Vorig jaar kondigde Apple tijdens WWDC aan dat de officiële Kaarten-app in iOS 9 eindelijk OV-informatie krijgt. Een jaar later kunnen we hier in Nederland nog steeds geen gebruik van maken. Op Apple’s website zijn nog steeds maar 22 steden te zien die ondersteuning bieden voor de nieuwe functie, 15 daarvan liggen in Amerika. In Europa kunnen slechts 2 steden van de OV-informatie gebruikmaken, Berlijn en Londen. Wat duurt er nu precies zo lang?
OV-informatie in Apple Kaarten
Een routebeschrijving voor de auto kan Apple Maps al jaren tonen. Wil je echter gebruikmaken van het openbaar vervoer, dan ben je nog steeds afhankelijk van externe apps. Daar zou in iOS 9 verandering in komen door ondersteuning voor OV-informatie. iOS 10 komt er alweer bijna aan, maar nog steeds is er geen aanwijzing dat de OV-optie binnenkort naar Nederland komt. Toch gek, gezien Apple’s eerdere aankopen van locatiediensten als Locationary en HopStop. Die zouden genoeg informatie moeten bieden.
Tijdens de WWDC-editie van dit jaar vertelde Ellis Verosub, Apple’s senior manager van ‘Maps Transit’ vorige maand iets over het werk dat Apple allemaal steekt in het maken van de OV-informatie voor de Kaarten-app. Naast de eerder genoemde 22 steden heeft Apple ook al ondersteuning voor 300 steden in China. Het werk gaat hem echter met name zitten in de details die Apple allemaal in de Kaarten-app wil verwerken. Naast de specifieke kaart met routes voor bussen en metro’s wil Apple ook gedetailleerde stationskaarten maken met dezelfde bordjes en bewegwijzering die reizigers ook zullen zien tijdens het aankomen en overstappen op een station.
Lokale gegevens
Deze gedetailleerde lokale gegevens kunnen een reden zijn dat het introduceren van de OV-informatie in de rest van Europa zo lang duurt. Dit geldt ook voor de namen van de verschillende vervoersmiddelen. In London heet de metro bijvoorbeeld Underground, in Berlijn pak je de U-Bahn en in New York zijn reizigers aangewezen op de Subway. Bij een bus heb je ook verschillende lokale benamingen als streetcar of cable car. Dit alles maakt het er voor het Apple kaarten-team schijnbaar niet makkelijker op.
Kritiek
Apple heeft in het verleden al genoeg kritiek gekregen op de Kaarten-app. Het lijkt er dan ook op dat ze dit keer willen zorgen dat alles tot in de puntjes is verzorgd, voordat ze een nieuwe update in een bepaalde stad uitrollen. Er zijn echter wel aanwijzingen dat Apple de productie wat wil opvoeren. Op de iOS 10-pagina van de Japanse Apple-website staat een gedetailleerd screenshot met OV-informatie in Japan en in India heeft Apple recent een nieuw ontwikkelcentrum geopend voor Apple Kaarten.
Wil je meer weten? Lees alles erover in ons dossier Apple Kaarten:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Hier zijn 7 hoogtepunten uit de kwartaalcijfers FQ4 2024 (01-11)
- Apple's kwartaalcijfers FQ4 2024: recordomzet uit iPhones, maar ook meer iPads verkocht (31-10)
- Apple Intelligence vanaf april 2025 ook in de EU op iPhone en iPad (28-10)
- Apple test een bloedsuiker-app om diabetes te voorkomen (26-10)
Reacties: 9 reacties