PayPal Digital Goods: kleine bedragen afrekenen voor ontwikkelaars

PayPal heeft Digital Goods aangekondigd, een manier om microbetalingen uit te voeren zonder een game, app, video of ander soort content hoeft te verlaten. De betaling verloopt in 2 kliks.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

paypal iphone iconPayPal heeft op de Innovate 2010-conferentie nieuwe technologieën en samenwerkingen aangekondigd. De nadruk lag daarbij op drie kansen waarmee ontwikkelaars geld kunnen verdienen: mobiel, sociaal en lokaal. Voor mobiele gebruikers is de aankondiging van PayPal for Digital Goods het meest interessant. Dit is een online kassa-oplossing voor digitale spullen. Je kunt in twee kliks een aankoop doen, zonder dat je een app, game of video hoeft te verlaten. Het betekent dat ontwikkelaars makkelijker microbetalingen kunnen innen, voor een prijs die veel lager ligt dan Apple’s in app-aankopen. De ontwikkelaars betalen 5 procent per transactie en nog eens 5 cent als het aankoopbedrag onder de $12 ligt.


Als je als iPhone-ontwikkelaar voor Apple’s in app-aankopen kiest, moet je bij een aankoop van $0,99 dertig procent daarvan afdragen aan Apple, dus afgerond 30 cent. Bij PayPal zou je daarvoor maar 10 cent kwijt zijn. Vooral bij hogere bedragen gaat het verschil meespelen: bij een in app-aankoop van $2,99 zou je bij Apple 90 cent moeten afdragen, terwijl PayPal maar 20 cent vraagt.

De nieuwe oplossing Digital Goods is ook goedkoper dan PayPal’s bestaande kostenschema: normaal gesproken betaal je daarbij 2,9% plus 30 cent per transactie. Voor 100 transacties van gemiddeld $2 was je daarmee $36 kwijt. Met PayPal Digital Goods kosten de 100 transacties nog maar $15.

iwijnhuizzFacebook en FT.com maken al gebruik van de nieuwe betaaloplossing Digital Goods, die zoals gezegd vooral bedoeld is voor microbetalingen. Je kunt het gebruiken om een krantje te kopen of een videogame te spelen. Zodra een klant een aankoop doet krijg je als uitgever of ontwikkelaar meteen het geld bijgestort op je zakelijke PayPal-account, terwijl je bij Apple moet wachten op de volgende betaalronde. Bovendien zit je bij Apple vast aan een prijsschema van $0,99 – $1,99 – $2,99 enzovoort (in Europa €0,79 – €1,59 – €2,39).

Klinkt allemaal goed, maar op de conferentie werden vooral voorbeelden gegeven van websites die de oplossing gaan gebruiken, zoals Facebook. Voorbeelden van (iPhone)-appontwikkelaars die ermee bezig gaan, ontbreken nog. Toch zijn er in Nederland al ontwikkelaars die een PayPal-betaalknop in hun app hebben geïntegreerd, zoals Wijnhuizz. Vanuit een app kun je relatief makkelijk verwijzen naar een mobiele webpagina, waar klanten de aankoop kunnen afronden.

Meer info is te vinden op www.paypal.com/digitalgoods.

De aankondiging werden gedaan op de betaalconferentie Innovate 2010, die op 26 en 27 oktober plaatsvindt in San Francisco.

Reacties: 6 reacties

  1. Volgens mij mag je helemaal geen andere payment processor gebruiken binnen je apps voor digitale in-app dingen dan. Voor dingen buiten app mag je in-app van Apple dan weer niet gebruiken. En aangezien dit dus alleen voor ‘digital goods’ is. Lijkt me niet dat we dit terug gaan zien in iPhone apps.

  2. @Gonny van der Zwaag: iWijnhuizz koop je Wijn. Niets digitaals, niets in-apps. Juist voor echte goederen mag je Apple’s in-app niet gebruiken.

  3. @Gonny van der Zwaag: Even uit de Apple guidelines:

    11. Purchasing and currencies

    11.1
    Apps that unlock or enable additional features or functionality with mechanisms other than the App Store will be rejected
    11.2
    Apps utilizing a system other than the In App Purchase API (IAP) to purchase content, functionality, or services in an app will be rejected
    11.3
    Apps using IAP to purchase physical goods or goods and services used outside of the application will be rejected

    Van PayPal digital Goods gaan we dus niets merken op iOS. (misschien wel bij de jailbreakers)

  4. @Sander – En hoe verklaar je de PayPal-betaalknop in iWijnhuizz dan?

  5. @Sander – Ja, daar heb jij een punt.