 27% afdragen Aan Apple nadat je gebruik maakt van de betaalmethode die zij aanbieden.
Patrick
Ik snap de verontwaardiging van app ontwikkelaars niet zo en al helemaal niet die van dating apps. (De meeste hebben de ethiek ook niet zo hoog staan).
Willen de app ontwikkelaars nu om wat voor reden een eigen betaal methode of een free ride, gratis gebruik van een ecosysteem / platform / en voor ontwikkelaars een gratis distributie kanaal? Normaal gesproken is de eigenaar van een winkel de baas in eigen winkel. Dit is alsof Unilever aan AH vraagt of ze een eigen betaal systeem willen in de AH winkels om zo kosten te omzeilen. Wil je distributiekosten verlagen of in eigen hand houden. Zet een eigen distributie kanaal op, wees creatief doe bv’s zoals Dyson die maakt reclame, koop rechtstreeks bij … Andersom kijk naar wat AH en Jumbo doen die weigeren producten omdat leveranciers de kostprijs verhogen fraai staatje machtsmisbruik, hoor je er iemand over? Het gaat maar om levensmiddelen.
Het is vrij normaal dat het gebruik van een platform geld kost. Het gebruik was altijd een soort package deel een kleine bedrag aan het begin een variabel bedrag percentage 15-30%. Wat Apple beter kan doen is duidelijker maken wat je krijgt voor die kosten. Want in de algemene opinie wordt er vaak alleen de betaling mee in verband gebracht, en dat is dus niet het hele verhaal.
Nu wordt Apple vaak weggezet als bedrijf wat alleen maar winst wil maken. Winstgevend zijn is in mijn ogen niks mee en een gezond uitgangspunt om ook in de toekomst de dienstverlening te garanderen in plaats van overgenomen te worden. ( de tarieven zijn voor veel ontwikkelaars van 30 naar 15% gegaan) ook daar hoor je in de beeldvorming niet veel over.
Overheden en app ontwikkelaars moeten stoppen met denken dat het iOS platform ( en ook Android) een soort nuts voorzieningen zijn.
En als laatste is het erg hypocriet van de overheden om het over monopolie en machtsmisbruik te spreken. Kijk naar je eigen ministeries en toezichthoudende instanties. Privacy, datalekken, belastingdienst, uwv, gemeente het zijn allemaal cirkels wat als systeem zichzelf instant houdt en het heel veel slechter met gebruiker, de burger voor heeft.
Ap
Haha het blijft altijd leuk om te lezen hoe mensen de Apple ‘streken’ altijd goed blijven praten. Enig ander bedrijf zouden ze uitspuwen maar Apple niet heur. Ach net zoals met Nokia zal Apple ook een keer van zijn troon vallen.
Harm
Het is toch evident dat het probleem niet zozeer is dat er een vergoeding wordt betaald. Het probleem is dat er excessief wordt gerekend en je als iPhone gebruiker geen keus hebt.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen dit verdedigen. Daar komt nog bij dat Apple claims toezicht te houden op de AppStore. Tegelijkertijd erkennen ze niets te doen aan foute apps of toestanden behalve binnen 60 dagen.
Hoeveel apps zijn we niet plotseling verdwenen of na verloop van een premium “levenslange aankoop” onder een licht aangepaste naam opnieuw aangeboden met een nieuwe premium.
Apple is hiervan op de hoogte maar knijpt een oogje toe. Een bedrijf van deze omvang welke zelf erkend als commissionair op te treden hoort ook de service te leveren die daar bij hoort. Daarnaast is vrije keuze goed voor iedereen. Indien je graag een premium betaald omdat je geloofd in Apple en haar support is dat prima echter als je liever direct met een app developer zaken doet moet dat ook kunnen. Voor elk wat wils.
Icrazy
@iCulture maak een poll wat mensen van vinden. Ik vind het geniaal van Apple.
@8jeT
Origineel geplaatst door WvB22 Vraag me wel af hoe Apple dat met de grote bedrijven als Netflix/Disney/Spotify geregeld heeft. Je maakt mij niet wijs dat die ook 27% afdragen Aan Apple nadat je gebruik maakt van de betaalmethode die zij aanbieden.
Meen je dit? Je hebt het nieuws niet goed gevolgd 😂
Het is alleen een Nederlandse verplichting, opgelegd door de Nederlandse ACM en geldt alleen voor Nederlandse datingapss.
Jos
Ja sorry maar ik vind dit niet meer dan normaal. Wat denk je dat er gebeurd als een app ontwikkelaar van de zoveelste hay-day kloon zijn betaal systeem niet goed beveiligd heeft? Juist dan krijgt Apple de schuld ervan en wordt dat weet over aangeklaagd. Verder blijft het Apple zijn winkel.
In een retail store kun je ook niet als scotch & soda zeggen: je moet bij jullie in de winkel met bitcoin kunnen betalen anders wil ik niet dat mijn collectie in je winkel ligt. Andersom kan de retailer dat wel. Ook de retailer mag zijn marge bepalen.
Als je als ontwikkelaar dit niet wilt ga dan massaal weg.
Walden
Oude wijsheid: het best vang je boeven met boeven. Natuurlijk zijn er aanbieders die uitermate integer hun producten willen afrekenen buiten Apple om. Dat zijn niet de veroorzakers van de aversie bij veel Apple-gebruikers tegen externe betaalmogelijkheden. Ik hoef niet uit te leggen welke aanbieders wel de oorzaak zijn, hoewel deze namen zelden publiek gemaakt worden zijn ze er legio. Wat echt niet slim is, is dat ACM en al die eerlijke aanbieders die buiten Apple om willen cashen, geen rekening houden met de weerzin bij veel Apple-gebruikers tegen minder heldere betalingslijntjes. Apple mag als organisatie een geldwolf zijn, waar boevenstreken gebruikt worden om iedere dollarcent inkomsten veilig te stellen. Voorlopig helpt dit voldoende om veel malafide (helaas niet alle) geboefte buiten de aanbieders te houden.
Flieps
Ik denk dat het het belangrijkste is wat de consument wil. Ik kies voor gebruikersgemak en kwaliteit. Onlangs nog iets op Bol.com gekocht? Allemaal 3rd party verkopers die een graantje willen meepikken van het platform. Totdat de consument begint te klagen. Dan verwijzen ze naar elkaar.
Als je dit straks krijgt in de app store komt er enorm veel meuk bij die niet te reguleren valt. De ‘goede’ developers worden daar uiteindelijk ook de dupe van. Als consument weet je: als ik dit wil, kies ik Android.
Graf Zum Kotzen
Origineel geplaatst door Ap Haha het blijft altijd leuk om te lezen hoe mensen de Apple ‘streken’ altijd goed blijven praten. Enig ander bedrijf zouden ze uitspuwen maar Apple niet heur. Ach net zoals met Nokia zal Apple ook een keer van zijn troon vallen.
Precies. Bij een hele hoop van die fanboys is blijkbaar het vermogen om kritisch naar Apple te kijken tot nul gedaald. Jammer, want ik denk dat uiteindelijk de consument er voordeel bij heeft als dit soort gedrag wordt afgestraft.
Ade
Ik ben Apple liefhebber. En ben dan in velen ogen een Apple Fanboy. Prima, als jullie het beestje een naam willen geven.
Echter de reden dat ik gekozen heb voor het eco systeem is juist het gemak. Ik hoef niet na te denken waar ik betalingen doe, dat wil ik ook niet. Wil dat zeggen dat ik dan niet kritisch ben?
Juist wel! Want ik maak bewust die keuze, heb van tevoren kritisch gekeken naar de opties. Of het allemaal eerlijk is? Valt wellicht te betwijfelen. En een argument als Apple
is net als andere bedrijven alleen maar uit op winst….
HEE, HALLO NU VAL IK MIJN VOETSTUK…. WILT APPLE WINSTMAKEN?!?!? Pffff laat me niet lachen, dat wilt elk bedrijf. Niemand begint een bedrijf om verlies te draaien. Van de Action, Aldi, AH, JUMBO, Schoenmaker, Luxe schoenenverkoper tot Fiat en Tesla aan toe. En daarbij rekent iedereen zijn eigen marge, prima toch. Je hoeft het niet te kopen en je hoeft jouw app niet aan te bieden op het platform.
En omdat een bedrijf meer marge rekent wilt nog niet meteen zeggen dat het een slecht bedrijf is.
Pascal
Origineel geplaatst door Vinny Als apps betalingen aanbieden via een third party verwijder ik deze apps dood gewoon. Ik koop via Apple om dat ik hun vertrouw met mijn geld
Ik vertrouw niemand met mijn geld, behalve mezelf.
Demis
Prima wat Apple doet. Geen rotzooi in betaalsystemen.
Macaanzee
Ik snap het gezeur niet. Apple is groot. Dat is waar. Apple vraagt altijd 30%. Dat is waar. Maar het is de winkel van Apple, dus Apple kan de regels stellen. Wil je dat Apple je spulletjes verkoopt en in zijn wereldwijde etalage zet, dan betaal je daarvoor.
Zijn we vergeten dat toen Apple met iTunes begon, muzieknummers te verkopen voor geld, een nummer voor een euro, ze werden uitgelachen door de hele wereld. Niemand zou betalen voor muziek, want iedereen downloadde het al lang al gratis, overal. Maar Apple kwam met iTunes. Waterdicht, makkelijk en veilig systeem. En het werkte en de muziekindustrie werd gered. Er werd voor miljarden aan muziek verkocht.
Daarna kwam streaming. Etc. De Appstore ook een ijzersterk product. Er mag dan eens wat doorheen slippen, als Apple het merkt, vliegt het er meteen uit. Gewoon houden zo. En wie er geen zin in heeft, die gaat maar naar Android.
Paul
Al mijn abonnementen gaan allemaal buiten de app store om. Ze hebben daar allemaal een uitstekende betaal provider voor. No way dat ik appel 30% laat afpikken. Doen die andere providers voor een paar procent.
Hou op over kosten, daar betaald de ontwikkelaar die 90 euro per jaar voor.
Veiligheid ben ik ‘t wel mee eens. ‘t zal misschien onnodig ingewikkeld worden voor mensen.
Maar helaas zijn mensen alleen maar dommer geworden wat dit soort dingen betreft. Vroeger had je een handleiding en reperatie schema erbij. Tegenwoordig een enkel blaadje en een 600 pagina disclaimer waar dingen instaan zoals niet je auto batterij leeg te drinken.
Martijn
@WvB22: ik meen me te herinneren dat in ieder geval Spotify dit in het verleden doorbelastte aan de klant. Een abonnement was via de App Store dan € 12,99 I.p.v. € 9,99.
Weet niet hoe dat nu is want heb inmiddels al een poos YouTube Premium (reclamevrij YouTube kijken was voor mij hierin doorslaggevend om daar een abonnement op te nemen).
Apple is mooi maar als bedrijf vind ik t altijd maar zo zo….
Als apps betalingen aanbieden via een third party verwijder ik deze apps dood gewoon. Ik koop via Apple om dat ik hun vertrouw met mijn geld
Persoonlijk ben ik tegen andere betaalsystemen in de App store en daarnaast is en blijft het de winkel van Apple. Dus dat ze het op deze manier nou niet bepaald aantrekkelijk gaan maken voor eigen betaalsystemen, sta ik helemaal achter. Natuurlijk zijn ontwikkelaars teleurgesteld want die willen via een eigen betaalsysteem er meer aan over houden en het liefts gratis gebruik maken van de App store.
Dat vind ik dus ook!
Eens, het is mooi spul maar ik begin steeds meer een hekel aan het bedrijf te krijgen.
Komt inderdaad niet sympathiek over, maar Apple kan je onmogelijk verplichten om nog verantwoordelijkheid te nemen rond activiteiten die buiten de App Store plaatsvinden. Dan staat de aanbieder van de dating app zelf in voor opzeggen van abonnementen, restitutie en ga zo maar door.
De verplichte tekst is erover, ze willen zich wellicht indekken tegen eventueel misbruik of moeilijkheden die misschien worden veroorzaakt door gebruik te maken van de dating apps.
Maar de App Store is ook alles behalve een veilige plek, waardoor deze verplichte tekst wel een beetje zuur overkomt.
Natuurlijk is het wel zo dat ook winkels in een shoppingcenter bijvoorbeeld huur moeten betalen aan de uitbater van het centrum om er hun winkels te mogen huisvesten, zo ook hier.
Waarom een hekel? Veel lezers hier zijn aardige fans van Apple, objectief kijken is er niet bij, alles wat Apple doet is goed, bij enig commentaar “maak je toch zelf een telefoon en App Store”.
Apple is niets anders dan een gigantisch US techbedrijf met (net als vrijwel alle concurrenten) maar 1 doel heeft: winst, nog meer winst, klanten vastbinden aan eigen producten. Het is aan de consument een goede MIX aan diensten van verschillende partijen af te nemen, eventueel gecombineerd met zelf gehoste applicaties. Het is aan de consument de keuze te maken in hoeverre het handelen van een Apple, Google etc nog past bij wat je zelf voor waarden hebt. Ik heb ook aardig wat Apple in huis, ben wel bezig (sinds csam, het bug beleid, de acties van het Apple management) bij nieuwe aanschaf wat te herverdelen. Want Apple is net als Google niet the good guy.
Hebben die App ontwikkelaars niet allemaal optimaal geprofiteerd van de marketing machine van Apple? Dat je voor diensten moet betalen is helemaal normaal. De ACM vraagt zich toch ook niet af wat bedrijven moeten afstaand aan BOL.COM of AMAZON als ze hun produkten via die platformen willen verkopen?
Daarnaast is het dankzij Apple dat er relatief geen of weinig frauduleuze apps zijn op iOs.
Hartstikke prima dit. Iedere app developer profiteert van de infrastructuur en install base die Apple heeft opgebouwd: Je hoeft bijna niks te doen om je app in de handen van honderden miljoenen gebruikers te verspreiden. Het apparaat hebben ze al, en er is maar één App Store. En je hoeft je app maar voor een handjevol apparaten te testen en optimaliseren.
3% is vergelijkbaar met wat banken, payment service providers etc aan transactiekosten rekenen. De overige 27% is dan dus de rest van Apple’s dienstverlening die je gewoon blijft gebruiken als developer.
En als kleine developer zorg je gewoon dat je in aanmerking komt voor de lagere fee van 15%.
Vraag me wel af hoe Apple dat met de grote bedrijven als Netflix/Disney/Spotify geregeld heeft. Je maakt mij niet wijs dat die ook 27% afdragen Aan Apple nadat je gebruik maakt van de betaalmethode die zij aanbieden.
Ik snap de verontwaardiging van app ontwikkelaars niet zo en al helemaal niet die van dating apps. (De meeste hebben de ethiek ook niet zo hoog staan).
Willen de app ontwikkelaars nu om wat voor reden een eigen betaal methode of een free ride, gratis gebruik van een ecosysteem / platform / en voor ontwikkelaars een gratis distributie kanaal? Normaal gesproken is de eigenaar van een winkel de baas in eigen winkel. Dit is alsof Unilever aan AH vraagt of ze een eigen betaal systeem willen in de AH winkels om zo kosten te omzeilen. Wil je distributiekosten verlagen of in eigen hand houden. Zet een eigen distributie kanaal op, wees creatief doe bv’s zoals Dyson die maakt reclame, koop rechtstreeks bij … Andersom kijk naar wat AH en Jumbo doen die weigeren producten omdat leveranciers de kostprijs verhogen fraai staatje machtsmisbruik, hoor je er iemand over? Het gaat maar om levensmiddelen.
Het is vrij normaal dat het gebruik van een platform geld kost. Het gebruik was altijd een soort package deel een kleine bedrag aan het begin een variabel bedrag percentage 15-30%. Wat Apple beter kan doen is duidelijker maken wat je krijgt voor die kosten. Want in de algemene opinie wordt er vaak alleen de betaling mee in verband gebracht, en dat is dus niet het hele verhaal.
Nu wordt Apple vaak weggezet als bedrijf wat alleen maar winst wil maken. Winstgevend zijn is in mijn ogen niks mee en een gezond uitgangspunt om ook in de toekomst de dienstverlening te garanderen in plaats van overgenomen te worden. ( de tarieven zijn voor veel ontwikkelaars van 30 naar 15% gegaan) ook daar hoor je in de beeldvorming niet veel over.
Overheden en app ontwikkelaars moeten stoppen met denken dat het iOS platform ( en ook Android) een soort nuts voorzieningen zijn.
En als laatste is het erg hypocriet van de overheden om het over monopolie en machtsmisbruik te spreken. Kijk naar je eigen ministeries en toezichthoudende instanties. Privacy, datalekken, belastingdienst, uwv, gemeente het zijn allemaal cirkels wat als systeem zichzelf instant houdt en het heel veel slechter met gebruiker, de burger voor heeft.
Haha het blijft altijd leuk om te lezen hoe mensen de Apple ‘streken’ altijd goed blijven praten. Enig ander bedrijf zouden ze uitspuwen maar Apple niet heur. Ach net zoals met Nokia zal Apple ook een keer van zijn troon vallen.
Het is toch evident dat het probleem niet zozeer is dat er een vergoeding wordt betaald. Het probleem is dat er excessief wordt gerekend en je als iPhone gebruiker geen keus hebt.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen dit verdedigen. Daar komt nog bij dat Apple claims toezicht te houden op de AppStore. Tegelijkertijd erkennen ze niets te doen aan foute apps of toestanden behalve binnen 60 dagen.
Hoeveel apps zijn we niet plotseling verdwenen of na verloop van een premium “levenslange aankoop” onder een licht aangepaste naam opnieuw aangeboden met een nieuwe premium.
Apple is hiervan op de hoogte maar knijpt een oogje toe. Een bedrijf van deze omvang welke zelf erkend als commissionair op te treden hoort ook de service te leveren die daar bij hoort. Daarnaast is vrije keuze goed voor iedereen. Indien je graag een premium betaald omdat je geloofd in Apple en haar support is dat prima echter als je liever direct met een app developer zaken doet moet dat ook kunnen. Voor elk wat wils.
@iCulture maak een poll wat mensen van vinden. Ik vind het geniaal van Apple.
Meen je dit? Je hebt het nieuws niet goed gevolgd 😂
Het is alleen een Nederlandse verplichting, opgelegd door de Nederlandse ACM en geldt alleen voor Nederlandse datingapss.
Ja sorry maar ik vind dit niet meer dan normaal. Wat denk je dat er gebeurd als een app ontwikkelaar van de zoveelste hay-day kloon zijn betaal systeem niet goed beveiligd heeft? Juist dan krijgt Apple de schuld ervan en wordt dat weet over aangeklaagd. Verder blijft het Apple zijn winkel.
In een retail store kun je ook niet als scotch & soda zeggen: je moet bij jullie in de winkel met bitcoin kunnen betalen anders wil ik niet dat mijn collectie in je winkel ligt. Andersom kan de retailer dat wel. Ook de retailer mag zijn marge bepalen.
Als je als ontwikkelaar dit niet wilt ga dan massaal weg.
Oude wijsheid: het best vang je boeven met boeven. Natuurlijk zijn er aanbieders die uitermate integer hun producten willen afrekenen buiten Apple om. Dat zijn niet de veroorzakers van de aversie bij veel Apple-gebruikers tegen externe betaalmogelijkheden. Ik hoef niet uit te leggen welke aanbieders wel de oorzaak zijn, hoewel deze namen zelden publiek gemaakt worden zijn ze er legio. Wat echt niet slim is, is dat ACM en al die eerlijke aanbieders die buiten Apple om willen cashen, geen rekening houden met de weerzin bij veel Apple-gebruikers tegen minder heldere betalingslijntjes. Apple mag als organisatie een geldwolf zijn, waar boevenstreken gebruikt worden om iedere dollarcent inkomsten veilig te stellen. Voorlopig helpt dit voldoende om veel malafide (helaas niet alle) geboefte buiten de aanbieders te houden.
Ik denk dat het het belangrijkste is wat de consument wil. Ik kies voor gebruikersgemak en kwaliteit. Onlangs nog iets op Bol.com gekocht? Allemaal 3rd party verkopers die een graantje willen meepikken van het platform. Totdat de consument begint te klagen. Dan verwijzen ze naar elkaar.
Als je dit straks krijgt in de app store komt er enorm veel meuk bij die niet te reguleren valt. De ‘goede’ developers worden daar uiteindelijk ook de dupe van. Als consument weet je: als ik dit wil, kies ik Android.
Precies. Bij een hele hoop van die fanboys is blijkbaar het vermogen om kritisch naar Apple te kijken tot nul gedaald. Jammer, want ik denk dat uiteindelijk de consument er voordeel bij heeft als dit soort gedrag wordt afgestraft.
Ik ben Apple liefhebber. En ben dan in velen ogen een Apple Fanboy. Prima, als jullie het beestje een naam willen geven.
Echter de reden dat ik gekozen heb voor het eco systeem is juist het gemak. Ik hoef niet na te denken waar ik betalingen doe, dat wil ik ook niet. Wil dat zeggen dat ik dan niet kritisch ben?
Juist wel! Want ik maak bewust die keuze, heb van tevoren kritisch gekeken naar de opties. Of het allemaal eerlijk is? Valt wellicht te betwijfelen. En een argument als Apple
is net als andere bedrijven alleen maar uit op winst….
HEE, HALLO NU VAL IK MIJN VOETSTUK…. WILT APPLE WINSTMAKEN?!?!? Pffff laat me niet lachen, dat wilt elk bedrijf. Niemand begint een bedrijf om verlies te draaien. Van de Action, Aldi, AH, JUMBO, Schoenmaker, Luxe schoenenverkoper tot Fiat en Tesla aan toe. En daarbij rekent iedereen zijn eigen marge, prima toch. Je hoeft het niet te kopen en je hoeft jouw app niet aan te bieden op het platform.
En omdat een bedrijf meer marge rekent wilt nog niet meteen zeggen dat het een slecht bedrijf is.
Ik vertrouw niemand met mijn geld, behalve mezelf.
Prima wat Apple doet. Geen rotzooi in betaalsystemen.
Ik snap het gezeur niet. Apple is groot. Dat is waar. Apple vraagt altijd 30%. Dat is waar. Maar het is de winkel van Apple, dus Apple kan de regels stellen. Wil je dat Apple je spulletjes verkoopt en in zijn wereldwijde etalage zet, dan betaal je daarvoor.
Zijn we vergeten dat toen Apple met iTunes begon, muzieknummers te verkopen voor geld, een nummer voor een euro, ze werden uitgelachen door de hele wereld. Niemand zou betalen voor muziek, want iedereen downloadde het al lang al gratis, overal. Maar Apple kwam met iTunes. Waterdicht, makkelijk en veilig systeem. En het werkte en de muziekindustrie werd gered. Er werd voor miljarden aan muziek verkocht.
Daarna kwam streaming. Etc. De Appstore ook een ijzersterk product. Er mag dan eens wat doorheen slippen, als Apple het merkt, vliegt het er meteen uit. Gewoon houden zo. En wie er geen zin in heeft, die gaat maar naar Android.
Al mijn abonnementen gaan allemaal buiten de app store om. Ze hebben daar allemaal een uitstekende betaal provider voor. No way dat ik appel 30% laat afpikken. Doen die andere providers voor een paar procent.
Hou op over kosten, daar betaald de ontwikkelaar die 90 euro per jaar voor.
Veiligheid ben ik ‘t wel mee eens. ‘t zal misschien onnodig ingewikkeld worden voor mensen.
Maar helaas zijn mensen alleen maar dommer geworden wat dit soort dingen betreft. Vroeger had je een handleiding en reperatie schema erbij. Tegenwoordig een enkel blaadje en een 600 pagina disclaimer waar dingen instaan zoals niet je auto batterij leeg te drinken.
@WvB22: ik meen me te herinneren dat in ieder geval Spotify dit in het verleden doorbelastte aan de klant. Een abonnement was via de App Store dan € 12,99 I.p.v. € 9,99.
Weet niet hoe dat nu is want heb inmiddels al een poos YouTube Premium (reclamevrij YouTube kijken was voor mij hierin doorslaggevend om daar een abonnement op te nemen).