Oplossingen voor veelvoorkomende klachten met iPhone 3G
Geel scherm, problemen met het signaal? Of gewoon last van een batterij die veel te snel leeg is? De eerste iPhone 3G-bezitters hebben hun toestel nu een paar dagen in handen en zijn al tegen een aantal problemen aangelopen waar inmiddels ook allerlei oplossingen voor verzonnen zijn. Drie problemen worden buitengewoon vaak genoemd: de iPhone 3G-bezitters klagen over een gele tint, slechte ontvangst en een te korte batterijduur.
Over de gele tint van het scherm schreven we al eerder dat dit met opzet door Apple zo is gedaan, om het scherm een warmere uitstraling te geven. Volgens sommigen heeft het te maken met gebruik van een hoesje van de eerste generatie iPhone waardoor de lichtsensor z’n werk niet goed kan doen. Anderen hebben een betere verklaring: de iPhones die je in de winkel koopt zijn voorzien van een iets oudere firmwareversie (2.0 build 5A345). Als je een update in iTunes uitvoert wordt de schermkleur gekalibreerd waardoor de gele tint een stuk minder zou moeten zijn. Ook kun je een backup en restore uitvoeren om build 5A347 van de firmware te installeren. Dat kost zo’n 30 minuten.
Een ander probleem heeft te maken met ontvangst. Op Howardsforum is een lange discussie gaande waarin onder andere wordt aangeraden om 3G uit te schakelen, waardoor de GSM-ontvangst beter wordt. De website iPhone Atlas heeft een uitgebreide lijst van maatregelen op een rijtje gezet, variërend van het resetten van de iPhone, het resetten van de netwerkinstellingen, het opnieuw plaatsen van je simkaart tot het uitvoeren van een restore.
Last van een simkaart die niet wordt herkend? Als je telefoon geactiveerd is en het zou moeten doen, kan het resetten van de netwerkinstellingen of het resetten van alle instellingen helpen – hoewel de oplossing niet helemaal afdoende lijkt.
Problemen dat de batterij te snel leeg is? Apple heeft zelf wel een aantal tips:
- 3G uitschakelen
- Minder gebruikmaken van locatiediensten
- Minder frequent data downloaden
- Push-mail uitschakelen
- Minder vaak e-mail checken
- Zo weinig mogelijk gebruikmaken van applicaties van derden
- Wi-Fi uitschakelen
- Bluetooth uitschakelen
- Vliegtuigmodus inschakelen in gebieden waar geen gsm-dekking is
- Helderheid aanpassen
- Equalizer van de iPod-functie uitschakelen
… maar die tips liggen natuurlijk erg voor de hand. iPhone Atlas heeft alweer een paar tips maar geeft ook aan dat het probleem aan een foute batterij-indicator, fouten in applicaties of hardwaredefecten kan liggen. Ze raden aan om push uit te schakelen, applicaties gedwongen af te sluiten, de iPhone regelmatig te resetten en eventueel ook de netwerkinstellingen te resetten.
En wie zich al na een paar dagen irriteert aan de korte batterijduur van de iPhone 3G: het testcenter van PC World ontdekte dat het allemaal wel meevalt. Andere toestellen die van HSDPA gebruikmaken zoals de HTC Touch Dual, de Tilt, de Motorola Q9 en de Palm Treo 750 doen het niet veel beter. Met 5:18 uur spreektijd doet alleen de HTC Touch Dual het iets beter dan de iPhone 3G (5 uur). PC World schrijft:
And the good news for 3G iPhone owners is that they’re probably better off than other 3G handset owners in terms of battery life. But that won’t help when your 3G iPhone stops running at the end of a long and busy day.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 49 reacties