Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 21 reacties
Onno
De iPad is inderdaad te snel. Mijn dochter leert nu zo snel Engels met Duolingo dat dat vak straks op de middelbare school overbodig is 🙂
lars blockx
Ik denk niet dat het de kinderen perce dommer maakt maar dat ze onderontwikkeld worden in de dagelijkse behoeften en dat ze er lui van worden, kinderen zouden moeten spelen en buiten moeten spelen inplaats van altijd binnen te zitten en op de ipad of pc bezig te zijn, ik heb het over kinderen tussen de 7-12 jaar pas vanaf ze naar het 1st middelbaar gaan komen deze kinderen meer buiten en staan ze dus achter, want als ze niet buitenkomen hoe maken ze dan vrienden? Hoe leren ze dan fietsen, zwemmen of hoe halen ze kwajongenstreken uit? Hoe leren ze met andere omgaan? Dat kan je niet door naar je ipad schermpje te kijken. Mijn broertje is nu 11 en hij kan net pas fietsen en zwemmen, hij zit bijna altyd binnen op zijn ipad en as hij naar vrienden gaat spelen zijn altyd binnen of op mulimedia. War is er mis met de kinderen? Hij moest overlaatst naar de winkel (iets gaan halen voor iemand zijn verjaardag) een paar honderd meter verder van ons huis en hij durfde niet alleen of was gewoon te lui om alleen te gaan en mijn papa ging mee, waarom is dit? Hij zit in het 6de leerjaar en rijd noggeens niet met de fiets alleen naar school? Ik snap dit niet, daarom denk ik dat multimedia (ipad, pc, etc…) niet goed zijn voor jonge kinderen.
Peter
@Onno: Mijn zoon deed op een avond 200 maaltafel oefeningen.. dat zie ik hem nog niet zo gauw doen op papier. iPad maakt dommer? redelijk domme stelling. Net als papier gaat om wat je ermee doet, niet om het apparaat of papier zelf.
hopert
Zeker weer zo’n at5 onderzoek dat de terrasjes wanneer de zon schijnt vaker wordt bezocht !
iNick
Ik begrijp zo’n hoofdredacteur niet van de krant waarin het artikel geplaatst is. De genoemde tegenargumenten vegen het stuk vrijwel meteen van tafel. Dat zou de redactie toch ook moeten zien? Maar ja tegenwoordig wordt alles eerst geplaatst en daarna (pas nadat er reactie van het leespubliek volgt) wordt er misschien eens gekeken of de genoemde feiten wel kloppen…
Ronald
Zoals ik eens een tweet las:
businesses have 21st century ideas, being evaluated by 20th century management processes, founded on 19th century education models
kees
Nerdiess, weirdos, crookz, wireheads en Apple fanboys die hieruit wellicht voortkomen zijn niet slimmer of dommer dan andere mensen.
Ze zijn alleen ….. ehhh…… anders
(zoals voorgaande reacties bevestigen)
Kasper
Ik reageer eigenlijk nooit op artikelen maar wil dat hier wel graag doen. Hoewel dit stuk met goede tegenargumenten komt vind ik dat er wel een kern zit in het betoog van mevrouw Goorhuis.
De iPad maakt niet zozeer dommer of slimmer. Integendeel, het kan een heel handig hulpmiddel zijn om Engels te leren of de tafels te oefenen. Echter, gaat de ontwikkeling van kinderen niet alleen over het beheren van zulke aspecten. Ontwikkeling draait onder andere ook om sociale aspecten.
We weten dat een groot deel van de ontwikkeling van kinderen gebeurt door interactie met anderen. Door interactie met anderen (kinderen) weten zij hoe ze zich moeten gedragen tegenover anderen. Zij leren anderen en daardoor ook zichzelf beter begrijpen. Ze leren zelfstandig te zijn, conflicten aan te gaan maar ook weer goed te maken. We weten dat de menselijke baby vergeleken andere dieren relatief vroeg en hulpeloos ter wereld komt. De oorzaak hiervan blijkt na recent onderzoek niet te zijn omdat de baby te groot wordt (voorheen de veronderstelling), maar omdat het voor de menselijke ontwikkeling, voornamelijk die van de hersenen, noodzakelijk is menselijke interactie te ervaren, dat is de kern van onze (hersen)ontwikkeling. Hierdoor groeien ze. Deze interactie is noodzakelijk, niet alleen als baby maar tot ruim je 12de levensjaar. Het zijn immers niet de best geschoolde kinderen die het ver schoppen maar eerder de kinderen die veelzijdig en veel menselijke interactie hebben ervaren.
Hoewel iPads een prima hulpmiddel kunnen zijn om meer kennis beschikbaar te stellen dan er ooit eerder in de geschiedenis mogelijk was, is het niet het magische middel. Er moet voor worden gewaakt dat niet de iPad maar toch altijd de menselijke interactie de kern zal blijven van de ontwikkeling van het kind. Een iPad leert een kind immers niet het omgaan met anderen, het begrijpen en inleven in anderen, ook leert het niet geduldig naar iemand te luisteren of de aandacht eens niet op zichzelf te vestigen. Ook de concentratie van kinderen is een groot probleem. De iPad geeft kinderen constant prikkels, het echte leven biedt dit helaas (en gelukkig) niet. Kinderen moeten toch leren om ook ik die situatie mee te kunnen doen, om geduldig naar anderen te kunnen luisteren of gewoon aan tafel te zitten. Een iPad zal deze ervaring nooit bieden omdat deze bij te weinig prikkels direct zal worden weggelegd. Het sprekende voorbeeld vind ik restaurants. Kinderen krijgen hier maar een iPad in de handen gedrukt om ze bezig te houden, zo leren zij nooit aan tafel te zitten. Betrek ze in een gesprek, heb interesse in ze en leer ze meedoen.
Kortom, een iPad is een prachtig middel om kinderen heel specifiek bepaalde kennis op een leuke en actieve manier bij te brengen. Toch moet er worden erkent dat de iPad niet de magische oplossing is voor alles. De iPad is inderdaad niet volledig. In veel gevallen slaagt de iPad er beter in kinderen iets te leren maar slechts op bepaalde onderdelen. De iPad zal daarom nooit alle aspecten van de ontwikkeling van kinderen kunnen vervangen. Het is een handig en effectief hulpmiddel maar moet en kan niet altijd en overal voor worden ingezet.
Origineel geplaatst door lars blockx Mijn broertje is nu 11 en hij kan net pas fietsen en zwemmen, hij zit bijna altyd binnen op zijn ipad en as hij naar vrienden gaat spelen zijn altyd binnen of op mulimedia.
Praat hier ook eens over met je ouders. Je broertje leert niet zelf om te fietsen. Je ouders moeten hem motiveren en stimuleren. Of zitten ze zelf ook (te) vaak achter de iPad? Goed voorbeeld doet goed volgen.
@Kasper: Ik ben het zo met jou eens!
AD
Origineel geplaatst door Ik denk niet dat het de kinderen perce dommer maakt maar dat ze onderontwikkeld worden in de dagelijkse behoeften en dat ze er lui van worden, kinderen zouden moeten spelen en buiten moeten spelen inplaats van altijd binnen te zitten en op de ipad of pc bezig te zijn, ik heb het over kinderen tussen de 7-12 jaar pas vanaf ze naar het 1st middelbaar gaan komen deze kinderen meer buiten en staan ze dus achter, want als ze niet buitenkomen hoe maken ze dan vrienden? Hoe leren ze dan fietsen, zwemmen of hoe halen ze kwajongenstreken uit? Hoe leren ze met andere omgaan? Dat kan je niet door naar je ipad schermpje te kijken. Mijn broertje is nu 11 en hij kan net pas fietsen en zwemmen, hij zit bijna altyd binnen op zijn ipad en as hij naar vrienden gaat spelen zijn altyd binnen of op mulimedia. War is er mis met de kinderen? Hij moest overlaatst naar de winkel (iets gaan halen voor iemand zijn verjaardag) een paar honderd meter verder van ons huis en hij durfde niet alleen of was gewoon te lui om alleen te gaan en mijn papa ging mee, waarom is dit? Hij zit in het 6de leerjaar en rijd noggeens niet met de fiets alleen naar school? Ik snap dit niet, daarom denk ik dat multimedia (ipad, pc, etc…) niet goed zijn voor jonge kinderen.
Ik hoop dat je broertje van 11 door de Ipad wel heeft geleerd normaal nederlands te typen, want jou lukt het niet!
Bouke
Computers, tablets en smartphones behoren steeds meer tot het normale leven. Daarom lijken zij mij ook een goede manier om kinderen voor te bereiden op het normale leven. Of het goed is voor de mensheid zullen we later pas merken.
maurie
Ja en nee, ze spelen te veel met de iPad terwijl ze ook buiten kunnen spelen met een bal ofzo.
Maar we leven wel in een technologische tijd nu…
ingrid
Mijn kleinzoon van 10 maanden heeft leren kruipen om aan de iPad te geraken 🙂
bm
Belangrijk is vooral dat jonge ouders weten wat de behoeften van hun kind zijn. Zeker onder de drie jaar liggen die op het terrein van intensief sociaal contact binnen het gezin. Tot drie jaar is daarom bijvoorbeeld TV eerder schadelijk dan wat anders.
Volgens Dr Bruce Perry (kinderpsychiater) tenminste.
Er is het een of ander aan video’s van Perry vinden. Eventueel ook met de iPad. Ik neem aan dat de ouders die ook mogen gebruiken 😉
Hangt er maar net vanaf wat voor een soort kind je later wilt (digitaal kind of klassiek kind of een kind hoe wij in de jaren 80/90 werden opgevoed). O ja, je wordt er pas dommer van als de kind te weinig beweegt en weinig sport en liedjes luistert, dit is wetenschappelijk bewezen 😉 Dit geldt trouwens voor mensen t/m 25. Dus ja… Laat de kind lekker op school dingen leren, want daarvoor gaan ze naar school toch?
michelinman
Origineel geplaatst door AD: Ik hoop dat je broertje van 11 door de Ipad wel heeft geleerd normaal nederlands te typen, want jou lukt het niet!
Ik zeg altijd, als de boodschap maar overkomt…
Casper H.
Leuke discussie. Ik had indertijd al op Goorhuis’ stuk in Trouw gereageerd, dat betoog raakte namelijk kant noch wal. Zie dit artikel.
alex
Ik lees vaak op deze website de term “ipadschool” of “Steve Jobs school” maar dat is wat anders dan een school die de ipad in de klas gebruikt. Daarmee worden 2 onderwijsvormen door elkaar gehaald. De eerstgenoemden gaan veel verder dan alleen de ipad, te ver eigenlijk. Scholen met de ipad in de klas zijn vaak nog zoekende naar de ideale vorm. De ipad is nl geen koude vervanging van een boek, de hele manier van lesgeven wordt anders…
Mijn zoon zit bv op zo’n school met de ipad in de klas. Het eerste jaar ging bijna alles op de ipad, fysieke boeken kwamen nog zelden voor. Sinds dit jaar (deze school heeft al enige jaren ervaring opgedaan) gaan ze toch weer enkele fysieke boeken introduceren. Tablets (waarom perse een ipad) hebben voor en nadelen. Het is nog zoeken naar de ideale mix.
“Dom” is trouwens een relatief begrip. Iets wat anders gaat is niet perse dommer. Maar op bepaalde vlakken is de jeugd inderdaad dommer geworden, een trend die al was ingezet voor de introductie van ipad. Die domheid kun je dus niet alleen aan de ipad verwijten, maar aan het gehele onderwijssysteem, en misschien wel de gehele samenleving…
Barman
De auto heeft ook veel bijgedragen aan de individualisering van de maatschappij, maar om nu te stellen dat iedereen maar weer met de trekschuit moet …
Ik zie het als angst voor nieuwe technieken, een eigenschap die je vaker bij alfa’s en gamma’s tegenkomt.
Koeien geven zure melk vanwege treinen; telefoneren is vluchtig en dus kun je beter een brief schrijven; muziek luisteren onder het eten is slecht voor je spijsvertering; tv kijken onder het eten is nóg slechter … noem maar op.
Patrik
Het ligt gewoon aan de ouders. Wij hebben de iPads in beheer, en niet onze kinderen van 7 en 9. Elke dag, of om de dag een half uurtje. Soms eens wat extra aardrijkskunde of tafels, daar zijn ze op school niet slechter van geworden. Verder spelen ze heel erg veel met de Lego of buiten en sporten heel veel. De balans is erg goed zo!! Dus het hoeft niet altijd fout of slecht te zijn lijkt mij.
De iPad is inderdaad te snel. Mijn dochter leert nu zo snel Engels met Duolingo dat dat vak straks op de middelbare school overbodig is 🙂
Ik denk niet dat het de kinderen perce dommer maakt maar dat ze onderontwikkeld worden in de dagelijkse behoeften en dat ze er lui van worden, kinderen zouden moeten spelen en buiten moeten spelen inplaats van altijd binnen te zitten en op de ipad of pc bezig te zijn, ik heb het over kinderen tussen de 7-12 jaar pas vanaf ze naar het 1st middelbaar gaan komen deze kinderen meer buiten en staan ze dus achter, want als ze niet buitenkomen hoe maken ze dan vrienden? Hoe leren ze dan fietsen, zwemmen of hoe halen ze kwajongenstreken uit? Hoe leren ze met andere omgaan? Dat kan je niet door naar je ipad schermpje te kijken. Mijn broertje is nu 11 en hij kan net pas fietsen en zwemmen, hij zit bijna altyd binnen op zijn ipad en as hij naar vrienden gaat spelen zijn altyd binnen of op mulimedia. War is er mis met de kinderen? Hij moest overlaatst naar de winkel (iets gaan halen voor iemand zijn verjaardag) een paar honderd meter verder van ons huis en hij durfde niet alleen of was gewoon te lui om alleen te gaan en mijn papa ging mee, waarom is dit? Hij zit in het 6de leerjaar en rijd noggeens niet met de fiets alleen naar school? Ik snap dit niet, daarom denk ik dat multimedia (ipad, pc, etc…) niet goed zijn voor jonge kinderen.
@Onno: Mijn zoon deed op een avond 200 maaltafel oefeningen.. dat zie ik hem nog niet zo gauw doen op papier. iPad maakt dommer? redelijk domme stelling. Net als papier gaat om wat je ermee doet, niet om het apparaat of papier zelf.
Zeker weer zo’n at5 onderzoek dat de terrasjes wanneer de zon schijnt vaker wordt bezocht !
Ik begrijp zo’n hoofdredacteur niet van de krant waarin het artikel geplaatst is. De genoemde tegenargumenten vegen het stuk vrijwel meteen van tafel. Dat zou de redactie toch ook moeten zien? Maar ja tegenwoordig wordt alles eerst geplaatst en daarna (pas nadat er reactie van het leespubliek volgt) wordt er misschien eens gekeken of de genoemde feiten wel kloppen…
Zoals ik eens een tweet las:
businesses have 21st century ideas, being evaluated by 20th century management processes, founded on 19th century education models
Nerdiess, weirdos, crookz, wireheads en Apple fanboys die hieruit wellicht voortkomen zijn niet slimmer of dommer dan andere mensen.
Ze zijn alleen ….. ehhh…… anders
(zoals voorgaande reacties bevestigen)
Ik reageer eigenlijk nooit op artikelen maar wil dat hier wel graag doen. Hoewel dit stuk met goede tegenargumenten komt vind ik dat er wel een kern zit in het betoog van mevrouw Goorhuis.
De iPad maakt niet zozeer dommer of slimmer. Integendeel, het kan een heel handig hulpmiddel zijn om Engels te leren of de tafels te oefenen. Echter, gaat de ontwikkeling van kinderen niet alleen over het beheren van zulke aspecten. Ontwikkeling draait onder andere ook om sociale aspecten.
We weten dat een groot deel van de ontwikkeling van kinderen gebeurt door interactie met anderen. Door interactie met anderen (kinderen) weten zij hoe ze zich moeten gedragen tegenover anderen. Zij leren anderen en daardoor ook zichzelf beter begrijpen. Ze leren zelfstandig te zijn, conflicten aan te gaan maar ook weer goed te maken. We weten dat de menselijke baby vergeleken andere dieren relatief vroeg en hulpeloos ter wereld komt. De oorzaak hiervan blijkt na recent onderzoek niet te zijn omdat de baby te groot wordt (voorheen de veronderstelling), maar omdat het voor de menselijke ontwikkeling, voornamelijk die van de hersenen, noodzakelijk is menselijke interactie te ervaren, dat is de kern van onze (hersen)ontwikkeling. Hierdoor groeien ze. Deze interactie is noodzakelijk, niet alleen als baby maar tot ruim je 12de levensjaar. Het zijn immers niet de best geschoolde kinderen die het ver schoppen maar eerder de kinderen die veelzijdig en veel menselijke interactie hebben ervaren.
Hoewel iPads een prima hulpmiddel kunnen zijn om meer kennis beschikbaar te stellen dan er ooit eerder in de geschiedenis mogelijk was, is het niet het magische middel. Er moet voor worden gewaakt dat niet de iPad maar toch altijd de menselijke interactie de kern zal blijven van de ontwikkeling van het kind. Een iPad leert een kind immers niet het omgaan met anderen, het begrijpen en inleven in anderen, ook leert het niet geduldig naar iemand te luisteren of de aandacht eens niet op zichzelf te vestigen. Ook de concentratie van kinderen is een groot probleem. De iPad geeft kinderen constant prikkels, het echte leven biedt dit helaas (en gelukkig) niet. Kinderen moeten toch leren om ook ik die situatie mee te kunnen doen, om geduldig naar anderen te kunnen luisteren of gewoon aan tafel te zitten. Een iPad zal deze ervaring nooit bieden omdat deze bij te weinig prikkels direct zal worden weggelegd. Het sprekende voorbeeld vind ik restaurants. Kinderen krijgen hier maar een iPad in de handen gedrukt om ze bezig te houden, zo leren zij nooit aan tafel te zitten. Betrek ze in een gesprek, heb interesse in ze en leer ze meedoen.
Kortom, een iPad is een prachtig middel om kinderen heel specifiek bepaalde kennis op een leuke en actieve manier bij te brengen. Toch moet er worden erkent dat de iPad niet de magische oplossing is voor alles. De iPad is inderdaad niet volledig. In veel gevallen slaagt de iPad er beter in kinderen iets te leren maar slechts op bepaalde onderdelen. De iPad zal daarom nooit alle aspecten van de ontwikkeling van kinderen kunnen vervangen. Het is een handig en effectief hulpmiddel maar moet en kan niet altijd en overal voor worden ingezet.
@Kasper:
Wow, ik ben het zo met je eens!
Praat hier ook eens over met je ouders. Je broertje leert niet zelf om te fietsen. Je ouders moeten hem motiveren en stimuleren. Of zitten ze zelf ook (te) vaak achter de iPad? Goed voorbeeld doet goed volgen.
@Kasper: Ik ben het zo met jou eens!
Ik hoop dat je broertje van 11 door de Ipad wel heeft geleerd normaal nederlands te typen, want jou lukt het niet!
Computers, tablets en smartphones behoren steeds meer tot het normale leven. Daarom lijken zij mij ook een goede manier om kinderen voor te bereiden op het normale leven. Of het goed is voor de mensheid zullen we later pas merken.
Ja en nee, ze spelen te veel met de iPad terwijl ze ook buiten kunnen spelen met een bal ofzo.
Maar we leven wel in een technologische tijd nu…
Mijn kleinzoon van 10 maanden heeft leren kruipen om aan de iPad te geraken 🙂
Belangrijk is vooral dat jonge ouders weten wat de behoeften van hun kind zijn. Zeker onder de drie jaar liggen die op het terrein van intensief sociaal contact binnen het gezin. Tot drie jaar is daarom bijvoorbeeld TV eerder schadelijk dan wat anders.
Volgens Dr Bruce Perry (kinderpsychiater) tenminste.
Er is het een of ander aan video’s van Perry vinden. Eventueel ook met de iPad. Ik neem aan dat de ouders die ook mogen gebruiken 😉
Hij is ook onlangs even op televisie geweest. Zie linkje vanuit https://decorrespondent.nl/1041/ouders-beseffen-niet-half-hoeveel-invloed-ze-hebben-op-de-breinontwikkeling-van-hun-kind/36512715855-fcad87aa
Hangt er maar net vanaf wat voor een soort kind je later wilt (digitaal kind of klassiek kind of een kind hoe wij in de jaren 80/90 werden opgevoed). O ja, je wordt er pas dommer van als de kind te weinig beweegt en weinig sport en liedjes luistert, dit is wetenschappelijk bewezen 😉 Dit geldt trouwens voor mensen t/m 25. Dus ja… Laat de kind lekker op school dingen leren, want daarvoor gaan ze naar school toch?
Ik zeg altijd, als de boodschap maar overkomt…
Leuke discussie. Ik had indertijd al op Goorhuis’ stuk in Trouw gereageerd, dat betoog raakte namelijk kant noch wal. Zie dit artikel.
Ik lees vaak op deze website de term “ipadschool” of “Steve Jobs school” maar dat is wat anders dan een school die de ipad in de klas gebruikt. Daarmee worden 2 onderwijsvormen door elkaar gehaald. De eerstgenoemden gaan veel verder dan alleen de ipad, te ver eigenlijk. Scholen met de ipad in de klas zijn vaak nog zoekende naar de ideale vorm. De ipad is nl geen koude vervanging van een boek, de hele manier van lesgeven wordt anders…
Mijn zoon zit bv op zo’n school met de ipad in de klas. Het eerste jaar ging bijna alles op de ipad, fysieke boeken kwamen nog zelden voor. Sinds dit jaar (deze school heeft al enige jaren ervaring opgedaan) gaan ze toch weer enkele fysieke boeken introduceren. Tablets (waarom perse een ipad) hebben voor en nadelen. Het is nog zoeken naar de ideale mix.
“Dom” is trouwens een relatief begrip. Iets wat anders gaat is niet perse dommer. Maar op bepaalde vlakken is de jeugd inderdaad dommer geworden, een trend die al was ingezet voor de introductie van ipad. Die domheid kun je dus niet alleen aan de ipad verwijten, maar aan het gehele onderwijssysteem, en misschien wel de gehele samenleving…
De auto heeft ook veel bijgedragen aan de individualisering van de maatschappij, maar om nu te stellen dat iedereen maar weer met de trekschuit moet …
Ik zie het als angst voor nieuwe technieken, een eigenschap die je vaker bij alfa’s en gamma’s tegenkomt.
Koeien geven zure melk vanwege treinen; telefoneren is vluchtig en dus kun je beter een brief schrijven; muziek luisteren onder het eten is slecht voor je spijsvertering; tv kijken onder het eten is nóg slechter … noem maar op.
Het ligt gewoon aan de ouders. Wij hebben de iPads in beheer, en niet onze kinderen van 7 en 9. Elke dag, of om de dag een half uurtje. Soms eens wat extra aardrijkskunde of tafels, daar zijn ze op school niet slechter van geworden. Verder spelen ze heel erg veel met de Lego of buiten en sporten heel veel. De balans is erg goed zo!! Dus het hoeft niet altijd fout of slecht te zijn lijkt mij.