Pebble in de problemen, kwart van personeel op straat

Pebble maakt in moeilijke tijden door. De fabrikant van smartwatches moet een kwart van het personeel ontslaan en doet rustig aan met nieuwe modellen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Pebble moet een kwart van het personeel ontslaan, omdat ze niet aan voldoende geld kunnen komen. Het zou liggen aan het kille investeringsklimaat in Silicon Valley. Geld is er wel, maar er is moeilijk aan te komen. Vorig jaar bracht Pebble drie nieuwe horloges op de markt, maar de geldnood zal dit jaar meteen te merken zijn. Directeur Eric Migicovsky waarschuwt da ze dit jaar voorzichtig zullen zijn met het plannen van nieuwe producten. Van de 160 medewerkers blijven er zo’n 120 over.


Pebble Health

Pebble: nieuwe focus op gezondheid

De Pebble was hét grote succesnummer, voordat de Apple Watch op de markt kwam. Het bedrijf haalde de afgelopen maanden 46 miljoen dollar op, waarvan 20 miljoen dollar via Kickstarter. Een paar jaar eerder had Pebble ook een Kickstarter-hit.

Toch heeft het bedrijf moeite om het hoofd boven water te houden. Volgens Migicovsky zal Pebble zich de komende tijd richten op fitness- en gezondheidsfuncties, omdat klanten daar het meeste behoefte aan zouden hebben. Pebble heeft een eigen Health-app uitgebracht, waarin bewegingsgegevens en andere data te raadplegen zijn.

Ook bij andere fabrikanten van wearables zijn er tekenen dat het minder goed gaat. Fitbit, marktleider in fitnessarmbanden, zag de aandelenkoers ineenstorten. En Apple verlaagde deze week de prijs van de Apple Watch van $350 naar $300, wat door critici wordt opgevat als een teken dat de verkoop niet zo vlot gaat.

Reacties: 5 reacties

  1. Jammer, hopelijk blijven ze overeind.

  2. Die prijsdaling betekent ook niet veel goeda voor pebble. Wordt het verschil weer 50 euro minder van.

  3. Daarnaast erg jammer, zeker omdat pebble de eerste was. Maar ja, Apple en Samsung kun je als pebble natuurlijk niet tegenop. (Wat betreft kwaliteit bij Samsung trouwens wel, maar mensen kopen toch sneller een smartwatch van hun telefoonmerk.

  4. tja, was te verwachten met die ‘kermis-modellen’ …..
    Doe wat aan het design en dan moet je ns opletten wat voor goed dat doet voor de verkoop

  5. Voor de gewone man/vrouw zijn smartwatches niet smart genoeg, de mogelijkheden zijn te beperkt en niet simpel genoeg in gebruik. De gadgetfreaks hebben er inmiddels 1 gekocht, de markt is daarmee verzadigd en groeit niet meer. Dit zag je mijlenver aankomen. Google glass idem, leuk voor even maar geen blijvertje voor de massa. Maar goed geprobeerd van Pebble, ze waren er vroeg bij en zien nu vroeg genoeg in dat het spoor doodloopt.