Ouders hebben meer aandacht voor iPhone dan voor eigen kind
Ouders kijken teveel op hun iPhone, terwijl ze aan het strand of bij het zwembad eigenlijk op hun kinderen zouden moeten letten. Dat zeggen VeiligheidNL en het Nationaal Platform Zwembaden, die een landelijke campagne zijn gestart om ouders erop te wijzen dat ze beter hun kinderen in het oog moeten houden. De campagne sluit mooi aan bij een andere pas gestarte campagne met de titel ‘Niet verkrijgbaar in de App Store’.
De afgelopen jaren is het aantal waterincidenten met peuters en baby’s gestegen en het vermoeden bestaat dat onoplettendheid van ouders daarin een grote rol speelt. In 2012 werden 85 kinderen tussen de 0 en 19 jaar in het ziekenhuis opgenomen na een bijna-verdrinking. Vijftien kinderen kwamen dat jaar om.
Recentere cijfers zijn er helaas niet, maar VeiligheidNL en NPZ zien de afgelopen jaar wel een toename. Ook zien ze mobiele apparatuur als een reëel gevaar, omdat ouders daardoor teveel worden afgeleid. Ze noemen daarbij niet specifiek de iPhone als grootste boosdoener, maar ‘s lands wakkerste krant deed dat vandaag wel omdat iPhone nou eenmaal een soortnaam is geworden en leuk staat op de voorpagina. Hetzelfde Een interessantere vraag is waarom ouders zo onoplettend zijn. Woordvoerder Ilja van Alten van VeiligheidNL:
Veel ouders verwachten dat zij nog wel kunnen ingrijpen als hun kind begint te spetteren en te gillen. Maar zo gaat het nooit. Het kind zakt snel en stil weg in het water. En daarna is ingrijpen bijna niet meer mogelijk.
VeiligheidNL heeft een checklist gemaakt waarmee je kunt kijken of je wel goed oplet. Maar we vrezen dat die checklist voorbij gaat aan mensen die het echt nodig hebben. Er zijn aparte checklists voor ouders van kinderen tussen 0-4 jaar, 5-8 jaar en 9-12 jaar.
Foto: Flickr CC, Anthony Crider
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 22 reacties