Apple-topman geeft taalles: ‘Gebruik geen meervoud bij Apple-producten’

Apple-producten mag je nooit in het meervoud schrijven, waarschuwt Apple-topman Phil Schiller. De kwestie kwam aan het rollen door een discussie op Twitter.

iPads Pro? iPad Pro’s? Wat is het nou eigenlijk? Allebei fout, zegt Phil Schiller, topman bij Apple. De marketingbaas van Apple gaf vannacht een taalles aan journalisten, die zich afvroegen hoe je nu eigenlijk het meervoud van iPad Pro schrijft. Schiller legde daarbij uit dat je nooit het meervoud van Apple-producten mag gebruiken. Je spreekt over ‘iPad Pro devices’.


iPad Pro review iCulture, foto door Maal4, verschillen tussen 9.7 en 12.9 iPad Pro

Je kunt dus ‘iPhone’ zeggen, maar het meervoud is ‘iPhone devices’. Ook legde Schiller uit dat het correct is om te zeggen: ‘Ik heb 3 Macintosh’ of ‘Ik heb 3 Macintosh computers’.

https://twitter.com/pschiller/status/725791354769399808

Maar… Tim Cook zegt wel ‘iPhones’

Het gekke is echter, dat Tim Cook tijdens de meest recente bespreking van de kwartaalcijfers wel duidelijk ‘iPhones’ en ‘iPad Pros’ zegt. Ook de financiële topman Luca Maestri gebruikte het meervoud niet volgens de marketingrichtlijnen van Apple, maar volgde daarbij wellicht zijn baas. In persberichten heeft Apple ook wel het meervoud iPhones gebruikt. Nou lijkt het misschien onbelangrijk geneuzel, maar uit de taalreacties die we soms op iCulture-artikelen krijgen (“jullie schrijven koptelefoon, dat is een germanisme!?!”), dan is ons wel duidelijk geworden dat je maar beter de richtlijnen er af en toe op moet naslaan.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

De discussie over meervoudsvormen kwam naar voren toen analist Michael Gartenberg een balletje erover opgooide met analist Benedict Evans. Gartenberg is een voormalig collega van Schiller: hij werkte nauw met hem samen toen hij marketingdirecteur bij Apple was. Een latere tweet van Schiller wekt de indruk dat Apple intern nogal is verdeeld over de juiste schrijfwijze van de producten: “It’s all fun until someone gets hurt”.

Voor wie het allemaal nauwkeurig wil nalezen: Apple heeft marketingrichtlijnen waarin duidelijk wordt gezegd hoe je naar Apple-producten moet verwijzen.

https://twitter.com/pschiller/status/725937759022514176

Informatie

Laatst bijgewerkt
30 april 2016 om 9:06
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.