Pepsi biedt excuses aan na ophef over iPhone-datingapplicatie
Pepsi dacht met Amp Up Before You Score een grappige datingapplicatie te hebben ontwikkeld, waarmee je indruk kunt maken op 24 verschillende soorten vrouwen. Kom je bijvoorbeeld iemand tegen met een punkkapsel, dan lees je in de applicatie snel even na wat ook alweer de belangrijke artiesten in de punkscène zijn.
Bij een vrouw die in een studentencorps heeft gezeten kun je snel nalezen hoe je de Griekse letters van de Amerikaanse sororities uitspreekt. De applicatie is bedoeld om reclame te maken voor Pepsi’s AMP-energiedrank, maar Pepsi lijkt er vooral klanten mee weg te jagen. Op Twitter leidde de applicatie tot een storm aan klachten (#pepsifail): Before You Score is sexistisch en zet vrouwen als achterlijke wezens neer.
Vrouwen in groepjes indelen en beloven dat je systematisch kan scoren door bepaalde dommigheden van vrouwen uit te buiten, dat blijkt toch niet zo goed te vallen bij de Amerikanen. De applicatie is gericht op mannen die, wanneer de ‘gescoord’ hebben, daarover kunnen opscheppen via e-mail, Facebook en Twitter. Pepsi reageerde zelf op de kritiek door op Twitter excuses aan te bieden, zelfs voorzien van de hashtag #pepsifail:
Our app tried 2 show the humorous lengths guys go 2 pick up women. We apologize if it’s in bad taste & appreciate your feedback. #pepsifail
In de promovideo zag het er nog allemaal zo onschuldig uit:
Via: Mashable
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 28 reacties