De opkomst en ondergang van smartphonemerken [grafiek]
Voor mensen die een iPhone gebruiken lijkt de halve wereldbevolking misschien met een iPhone te lopen. Maar de werkelijkheid ziet er heel anders uit. In onderstaande infographic is te zien hoe merken als Nokia en BlackBerry bijna uit de geschiedenisboeken zijn verdwenen. Maar we zien ook de plotselinge opkomst van Aziatische merken zoals Xiaomi.

Smartphonemerken door de jaren heen
Ooit was Nokia de absolute marktleider. Begin deze eeuw had bijna iedereen een telefoon van de Finse fabrikant en Symbian was het belangrijkste besturingssysteem. In 2010 hield het opeens op, net op het moment dat BlackBerry op z’n hoogtepunt was. In 2010 publiceerde toenmalig Nokia CEO Stephen Elop zijn ‘Burning Platform’-memo, wat het einde betekende voor Symbian. Er werd nog wel geprobeerd om met Microsoft Lumia-smartphones het tij te keren, maar zoals te zien is in de grafiek is het nooit meer goed gekomen. Tegenwoordig worden er (onder licentie) nog wel Nokia-toestellen gemaakt, maar de echte marktleider is Android, met merken als Samsung, HTC en sinds kort ook Huawei en Xiaomi.
Populariteit van smartphonemerken door de jaren heen.
Apple is als een donkergroene band in de grafiek te zien. Qua marktaandeel blijft het redelijk constant, terwijl andere merken groeien of juist weer verdwijnen. HTC maakte eerst toestellen van anderen, maar begon rond 2006 onder eigen merk te verkopen. Het merk werd bekend vanwege de goede productkwaliteit, maar daar zit de doelgroep blijkbaar niet op de wachten. Het is nog maar een schim van wat het ooit was. Misschien heeft HTC wel last gehad van Apple, die ook kwalitatief goede toestellen maakte maar met een heel ander besturingssysteem.
Er is gelukkig nog steeds keuze genoeg – tenminste, als je niet van Apple houdt. Voor toestellen met iOS kun je nog steeds alleen bij Apple zelf terecht.
Via: GSMArena
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Ik snap dit soort grafieken nooit. 😅 Kan iemand mij vertellen op hoeveel procent Motorola begon?
@JustinK: Je moet het grijze stuk hebben. Dat begint ongeveer bij 85 en eindigt helemaal bovenaan bij 100, dus ze hadden een marktaandeel van 15% (nl. het stuk van 85 naar 100)
Nokia liep van 0 tot 65, dus die hadden een marktaandeel van 65%.
Hoogste getal van het laatste aftrekken en er een procentteken achter zetten 🙂
Mis bij apple nog steeds duosim waardoor ik nog steeds met 2 toestellen loop. Daar is bij Aziaten wel keuze en bevalt goed bij m’n collega
Ahh! Nu zie ik hem opeens! Dankje Gonny!
Wat is dit? Aantal verkochte toestellen? Winst? Of verkochte onderdelen? Want ik zie een aantal merken die nagenoeg net zo groot zijn als Apple. Waarvan ik denk dat het onmogelijk is. Kijk naar bijv Sony. Die maken verlies op mobile telefoons. Maar ze verkopen wel veel cam modules aan andere. Ik vond een lijstje van drie keer niets zeggend.
@@rno: 2e Sim in een “oudje” op hetzelfde account, kun je beide nummers op hetzelfde toestel afhandelen 😉
Keuze zat? Valt reuze tegen…. het is of Android of iOS, en dat je 400 verschillende Android toestellen kan kopen maakt bar weinig uit….
Ik kan haast niet geloven dat Apple zo’n klein aandeel heeft op dit moment.
Als u het artikel leest ipv kijkt staat er dat het om marktaandeel gaat…
@@rno: De eSim die Apple nu introduceert zou daar een einde aan kunnen maken, namelijk op 1 eSim een zakelijk en privé nummer koppelen. Voordat Hey realiteit is zijn we wel een tijd verder helaas.
Nou, gefeliciteerd
Xiaomi verpulvert Apple (en vele anderen) wereldwijd qua marktaandeel (…)
@jero98: Concurrenten doen het goed, ze komen met steeds betere producten dan Apple. Over 20 jaar is het misschien ook over met Apple, als ze zo doorgaan. Een van de grootste oplichters, ze laten consumenten express kiezen tussen 64GB en 256GB, mensen met een 128GB 7 Plus moeten daarom de 256GB aanschaffen als ze willen upgraden. Als jarenlang Apple liefhebber ben ik het wel een beetje zat aan het worden. Het is niet meer spannend en ook al kan ik het betalen voel ik me wel belazerd door Apple.
Ik vind het een heel onduidelijke grafiek. Met teveel kleuren die op elkaar lijken. Zéker als je een beetje kleurenblind bent. Ik zou niet weten welke grafiek Apple is.
Gaat het om verkochte toestellen, of om toestellen in gebruik? iPhones worden nogal eens doorverkocht of doorgegeven aan familieleden/vrienden.