Brechtje de Leij, Senior Productmanager Mobile bij Sanoma Media, geeft tips over het bouwen en uitgeven van apps voor de iPhone en iPad. Ze onderstreept het belang van goede afspraken en respect voor privacy.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 18 reacties
Bubbly
Misschien is Brechtje niet de juiste persoon om adviezen te geven. Ik wacht al weken op antwoord per email (4 maal een email gestuurd) van haar en haar collega’s, dus krab je goed achter de oren met wie je te maken hebt 🙂
Edit: Nou oké, er staan wel goede tips in die sommige partijen op de moeilijke manier hebben moeten ondervinden.
eppo
Lieve Brechtje, het zijn maar appjes…. Inhoud van het leven buiten gaat niet over deze problematiek. Oeh, verschrikkelijk hoor waar je over praat. Get It 😉 ?
Deze hele site heeft geen barst te maken met de inhoud van het leven natuurlijk.
Het is een duidelijke column met nuttige inhoud, voor wie er mee te maken heeft. Doe er mee wat je wilt (of niet wilt).
Michel
Wat een geleuter. De ene inkoper na de andere open deur. Hoog Maurice de Hond-gehalte (onzin dus). Inhoudsloos nulnikstekstje.
Sjakelien
Als ontwikkelaar vind ik dit allemaal erg steekhoudend. Het probleem is natuurlijk, dat iPhoneclub vooral door gebruikers wordt gelezen, en dat deze column in wezen paarlen voor de zwijnen is.
Brechtje’s tips zijn vooral interessant voor diegenen die appjes willen laten bouwen, en zij deelt haar schade en schande.Hetgeen ik erg sympathiek vind.
Civman
Brechtje heeft veel geleerd sinds 13 april 2013. Toen gingen de ogen open naar aanleiding van veel commentaar op de NU.NL app.
Jammer dan meer ontwikkelaars deze goede filisofie niet ter hande nemen of Store holders bv.
tjeplok
Origineel geplaatst door eppo Lieve Brechtje, het zijn maar appjes…. Inhoud van het leven buiten gaat niet over deze problematiek. Oeh, verschrikkelijk hoor waar je over praat. Get It ?
Lieve eppo, het is maar een column. Over apps. Op een app website. Verschrikkelijk hoor.
Webjoker
Ik vond het juist erg leuk om te lezen. Ik zelf ontwikkel geen apps maar vond het toch interessant om die kant van een app eens belicht te zien.
Het is een herplaatsing die iPhoneclub wat heeft herschreven, van een wat uitgebreidere blog (inclusief ook Android) van mijzelf. Maar wellicht was het beter geweest deze te herschrijven voor waar je ook als gebruiker op moet letten :-).
Alhoewel je zeker zou denken dat het open deuren zijn, zal het jullie verbazen hoe weinig app uitgevers ervan op de hoogte zijn. Ook het goed doormeten en met crash software voorzien, gebeurt veelal niet. Ook gebruikers downloaden vaak apps zonder te weten wat die allemaal ‘mag’vervolgens op je telefoon en met je gegevens.
Voor jullie is het wellicht leuk, als je weer eens zoals bij Buienradar of 9292 een helemaal nieuwe app moet downloaden, om te weten waarom dat het geval is.
Xander
Ik vind het zeker wel een leuk verhaal om te lezen, dank! Ookal ben ik gebruiker en niet ontwikkelaar.
Inderdaad wel eens afgevraagd waarom bedrijven plots een compleet nieuwe app uitbrengen ipv de oude updaten. Heb dan altijd maanden last van dat ik natuurlijk net de oude ipv nieuwe app open tot dat ik er genoeg van heb en eindelijk de oude delete.
(al mis ik de belangrijkste tip: voeg altijd de mogelijkheid toe voor gebruik in portrait stand 😉 ).
Arend Kolenbakker
Ja, dat heb ik me dus ook vaak afgevraagd. Voor mij is dat alleen al winst. Verder is het altijd leuk om dingen te leren waar ik me nooit me bezig heb gehouden of die niet per se mijn interesse hebben.
Wat ik trouwens vaak mis bij apps os de mogelijkheid tot feedback geven. Bij de nu app heb ik bijvoorbeeld nog steeds problemen met de facenookintegratie (de app zegt dat ik ben ingelogd, het os geeft aan dat de app daar helemaal niet bij mag) en om daarvoor nu een negatieve review te schrijven gaat me wat ver.
Xander
Oh, dit geeft dan wel weer een wat vervelende nasmaak aan dat ‘pak het uitgeven van apps netjes aan’….
@Xander: Absoluut niet. Ze legden alleen uit hoe je bepaald nieuws beter kunt volgen, prima…
Xander
Origineel geplaatst door Bubbly @Xander: Absoluut niet. Ze legden alleen uit hoe je bepaald nieuws beter kunt volgen, prima…
Deze functie promoten over uitgerekend zo’n onderwerp is op zijn minst niet echt tactisch. Vinden ze kennelijk zelf ook aangezien ze de tweet inmiddels hebben gedelete en een excuus hebben gepost.
Bubbly
@Xander: Daar ben ik het ook niet mee eens. Misschien had het anders uitgelegd moeten worden, dan wel de link naar een pagina waar je meer dan 140 tekens kunt plaatsen. Maar juist dit is een onderwerp dat veel mensen op de voet willen volgen, dus juist bij dat onderwerp is het van belang.
Het excuus is enkel geplaatst omdat GeenStijl en naar het schijnt 1 tweeter ophef over hebben zitten maken, terwijl als je bij GS in de reacties kijkt het ook wel blijkt dat het idee duidelijk is.
Werd er ook op geattendeerd. Ja, altijd lastig dit. De betreffende redacteur heeft idd tweet gedelete en schrijft:
“Onze tweet was niet bedoeld als promo, maar om te informeren over hoe je dit nieuws kunt volgen. Onze oprechte excuses voor dit misverstand”.
Lastig met dit soort zaken. Het is groot nieuws wat iedereen raakt, en om het te kunnen volgen kun je de tag aantappen, kun je er een soort persoonlijke breaking alert op krijgen. Nieuws is vaak schokkend, zwaar, iets wat je raakt. Het was iig niet verkeerd bedoeld, en vervelend als het wel zo is ervaren
(feedback vanuit de app kan, maar via Twitter #nieuwnu en direct naar mij via @brechtjedeleij is sneller – ik heb geen stagiair meer dus beantwoord alle mail vanuit alle apps en andere kanalen zelf persoonlijk..)
@Arend Kolenbakker: De feedbackoptie in de NU.nl app vind je door rechtsboven op het mannetje te tikken, dan ‘Over deze applicatie’, dan ‘Feedback’. Maar je kunt Brechtje ook altijd even aanschieten op Twitter (@brechtjedeleij).
Misschien is Brechtje niet de juiste persoon om adviezen te geven. Ik wacht al weken op antwoord per email (4 maal een email gestuurd) van haar en haar collega’s, dus krab je goed achter de oren met wie je te maken hebt 🙂
Edit: Nou oké, er staan wel goede tips in die sommige partijen op de moeilijke manier hebben moeten ondervinden.
Lieve Brechtje, het zijn maar appjes…. Inhoud van het leven buiten gaat niet over deze problematiek. Oeh, verschrikkelijk hoor waar je over praat. Get It 😉 ?
Deze hele site heeft geen barst te maken met de inhoud van het leven natuurlijk.
Het is een duidelijke column met nuttige inhoud, voor wie er mee te maken heeft. Doe er mee wat je wilt (of niet wilt).
Wat een geleuter. De ene inkoper na de andere open deur. Hoog Maurice de Hond-gehalte (onzin dus). Inhoudsloos nulnikstekstje.
Als ontwikkelaar vind ik dit allemaal erg steekhoudend. Het probleem is natuurlijk, dat iPhoneclub vooral door gebruikers wordt gelezen, en dat deze column in wezen paarlen voor de zwijnen is.
Brechtje’s tips zijn vooral interessant voor diegenen die appjes willen laten bouwen, en zij deelt haar schade en schande.Hetgeen ik erg sympathiek vind.
Brechtje heeft veel geleerd sinds 13 april 2013. Toen gingen de ogen open naar aanleiding van veel commentaar op de NU.NL app.
Jammer dan meer ontwikkelaars deze goede filisofie niet ter hande nemen of Store holders bv.
Lieve eppo, het is maar een column. Over apps. Op een app website. Verschrikkelijk hoor.
Ik vond het juist erg leuk om te lezen. Ik zelf ontwikkel geen apps maar vond het toch interessant om die kant van een app eens belicht te zien.
Het is een herplaatsing die iPhoneclub wat heeft herschreven, van een wat uitgebreidere blog (inclusief ook Android) van mijzelf. Maar wellicht was het beter geweest deze te herschrijven voor waar je ook als gebruiker op moet letten :-).
Alhoewel je zeker zou denken dat het open deuren zijn, zal het jullie verbazen hoe weinig app uitgevers ervan op de hoogte zijn. Ook het goed doormeten en met crash software voorzien, gebeurt veelal niet. Ook gebruikers downloaden vaak apps zonder te weten wat die allemaal ‘mag’vervolgens op je telefoon en met je gegevens.
Voor jullie is het wellicht leuk, als je weer eens zoals bij Buienradar of 9292 een helemaal nieuwe app moet downloaden, om te weten waarom dat het geval is.
Ik vind het zeker wel een leuk verhaal om te lezen, dank! Ookal ben ik gebruiker en niet ontwikkelaar.
Inderdaad wel eens afgevraagd waarom bedrijven plots een compleet nieuwe app uitbrengen ipv de oude updaten. Heb dan altijd maanden last van dat ik natuurlijk net de oude ipv nieuwe app open tot dat ik er genoeg van heb en eindelijk de oude delete.
(al mis ik de belangrijkste tip: voeg altijd de mogelijkheid toe voor gebruik in portrait stand 😉 ).
Ja, dat heb ik me dus ook vaak afgevraagd. Voor mij is dat alleen al winst. Verder is het altijd leuk om dingen te leren waar ik me nooit me bezig heb gehouden of die niet per se mijn interesse hebben.
Wat ik trouwens vaak mis bij apps os de mogelijkheid tot feedback geven. Bij de nu app heb ik bijvoorbeeld nog steeds problemen met de facenookintegratie (de app zegt dat ik ben ingelogd, het os geeft aan dat de app daar helemaal niet bij mag) en om daarvoor nu een negatieve review te schrijven gaat me wat ver.
Oh, dit geeft dan wel weer een wat vervelende nasmaak aan dat ‘pak het uitgeven van apps netjes aan’….
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/05/sjiek_hoor_nunl_heel_erg_sjiek.html
https://twitter.com/NUnl/status/332764243067826176
@Xander: Absoluut niet. Ze legden alleen uit hoe je bepaald nieuws beter kunt volgen, prima…
Deze functie promoten over uitgerekend zo’n onderwerp is op zijn minst niet echt tactisch. Vinden ze kennelijk zelf ook aangezien ze de tweet inmiddels hebben gedelete en een excuus hebben gepost.
@Xander: Daar ben ik het ook niet mee eens. Misschien had het anders uitgelegd moeten worden, dan wel de link naar een pagina waar je meer dan 140 tekens kunt plaatsen. Maar juist dit is een onderwerp dat veel mensen op de voet willen volgen, dus juist bij dat onderwerp is het van belang.
Het excuus is enkel geplaatst omdat GeenStijl en naar het schijnt 1 tweeter ophef over hebben zitten maken, terwijl als je bij GS in de reacties kijkt het ook wel blijkt dat het idee duidelijk is.
Maar we gaan een beetje off-topic 😛
@Xander:
Werd er ook op geattendeerd. Ja, altijd lastig dit. De betreffende redacteur heeft idd tweet gedelete en schrijft:
“Onze tweet was niet bedoeld als promo, maar om te informeren over hoe je dit nieuws kunt volgen. Onze oprechte excuses voor dit misverstand”.
Lastig met dit soort zaken. Het is groot nieuws wat iedereen raakt, en om het te kunnen volgen kun je de tag aantappen, kun je er een soort persoonlijke breaking alert op krijgen. Nieuws is vaak schokkend, zwaar, iets wat je raakt. Het was iig niet verkeerd bedoeld, en vervelend als het wel zo is ervaren
(feedback vanuit de app kan, maar via Twitter #nieuwnu en direct naar mij via @brechtjedeleij is sneller – ik heb geen stagiair meer dus beantwoord alle mail vanuit alle apps en andere kanalen zelf persoonlijk..)
@Arend Kolenbakker: De feedbackoptie in de NU.nl app vind je door rechtsboven op het mannetje te tikken, dan ‘Over deze applicatie’, dan ‘Feedback’. Maar je kunt Brechtje ook altijd even aanschieten op Twitter (@brechtjedeleij).
Dus graag inderdaad weer on-topic verder, ook voor @Xander.