Opinie: Moederdag-reclame van Apple slaat de plank mis

Apple stuurde vandaag Moederdag-reclamemail naar gebruikers, omdat moeders volgens Apple het beste verdienen. Het is volgens Apple daarom tijd voor een Apple Watch. Maar is zo'n mail wel zo netjes om te sturen?
Benjamin Kuijten -

OPINIE – Het is weer bijna Moederdag, dus dat betekent dat de moeders wereldwijd weer even in het zonnetje gezet worden. Als je geabonneerd bent op de reclamemails van Apple zal je vandaag iets opgevallen zijn: Apple vindt het tijd om je moeder te verrassen met een Apple Watch. Maar is dat wel verstandig? Ik vind van niet.

Je moeder een Apple Watch geven voor moederdag

Toen ik vanmorgen mijn mail opende, zag ik dat Apple mij weer eens een mailtje gestuurd had met een goed bedoelde suggestie. De onderwerpregel verklapt al de inhoud: ze verdient toch zeker een prachtig cadeau? Een blik op de agenda laat zien dat het over anderhalve week Moederdag is. Buiten het feit dat ik dit vooral commerciële onzin vind (net als Valentijnsdag en Vaderdag), vind ik een Apple Watch cadeau geven echt te veel van het goede. Een bos bloemen, een cadeaubon of een andere verwennerij is allemaal prima en is een leuke verrassing, maar een Apple Watch? Nee, dat gaat mij toch echt veel te ver.

Apple-mail voor moederdag in 2016.

Ik denk bovendien dat mijn moeder er helemaal niet blij mee zou zijn. Hoewel ze in het bezit is van een iPhone en iPad, is een Apple Watch niet het meest toegankelijke product dat je ongevraagd voor je moeder koopt. De Apple Watch is bovendien nu een jaar beschikbaar en met een betere versie in het vooruitzicht is het twijfelachtig of het wel verstandig is om op dit moment een Apple Watch te kopen, laat staan voor iets als Moederdag. Gaat het op dit soort dagen niet veel meer om het gebaar in plaats van de waarde van een product? Ik denk dat alle moeders ter wereld hier wel een antwoord op kunnen geven. Hoe blij was je moeder vroeger wel niet met je eigen geknutselde ketting van de kleuterschool?

https://twitter.com/JeroenMirck/status/724877531225165824

https://twitter.com/pzantingh/status/724949790602174464

Los daarvan kan zo’n mail voor sommige mensen extra pijnlijk zijn. Wat nou als je moeder net is komen te overlijden? Moet Apple jou dan met een mail als deze met de neus op de feiten drukken? Op Twitter melden mensen al dat ze de mail van Apple ongepast vinden, omdat hun moeder (al dan niet lang geleden) overleden is. Het is op zich niet erg dat Apple aandacht besteed aan een dag als Moederdag en dat doen ze dan ook al enkele jaren. De mail van twee jaar geleden (zie foto hieronder) is echter een stuk bescheidener en minder dwingend dan de mail van dit jaar.

Apple-mail voor moederdag in 2014.

Ik snap dat Apple de Apple Watch nog eens onder de aandacht wil brengen bij consumenten, maar in mijn ogen is deze aanpak geen goede keuze geweest en ben ik van Apple sjiekere acties gewend. De mail heeft bij veel mensen dan waarschijnlijk ook het tegenovergestelde effect en ik denk niet dat dat is wat Apple met deze mail wil bereiken.

Bekijk ook

Vrouw zoekt naar haar iPhone met haar Apple Watch.

Apple Watch 1 jaar later: succes hangt vooral af van toekomstige modellen

De Apple Watch bestaat 1 jaar, maar of het een succes of een flop is, hangt ervan af wie je de vraag stelt. Bestaande gebruikers zijn erg tevreden, twijfelaars zien het nut nog niet. Is het horloge niet gewoon een jaar te vroeg op de markt gebracht?

Reacties: 24 reacties

  1. “Op Twitter melden mensen al dat ze de mail van Apple ongepast vinden, omdat hun moeder (al dan niet lang geleden) overleden is.”

    Ja ik snap dat dat pijnlijk is, maar gaan diezelfde mensen ook los tegen alle bloemenzaken, Blokker etc. ? Ik vermoed van niet ..
    An sich ben ik het met de strekking van het verhaal eens, echter ik vind Moederdag bij uitstek een kans om eens iets extra’s te doen (indien daar een aanleiding voor is) omdat moeder het juist dan niet echt verwacht (buiten het obligate bloemetje), of dat een Apple watch moet zijn, dat is dan weer van vele factoren afhankelijk.

  2. Mee eens Evad1st. Sluiten die mensen zich op in de periode voor Moederdag? Wat een onzin zeg.

  3. Een beetje vergezocht.

    Zo kun je bij elke mail of poststuk wel iets verzinnen.

    Dan moet een vriend van me zich ook zorgen gaan maken als er weer een Apple Pencil mail komt. Hij kan namelijk niet schrijven…

    Apple gaat je echt niet met de neus in de feiten duwen omdat je moeder overleden is.

  4. Helemaal mee eens dat moederdag ed. complete onzin is en alleen een feest is voor winkels enz. Om er nou een heel artikel over te schrijven…… Er is vast wel iets meer belangrijk dan dit.
    Mijn ouders zijn allebei meer dan 25 jaar dood, ik heb de mail ook gehad maar ik lig toch echt niet wakker van zo iets. Kom op mensen, graag iets belangrijks …….

  5. Wat ik nog het meest idioot vond was de zinsnede “en ziet ze in één oogopslag of ze wel genoeg beweging krijgt.”

    Hier wordt in mijn ogen gesugereerd dat mijn moeder dik is en wel wat meer beweging kan gebruiken

  6. Natuurlijk verdient moeder iets moois. Maar een Apple Watch daar doe je de meeste moeders geen plezier mee. Je doet daarentegen Apple wel een groot plezier ze moeten zo snel mogelijk van de voorraad af. Kijk overigens goed uit mocht je toch moeder een iWatch geven. Heeft moeder brede polsen dan past alleen het herenmodel de 42mm.

  7. Apple gaat er blijkbaar vanuit dat er mensen zijn met een geldboom. Ik ben er nog niet achter waar die boom groeit. Ik zoek nog ff verder…

  8. Ik wist niet dat de 42mm een exclusief herenmodel is Henk. Ik ken genoeg vrouwen die de 42mm dragen. Zal ze op de hoogte brengen!

  9. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet → Taalgebruik. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  10. Ik vraag me af of er überhaupt iets bekend is over de man-vrouw verdeling van Apple-watch gebruikers, iemand die weet of daar iets over bekend is? Dit klinkt namelijk als een schreeuw om een grotere doelgroep aan te spreken!

  11. Helemaal eens met een aantal andere mensen hier. Als we gaan zeuren over Apple die geen rekening houdt met mensen wiens (schoonmoeder) al dan niet recentelijk is overleden, dan moeten we ook gaan zeuren over al die andere bedrijven die je op dit moment figuurlijk dood gooien met reclames voor moederdag. Mijn schoonmoeder is vorige week overleden en mijn eigen moeder 4 jaar geleden. Ik heb me nog geen moment aangesproken gevoeld met dit soort reclames. Het hoort er nu eenmaal bij en bedrijven kunnen naar mijn idee onmogelijk rekening houden daarmee.

  12. Ah, lekker ‘gekwetst’ zijn. Het is ook zó hip om ‘gekwetst’ te zijn.

    Je hoort er gewoon niet bij als je nooit ‘gekwetst’ bent.

    Hoe onbenullig ook, als je niet ‘gekwetst’ bent, ben je niemand.

    Ook wel overal bekend maken hoor, vooral op social media.

    Fijn, ‘gekwetst’ zijn. Het verloopt ook niet, geen uiterste datum of zo, 15 jaar is niks.

  13. Ik kan me hierin enigszins wel in vinden, want wie geeft zijn of haar moeder een Apple Watch van */- €700-, cadeau?
    Ook snap ik de gevoeligheid bij mensen die op dit moment in een moeilijkere tijd zitten omdat kortgeleden een nabije vrouw (lees: oma, moeder, vrouw) is overleden.
    Ondanks dat grote bedrijven tegenwoordig veel van ons weten, weten ze niet precies hoe ons werkelijke sociale leven in elkaar steekt. Ook al wil niet niet nog eens geconfronteerd worden met het verlies van een naaste, bedrijven zoals Apple kunnen daar niet per persoon, per individu, rekening mee houden, omdat ze er gewoon niet vanaf weten.

  14. Valt me sowieso op dat Apple reclames gewoon 1 op 1 vertaalde Amerikaanse reclames zijn. Daardoor klinken ze krom, en sluiten niet aan op onze ‘cultuur’. Blijkbaar is het gewoon in de VS om elkaar cadeau’s van honderden/duizenden euro’s te geven. Ook met kerst krijg je de suggestie je vrouw een laptop cadeau te doen. Waarschijnlijk gaat ze van dat geld liever eens met je op vakantie 😉

  15. Origineel geplaatst door iWouter
    Ik vraag me af of er überhaupt iets bekend is over de man-vrouw verdeling van Apple-watch gebruikers, iemand die weet of daar iets over bekend is? Dit klinkt namelijk als een schreeuw om een grotere doelgroep aan te spreken!

    Ja, daar is wel iets van bekend: we schreven laatst ‘Apple Watch-bezitters zijn vooral oudere mannen‘. Er vanuit gaande dat de cijfers in Europa ongeveer hetzelfde liggen, dan zou ongeveer 14% vrouw zijn. Een onontgonnen gebied dus.

    Origineel geplaatst door MLVC
    Ik wist niet dat de 42mm een exclusief herenmodel is Henk. Ik ken genoeg vrouwen die de 42mm dragen. Zal ze op de hoogte brengen!

    Precies, het is een beetje 2011 om te denken in termen van mannen en vrouwen. Nu heb ik niet echt superdunne polsjes of zo, maar ik vind het 42mm model toch echt te groot voor mij. We hebben op de redactie ook een (mannelijke) stagiair, die toevallig wél dunne polsen heeft en daarom het 38mm model draagt. Kan allemaal, nog niemand gehad die dat raar vond.

  16. Als iemand van wie z’n moeder overleden is kan ik je zeggen dat ik meer aanstoot neem aan de tendentieuze titel van deze post dan aan de reclame zelf.

    Zometeen ook huilie huilie doen als er kerst reclames zijn met een familie terwijl je zelf net gescheiden bent?

    Valentijnsdag als je net gedumpt bent?

    Zo ken ik er nog wel een paar.

    Ik juig toe dat iculture een opinie durft /wil ventileren maar denk dan ff na waarover en niet dit soort non-nieuws.

  17. Tja aan de ene kant snap ik de reacties wel. Had ook zoiets van “een Apple Watch voor mijn moeder? Nou nee daar zit ze echt niet op te wachten”. Ze is behoorlijk snugger op dat gebied maar een iPhone kan ik redelijk uitleggen wat de bedoeling is en wat je er allemaal mee kan. Maar een Apple Watch? Echt een brug te ver en zeker niet gebruiksvriendelijk genoeg. En een behoorlijk prijzig cadeautje idd. Vind het wel een nuttig artikel want het doet iets met je mening over Apple. En als reclame vind ik dit toch redelijk de plank mis slaan. Dat moeten de duur betaalde jongens van het marketing bureau zich toch ook realiseren.

  18. Beetje gechargeerde reactie op zo’n mailtje van Apple. Zal ik voortaan dan ook maar de Bonus-mail van Albert Heijn minutieus gaan onderzoeken of er geen aanbiedingen zijn die misschien wat gevoelig kunnen liggen?

  19. Waarom nu wel klagen, terwijl voorgaande jaren de iPad werd gepromoot als het ideale moederdag cadeau? Qua prijs maakt het nauwelijks uit… En alle argumenten van dit jaar kon je ook vorig jaar gebruiken… Dus waarom specifiek nu die klaagzang?

  20. Zolang er geld te verdienen valt gaat (ook) Apple over lijken…

  21. Bedankt voor de tip, ik ga er gelijk een bestellen. Mijn moeder is het meer dan waard!

  22. Gelukkig! De reclamecampagne van Apple is zoals gewoonlijk weer een doorslaand succes. Alle Nederlandse azijnzeikers zijn weer op hun wenken bediend zie ik. Gelukkig maar. Ik hoop dat ze voorlopig dan weer even uitgeplast zijn…

  23. @Ruurd: Dit heeft niets te maken met azijnzeikerij. Het is gewoon terechte kritiek. Reclame mag en kritiek op reclame mag ook. Soms is kritiek op reclame zelfs zinvol. Het valt me wel op dat Apple veel vaker reclame maakt dan vroeger. En wat deze reclame betreft: het is een misser, want moederdag is hier inderdaad niet iets van dure cadeau’s maar van een aardigheidje.

  24. @Freddy: PRECIES DAT!! Dat is echt precies wat i, dacht toen im die mai, zag,