Apple waarschuwt voor verbindingsprobleem met personal hotspot in iOS 13

Apple heeft supportbedrijven geïnformeerd dat er een softwareprobleem is met iOS 13 en de personal hotspot-functie. Daardoor hebben sommige toestellen last van verbindingsproblemen. Reparatie is echter niet nodig.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Persoonlijke hotspot valt weg

Personal hotspot is een functie die momenteel erg van pas komt. Moet je vanuit huis werken en doet je Wi-Fi het niet goed, dan kun je met personal hotspot gebruik maken van de 4G-verbinding van je iPhone. Het blijkt bij sommige mensen onder iOS 13 en iPadOS 13 echter problemen te geven. Apple heeft daarom de Apple Authorized Service Providers op de hoogte gebracht van mogelijke verbindingsproblemen waar klanten mee te maken kunnen krijgen. In de interne memo wordt dit nader uitgelegd.


Sommige iPhones en iPads blijken het probleem te vertonen. Het gaat daarbij om het niet kunnen verbinden met een actieve personal hotspot, verbindingen die continu wegvallen of een trage verbinding. Apple raadt de service providers aan om bij personal hotspot-problemen de functie tijdelijk uit te schakelen. Daarna schakel je het weer in. Dit kun je uiteraard zelf ook doen, zonder dat je daar hulp van een service provider bij nodig hebt. Ook raadt Apple aan om hun iOS-versie actueel te houden, iets wat je ook prima zelf kunt doen. Volgens Apple is er geen sprake van een hardware-probleem.

In feite hoef je dus niet naar een Apple Authorized Service Provider te stappen als je hotspot niet goed werkt. Je kunt het gemakkelijk zelf oplossen door de schakelaar uit en weer aan te zetten en alle gebruikelijke adviezen te volgen. Je vindt de schakelaar voor deze functie via Instellingen > Persoonlijke hotspot.

Persoonlijke Hotspot inschakelen

Het kan zijn dat de problemen momenteel vaker aan het licht komen omdat meer mensen de functie moeten gebruiken tijdens het thuiswerken. Omdat het zou gaan om een fout in de software, zou Apple de komende tijd een software-update kunnen uitbrengen om het te fixen. Het is echter onduidelijk of dit in de aanstaande update iOS 13.4 zit, die we komende dinsdag 24 maart verwachten.

Lees ook onze andere artikelen over persoonlijke hotspot en de daaraan gerelateerde instant hotspot-functie:

Reacties: 13 reacties

  1. Wat gaat Apple daaraan doen ? , hebben ze ook problemen met Bluetooth? Ik heb een TomTom rider 550 aangeschaft en ervaar problemen met verbinding. Vraagstuk ligt ook al bij TomTom

  2. Dus toch…. al maanden problemen met Personal Hotspot. Hotspot zelf aan en uit zetten is maar de helft van de oplossing. Aangezien Hotspot met WiFi of BT gedaan kan worden denk ik dat de softwarefout in de interactie tussen die drie zit. Dus ook WiFi en BT aan en uit zetten maar die toevoeging zal nog wel komen in het Apple support document.

  3. Ik heb ook inderdaad veel last gehad van weg vallende verbindingen. Dacht dat het altijd wel zo zou zijn. Dus het is software matig.

  4. Ik kan überhaupt niet verbinden met een niet Apple apparaat als ik delen met gezin niet uit zet.

    Origineel geplaatst door Ronald
    Wat gaat Apple daaraan doen ? , hebben ze ook problemen met Bluetooth? Ik heb een TomTom rider 550 aangeschaft en ervaar problemen met verbinding. Vraagstuk ligt ook al bij TomTom

    Zet delen met gezin eens uit en probeer het dan 😊

  5. Gebruik het zelf al jaren omdat ik ver reis voor werk. En al jaren een probleem. Idd schakelaar uit en aan en het werkt weer voor een poosje.
    Laatste officiële versie iOS 13 veel Bluetooth problemen. AirPods die steeds wegvallen. Heb ook een Bluetooth speaker waarbij de muziek na 1 nummer begint te stotteren. Paar keer alle instellingen weggegooid maar geen oplossing.

  6. Origineel geplaatst door Ronald
    Wat gaat Apple daaraan doen ? , hebben ze ook problemen met Bluetooth? Ik heb een TomTom rider 550 aangeschaft en ervaar problemen met verbinding. Vraagstuk ligt ook al bij TomTom

    De updates van TomTom zijn meestal GIGAbits groot en duren uren om te downloaden. Eerst aan de computer. Vaak verbindingsproblemen door de grootte. Sinds TomTom een paar jaar geleden een mogelijkheid heeft gemaakt om via Wifi dit te doen, zijn de verbindingsproblemen nog groter geworden.
    Alleen TomTom kan er voor zorgen dat hun updates “normaal” worden. Daar kan niemand anders wat aan doen. Ik geloof niet dat TomTom dit gaat oplossen, dat doen ze nemelijk al jaaaaaaaaren niet.

    En nu jouw probleem: TomTom zal ontkennen dat er een probleem met Bluetooth verbindingen zijn. Alle draadloze verbindingen hebben altijd goed gewerkt met hun apparaten …

  7. Sinds update van 13.2.2 naar 13.3.1 op de hotspot telefoon ineens last van. Alleen uitschakelen van de hotspot functie helpt meestal niks. Pas als ik de iPhone, de iPad (nog op 12.4) en de RPi3 alledrie reboot krijg ik verbinding (RPi3 is mediaserver voor iPad via wifinetwerk iphone)

  8. Al maanden ellende met de hotspot functie…
    Fijn dat ze het nu zelf ook door hebben 🙂

  9. Verbinding met Windows is al jaren drama constant valt de verbinding en hij start ook niet automatisch zoals op Mac heel waardeloos

  10. Ja ik heb er ook veel ergernis van.
    TomTom oa.
    Ook alles geprobeerd reset enz. Maar ben blij dat het probleem niet bij mij ligt.
    En nu maar weer wachten op een update.

  11. Ja, mijn iPad moet geregeld opnieuw contact maken en ik moet dat ook actief op beide apparaten doen en heel vaak wil ie de code ook opnieuw.
    Mijn iPhone 8 pakt m daarentegen vaak nog zo.
    ( hotspot via SE)
    De tv lukt me niet meer via hotspot.

  12. @Wesley: heb delen met gezin niet aan staan dus dat is het niet bij mij. Thnx voor de tip

  13. @Ronald: hallo Ronald ik heb dezelfde TomTom en ervaar ook problemen. Heb jij inmiddels een oplossing? Groet Ralph