In iOS 10 krijgen we voorlopig geen donker thema, maar dat weerhoudt makers van apps niet om zelf donkere versies van hun apps te maken. De veelgebruikte podcast-app Overcast maakt die nu voor iedereen beschikbaar, ook voor mensen die de app niet steunen met een maandelijkse sponsorbijdrage. Daar staat wel tegenover dat er voortaan reclames in de app zullen staan. Maar ook die kun je afkopen.

Elk jaar een ander businessmodel
Marco Arment, een bekende iOS-ontwikkelaar en de oorspronkelijke bedenker van de app Instapaper, is al twee jaar bezig om zijn Overcast-app steeds meer bij te schaven. In het eerste jaar was de app gratis, waarbij geavanceerde functies zoals Smart Speed en Voice Boost alleen te gebruiken waren als je een eenmalig bedrag van €4,99 betaalde. Dit leverde de ontwikkelaar wel wat inkomsten op, maar dat zakte al snel in. Bovendien waren de echt leuke functies alleen beschikbaar voor de ca. 1,5% van de gebruikers die bereid waren te betalen. De niet-betalende groep (98,5%) gebruikte een middelmatige app die niet zoveel verschilde van alle andere podcast-apps.
Tweede jaar: functies gratis, appontwikkelaar steunen
Vandaar dat Arment in het tweede jaar alle geavanceerde functies gratis beschikbaar stelde, met optioneel de mogelijkheid om Overcast voor €1 per maand te steunen. Daarmee steeg het aantal betalende gebruiker naar 1,9%. Toen Arment wat leuke functies toevoegde, zoals een donkere modus, steeg het percentage betalende gebruikers uiteindelijk naar 3%, maar dat was niet genoeg om de verdere ontwikkeling van de app te financieren. Daarvoor zou het percentage moeten stijgen naar 5% tot 10%.
Overcast in 2016: donker thema gratis, reclame-inkomsten
Dit jaar gaat Arment het daarom weer over een andere boeg gooien. Alle functies zijn nu gratis, inclusief het donkere thema. Om te zorgen dat er ook via de vele gratis gebruikers wat geld binnenkomt krijgt Overcast reclamebanners. Je kunt dit afkopen voor €9,99 per jaar met Overcast Premium. Daarvoor krijg je ook de mogelijkheid om zelf bestanden te uploaden en het levert weer geld op om in de loop van dit jaar nog wat extra functies toe te voegen. Steunde je de app al, dan loopt dat door voor de volledige duur en krijg je alle Premium-functies.
Ben je gebruiker van het eerste uur en heb je ooit €4,99 betaald, dan kun je je aankopen herstellen en zult dan geen advertenties te zien krijgen. Wel verschijnen er regelmatig promo’s om je aan te sporen om Premium-abonnee te worden.
Mensen willen niet betalen voor apps
De experimenten van Marco Arment maken duidelijk dat gebruikers eigenlijk niet bereid zijn te betalen voor de verdere ontwikkeling. De belofte van meer functies trekt nauwelijks mensen over de streep. Hopen op de sympathie van gebruikers en vrijwillige steun vragen voor de verdere ontwikkeling, zonder dat je er iets voor terugkrijgt, werkt ook niet. Geld uitgeven doen mensen alleen in games.
Het is daarom interessant om te zien hoe Arment’s nieuwe experiment loopt. Met advertenties gaat Arment eindelijk iets terugverdienen van de vele gratis gebruikers. Voor die gebruikers verandert er eigenlijk ook niets: zij krijgen dezelfde app met dezelfde functies, maar zien af en toe een reclamebonner. Die je kunt afkopen als je je er te veel aan stoort. Andere inkomstenmodellen hebben niet gewerkt.
Arment over de beslissing om het donkere thema vrij te geven:
Mensen willen echt niet maandelijks betalen voor iets, dat aanvoelt als een basisfunctie van de app, zelfs als het puur cosmetisch is. Betalende gebruikers werden boos dat het donkere thema verdween als ze niet langer betaalden.
Eigenlijk is dat gek: je betaalt voor een extra functie en wordt boos als die functie niet langer beschikbaar is, omdat je niet meer betaalt. Maar zo irrationeel kunnen gebruikers soms reageren; elke appontwikkelaar kan erover meepraten.
Arment overwoog nog wel wat andere opties, zoals het op dezelfde manier laten voortkabbelen, zonder dat er leuke nieuwe functies bij komen. Ook zou hij de bestaande gratis functies weer achter een betaalslotje kunnen zetten. Maar dat zou de huidige gratis gebruikers boos maken en werkt uiteindelijk niet, zo bleek al tijdens het eerste jaar van Overcast. Een eenmalig bedrag? Ook geen goede optie.
Geld vragen werkt alleen als je een unieke oplossing hebt, in een markt waar weinig concurrentie is, verzucht Arment. Bij podcast-apps zijn er genoeg gratis alternatieven. Zodra Arment een leuke nieuwe functie verzint, kan een concurrent met een hobby-app het gratis toevoegen, terwijl Arment er qua inkomsten van afhankelijk is. De meeste andere podcast-apps bieden bijvoorbeeld al een donker thema.
Advertenties lijken nu de beste optie: Overcast heeft veel gratis gebruikers en uit experimenten blijkt dat mensen liever gratis apps mét advertenties hebben, dan überhaupt betalen voor een app. Podcasts zijn zelf vaak ook al gesponsord en dat model blijkt goed te werken. We zijn benieuwd of het werkt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
Podcast
Lees alles over podcasts luisteren op de iPhone, iPad en Apple Watch. Dit kan zowel bij Apple als bij Spotify en andere aanbieders. Bekijk de beste podcasts-apps en luister naar de iCulture Podcast, waarin je elke maand wordt bijgepraat over het laatste Apple-nieuws.

- Dit is de iCulture Podcast - met hosts Gonny, Benjamin en Elger
- Apple Podcasts (algemene uitleg)
- Luisteren van podcasts op iPhone en iPad
- Podcasts luisteren op de Mac
- De beste podcast-apps voor iPhone en iPad
- De beste podcast-apps voor CarPlay
- Podcasts beheren op iPhone en iPad
- Podcasts op de Apple Watch beluisteren
- Podcasts beluisteren in Spotify
- iCulture Podcast op Apple Podcasts
- iCulture Podcast op Spotify
Een dark theme is nou ook weer niet zo revolutionair dat de klaagbede in de laatste alinea gerechtvaardigd is.
De reclames zijn nogal indringend.
Ze zijn er ook dan weer wel en dan weer niet als je de app opent.
Hoewel de reclameregel niet zit op een plek waar je vaak klikt, is het voor mij toch een reden om met Overcast te stoppen.
Arment zegt zelf ook dat dark theme niet onderscheidend is. Vandaar dat hij het nu gratis weggeeft.
Ik wil best betalen voor een app. 1x!
Tegenwoordig willen ze allemaal met een soort abonnementsvorm werken. Het standpunt van de ontwikkelaar snap ik wel. Als gebruiker haak ik dan af. Kwestie van budget beheer. 5 euro hier, 10 euro daar, en ga zo maar door….
Voor mij is de Overcast app dusdanig uniek in de zee van podcast apps dat ik graag het tientje per jaar betaal. Ik was al Patron voor een euro per maand, omdat ik de Upload functie erg veel gebruik. Die dark mode was een leuke extra.
De unieke features van Overcast zijn de smart-speed functie, waarbij er veel gaten waar het stil is worden geskipt (zonder dat je het merkt), en het solide systeem van ‘waar ben ik gebleven’. Ik gebruik hem veel voor mijn audioboeken te uploaden en afspelen in de auto en op werk via de web interface.
Het feit dat Marco Arment geld verdient met zijn eigen podcasts, neemt niet weg dat hij veel tijd gestoken heeft in het maken van deze app, waarnaast hij ook server kosten heeft. De mentaliteit dat alles maar gratis moet zijn, los van hoeveel tijd de ontwikkelaar er in gestoken heeft, vind ik bagger.
Hij zal de komende tijd de reclamebanner wel gaan tweaken denk ik, zodat het zo min mogelijk irritant is, terwijl het wel exposure krijgt aan de gebruiker. Ik begrijp deze beslissing met Overcast wel.
Ik ben bereid te betalen als ik het gebodene de gevraagde prijs (eenmalig of abonnement) waard vind. Wel de laagste prijs als die per wederverkoper verschilt (zoals abonnement Office 365). Ik heb ook gedoneerd, zelfs als het heel schuchter gevraagd werd (IrfanView voor Windows).
Hoewel slechts liefhebber heb ik bijvoorbeeld wel Adobe CC Master Collection (als eenmalig bedrag, CC4 voor Windows, CC6 voor Windows en voor OS X). En de Pro versies van alle producten van de Omni Group, voor iOS en OS X.
Ik zie mezelf geen abonnement gaan betalen voor CloudMail (dat ik heb voor Android, iOS en OS X). Het verplaatsen van gelezen berichten uit de Inbox op Gmail-accounts blijft nog steeds een partijtje jojo-en, veel hardnekkiger dan bij andere mail clients, en niet synchroon tussen systemen. En dan ram ik vloekend des te harder op het scherm van mijn iPad of op de toetsen van mijn MacBook – alsof die het kunnen helpen!
En er zijn toch ook software-makers die al jaren voortgaan onder het model van eenmaal betalen voor de levensduur van het product (met alle upgrades inbegrepen). En dan ook nog voor een schappelijke prijs.
Ik denk aan Christian Ghisler, wiens Total Commander voor Windows (maar ik gebruik het middels CrossOver ook onder OS X en Linux) en Android mij in staat stelt om gruwelijk handig met bestanden te schuiven. (Makers van dergelijke apps voor OS X, wanneer bouwen jullie eens een vergelijkbare vergelijkingsmodule in?)
Ik denk ook aan de gebroeders Guillion achter Myriad. Hun vlaggenschip Harmony Assistant biedt muziekmakers onder OS X, Windows en Linux “alles” inzake sequencing en notatie, en meer. (Ze hebben al bijna een jaar geen updates meer uitgebracht. Wat zou de reden zijn?)
Maar… Ghisler en Myriad hebben wel een grote en actieve schare gebruikers om zich heen. Veel plug-ins voor Total Commander zijn door gebruikers gratis ter beschikking gesteld.
Ook Jeff McClintock heeft een schare toegewijde gebruikers. Met tectonische snelheid schuift zijn SynthEdit (Windows-programma om software-synthesizers te maken) voorbij versie 1.2. Ik meen onlangs gelezen te hebben, dat de baan die hij heeft aangenomen omdat hij van SynthEdit niet kan leven niet voldoende opbracht om een 64-bits compiler te kopen – en dat gebruikers daarvoor wilden doneren.
Ik zwijg maar over de velen die het zich blijkbaar kunnen veroorloven om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van software voor Linux.
Kortom, het lijkt mij voor iedereen verstandig om altijd te bedenken waar het geld zéker verdwijnt en waar het hopelijk zou kunnen verschijnen.