Reacties voor: Opinie: Langzame uitrol van Apple Pay heeft ook zo zijn voordelen

Dat Apple Pay nog niet beschikbaar is in Nederland en België heeft ook positieve kanten. Bijna iedereen heeft nu een geschikt toestel en ook de betaalautomaten zijn nu voor het grootste deel geschikt. Dus Apple: Nederland is er helemaal klaar voor en we wachten met smart.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl -

Reacties: 31 reacties

  1. Via een omweg en een hoop moeite heb ik eindelijk Boon. op mijn iPhone werkend weten te krijgen maar ik kan nog steeds geen winkels vinden waarbij het werkt. Ook de MCDonalds niet, waar anderen wél succes bij zouden hebben.
    Het word hoog tijd dat er een Nederlandse bank Apple Pay gaat introduceren. Persoonlijk heb ik de Rabobank een mailtje gestuurd over het implementeren van Apple Pay, de redactie heeft dit bericht doorgestuurd naar de technische staf. Ik kreeg dezelfde dag nog wen belletje van één van de technici dat ze dit een erg goed idee vinden.

    Het duurt mij allemaal maar erg lang. Zoals in het artikel beschreven staat: Nederland is klaar voor Apple Pay. Dus wie van de Nederlandse banken zal het eerste zijn?

  2. Nadeel van boon is wel dat ik niet overal kan betalen. Das vaak gokken of het wel werkt.

  3. @Milan: De meeste banken willen wel, maar Apple laat het niet toe 😒

  4. @Milan: mcdonald langs snelweg proberen.

  5. @Milan: Ik gebruik al een half jaar boon op mijn iPhone en Apple Watch en betaal hier zo veel mogelijk mee. Bij mij werkt namelijk wel bij de McDonalds bijvoorbeeld. In Amsterdam kun je bij 90% van de winkels draadloos met je creditcard betalen, dus ook met Apple Pay. Op stations werkt het ook erg goed. Heel handig als je snel een koffie wil kopen bij de kiosk, hup Watch tegen het pinapparaat en klaar!

  6. Er is nu al een wildgroei ontstaan. Boon, ineen vraag iemand aan mij moet ik je een tikkie sturen? WTF. Nu komt Payconic or whatever weer, en er zullen er vast nog vele volgen.
    Hetzelfde als dat iedere bekende via een ander medium wil communiceren…in de hoop dat mijn X straks vol staat met zinloze apps. NOT!

  7. Ik wacht wel tot het ooit komt… al duurt het langer dan ik had gehoopt.
    Ik werk gewoon met contactloos via bankpas tot apple pay komt. Ga geen QR-codes scannen, waar weer een tussen bedrijf mijn betalingen gaat loggen. Uiteindelijk is bankpas gebruiken net zo snel als mijn telefoon pakken, app openen, zorgen dat QR gepakt wordt en dan op bevestig knop drukken.
    Boon lijkt me ook niet fijn. Sta je dan met beste bedoeling je pols te wapperen voor een pin om daarna alsnog je bankpas te moeten pakken.

  8. Zijn de kosten per transactie extra van Apple Pay al bekend eigenlijk?

  9. Er zijn al zoveel app’s om te betalen, maar de meeste banken hebben nu toch al mobile pay, de ontvanger maakt een qr code door op betalen te drukken, de betaler scant en klaar is kees. ook onderling ondersteunen de banken in belgie deze dienst. Is applepay dan niet een beetje overbodig en te laat?

  10. @Milan: Rabobank heeft eerder al aangegeven dat men dit niet wil doen.
    Ook lobbyen ze actief om tegen te houden dat Apple Pay in Nederland beschikbaar komt (vrijwel als enigste bank totaal tegen)
    Ze proberen het nu met het tegenhouden van de Europese richtlijn dat banken de bankgegevens beschikbaar dienen te stellen (met goedkeuring van rekeninghouder) aan bedrijven.
    Dit is juist noodzakelijk voor Apple Pay.

  11. Eens, het heeft zeker voordelen. Tegelijkertijd zie je een enorme wildgroei in mogelijkheden een ook de NS is bezig met alternatieve middelen voor de chipkaart. Als Apple Pay en Google Pay nou gewoon vlotter het land waren binnengewandeld, dat was de implementatie van Apple Pay in meer producten/diensten te vinden dan alleen betalen P2P, online betalingen en offline betalingen.

    Als de consument eenmaal gewend is om te betalen met zijn telefoon, dan moeten de bedrijven zich wil schikken naar de wensen van de consument.

  12. War is peace. Veel anders kan ik dit staaltje doublethink toch niet zien.

  13. @G.Dusseljee: Heb je een bron voor de onzin die je verkondigt? De PSD2 richtlijn tegenhouden kan niet (meer).
    Het wordt wetgeving waaraan iedere Nederlandse bank zich moet houden. Ook de Rabobank.
    Deze richtlijn staat overigens los van een eventuele invoering van Apple Pay.
    Dus kom met een onderbouwing van je verhaal of hou op met het verkondig van onwaarheden.

  14. @Milan: Heb je wel Boon.Plus? Anders werkt het niet buiten Frankrijk.
    Voor Boon.Plus moet je wat extra informatie (zoals identificatie en bewijs van je huisadres) opsturen.

  15. Ik heb Apple Pay via N26, dat nu mijn standaard bank is.

  16. Omdat het gister gedichtendag was:

    Nee ik wil heen Apple Pay,
    Ik wil gewoon betalen via mijn eigen bank met NFC.

  17. @Benito: Heb je zeker een buitenlands adres. Ik heb ook N26 en die wordt niet geaccepteerd.

  18. Ik kom dagelijks langs een snoepautomaat waar je ook kan pinnen, echter zit er ook een sticker op dat Apple Pay ondersteunt word. Ik baal wel dat ik me iPhone nog nii kan gebruiken kan om daar te betalen.

  19. Origineel geplaatst door G.Dusseljee
    @Milan: Rabobank heeft eerder al aangegeven dat men dit niet wil doen.
    Ook lobbyen ze actief om tegen te houden dat Apple Pay in Nederland beschikbaar komt (vrijwel als enigste bank totaal tegen)
    Ze proberen het nu met het tegenhouden van de Europese richtlijn dat banken de bankgegevens beschikbaar dienen te stellen (met goedkeuring van rekeninghouder) aan bedrijven.
    Dit is juist noodzakelijk voor Apple Pay.

    Waarom zou Apple Pay de beschikking moeten hebben over mijn bankgegevens? Het kan toch zo gemaakt worden dat het werkt als een creditcard, of dat de bank een controle uitvoert of er voldoende saldo is als er een verzoek komt van Apple Pay?

    Ik denk zelf dat het probleem meer bij de kosten zit die Apple wil hebben per transactie.

  20. Mooie titel… langzame uitrol heeft zijn voordelen….

    Als dat geen positieve kijk is 🙂

    Feit: het werkt hier niet.
    Mening: ik vind het goed dat het niet werkt, ze zijn het aan het verbeteren zodat ik het ook kan gebruiken.

    Feit: ik zit in het restaurant, mijn eten heb ik besteld, maar het komt er niet aan…
    Mening: super! Ze zijn vast keihard aan het werken om mij straks een super gerechtje te serveren (ondertussen moet ik wel al 3,5 jaar snacks eten om mijn honger te stillen…) Mooi, wat ben ik blij…

    Toch een beetje een rare kijk vind ik persoonlijk. Ik zou dit toch niet durven vertellen aan mijn Android-vriendjes die al lang kunnen betalen met het Smartphone hoor. 😉

  21. Origineel geplaatst door huplahoi
    Mooie titel… langzame uitrol heeft zijn voordelen….

    Als dat geen positieve kijk is 🙂

    Feit: het werkt hier niet.

    Mening: ik vind het goed dat het niet werkt, ze zijn het aan het verbeteren zodat ik het ook kan gebruiken.

    Feit: ik zit in het restaurant, mijn eten heb ik besteld, maar het komt er niet aan…

    Mening: super! Ze zijn vast keihard aan het werken om mij straks een super gerechtje te serveren (ondertussen moet ik wel al 3,5 jaar snacks eten om mijn honger te stillen…) Mooi, wat ben ik blij…

    Toch een beetje een rare kijk vind ik persoonlijk. Ik zou dit toch niet durven vertellen aan mijn Android-vriendjes die al lang kunnen betalen met het Smartphone hoor. 😉

    Vind ik leuk!! 😃

  22. @Milan: Ik gebruik de Boon app ook. In het begin was het even zoeken naar winkels die het onderstuenen. Ikea en Albert Heijn To GO winkels ondersteuenen het wel, echt de reguliere AH’s niet.

  23. Origineel geplaatst door huplahoi
    Mooie titel… langzame uitrol heeft zijn voordelen….
    Als dat geen positieve kijk is 🙂
    Feit: het werkt hier niet.
    Mening: ik vind het goed dat het niet werkt, ze zijn het aan het verbeteren zodat ik het ook kan gebruiken.
    Feit: ik zit in het restaurant, mijn eten heb ik besteld, maar het komt er niet aan…
    Mening: super! Ze zijn vast keihard aan het werken om mij straks een super gerechtje te serveren (ondertussen moet ik wel al 3,5 jaar snacks eten om mijn honger te stillen…) Mooi, wat ben ik blij…
    Toch een beetje een rare kijk vind ik persoonlijk. Ik zou dit toch niet durven vertellen aan mijn Android-vriendjes die al lang kunnen betalen met het Smartphone hoor. 😉

    Hahaha perfect omschreven, recht schrijven wat eigenlijk gewoon krom is.
    En ik zou het ook niet gebruiken, hou het wel bij mijn pinpas van de bank. Bevalt mij perfect.

  24. @Benito: Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Als het lukt om bij N26 een rekening te openen met ondersteuning voor Apple Pay + een debit card stap ik direct over, bye ING.

  25. @Martijn: Nadeel is je kan niet meer betalen met iDeal. Beste is afwachten.

  26. Wat duurt dat toch lang.

  27. Volgens mij is het grootste obstakel dat banken een deeltje aan apple moeten afstaan, zodat klanten het kunnen gebruiken. What’s in there for the banks? Ik snap opzich wel dat de banken denken: doei

    Die NFC chip wordt voor mij pas interessant als ik al mijn pasjes erop kan zetten. Ov, wellicht ID in de toekomst etc

  28. Ik heb eens wat Google acties gedaan. N26 is een Europesche bank. De roots liggen in Duitsland. Daar is nog geen Apple pay. Je kunt gewoon een rekening openen en dan heb je als Nederlander een N26 rekening. Deze wordt niet ondersteund door Apple pay. Heb je een N26 rekening in Frankrijk, Spanje, Finland dan heb je wel de beschikking over Apple pay. Dusss, de bank houdt Apple pay NIET tegen. Apple houdt het ook NIET tegen. Immers zelfde bank zelfde Apple 1 Europa. Lijkt toch dat het een landelijk wettelijk ding is volgens mij. Of mis ik nu iets.

  29. @Ernst: nee Ernst,Apple houdt het wel degelijk tegen op een per land basis. Apple wil met een groot bereik in een keer starten in een land. Als er dan niet genoeg andere banken die ook mee willen doen is het voor Apple een ‘alles of niets’ keuze. In dit geval wel releasen in Frankrijk, maar niet in Duitsland, want N26 anzich Voorde Duitse markt kunnen ze te klein vinden.

  30. @Benito: kan dat gewoon al met dat gratis account?

  31. Niks voordelen. Duurt altijd allemaal veel te lang voor Nederland. Net als dat we al 100 jaar wachten tot we eindelijk eens fatsoenlijk Nederlands en Engels(of andere vreemde talen) door elkaar kunnen typen zonder steeds te moeten wisselen van keyboard (Multilingual typing, is voor andere talen inmiddels al bijna ‘oud’ te noemen), of dat elke nieuwe Sirifunctie véél te lang op zich laat wachten tot het in Nederland/België beschikbaar komt. Of dat Siri – wanneer je Nederlands praat – ook robuust Engelse film-/muzieknamen kan interpreteren (wat heb je anders immers aan Siri bij Apple Music op je iPhone). Gouden bergen worden beloofd bij de product releases, maar de realiteit is dat steeds meer coole features overwegend (sterk gelokaliseerde) software features zijn, en dat een kleine taalregio als de Nederlands-Vlaamse, dan lage prioriteit heeft. Ik baal daar echt van.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.