De opkomst en ondergang van smartphonemerken [grafiek]
Voor mensen die een iPhone gebruiken lijkt de halve wereldbevolking misschien met een iPhone te lopen. Maar de werkelijkheid ziet er heel anders uit. In onderstaande infographic is te zien hoe merken als Nokia en BlackBerry bijna uit de geschiedenisboeken zijn verdwenen. Maar we zien ook de plotselinge opkomst van Aziatische merken zoals Xiaomi.
Smartphonemerken door de jaren heen
Ooit was Nokia de absolute marktleider. Begin deze eeuw had bijna iedereen een telefoon van de Finse fabrikant en Symbian was het belangrijkste besturingssysteem. In 2010 hield het opeens op, net op het moment dat BlackBerry op z’n hoogtepunt was. In 2010 publiceerde toenmalig Nokia CEO Stephen Elop zijn ‘Burning Platform’-memo, wat het einde betekende voor Symbian. Er werd nog wel geprobeerd om met Microsoft Lumia-smartphones het tij te keren, maar zoals te zien is in de grafiek is het nooit meer goed gekomen. Tegenwoordig worden er (onder licentie) nog wel Nokia-toestellen gemaakt, maar de echte marktleider is Android, met merken als Samsung, HTC en sinds kort ook Huawei en Xiaomi.
Populariteit van smartphonemerken door de jaren heen.
Apple is als een donkergroene band in de grafiek te zien. Qua marktaandeel blijft het redelijk constant, terwijl andere merken groeien of juist weer verdwijnen. HTC maakte eerst toestellen van anderen, maar begon rond 2006 onder eigen merk te verkopen. Het merk werd bekend vanwege de goede productkwaliteit, maar daar zit de doelgroep blijkbaar niet op de wachten. Het is nog maar een schim van wat het ooit was. Misschien heeft HTC wel last gehad van Apple, die ook kwalitatief goede toestellen maakte maar met een heel ander besturingssysteem.
Er is gelukkig nog steeds keuze genoeg – tenminste, als je niet van Apple houdt. Voor toestellen met iOS kun je nog steeds alleen bij Apple zelf terecht.
Via: GSMArena
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 14 reacties