Wie is Peter Stern?
Apple’s dienstentak staat onder leiding van Peter Stern, die in 2016 in dienst kwam bij Apple om de cloudgebaseerde abonneediensten op te gaan zetten. Daarvoor werkte hij in de televisie-industrie, waaronder 15 jaar bij Time Warner. We zagen Stern voor het eerst in actie tijdens de keynote van afgelopen maandag, waar hij onder andere de vernieuwde TV-app aankondigde. Maar hij is ook de man die Apple News+ en de andere abonneegebaseerde diensten in de markt moet zetten. Het profiel dat nu van hem is verschenen wekt de indruk dat hij geliefd is binnen app, maar niet bij de mediabazen. Stern zou vooral de belangen van Apple in het hoofd hebben en weinig rekening houden met uitgevers en andere partners.
Baas over alle diensten
Peter Stern’s opereert vanuit het team van Eddy Cue, SVP of Internet Software and Services. Eind vorig jaar kreeg hij de verantwoordelijkheid over de operationele zaken om nieuwe diensten in de lucht te krijgen. Sindsdien is hij druk bezig om deals te sluiten voor Apple TV+ en Apple News+, dat gebaseerd is op een al langer bestaande dienst van Texture. Daarnaast is hij de baas over iCloud, Apple Boeken en de (vrij kleine) advertentiebusiness binnen Apple.
Stern zou een cruciale rol hebben gespeeld in de onderhandelingen met tv-partijen. Blijkbaar liep dat redelijk gesmeerd, zo blijkt uit de reactie van Cheddar CEO en oprichter founder Jon Steinberg: “Slim, direct, snel en doet wat hij belooft”, zo karakteriseert hij de Apple-topman. “Hij staat in mijn lijstje van favoriete contacten voor partnerships”.
‘Stern maakt zich niet druk over journalistiek’
Maar andere bronnen die Digiday gesproken heeft, benadrukken vooral dat Stern de belangen van Apple, het ecosysteem van abonnementen en de klanten voorop heeft staan. Hij blijkt weinig oog te hebben voor zaken die in een bepaalde bedrijfstak spelen. “Hij is een company man”, vertelde iemand die niet met naam genoemd wilde worden. “Peter is niet de man die zich druk maakt over de situatie van de uitgevers.” En dat is juist een onderwerp wat bij de uitgevers en andere externe partijen erg speelt. Zowel in de televisie- als de uitgeefindustrie staan inkomstenmodellen onder druk en zijn er nieuwe toetreders die zich met de distributie bemoeien. Vooral techbedrijven zoals Apple.
Bij Apple News+ moeten uitgevers bijvoorbeeld afwegen hoeveel inkomsten ze willen afdragen aan Apple. Daarnaast raken ze de controle kwijt, want alleen Apple heeft de contactgegevens van de klanten en weet welke artikelen ze in geïnteresseerd zijn. Dat is informatie waar de uitgevers liever zelf ook over zouden willen beschikken, maar Apple’s focus op privacy maakt het een stuk moeilijker. Daarnaast wekt Apple de indruk dat zij bepalen wat kwaliteitsnieuws is, terwijl de New York Times daar een eigen mening over heeft. “Stern probeert niet de lange termijnproblemen van de journalistiek op te lossen”, vindt Gautam Mishra, CEO van de nieuwsdienst Inkl. Toch wekte Apple tijdens de aankondiging van Apple News+ de indruk dat ze kwalitatief goede journalistiek een podium willen geven en zich sterk willen maken voor mooie verhalen. Die indruk kregen de partners niet, die met Peter Stern in onderhandeling waren. het draait allemaal om Apple en de klant, niet om het oplossen van problemen zoals duurzaamheid of kannibalisatie.
Minstens één partner ziet het allemaal wel zitten en dat is de Wall Street Journal. Uitgever William Lewis denkt dat Apple News+ gaat zorgen dat zijn krant een nieuw publiek bereikt en dat dit niet ten koste gaat van de (vaak dure) abonnementen op de krant zelf. Toch is ook de Wall Street Journal voorzichtig: ze bieden via Apple maar een archief van drie dagen terug aan, terwijl je als betalende abonnee ook oudere artikelen kunt raadplegen. Lewis verwacht dat News+ een publiek trekt dat meer uit is op ‘snacknieuws’, terwijl een ander deel het volledige aanbod van zakennieuws en hardcore politiek nieuws wil.
Alles over Apple News+ lees je in ons overzicht van Apple News.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Weekend kijktips: Silo, Mike Tyson, Zondebokken en meer (16-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
Reacties: 0 reacties