Opinie: wachtrijen bij de Apple Store zijn echt niet meer van deze tijd

Apple moet stoppen met wachtrijen bij de Apple Stores. Het doet niets voor het imago van Apple als luxemerk en het is ook helemaal niet nodig, nu er een reserveringensysteem is.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Tradities zijn er om in ere te houden, maar er zijn ook tradities die hun langste tijd hebben gehad. Wat mij betreft mag Apple stoppen met het overdreven joelen en klappen als er een nieuw product in de verkoop gaat. En ook de wachtrij mag wat mij betreft verdwijnen. Een hele nacht in een wachtrij staan is niet meer van deze tijd en is tegenwoordig ook helemaal niet meer nodig. Het is wat mij betreft prima als je in de rij wilt staan, maar het hoeft lang niet altijd.


Update 13:30 uur: Vlak nadat we dit artikel hadden gepubliceerd heeft de eerste wachtende zich gemeld bij de Apple Store in Amsterdam. Het gaat om de 18-jarige Rico uit Enkhuizen. Apple liet ons weten dat Rico goed is voorbereid met paraplu en dergelijke. Hij had al wel een reservering staan, maar moest daarop te lang wachten. Vandaar dat hij nu bij de winkel gaat zitten wachten.

Apple Store Amsterdam wachtrij voor iPhone X

Weg met de wachtrijen

Als op 3 november om 8:00 uur de Apple Store Brussel z’n deuren opent, zullen er alleen mensen met een reservering in de rij staan. Losse verkoop is er niet en wat mij betreft zou Apple dat in alle steden moeten doen. Wel reserveringen, geen losse verkoop.

Apple Store Amsterdam wachtrij om 7:30 uur

Apple biedt sinds een paar jaar de mogelijkheid om een week voordat de verkoop begint je toestel te reserveren. Je weet dan zeker dat je op de eerste verkoopdag het toestel al in handen hebt. Het enige wat je hoeft te doen is om klokslag 9:01 uur klaar te zitten en een vroeg tijdslot voor afhalen te kiezen.

Dit is wat mij betreft de beste oplossing voor mensen die snel willen beschikken over een toestel. OK, je moet wat geluk hebben, handig met een computer zijn en je goed voorbereiden, maar je kunt de kansen vergroten door met meerdere mensen en meerdere apparaten klaar te zitten. Grote kans dat het lukt en dat je op de vrijdagochtend op je dooie gemakje naar de Apple Store kunt wandelen om je bestelling af te halen. Geen stress, geen gedoe. Lekker Zen, net als Apple’s bedrijfsfilosofie.

Apple Store Amsterdam, gezin in de wachtrij

Wachtrij-ervaringen

Ik moet eerlijk toegeven: ook ik heb in het verleden een paar keer in de wachtrij gestaan, maar ik had daarvoor goede redenen. Als Apple-nieuwssite moeten we snel een testtoestel hebben, want we kunnen onze lezers natuurlijk niet teleurstellen en pas weken later met een review op de proppen komen, als half Nederland ook al met het toestel rondloopt. Er zijn jaren geweest dat Apple nieuwe modellen eerst in Duitsland, Frankrijk en de VS uitbracht, weken voordat het toestel in Nederland verscheen. De enige manier om dan vroegtijdig aan een testtoestel te komen, is om zelf in de rij te gaan staan. Onze collega’s zoals Tweakers deden dat ook.

Anderen kunnen heel andere redenen hebben waarom ze op dag 1 al over het nieuwe toestel willen beschikken. Soms is het hebzucht, soms noodzaak, omdat ze ontwikkelaar zijn en nieuwe functies moeten testen. Of omdat ze bang zijn gezichtsverlies te leiden als ze in hun kennissenkring of bedrijfstak niet meteen de eerste zijn. Ik heb daar verder geen oordeel over, maar ik weet wel dat het een stuk gemakkelijker is geworden sinds Apple is overgestapt op het reserveringssysteem. Geen onzekerheid meer of je wel of niet je toestel krijgt, gewoon naar de Apple Store gaan om af te halen op het gekozen tijdstip. Prima te doen.

Klappen en joelen is geen Apple-traditie meer
Je zou kunnen zeggen dat het rondhangen in de wachtrij en het joelen en klappen tradities zijn die je alleen bij Apple ziet en die je zou moeten koesteren. Het gebeurt immers al jaren en het is één van de redenen waarom Apple zo iconisch is. Maar dat is niet helemaal waar. Als ergens een nieuwe Primark open gaat, staat het personeel ook te klappen en te joelen en staan de mensen rijendik te wachten. Apple lijkt zelf niet echt gehecht aan de traditie van wachtrijen, want in 2015 stuurden ze al een interne memo rond waarmee ze de wachtrijen wilden ontmoedigen. Stop er dan ook gewoon mee.

Totaal andere PR-campagne rond iPhone X
Apple is helemaal niet bang om met tradities te breken. Dit jaar kozen ze ervoor om een aantal YouTube-persoonlijkheden uit te nodigen om de eerste filmpjes te maken. Die blinken uit in oppervlakkigheid (“man, wat is dit mooi!”) maar Apple laat er wel mee zien dat ze veel meer een mode- en lifestylemerk dan een techmerk willen zijn. Die ontwikkeling begon een aantal jaren geleden al bij de introductie van de Apple Watch, toen de halve zaal tijdens de keynote vol zat met modebloggers en ‘influencers’. Het zal iets te maken hebben met de komst van Angela Ahrendts. Bij de iPhone X kregen techsites die echt grondige reviews maken, nu maar één dag om hun eerste hands-on ervaringen op te schrijven. Dat leidde dan ook tot veel verontwaardigde reacties, onder andere bij oudgediende John Gruber. Ook nieuw is dat voor het eerst bij een nieuw toestel een persbericht uitbracht met allerlei positieve soundbites uit de reviews die tot nu toe zijn verschenen. Dat gebeurde nog nooit eerder.

Ook op andere vlakken verandert Apple voortdurend. Je hoeft maar naar de constant terugkerende verzuchtingen “Toen Steve Jobs er nog was…” te luisteren om te ontdekken hoe sterk Apple de afgelopen jaren is veranderd. Niks mis mee, want het zou gek zijn als Apple nog opereerde alsof het nog steeds 2011 is.

iPhone-6s-Duitsland-wachtrij

De wachtrij kan dus ook wel weg, want er iets niets grappigs aan om de hele nacht in een slaapzak in een klapstoeltje te zitten kleumen. De verbroedering en de belofte dat je vrienden voor het leven maakt, heb ik in ieder geval nooit meegemaakt. Net als 99% van de mensen zit ik liever thuis op de bank Netflix te kijken, dan dat ik de hele nacht bij een Apple Store ga staan. Als je de reacties van het publiek beluistert, merk je dat niemand het knap vindt dat je het zoveel uren in de kou hebt staan klappertanden. De meeste mensen vinden het maar een rare, overdreven gewoonte en hoewel ik aanvankelijk nog wel sympathie kon hebben voor de wachtrijzitters, ben ik in de loop van de tijd wel wat aan het twijfelen gebracht. Toen er nog geen reservering vooraf was, kon ik nog denken: waarom doet Apple mensen dit aan, terwijl het helemaal niet nodig is? Nu denk ik vooral: waarom zou je het doen? Het hoeft helemaal niet, als je een reservering had geplaatst.

Bekijk ook

Apple Store Fifth Avenue

Wachtrijen bij de Apple Stores voor de iPhone 7: robots, reclamekaravaan en illegale klapstoelen

Bij sommige Apple Stores staan al dagen wachtrijen voor de iPhone 7, maar het is duidelijk dat het fenomeen wel aan het veranderen is.

Reclamekaravaan
Daar komt bij dat het rijzitten in steden als New York en San Francisco een reclamekaravaan is geworden. Er zitten mensen in truien van reparatiebedrijfjes, accessoiremakers en recyclingbedrijven voor toestellen. In Azië zitten de wachtrijen vol met scalpers, die hun oma’s en minderjarige kinderen meenemen om zoveel mogelijk iPhones te scoren. Het doet alleen maar afbreuk aan het imago van Apple.

wachtrij-new-york-iphone-6

In Nederland vond ik de Amsterdamse wachtrij voor de iPhone 8 het dieptepunt, in al mijn jaren als wachtrij-watcher. Het voorste groepje bestond uit toeristen (welkom in Amsterdam). De eerste man in de rij liet ongemakkelijk het gejoel en geschreeuw van het winkelpersoneel over zich heen komen. Ik maakte er een filmpje over, dat louter misprijzende reacties opleverde. Ik kon alleen maar denken (over deze man, niet over wachtrijzitters in het algemeen!): zet jezelf dan ook niet zo voor schut, ga niet vooraan in die rij staan. Maar ook: Apple moet hier echt mee stoppen.

Click here to display content from X.
Learn more in X’s privacy policy.

Click here to display content from X.
Learn more in X’s privacy policy.

In 2014 was de opening van de Apple Store Den Haag zo’n grote happening dat we er zelfs een survivalgids voor maakten. Dat was ook wel nodig, want de wachtrij van mensen in klapstoeltjes was honderden meters lang. Ik vraag me af of dat tegenwoordig nog zal gebeuren, als er weer een nieuwe Apple Store in de Benelux wordt geopend. Misschien als ze een heel bijzonder t-shirt uitdelen of als er iets unieks in de verkoop gaat. Maar je zou wel gek zijn om een nacht door te halen voor spullen die je iets verderop ook zonder wachtrij bij de Media Markt kunt halen.

den-haag-26

Nogmaals: iedereen moet zelf weten of ‘ie in de wachtrij gaat staan. No judgement. Iedereen zal z’n eigen redenen hebben waarom hij of zij een paar uur wil gaan wachten op een toestel dat je ook liggend met je laptop in bed had kunnen reserveren. Dus mocht je van plan zijn om vrijdagochtend in de wachtrij te gaan staan: sterkte! We hebben onze jaarlijks terugkerende gids met overlevingstips voor de wachtrij afgestoft en geactualiseerd; misschien heb je er iets aan. Maar wat ons betreft stopt Apple er helemaal mee en gaan ze net als in Brussel geen losse verkoop meer doen.

Bekijk ook

Wachtrij Apple Store

In de wachtrij bij de Apple Store? Check deze 10 tips!

Onze survivalgids voor de wachtrij bij de Apple Store: hoe overleef je het urenlange wachten bij de Apple Store op dagen dat een nieuw toestel in de verkoop gaat? Met deze 10 tips ben je beter voorbereid!

Apple Store

Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

Apple Store Amsterdam ingang algemene foto

Reacties: 44 reacties

  1. Mensen, ik snap dat dit een controversieel onderwerp is. Wachtrijen ‘horen erbij’ vindt de een, wachtrijen staan vol met ‘geschifte mensen’ vindt de ander. Allemaal prima, iedereen z’n eigen ding.

    In mijn artikel spreek ik geen waardeoordeel uit over mensen die wel of niet in de wachtrij willen staan. Ik zeg alleen dat het vaak onnodig is, omdat er makkelijker manieren zijn. Als je wilt reageren, lees dan even het hele stuk in plaats van je eerste ingeving te spuien.

  2. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar ook ben ik van mening dat Apple wat beter aan supply management mag doen en gewoon eens moet zorgen dat ze voldoende voorraad hebben bij de lancering. Dan hoeft men namelijk niet meer in de rij te zitten en kan iedereen rustig online reserveren tot een dag van te voren. Zolang Apple dat niet op orde heeft zullen altijd wachtrijen en lange levertijden ontstaan.

  3. Wat die wachtrij betreft, kun je ook ’s nachts in de rij gaan, ’s ochtends je kaartje/Apple ID reservering aannemen en hem dan later die dag daadwerkelijk aanschaffen? Ik moet om 09:00 alweer naar mijn werk, dus om nou een hele nacht te wachten en uiteindelijk noodgedwongen te vertrekken voordat ik hem heb…

  4. Die wachtrij mag van mij best blijven (ik zal er zelf nooit in gaan staan, maar het herinnert nog een beetje aan vroeger toen het allemaal nog gezellig, kleinschalig en exciting was)

    Alleen Angela Ahrendtsz heeft zelf aangegeven dat ze ermee zouden stoppen.

    Dan moeten er wel voldoende exemplaren beschikbaar zijn, of als er schaarste is, ook transparantie komen over de de verdeling van die schaarste en dus de voorraadniveaus.

    En dat gebeurt dan weer niet !

    Kortom: het zal allemaal wel. Alleen moeten ze zelf misschien een keer bij Apple gaan nadenken wat ze willen. Het is nogal verwarrend zo, en volgens mij is chaos wat anders dan hype.

  5. Helemaal mee eens en ik vind het ook een beetje raar dat Apple dit jaar niet het Reserve & Pickup systeem hier in Nederland heeft toegepast. In vorige jaren werkte dat heel erg goed. Ik heb het twee jaar ook toegepast om een 6s-plus in Oberhausen te reserveren om ‘m op de vrijdag aan het eind van de dag op te halen. Resultaat, heel kleine rijen en optimale klantgerichtheid!

  6. Nou, dit klinkt heel stom..
    Maar ik was dus net voor de pre-order mijn pinpas kwijt, uit het niets, had ‘m de avond ervoor nog.

    Dus nu moet ik zelf toch echt voor die Apple Store gaan wachten…

  7. **** wat een confronterend foto van Den Haag hierboven zeg, wat was ik dik toen!
    (Ik ben halfverwege links in beeld te zien op een stoeltje, in het oranje Apple A’dam t’shirt [ja bij die opening was ik ook in 2012])

    Maar ik vind dat het erbij hoort, ik zal ook zeker bij de eerst volgende Store opening in Nederland zijn, waar die ook moge komen

  8. Het enige wat je hoeft te doen is om klokslag 9:01 uur klaar te zitten en een vroeg tijdslot voor afhalen te kiezen.

    En beschikken over een creditcard en geluk hebben dat jouw webpagina laad en en en…. kortom een lotterij, waar bij zitten voor de store meer zekerheid bied….

  9. Apple laat er wel mee zien dat ze veel meer een mode- en lifestylemerk dan een techmerk willen zijn

    Mode- en lifestyle merken hebben allemaal zeker een ding gemeen.., ze maken te dure commerciële troep. Mode- en lifestyle merken zijn totaal niet interessant en totaal niet duurzaam.

    Vandaar dat Apple een aantal jaren terug nog een interessant techmerk was. Nu is het een soort “Prada” inclusief de wegwerp seizoensproducten.

  10. Het werkte voor mij in Valencia voor de iPhone 8, reserveren en ophalen. Nu gekozen voor verzenden. Ook dat werkt prima. Morgen komt hij binnen. Alles loopt ( afkloppen ) goed via DHL…

  11. Origineel geplaatst door Lars
    “Het enige wat je hoeft te doen is om klokslag 9:01 uur klaar te zitten en een vroeg tijdslot voor afhalen te kiezen.”
    En beschikken over een creditcard en geluk hebben dat jouw webpagina laad en en en…. kortom een lotterij, waar bij zitten voor de store meer zekerheid bied….

    Zo laat Gonny het inderdaad wel erg makkelijk klinken. Ik zat ook klaar, ben handig met computers, probeerde via teamviewer vanaf een andere locatie ook te reserveren, maar helaas. Op het moment dat ik er doorheen was, was de wachttijd al 3 weken. Ik wil de X. En nu ik die beslissing heb gemaakt dan vind ik het ook leuk om dan deel uit te maken van de early adopters. Het slaat allemaal nergens op natuurlijk, voor zo’n toestel. Maar ik hoop dat ik dit jaar voor het eerst en voor het laatst in de rij hoef te staan.

    • @Rafael: Nee, ik zeg niet dat het makkelijk is. Ik zeg dat je geluk moet hebben, handig moet zijn, de juiste voorzorgsmaatregelen moet nemen, etc. Bij de iPhone X is de situatie misschien een beetje anders, maar bij de iPhone 7 en 8 was reserveren echt supersimpel. Via de website kun je met iDEAL betalen, dus een creditcard is ook geen vereiste (zoals Lars zegt).

      Het is niet zo dat je even met je vingers hoeft te knippen en dat er een butler met de iPhone op een presenteerblaadje bij je thuis komt, maar het online bestellen vind ik toch een heel wat kleinere moeite dan de ‘hel van Oberhausen’ van een paar jaar geleden. Maar net als bij alles in het leven: niet alles lukt, sommige mensen hebben pech, sommige mensen konden niet om 9:00 uur klaarzitten, anderen kunnen weer niet donderdagnacht bij de winkel zitten. Als het om eerste levensbehoeften zou gaan, zou ik dat erg vinden, maar in dit geval vind ik het relatief.

      @jero98: Dat is ook een goed punt. Het was bij de iPhone X bijvoorbeeld ook weer onduidelijk of je bij de pre-order meteen moest afrekenen of niet. De ene keer moet het wel, de andere keer niet. Het zou wel prettig zijn als Apple daarin wat consequenter was en ook wat transparanter over hoeveel voorraad er is.

  12. Ik vind het niet meer van de tijd puur omdat apple dit heeft besloten. Reserveringen hebben ze meer als winkelvoorraad voor de mensen in de rij en de eerste die lang heeft gewacht in de rij mag ook wavhten op de mensen die gereserveerd hebben. Kortom: apple vecht rijen tegen en dat is jammer.

  13. Ja de wachtrijen mogen van mij ook afgeschaft worden.

    En wat betreft een testtoestel, jammer dat de pannenkoeken van Bright wel een toestel krijgen en iCulture en bv. Tweakers.net niet.

  14. Velen zullen het voor de handel doen. Op marktplaats staan ze nu (X) al te koop voor 1.799,00.

  15. Wachtrij is zo 2007 . . . . afschaffen dus.

  16. Het criterium ‘van deze tijd’ is nietszeggend en al heel lang niet meer van deze tijd.

  17. Gonny, je zegt geen oordeel te hebben over de mensen die de eerste dag een nieuwe iPhone willen hebben maar je verhaal staat boordevol met oordelen. Misschien niet je bedoeling maar het staat er.

    • @Nick Seamore: Inderdaad, het staat vol met oordelen over de wachtrijen, niet over de mensen die erin staan.

      De enige persoon waar ik wat ‘kritiek’ op heb is de man die bij de iPhone 8 vooraan wilde staan en vervolgens verbaasd was dat hij aan het circus moest meedoen. Mensen zouden onderhand toch moeten weten hoe het eraan toegaat. Als je dat ongemakkelijke klappen en poseren niet wil, moet je iemand anders laten voorgaan.

  18. Wachtrij of niet, € 1320,00 voor een mobiele telefoon is sowieso geschift.

  19. Echt een waardeloos stuk opinie in mijn opinie. Staat vol van oordelen en ik vind het ook nog eens erg negatief geschreven. Een hele lap tekst om door te lezen terwijl je eigenlijk al je conclusie hebt getrokken in het begin. Ik dacht er komt gaandeweg nog een ommekeer in het verhaal, maar nee. Opinie artikel schrijven Okay, maar deze had je beter voorbij kunnen laten gaan. Zonder te oordelen over mensen (zoals jezelf zegt) denk ik dat je wel een groep early adaptors voor het hoofd stoot. En oh ja, ik heb ook gewoon via de  store besteld.

    • @Ad: Fair enough. Ik zal mijn reactie netjes houden.

      Het is lastig om een opiniestuk zodanig te schrijven dat iedereen het geweldig vindt en het ermee eens is. Dan is het ook geen opiniestuk meer. Zelf zou ik het jammer vinden als we als redactie alleen nog maar pro-Apple-stukken kunnen plaatsen. Daar zijn andere sites voor (zoals de Apple Newsroom). We krijgen van lezers juist vaak complimenten omdat we niet naïef-positief zijn, maar vaak een wat neutralere toon hebben.

      In ieder geval mijn excuses als ik iemand voor het hoofd heb gestoten en de indruk heb gewekt dat ik jullie wachtrij wil afpakken. Zoals ik al zei: het is controversieel.

  20. Voor de iPhone 5 heb ik in de wachtrij gestaan voor de Apple store Amsterdam. Van af 17:00 zat ik daar in de wachtrij.
    En weet je ik zou dat zo weer eens een keer doen!!!
    Niet omdat ik direct als eerste het toestel wil maar toch echt de sfeer en het een keer meegemaakt te hebben.
    Nee de gene met wie ik daar toen echt een gezellige nacht heb gehad heb ik geen contact meer mee maar echt alleen om de ervaring en de gezelligheid raad ik iedereen aan om een keer in de rij te gaan staan.
    Tot nu toe is de iPhone 5 ook de enige telefoon waar ik voor in de rij heb gestaan maar ik zal het nooit vergeten.
    Ik vind de handelaren die in de rij er tussen staan echt jammer maar om met de echte Apple liefhebbers daar te staan en de nacht door te brengen te praten over alles van Apple is toch echt mooi en moet dus als je het mij vraagt bewaard blijven.

  21. “Maar je zou wel gek zijn om een nacht door te halen (…) No judgement.”

    Tuurlijk niet, joh…

  22. @Gonny van der Zwaag: heb zelf in de rij bij iPhone 8 en applewatch gestaan met mijn zoontje. En ik moet zeggen dat het wel een klein beetje gevoel van nostalgie geeft, maar dan zonder het lange wachtrijen. Ik vind de afhaal slots perfect. Morgen in ieder geval tussen 8:00-8:30 mijn iphoneX ophalennen misschien toch nog wat vroeger aanwezig of toch even de sfeer te proeven.

  23. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @Ad: Fair enough. Ik zal mijn reactie netjes houden.
    Het is lastig om een opiniestuk zodanig te schrijven dat iedereen het geweldig vindt en het ermee eens is. Dan is het ook geen opiniestuk meer. Zelf zou ik het jammer vinden als we als redactie alleen nog maar pro-Apple-stukken kunnen plaatsen. Daar zijn andere sites voor (zoals de Apple Newsroom). We krijgen van lezers juist vaak complimenten omdat we niet naïef-positief zijn, maar vaak een wat neutralere toon hebben.

    Helemaal mee eens. Deze site zou niet serieus te nemen zijn als alles pro-Apple was en nergens een kritiek geluid te vinden was. Gewoon schrijven wat je vindt, Gonny. Je onderbouwt je mening duidelijk en dus helemaal niks mis mee. En ik geef je gelijk, wachtrijen zijn naar mijn mening zelfs gevaarlijk. Wie zegt dat er morgenochtend niet een paar idioten met messen de boel even komen overvallen om de hoek van de Apple Store?

  24. Wachtijden voor levering gezakt tot 3-4 weken in de app nu? Mijne is gereserveerd voor morgennamiddag in Brussel 😁

  25. Ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat je het toestel makkelijk ook om 9:00 had kunnen reserveren. Ik ben op 3 devices bezig geweest en kwam er niet eerder door dan 9:09.
    Het is gewoon superirritant dat Apple het nog steeds nodig vindt om schaarste te creëren.
    De wachtrij is ook niet iets waar ik op zit te wachten maar ik ga het toch vannacht voor het eerst doen. Het zou voor apple pleiten als ze bonnetjes uitdelen zodat je zekerheid hebt dat je ook een iPhone x scoort. Wat ik extra zuur zou vinden is dat ik straks uren in de rij heb gestaan en alsnog geen iPhone heb.

  26. Nou ik vind dat Gonny best haar opinie mag laten doorschemeren en word een beetje moe van het verontwaardigde toontje als Pietje of Klaasje ergens aanstoot aan neemt.

    Als je in die rij gaat staan, met alle ontberingen van dien dan mag ik aannemen dat je dat doelgericht doet (of uit een nostalgie die ik best begrijp) en dan haal je normaal gesproken gewoon je schouders op over mensen die dat niet snappen (ook als die daar grappig over doen)

    De volgende dag staan die mensen zelf weer bij Albert Heijn in de rij – en dat is dan net zo sneu en gebeurt zelfs iedere dag !!

  27. Dit artikel slaat inderdaad nergens op! Apple zou gewoon voldoende iPhones moeten hebben, dan waren er ook geen wachtrijen geweest. Iedereen die in de rij gaat staan heeft wss ook geprobeerd om er een online te reserveren. Ik zat ook om 09:00 klaar, maar toen ik er eindelijk door was om 09:08 was de levertijd al 2/3 weken.

  28. Origineel geplaatst door T
    Dit artikel slaat inderdaad nergens op! Apple zou gewoon voldoende iPhones moeten hebben, dan waren er ook geen wachtrijen geweest. Iedereen die in de rij gaat staan heeft wss ook geprobeerd om er een online te reserveren. Ik zat ook om 09:00 klaar, maar toen ik er eindelijk door was om 09:08 was de levertijd al 2/3 weken.

    Tja. Maximum productiecapaciteit in China is zo’n 10 iPhones per seconde. Het aantal beschikbare vliegtuigen is ook niet oneindig. Genoeg iPhones voor iedereen in de eerste weken is een leuke fantasie maar niet echt uitvoerbaar.

  29. @Gonny van der Zwaag: Conny ga nou niet vertellen dat dit niet onderdeel is van hun marketing strategie.
    Bij iedere grote product update creëren ze schaarste

  30. @dennis Waarom zou je bewust (te) weinig toestellen willen produceren en daarmee schaarste creëeren. Daar is Apple niet bij gebaat. Het kost omzet, levert teleurgestelde klanten op en negatieve buzz. Het zou wel heel raar zijn dat dat je doel is van een iPhone lancering.

    Verder prima opinie artikel @Gonny, je mag het gelukkig ook niet met Apple eens zijn, ik vind het prettig om ook die visie te lezen op iCulture. Net als trouwens lezers in de comments het weer niet eens (mogen) zijn met jouw opinie. 🙂

  31. @niels geen idee waarom Apple dit doet maar je kan er toch niet omheen dat bij iedere grote product lancering er altijd schaarste is.
    Waarom lees ik dat nooit bij de lancering van de Samsung galaxy lijn ( die inmiddels ook wel een behoorlijke grote fanbase hebben)

  32. Chapeau voor dit artikel. Ga zo door en blijf kritisch.

    Ik lees liever zoiets als een artikel over een ringtone

  33. @Dennis: ik heb even een Google opdrachtje gedaan op Samsung Galaxy Shortage, en ook die hebben last om aan de initiële vraag te voldoen, ik denk dat daar wat minder aandacht voor is (daar Apple meestal onder een vergrootglas ligt). Het is gewoon lastig om een massa productie te starten, zeker als je wil dat een toestel niet voor aankondiging lekt. En mogelijk is deze iPhone X weer moeilijker te maken of heeft lastigere onderdelen, waardoor se Supply Chain ook nog niet perfect is. Hardware maken is gewoon een lastige job. Ik werk zelf bij een electronica concern die apparaten maakt en plotseling bijschakelen als de vraag nog veel hoger is als gedacht kost gewoon veel tijd, geld en moeite. Het is niet zoiets als een extra servertje bijplaatsen om een overload online op te lossen. Ook al toeleveranciers moeten dit aankunnen…

    Anyway, ik geloof niet in opzettelijke schaarste 🙂

  34. @Bastiaan: Waarom proberen mensen altijd het gedrag van anderen te veranderen zodat het beter past bij hun inzichten. Doe dat gewoon niet en besteed die tijd en energie aan jezelf. Wellicht valt daar nog wat eer te behalen. Ofwel, als mensen in de rij willen staan moeten ze dat vooral doen. Groet Jeen

  35. Was in amsterdam rond half tien vanmorgen, beste rij. Had reservering en was meteen aan de beurt. Hoeveel hadden ze nou op voorraad voor niet reserveringen ? Tegen mij zeiden dat ze het niet wisten, yeah right 😄

  36. Origineel geplaatst door Aeh
    Was in amsterdam rond half tien vanmorgen, beste rij. Had reservering en was meteen aan de beurt. Hoeveel hadden ze nou op voorraad voor niet reserveringen ? Tegen mij zeiden dat ze het niet wisten, yeah right 😄

    Ik stond dus in de rij en had er wel een. Ik vroeg waarom ze niet zeiden hoeveel ze er hadden. Medewerker verklaarde: Apple is een beursgenoteerd bedrijf, door te vertellen hoeveel iPhone X’en ze hebben kan men het succes daarvan afleiden en dus de beursgang voorspellen.
    Ze weten het dus wel, maar mogen het niet zeggen.

  37. Ik vind het een mooi stukje journalistiek Gonny, je geeft duidelijk aan dat het je om het principe gaat en niet om individuele keuzes van mensen hierin. Als je je dan toch (plaatsvervangend soms zelfs) ‘aangevallen’ voelt zegt dat weinig over de schrijver van dit opiniestuk. Niet mijn mening, een feit.. Of toch gewoon mijn mening? Zeg het maar jongens en meisjes…

  38. Beetje vreemd, ik kwam op de reservatiepagina waar ik de kleur en opslag kon kiezen. Aantal 1 en dan klikte ik op Apple Store Brussel. En ineens kwam ik terug op de thuispagina? Is dat nu de reservatie? Normaal moet je toch de tijd/het uur meekrijgen?

  39. Origineel geplaatst door Aeh
    Was in amsterdam rond half tien vanmorgen, beste rij. Had reservering en was meteen aan de beurt. Hoeveel hadden ze nou op voorraad voor niet reserveringen ? Tegen mij zeiden dat ze het niet wisten, yeah right 😄

    Origineel geplaatst door Jeffrey
    Ik stond dus in de rij en had er wel een. Ik vroeg waarom ze niet zeiden hoeveel ze er hadden. Medewerker verklaarde: Apple is een beursgenoteerd bedrijf, door te vertellen hoeveel iPhone X’en ze hebben kan men het succes daarvan afleiden en dus de beursgang voorspellen.

    Ze weten het dus wel, maar mogen het niet zeggen.

    Maar hoeveel hadden uit de rij ongeveer een iphone en zijn er veel teleurgesteld ?

  40. Wat een negatief artikel zeg. Dat moet iedereen toch lekker zelf weten. Ik heb mijn iphone 8 plus ook op de dag van de lancering gekocht. Deze had ik ook gereserveerd bij Amac. Ging erg rustig. Ik hoef ook niet zo nodig tussen al die drukte makers te staan bij een Apple store. Maar ja, ieder zijn ding toch, als je daar je lol uit haalt.