Opiniemaker: ‘Apple klaagt Samsung aan om zelf de beste te lijken’
Het aanklagen van Samsung en andere concurrenten, is een truc om te laten zien dat Apple nog steeds de beste speler is in de smartphonemarkt. Die mening is de opiniemaker Elias Samuel van International Business Times toegedaan. In een lang artikel legt hij uit dat Apple haar Koreaanse concurrent niet alleen aanklaagt om verkooptoppers als de Samsung Galaxy SII de wind uit de zeilen te nemen, maar ook om eigen productieproblemen van de iPhone 5 te verhullen.
De reden dat er hier en daar al nieuws op straat ligt over de iPhone 4S is niet zo raar, denkt Samuel. Hij gaat met de laatste geruchten mee door te stellen dat er een geëvolueerde iPhone 4S en een gloednieuwe iPhone 5 op de markt zullen komen. Maar wat nog niet eerder uitgesproken is, is zijn vermoeden dat de 4S net als de vorige iPhone’s al deze zomer op de markt had moeten zijn. Volgens Samuel durfde Apple het niet aan om alleen de 4S in de schappen te leggen, om de doodsimpele reden dat die niet kan concurreren met het vlaggenschip van henzelf, de Samsung Galaxy S II.
Samuel haalt een aantal belangrijke recensies aan die werkelijk elk aspect van de telefoon prijzen. Van het gewicht en de bouwkwaliteit tot en met het toetsenbord en de responsiviteit van het touchscreen. De grote gadgetwebsite Engadget verklaarde de Galaxy S II niet alleen de ultieme concurrent van de iPhone 4, maar ook de concurrent van de volgende iPhone. Ook de verkoopcijfers van het toestel zijn baanbrekend. Het is Samsungs snelst verkopende telefoon tot dusver en zorgde er grotendeels voor dat het merk 19,2 miljoen smartphones aan de man bracht in het afgelopen financiële jaar. Apple verkocht er als enige merk nog meer (20,3 miljoen toestellen) maar zij zag haar aandeel lang niet zo explosief stijgen als Samsung.
Die ontwikkeling gaat Apple te snel. Dus klaagde Apple Samsung aan. Volgens Samuel niet enkel vanwege de verkoopcijfers, maar vanwege iets veel belangrijkers: Apple moest en moet de sterkste speler in de markt lijken.
Apple kampt(e) ondertussen namelijk met de nodige productieproblemen rondom de iPhone 5. In geruchten kwam onder andere al naar voren dat producenten moeite hebben om de veeleisende, ingewikkelde Apple-onderdelen te realiseren. Maar als dat zou uitlekken, of nog erger: als de consument niks van Apple omtrent een nieuwe iPhone zou vernemen, zou het lijken alsof Samsung een machtsgreep deed met haar Galaxy S II en Apple opeens als verslagen speler in de markt enkel zou toekijken naar het succes. Om dat grote gezichtsverlies tegen te gaan, redeneert Samuel, is Apple begonnen met de rechtszaken. Die zorgden ervoor dat media niet langer de vraag stelde ‘Waar blijft de volgende iPhone?’ maar in plaats daarvan de boodschap publiceerde: ‘Apple, de rechtmatig eigenaar van vooruitstrevende technologie, klaagt Samsung aan vanwege naäperij’. Een hele andere insteek.
Als je de rechtszaken om patenten in ogenschouw neemt, kan het wel eens kloppen. De manier waarop het gigantisch rijke bedrijf uit Cupertino omgaat met de rechtszaken, is soms bijna lachwekkend te noemen. Zo Photoshopde Apple tientallen afbeeldingen van de Galaxy SII en de Galaxy Tab om die nog meer op Apple-producten te laten lijken. En ook stapte een van de belangrijkste juristen van Apple opeens op. Was dat allemaal voor de afleiding, om dit mediacircus omtrent de rechtszaken te rekken? Intussen heeft Apple in verschillende landen wel degelijk een importverbod afgedwongen. Na de rechtszaken in de Verenigde Staten, Europa en Nederland specifiek, zijn Apple en Samsung nu in gevecht in Australië. Een andere vraag die je zou kunnen stellen is: had Apple naast de iPhone 4S wel op tijd een iPhone 5 in de planning, of zijn ze daar pas mee begonnen toen de Galaxy SII op de markt kwam?
Wat denk jij: is Apple de rechtszaken begonnen om gezichtsverlies te voorkomen?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 38 reacties