Tradities zijn er om in ere te houden, maar er zijn ook tradities die hun langste tijd hebben gehad. Wat mij betreft mag Apple stoppen met het overdreven joelen en klappen als er een nieuw product in de verkoop gaat. En ook de wachtrij mag wat mij betreft verdwijnen. Een hele nacht in een wachtrij staan is niet meer van deze tijd en is tegenwoordig ook helemaal niet meer nodig. Het is wat mij betreft prima als je in de rij wilt staan, maar het hoeft lang niet altijd.
Update 13:30 uur: Vlak nadat we dit artikel hadden gepubliceerd heeft de eerste wachtende zich gemeld bij de Apple Store in Amsterdam. Het gaat om de 18-jarige Rico uit Enkhuizen. Apple liet ons weten dat Rico goed is voorbereid met paraplu en dergelijke. Hij had al wel een reservering staan, maar moest daarop te lang wachten. Vandaar dat hij nu bij de winkel gaat zitten wachten.
Weg met de wachtrijen
Als op 3 november om 8:00 uur de Apple Store Brussel z’n deuren opent, zullen er alleen mensen met een reservering in de rij staan. Losse verkoop is er niet en wat mij betreft zou Apple dat in alle steden moeten doen. Wel reserveringen, geen losse verkoop.
Apple biedt sinds een paar jaar de mogelijkheid om een week voordat de verkoop begint je toestel te reserveren. Je weet dan zeker dat je op de eerste verkoopdag het toestel al in handen hebt. Het enige wat je hoeft te doen is om klokslag 9:01 uur klaar te zitten en een vroeg tijdslot voor afhalen te kiezen.
Dit is wat mij betreft de beste oplossing voor mensen die snel willen beschikken over een toestel. OK, je moet wat geluk hebben, handig met een computer zijn en je goed voorbereiden, maar je kunt de kansen vergroten door met meerdere mensen en meerdere apparaten klaar te zitten. Grote kans dat het lukt en dat je op de vrijdagochtend op je dooie gemakje naar de Apple Store kunt wandelen om je bestelling af te halen. Geen stress, geen gedoe. Lekker Zen, net als Apple’s bedrijfsfilosofie.
Wachtrij-ervaringen
Ik moet eerlijk toegeven: ook ik heb in het verleden een paar keer in de wachtrij gestaan, maar ik had daarvoor goede redenen. Als Apple-nieuwssite moeten we snel een testtoestel hebben, want we kunnen onze lezers natuurlijk niet teleurstellen en pas weken later met een review op de proppen komen, als half Nederland ook al met het toestel rondloopt. Er zijn jaren geweest dat Apple nieuwe modellen eerst in Duitsland, Frankrijk en de VS uitbracht, weken voordat het toestel in Nederland verscheen. De enige manier om dan vroegtijdig aan een testtoestel te komen, is om zelf in de rij te gaan staan. Onze collega’s zoals Tweakers deden dat ook.
Anderen kunnen heel andere redenen hebben waarom ze op dag 1 al over het nieuwe toestel willen beschikken. Soms is het hebzucht, soms noodzaak, omdat ze ontwikkelaar zijn en nieuwe functies moeten testen. Of omdat ze bang zijn gezichtsverlies te leiden als ze in hun kennissenkring of bedrijfstak niet meteen de eerste zijn. Ik heb daar verder geen oordeel over, maar ik weet wel dat het een stuk gemakkelijker is geworden sinds Apple is overgestapt op het reserveringssysteem. Geen onzekerheid meer of je wel of niet je toestel krijgt, gewoon naar de Apple Store gaan om af te halen op het gekozen tijdstip. Prima te doen.
Klappen en joelen is geen Apple-traditie meer
Je zou kunnen zeggen dat het rondhangen in de wachtrij en het joelen en klappen tradities zijn die je alleen bij Apple ziet en die je zou moeten koesteren. Het gebeurt immers al jaren en het is één van de redenen waarom Apple zo iconisch is. Maar dat is niet helemaal waar. Als ergens een nieuwe Primark open gaat, staat het personeel ook te klappen en te joelen en staan de mensen rijendik te wachten. Apple lijkt zelf niet echt gehecht aan de traditie van wachtrijen, want in 2015 stuurden ze al een interne memo rond waarmee ze de wachtrijen wilden ontmoedigen. Stop er dan ook gewoon mee.
Totaal andere PR-campagne rond iPhone X
Apple is helemaal niet bang om met tradities te breken. Dit jaar kozen ze ervoor om een aantal YouTube-persoonlijkheden uit te nodigen om de eerste filmpjes te maken. Die blinken uit in oppervlakkigheid (“man, wat is dit mooi!”) maar Apple laat er wel mee zien dat ze veel meer een mode- en lifestylemerk dan een techmerk willen zijn. Die ontwikkeling begon een aantal jaren geleden al bij de introductie van de Apple Watch, toen de halve zaal tijdens de keynote vol zat met modebloggers en ‘influencers’. Het zal iets te maken hebben met de komst van Angela Ahrendts. Bij de iPhone X kregen techsites die echt grondige reviews maken, nu maar één dag om hun eerste hands-on ervaringen op te schrijven. Dat leidde dan ook tot veel verontwaardigde reacties, onder andere bij oudgediende John Gruber. Ook nieuw is dat voor het eerst bij een nieuw toestel een persbericht uitbracht met allerlei positieve soundbites uit de reviews die tot nu toe zijn verschenen. Dat gebeurde nog nooit eerder.
Ook op andere vlakken verandert Apple voortdurend. Je hoeft maar naar de constant terugkerende verzuchtingen “Toen Steve Jobs er nog was…” te luisteren om te ontdekken hoe sterk Apple de afgelopen jaren is veranderd. Niks mis mee, want het zou gek zijn als Apple nog opereerde alsof het nog steeds 2011 is.
De wachtrij kan dus ook wel weg, want er iets niets grappigs aan om de hele nacht in een slaapzak in een klapstoeltje te zitten kleumen. De verbroedering en de belofte dat je vrienden voor het leven maakt, heb ik in ieder geval nooit meegemaakt. Net als 99% van de mensen zit ik liever thuis op de bank Netflix te kijken, dan dat ik de hele nacht bij een Apple Store ga staan. Als je de reacties van het publiek beluistert, merk je dat niemand het knap vindt dat je het zoveel uren in de kou hebt staan klappertanden. De meeste mensen vinden het maar een rare, overdreven gewoonte en hoewel ik aanvankelijk nog wel sympathie kon hebben voor de wachtrijzitters, ben ik in de loop van de tijd wel wat aan het twijfelen gebracht. Toen er nog geen reservering vooraf was, kon ik nog denken: waarom doet Apple mensen dit aan, terwijl het helemaal niet nodig is? Nu denk ik vooral: waarom zou je het doen? Het hoeft helemaal niet, als je een reservering had geplaatst.
Reclamekaravaan
Daar komt bij dat het rijzitten in steden als New York en San Francisco een reclamekaravaan is geworden. Er zitten mensen in truien van reparatiebedrijfjes, accessoiremakers en recyclingbedrijven voor toestellen. In Azië zitten de wachtrijen vol met scalpers, die hun oma’s en minderjarige kinderen meenemen om zoveel mogelijk iPhones te scoren. Het doet alleen maar afbreuk aan het imago van Apple.
In Nederland vond ik de Amsterdamse wachtrij voor de iPhone 8 het dieptepunt, in al mijn jaren als wachtrij-watcher. Het voorste groepje bestond uit toeristen (welkom in Amsterdam). De eerste man in de rij liet ongemakkelijk het gejoel en geschreeuw van het winkelpersoneel over zich heen komen. Ik maakte er een filmpje over, dat louter misprijzende reacties opleverde. Ik kon alleen maar denken (over deze man, niet over wachtrijzitters in het algemeen!): zet jezelf dan ook niet zo voor schut, ga niet vooraan in die rij staan. Maar ook: Apple moet hier echt mee stoppen.
In 2014 was de opening van de Apple Store Den Haag zo’n grote happening dat we er zelfs een survivalgids voor maakten. Dat was ook wel nodig, want de wachtrij van mensen in klapstoeltjes was honderden meters lang. Ik vraag me af of dat tegenwoordig nog zal gebeuren, als er weer een nieuwe Apple Store in de Benelux wordt geopend. Misschien als ze een heel bijzonder t-shirt uitdelen of als er iets unieks in de verkoop gaat. Maar je zou wel gek zijn om een nacht door te halen voor spullen die je iets verderop ook zonder wachtrij bij de Media Markt kunt halen.
Nogmaals: iedereen moet zelf weten of ‘ie in de wachtrij gaat staan. No judgement. Iedereen zal z’n eigen redenen hebben waarom hij of zij een paar uur wil gaan wachten op een toestel dat je ook liggend met je laptop in bed had kunnen reserveren. Dus mocht je van plan zijn om vrijdagochtend in de wachtrij te gaan staan: sterkte! We hebben onze jaarlijks terugkerende gids met overlevingstips voor de wachtrij afgestoft en geactualiseerd; misschien heb je er iets aan. Maar wat ons betreft stopt Apple er helemaal mee en gaan ze net als in Brussel geen losse verkoop meer doen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!
Reacties: 44 reacties