Persoonlijke ervaring: fraudebestrijding in actie na ‘verdachte’ App Store-transacties
Net als veel iPhone-fans laat ik alle App Store-aankopen via mijn creditcard lopen om zo het aankoopproces lekker makkelijk te houden. Het heeft me ook wel eens aankopen opgeleverd waar ik achteraf best eerst een bevestiging voor had willen zien, maar goed. Deze week kreeg ik echter een brief van de Rabobank Servicedesk. Deze wist mij te melden dat de afdeling Fraudebestrijding mijn creditcard geblokkeerd had, omdat er onregelmatigheden of verdachte pogingen tot betalingen waren geconstateerd.
Dat riep in eerste instantie vraagtekens op. Toen ik vandaag belde met de afdeling Fraudebestrijding van de Rabobank kreeg ik te horen dat er transacties met iTunes gevonden waren, die ze niet thuis konden brengen. De dame aan de andere kant van de lijn was niet onbekend met iTunes, maar volgens haar was er een groter probleem: er was een transactie gevonden naar iTunes Amerika. Ze wist dat je daar een Amerikaanse creditcard en een Amerikaans adres voor moest hebben. Oeps! Ik heb verteld dat ik wist waarvoor dit was en er werden verder geen vragen gesteld. Probleem opgelost. De blokkade van mijn creditcard werd opgeheven en de eerste applicatie is alweer gekocht in de Amerikaanse App Store: Postage, een van de applicaties die de Apple Design Awards dit jaar gewonnen heeft.
Deze transactie was natuurlijk ontstaan omdat ik een Amerikaanse App Store account heb om promocodes mee in te wisselen. Heb je nog steeds geen idee hoe jij dat ook voor elkaar kunt krijgen? Dan kun je hier de handleiding voor het verkrijgen van een Amerikaanse App Store account lezen.
Ook zulke ervaringen gehad met je Amerikaanse account? Laat het weten in de reacties.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iTunes
Lees alles over iTunes, de voormalige software voor het beheren van je mediacollectie op Mac en Windows. Sinds 2019 is Apple gestopt met iTunes op de Mac en in februari 2024 bracht Apple officieel drie opvolgers voor iTunes op Windows uit. iTunes voor Windows bestaat echter nog wel. Ook is er nog de iTunes Store nog voor het kopen van muzieknummers en albums en het aanschaffen en huren van films.

- Alles over iTunes
- Alles over de iTunes Store
- iTunes alternatieven voor Windows en Mac
- Sneltoetsen in de iTunes screensaver
- Wat is iTunes Connect?
- iTunes in de Cloud
- iTunes Match
- iPhone en iPad synchroniseren met je Mac
- De opvolgers van iTunes op de Mac
- Drie opvolgers van iTunes op Windows
- Muziek en films uit de iTunes Store cadeau geven
- Beltonen in de iTunes Store
- iTunes Store in de Muziek-app op de Mac
Heb ik ook een 1 keer gehad =S
Ik heb 2 accounts. Een nederlandse voor m’n aankopen en een US voor de promocodes. Dus hier nog geen last gehad.
Ik heb een US account, maar nog geen CC aan gekoppeld. Ben benieuwd of ABN me gaat blokkeren zodra ik die ga gebruiken 😉
Ik heb! gewerkt met clickandbuy, maar mijn email/hotmail account was gehacked, en ze konden dus ook gebruik maken van mijn iTunes en clickandbuy account die aan mijn ing rekening stond gekoppeld.. Fraude melding gedaan bij clickandbuy, en apple. En nu werk ik alleen nog maar met iTunes kaarten die ik koop bij de mediamarkt..
Apart. Heb wel eens gehad dat er 250 gulden (jaja) extra werd afgeschreven van mijn creditcard. Rabo en Interpay (toen nog) heeft dat toen overigens zeer correct opgelost.
Dat is altijd wel weer vrij makkelijk omdat over het algemeen de creditcards redelijk goed verzekerd zijn en je dus makkelijk je geld terug krijgt. Wel goed om te zien dat ze blijkbaar op hun hoede zijn met verdachte iTunes transacties!
hoe koppelen jullie dan een credit card aan een US account, als ik een US account wil aanmaken met een Nederlandse credit card, dan krijg ik een melding dat het een Amerikaanse credit card moet zijn 🙁
Ik heb geen betalingsproblemen, simpelweg omdat ik uit de US store alleen gratis dingen download 😉
Ik heb alleen het rare verschijnsel dat ik elke keer bij het synchroniseren opnieuw iTunes moet machtigen voor beide accounts. En als ik hem onder “Store” machtig, onthoud ie dat niet..
Ik heb een developeraccount met mijn credit card gekocht. Twee keer. De eerste keer is bij Apple niet helemaal goed gegaan. Nu ben ik met de bank aan het regelen dat zij de eerste keer terugstorten. Zo kan het ook 😛
Verder via de Amerikaanse app store geen credit card aan gekoppeld, ben nog niet iets tegen gekomen wat ik wou kopen via die store.
Alweer een teken dat alles dat je doet word nagekeken door ‘Big Brother’.
Nooit gehad, pas 18 dus heb em nog maar ff. Miss heb je op de vieze site’s gezeten met je visa. 🙂
@quickie:
ik vind dit anders prima service. In dit geval was het dan niet nodig, maar het zal je maar gebeuren. Voorkomen is beter dan genezen.
Hoe zit dit met het syncen met iTunes dan? Kan je gewoon deze 2 accounten samen syncen dan ofzo? Dat begrijp ik niet helemaal.
Ben ook erg benieuwd hoe je met een NL CC aankopen doet in de US store. Dat wil ik ook,… hoe heb je dat gefixed?
@Daan, US store bevat natuurlijk naast Apps ook TV Shows en Films.
zo raar dat ze direct blokkeren, heb al eens een telefoontje gekregen van de bank om te vragen of ik een bepaalde transactie wel gedaan had, had ik die niet gedaan dan zouden ze overgegaan zijn tot blokkering, maar zomaar je CC blokkeren vind ik niet kunnen, je zou maar net op reis zijn…
Lees gewoon eens het hele verhaal want daar staat namelijk het antwoord!
Ehm lees zelf even goed het hele verhaal, want daarin wordt namelijk alleen uitgelegd hoe je een US account ZONDER betaalmethode/cc kunt openen…
Ik heb al een half jaar geleden hetzelfde gehad met mijn creditcard van Rabobank (mastercard). Hij werd niet geblokkeerd, maar ik werd wel gebeld voor verificatie. Erg alert, compliment voor Rabobank!
Ik kan toch ook gewoon mijn Nederlandse Click and Buy account gebruiken?
Kreeg wel een keer een telefoontje van de ing dat er een fraudemogelijke transactie pp mn creditcard was uitgevoerd want het adres zou niet kloppen. Nadat ik vroeg welk bedrijf het aftrok en ik zei dat het goed was werd me
alleen gevraagd het adres voortaan goed in te vullen en verder geen enkel probleem.
Iemand trouwens enig idee hoe je een NL card in de US store toevoegd?
Dit is toch gewoon top! Wees blij dat ze op je centen letten!
Ik weet niet of dit specifiek met die eerder besproken fraude (zoals met de Chinese gift-cards) te maken heeft. Het is volgens mij de gewone check van de bank op ‘ongebruikelijke’ transacties.
Zo kocht ik op een goede dag binnen een uur twee laptopjes in het walhalla, de Apple Store NY. Vijf minuten na de tweede transactie de kaartmaatschappij aan de lijn om te checken of het klopte.
Dat vind ik heel netjes.
Bij mij werd er is 3 maanden Lang elke maand 27 € afgeschreven :s
Staat er meer op de amerikaanse app. Store dan de nl versie?
Het lukt dus niet om een Nederlandse creditcard te koppelen aan een Amerikaande account. Geldt ook voor Paypal, Click and Buy en Ned. giftcard. Wie weet hiervoor een echte oplossing?? Het gaat dus niet om een account waarmee je uitsluitend gratis apps kunt bestellen in de App Store, zoals uitgelegd in de handleiding!!