Gisteren besteedden we al even aandacht aan Phil Schiller’s toernee door India, waar hij een centrum voor appontwikkelaars heeft geopend. Schiller vertelde nog meer, onder andere over update-prijzen voor apps. Volgens Schiller is de beste oplossing dat we apps per maand gaan afrekenen.
Apps per maand betalen
Bij fitnessapps zoals Runkeeper bestaat het al langer: de app zelf is gratis, maar om er echt het maximale uit te halen moet je een maand- of jaarabonnement afsluiten. Schiller, die sinds eind 2015 verantwoordelijk is voor de App Stores, heeft sinds zijn aantreden een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo zijn er gesponsorde posities in de zoekresultaten verschenen (nog niet in Nederland en België) en is het voor meer apps mogelijk geworden om per maand af te rekenen. Voorheen zag je het voornamelijk bij tijdschriften en bij een enkele dienst met abonnementenmodel, inmiddels is het ook doorgedrongen tot productiviteitsapps zoals Bear en TextExpander. Grote bedrijven zoals Adobe en Microsoft zijn al met succes overgestapt naar een abonnementenmodel, bij kleine ontwikkelaars gaat het nog wat moeizamer omdat consumenten het vaak niet zien zitten.
‘Apple heeft softwareverkoop kapotgemaakt’
Schiller lijkt daarmee te reageren op een blogposting van Matt Gemmell, die eerder deze week schreef dat Apple het verdienmodel voor software kapot heeft gemaakt. Er valt voor kleine en zelfstandige ontwikkelaars geen normaal bestaan op te bouwen met apps. Voor ontwikkelaars is er namelijk een groot probleem: consumenten betalen eenmalig €0,99 voor een app en verwachten vervolgens tot in de eeuwigheid gratis support en updates. Voor consumenten is dat fijn en lekker goedkoop (zeker als je wacht tot de app een keertje gratis is), maar voor ontwikkelaars is er op die manier geen droog brood mee te verdienen.
Schiller’s reactie kan op nog niet zoveel bijval rekenen. Hij veroordeelt de vroegere gewoonte om voor grote updates geld te vragen: dat is volgens Schiller een werkwijze uit de tijd dat software nog in doosjes werd verkocht. Wat Schiller betreft kunnen ontwikkelaars veel beter maandelijkse bedragen in rekening gaan brengen. Dat zou dus betekenen dat je maandelijks ongeveer een euro kwijt bent aan een app (hoewel er nu ook een lagere prijs van €0,49 mogelijk is). Voor een jaar zou de ontwikkelaar kunnen kiezen voor wat korting, bijvoorbeeld rond de €10.
Schiller vindt het te complex om speciale upgrade-prijzen aan te bieden. Hij denkt ook dat consumenten zich lekkerder voelen bij het maandelijks betalen voor een app.
De reden waarom we nog geen upgradeprijzen aanbieden is simpel. Een integratie is beduidend moeilijker dan de meest mensen denken. Het is uiteraard ons werk om complexe problemen simpeler te maken, maar: de App Store is zo succesvol omdat gebruikers blij worden van ons businessmodel.
En ook zegt hij:
Ik ben van mening dat veel ontwikkelaars beter af zijn met het abo-model. Ze kunnen zich dan volledig op nieuwe klanten concentreren en niet op verschillen in prijzen en functies. Ik wil daarmee niet zeggen dat upgrade-prijzen voor geen enkele ontwikkelaar interessant zijn, maar voor de meeste ontwikkelaars is het niks.
Intern ziet Apple upgrade-prijzen (dus dat je tussentijds moet betalen voor nieuwe versies van apps) ook niet zitten. Volgens Schiller kost het een enorme hoeveelheid mankracht en profiteert niemand ervan. Schiller was zelf ook de persoon die ervoor zorgde dat in-app abonnementen op grotere schaal beschikbaar kwamen.
Wat ontwikkelaars nu regelmatig doen is een compleet nieuwe app uitbrengen voor grote nieuwe versies, zoals de makers van Tweetbot doen. Maar dit werkt eigenlijk alleen goed bij apps met een vaste schare fans en levert nog een ander probleem op: je moet handmatig (en tegen betaling) de nieuwe app installeren. Ondertussen staat de oude versie ook nog in de App Store, voor mensen die nog niet willen upgraden.
Ook gebeurt het regelmatig dat ontwikkelaars een voorheen betaalde app freemium maken en er in-app aankopen in stoppen. Dat valt weer niet goed bij mensen die vroeger voor de app hebben betaald.
We zijn benieuwd: wat zie jij als een eerlijk upgrade-model dat voor consumenten aantrekkelijk is en waarbij ontwikkelaars niet worden uitgekleed?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Je chats categoriseren met aangepaste lijsten nu mogelijk in WhatsApp (01-11)
- Met de Nintendo Music-app luister je naar je favoriete gamemuziek (31-10)
- Met de nieuwe Pokémon Trading CG Pocket-app verzamel je Pokémon-kaarten digitaal (maar niet in Nederland) (30-10)
- Apple gaat App Store-reviews van gebruikers samenvatten (30-10)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 49 reacties