Apple-gebruikers hebben een woelige week achter de rug. Het ene softwareprobleem was nog niet opgelost of het andere diende zich alweer aan. En voorlopig is de misere niet voorbij, want de gisteren verschenen update iOS 11.2 deactiveert op sommige toestellen Face ID en beloofde functies werken nog niet. Apple moet flink aan de bak om de software-ontwikkeling op orde te krijgen.
Apple’s fouten: dit ging er mis
Voor wie de afgelopen week op een tropisch eiland zonder internetverbinding zat: dit ging er de afgelopen dagen allemaal mis.
- Begin van de week: een ernstige bug in macOS High Sierra zorgt dat iedereen roottoegang kan krijgen op een Mac, zonder een wachtwoord in te voeren.
- Apple brengt een update voor High Sierra uit, maar die zorgt ervoor dat Bestandsdeling niet meer werkt.
- Mensen die later willen updaten naar macOS 10.13.1 komen erachter dat daardoor de fix voor de rootbug weer wordt uitgeschakeld.
- Een datumbug zorgt er op 2 december voor dat sommige iPhones continu blijven crashen. Apple brengt snel iOS 11.2 uit.
- Na het verschijnen van iOS 11.2 blijkt Face ID op sommige toestellen niet meer te werken. Even rebooten helpt.
- iOS 11.2 zou eindelijk met Apple Pay Cash moeten werken (alleen in de VS), maar het blijkt nog niet geactiveerd. Toch meldt Apple’s changelog (ook in de Nederlandse versie) dat het vanaf nu gewoon te gebruiken is.
- iOS 11.2 geeft problemen bij gebruik van goedkope oplaadkabels.
- Update 4 december: Na iOS 11.2 spreekt Siri niet meer op de Apple Watch. Een herstart kan het probleem tijdelijk oplossen.
- Update 4 december: Ook iOS 11.2 bevat nog steeds een rekenmachine-bug.
Dat Apple in de Nederlandse changelog spreekt over Apple Pay Cash slaat sowieso nergens op, omdat het alleen in de VS werkt. Het was een kleine moeite geweest om dat in de Nederlandse tekst even te vermelden (of om het het helemaal achterwege te laten). Er zitten genoeg andere functies in iOS 11.2 om de changelog mee te vullen.
Bovendien is het gek dat Apple ervoor kiest om via Twitter te melden dat het nog niet is geactiveerd.
Hoewel Twitter heel wat gebruikers heeft, is dat niet het kanaal om uitstel van belangrijke functies te melden. Heel wat Amerikanen zaten dan ook te puzzelen waarom de betaalfunctie nog niet werkte.
Het heeft er vast mee te maken dat Apple niet nóg een flater wil maken en daarom langer wil testen. Maar eigenlijk had Apple al beloofd dat Apple Pay Cash in iOS 11 zou zitten en het is keer op keer uitgesteld. Met zoveel software-engineers moet het toch lukken om de functie werkend te krijgen.
Eerdere blunders
Er waren in het verleden wel meer bugs. Een van de eerste en meest beruchte gevallen was (notabene onder aansturing van Steve Jobs) de proximity-bug in iOS 4 op de iPhone 4. Apple probeerde het in iOS 4.1 op te lossen, maar dat lukte niet. Uiteindelijk duurde het maandenlang totdat iOS 4.2.1 de oplossing bracht. Dat de bug was opgelost was zo belangrijk dat Steve Jobs het zelfs op het podium noemde.
Bij elke grote iOS-versie zijn er wel bugs geweest. Maar zelden stapelden ze zich zo op als bij iOS 11.
Is Apple slordiger geworden en hebben ze gekozen voor het grote geld, zoals sommige mensen suggereren? Zou kunnen, maar op dat gebied is er eigenlijk weinig veranderd: Apple was altijd al een beursgenoteerd bedrijf, gericht op winst maken. Het is ook een bedrijf dat al jarenlang forse marges rekent voor producten. Daar komen ze mee weg, omdat ze een goede reputatie hebben opgebouwd, gebaseerd op betrouwbaarheid, privacy en gebruiksgemak. Maar je kunt nauwelijks van gebruiksgemak spreken als je iPhone constant crasht. De fout waarbij iedereen rootrechten op een Mac kon krijgen, is helemaal onbegrijpelijk en onvergeeflijk. Het zou mij niets verbazen als Tim Cook of Craig Federighi komende week in het openbaar excuses aanbieden. Dat deed Cook ook bij ‘Maps-gate’. Als je eraan terugdenkt was ‘Maps-gate’ een onschuldige fout, waar mensen eigenlijk nauwelijks last van hadden. Misschien hebben destijds een paar mensen de verkeerde afslag genomen door een foutje op de kaart, maar de huidige fouten zijn stukken ernstiger: miljoenen iOS-toestellen die kunnen crashen en miljoenen onbeveiligde Macs.
Apple heeft wel vaker periodes van ‘Apple is doomed’ overleefd, maar bij deze reeks flaters moeten ze wel uit een heel diep dal komen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 95 reacties