Sommige Macs blijken onbruikbaar na update macOS Monterey

Sommige gebruikers van oude Macs lopen tegen problemen aan bij macOS Monterey. Door macOS Monterey zijn de Macs onbruikbaar, ook wel bricked genoemd. Waardoor wordt dit probleem veroorzaakt?
Benjamin Kuijten -

Onlangs schreven we op iCulture al over problemen met usb-hubs in macOS Monterey, maar sommige gebruikers zijn getroffen door een veel groter probleem. Zowel op Twitter als diverse fora melden gebruikers dat sommige Macs plotseling uit gaan en vervolgens niet meer in te schakelen zijn. De Mac is daardoor onbruikbaar en niets lijkt daarbij te helpen. Het zijn Intel-modellen die getroffen worden.

Mac start niet op na macOS Monterey

De meldingen komen van diverse gebruikers, zowel MacBooks als desktop-Macs. Op Reddit melden gebruikers problemen met MacBook Pro’s met Touch Bar, maar ook een iMac uit 2017. Het probleem begint meestal met het herstarten van de Mac, waarna hij niet meer aan te krijgen is. Ook op Apple’s supportforum melden gebruikers soortgelijke ervaringen, waarbij de Mac plotseling uit gaat en niet meer aan te krijgen is. Sommige Macs blijven in een loop hangen, waarbij het Apple-logo verschijnt en de Mac daarna weer opnieuw opstart. Vervolgens begint hetzelfde rondje weer opnieuw.

MacBook Pro zwart scherm

Op Twitter stelt Apple in de meeste gevallen de stappen uit dit supportartikel voor, maar dat geeft niet het gewenste resultaat. Ook het resetten van de PRAM en NVRAM zou niet de oplossing voor dit probleem zijn. Apple heeft verder wel een stappenplan hoe je een Intel-Mac kan reactiveren door gebruik te maken van een andere Mac, maar dat werkt alleen met modellen met een T2-chip. Dat zijn doorgaans alleen de modellen vanaf 2018. Als je geen tweede Mac ter beschikking hebt, zou je hiervoor ook langs kunnen gaan bij de Apple Store.

Nog geen definitieve oplossing

Vooralsnog lijkt het er niet op dat er een definitieve oplossing is. Als jij ook getroffen bent, kun je de eerdere besproken mogelijke oplossing hierboven proberen. Lukt dit niet, dan kun je het beste contact opnemen met Apple Support of een afspraak maken met de Genius Bar.

Het is niet de eerste keer dat een soortgelijk probleem na een update naar boven komt. Een jaar geleden waren er soortgelijke klachten bij oude MacBooks en macOS Big Sur, waarbij de modellen ook niet meer aan gingen. Wat de precieze oorzaak is bij het probleem met macOS Monterey, is nog niet duidelijk.

Bekijk ook

Hyper 8-in-1-dock

Gebruikers melden problemen met usb-hubs in macOS Monterey

Gebruikers op diverse fora melden problemen met usb-hubs in macOS Monterey. Met name usb 3-poorten werken niet goed meer, zelfs bij de hubs van Apple zelf.

macOS Monterey

macOS 12 Monterey is de grote software-update van macOS uit 2021. Het is de opvolger van macOS Big Sur (macOS 11). Nieuw zijn onder andere een Focus-functie om je te helpen geconcentreerd te werken, maar er zijn ook vernieuwingen in Safari, FaceTime, Berichten en meer. En met Universal Control kun je één muis en toetsenbord gebruiken voor zowel je Mac als iPad. In oktober 2022 is deze versie opgevolgd door macOS Ventura.

macOS Monterey

Reacties: 11 reacties

  1. Ik vind dit toch altijd wel heel bijzonder in een ecosysteem waar de fabrikant zowel de hardware als de software ontwerpt…. Met Windows zou je dit eerder verwachten omdat deze op zoveel hardware moet draaien maar niet met Apple…. Geeft me altijd koude rillingen voor als ik moet gaan updaten….

  2. mocht dit gebeuren, gewoon in veilige modus opstarten en kijken welke plugin (of virusscanner) het probleem is. Aantal x meegemaakt bij grote MacOS update.

  3. Origineel geplaatst door John
    Ik vindt dit toch altijd wel heel bijzonder in een ecosysteem waar de fabrikant zowel de hardware als de software ontwerpt…. Met Windows zou je dit eerder verwachten omdat deze op zoveel hardware moet draaien maar niet met Apple…. Geeft me altijd koude rillingen voor als ik moet gaan updaten….

    Daarom ook nooit gelijk updaten 😄, Vroeger bij Windows ook nooit gedaan.

    Bij iOS/iPadOS wacht ik altijd een paar dagen.
    En bij MacOS zelfs tot de .1 versie.

    Vaak zat gezeik dat printers/scanners of software nog niet gereed zijn voor de nieuwe MacOS.

  4. Origineel geplaatst door John
    Ik vindt dit toch altijd wel heel bijzonder in een ecosysteem waar de fabrikant zowel de hardware als de software ontwerpt…. Met Windows zou je dit eerder verwachten omdat deze op zoveel hardware moet draaien maar niet met Apple…. Geeft me altijd koude rillingen voor als ik moet gaan updaten….

    Origineel geplaatst door Bas
    Daarom ook nooit gelijk updaten 😄, Vroeger bij Windows ook nooit gedaan.

    Bij iOS/iPadOS wacht ik altijd een paar dagen.
    En bij MacOS zelfs tot de .1 versie.

    Vaak zat gezeik dat printers/scanners of software nog niet gereed zijn voor de nieuwe MacOS.

    Tja, meestal ben ik wel snel ivm veiligheidsupdates…. Maar idd een major versie is vaak geen goed idee…. Minors pak ik valk wel snel.

  5. @John: Ze noemen u ook niet voor niks “snelle Jhonny “?!

  6. Tijd dat Apple volledig overschakelt op alleen eigen chips, dan behoren dit soort issues tot het verleden…

  7. Ik heb dit vandaag dus gehad met een 2018 MacBookPro. Alleen dan met een update naar 11.16.1
    Nu bezig om vanaf 10.13 weer terug te komen.
    Mijn vermoeden is overigens CyberArk die mijn werkgever eist (hele diepe zucht)

  8. Ook in het verleden al meegemaakt.
    herstarten zonder extra randapparatuur.
    Probleem speelde vooral na een update.

  9. Dat software altijd complexer wordt is begrijpelijk. Maar hoeveel beta’s moeten er nog geschreven worden voor een release stabiel is.
    Zeker als er in de basis wat schort (computer die begint te herstarten; niet meer start) ben je toch echt niet goed bezig geweest. Shame on you Apple!

  10. Ik heb een MacBook Air uit 2017 en na installatie slechts 1 ding dat niet meer werkt: ik krijg excel niet meer open. Gek genoeg andere Office apps wel. Iemand enig idee hoe dit te fiksen?

  11. Vandaag ook voor gehad. iMac 24” late 2014.
    Harde shutdown gedaan. Alle randapparatuur afgekoppeld. Safe mode opgestart. Moest dan inloggen. Na enkele seconden herstartte het systeem zich vanzelf en begon de installatie balk weer goed te lopen (nog 5 minuten resterend). Daarna kon ik gewoon inloggen en was de update klaar.

    (Vond het wel vreemd dat ik moest inloggen- mogelijk was het update process ergens onderbroken door een ontbrekend wachtwoord?)