In iOS 10 krijgen we voorlopig geen donker thema, maar dat weerhoudt makers van apps niet om zelf donkere versies van hun apps te maken. De veelgebruikte podcast-app Overcast maakt die nu voor iedereen beschikbaar, ook voor mensen die de app niet steunen met een maandelijkse sponsorbijdrage. Daar staat wel tegenover dat er voortaan reclames in de app zullen staan. Maar ook die kun je afkopen.
Elk jaar een ander businessmodel
Marco Arment, een bekende iOS-ontwikkelaar en de oorspronkelijke bedenker van de app Instapaper, is al twee jaar bezig om zijn Overcast-app steeds meer bij te schaven. In het eerste jaar was de app gratis, waarbij geavanceerde functies zoals Smart Speed en Voice Boost alleen te gebruiken waren als je een eenmalig bedrag van €4,99 betaalde. Dit leverde de ontwikkelaar wel wat inkomsten op, maar dat zakte al snel in. Bovendien waren de echt leuke functies alleen beschikbaar voor de ca. 1,5% van de gebruikers die bereid waren te betalen. De niet-betalende groep (98,5%) gebruikte een middelmatige app die niet zoveel verschilde van alle andere podcast-apps.
Tweede jaar: functies gratis, appontwikkelaar steunen
Vandaar dat Arment in het tweede jaar alle geavanceerde functies gratis beschikbaar stelde, met optioneel de mogelijkheid om Overcast voor €1 per maand te steunen. Daarmee steeg het aantal betalende gebruiker naar 1,9%. Toen Arment wat leuke functies toevoegde, zoals een donkere modus, steeg het percentage betalende gebruikers uiteindelijk naar 3%, maar dat was niet genoeg om de verdere ontwikkeling van de app te financieren. Daarvoor zou het percentage moeten stijgen naar 5% tot 10%.
Overcast in 2016: donker thema gratis, reclame-inkomsten
Dit jaar gaat Arment het daarom weer over een andere boeg gooien. Alle functies zijn nu gratis, inclusief het donkere thema. Om te zorgen dat er ook via de vele gratis gebruikers wat geld binnenkomt krijgt Overcast reclamebanners. Je kunt dit afkopen voor €9,99 per jaar met Overcast Premium. Daarvoor krijg je ook de mogelijkheid om zelf bestanden te uploaden en het levert weer geld op om in de loop van dit jaar nog wat extra functies toe te voegen. Steunde je de app al, dan loopt dat door voor de volledige duur en krijg je alle Premium-functies.
Ben je gebruiker van het eerste uur en heb je ooit €4,99 betaald, dan kun je je aankopen herstellen en zult dan geen advertenties te zien krijgen. Wel verschijnen er regelmatig promo’s om je aan te sporen om Premium-abonnee te worden.
Mensen willen niet betalen voor apps
De experimenten van Marco Arment maken duidelijk dat gebruikers eigenlijk niet bereid zijn te betalen voor de verdere ontwikkeling. De belofte van meer functies trekt nauwelijks mensen over de streep. Hopen op de sympathie van gebruikers en vrijwillige steun vragen voor de verdere ontwikkeling, zonder dat je er iets voor terugkrijgt, werkt ook niet. Geld uitgeven doen mensen alleen in games.
Het is daarom interessant om te zien hoe Arment’s nieuwe experiment loopt. Met advertenties gaat Arment eindelijk iets terugverdienen van de vele gratis gebruikers. Voor die gebruikers verandert er eigenlijk ook niets: zij krijgen dezelfde app met dezelfde functies, maar zien af en toe een reclamebonner. Die je kunt afkopen als je je er te veel aan stoort. Andere inkomstenmodellen hebben niet gewerkt.
Arment over de beslissing om het donkere thema vrij te geven:
Mensen willen echt niet maandelijks betalen voor iets, dat aanvoelt als een basisfunctie van de app, zelfs als het puur cosmetisch is. Betalende gebruikers werden boos dat het donkere thema verdween als ze niet langer betaalden.
Eigenlijk is dat gek: je betaalt voor een extra functie en wordt boos als die functie niet langer beschikbaar is, omdat je niet meer betaalt. Maar zo irrationeel kunnen gebruikers soms reageren; elke appontwikkelaar kan erover meepraten.
Arment overwoog nog wel wat andere opties, zoals het op dezelfde manier laten voortkabbelen, zonder dat er leuke nieuwe functies bij komen. Ook zou hij de bestaande gratis functies weer achter een betaalslotje kunnen zetten. Maar dat zou de huidige gratis gebruikers boos maken en werkt uiteindelijk niet, zo bleek al tijdens het eerste jaar van Overcast. Een eenmalig bedrag? Ook geen goede optie.
Geld vragen werkt alleen als je een unieke oplossing hebt, in een markt waar weinig concurrentie is, verzucht Arment. Bij podcast-apps zijn er genoeg gratis alternatieven. Zodra Arment een leuke nieuwe functie verzint, kan een concurrent met een hobby-app het gratis toevoegen, terwijl Arment er qua inkomsten van afhankelijk is. De meeste andere podcast-apps bieden bijvoorbeeld al een donker thema.
Advertenties lijken nu de beste optie: Overcast heeft veel gratis gebruikers en uit experimenten blijkt dat mensen liever gratis apps mét advertenties hebben, dan überhaupt betalen voor een app. Podcasts zijn zelf vaak ook al gesponsord en dat model blijkt goed te werken. We zijn benieuwd of het werkt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
Podcast
Lees alles over podcasts luisteren op de iPhone, iPad en Apple Watch. Dit kan zowel bij Apple als bij Spotify en andere aanbieders. Bekijk de beste podcasts-apps en luister naar de iCulture Podcast, waarin je elke maand wordt bijgepraat over het laatste Apple-nieuws.
- Dit is de iCulture Podcast - met hosts Gonny, Benjamin en Elger
- Apple Podcasts (algemene uitleg)
- Luisteren van podcasts op iPhone en iPad
- Podcasts luisteren op de Mac
- De beste podcast-apps voor iPhone en iPad
- De beste podcast-apps voor CarPlay
- Podcasts beheren op iPhone en iPad
- Podcasts op de Apple Watch beluisteren
- Podcasts beluisteren in Spotify
- iCulture Podcast op Apple Podcasts
- iCulture Podcast op Spotify
Reacties: 6 reacties