Piloten van Alaska Airlines vliegen voortaan met een iPad

Piloten van Alaska Airlines vliegen voortaan met een iPad. Het vervangt de ruim 10 kilo aan handleidingen en handboeken die ze dagelijks moeten meenemen in hun pilotenkoffer. De iPads bevatten ook kaarten en weerinformatie.

ipad alaskaWe hebben op iPadclub wel eens vaker geschreven over iPads in de cockpit van vliegtuigen. Het is niet zozeer een grappig idee, om piloten tijdens de stille uren een potje Need For Speed te laten spelen, maar er zit ook een praktische, zakelijke kant aan. De zware pilotenkoffer met handboeken en kaarten kan achterwege blijven, want alle informatie is ook digitaal mee te nemen op een iPad.


Via een stopcontact in de cockpit kunnen de piloten zorgen dat hun iPad altijd opgeladen is, ze hebben meteen alle informatie die ze maar kunnen wensen bij de hand. Alaska Airlines zag ook het voordeel en is een testprogramma begonnen met iPads voor piloten. Papieren handboeken hebben als nadeel dat ze constant vervangen moeten worden en zo’n 10 kilo kunnen wegen. Door op de iPad over te schakelen bespaart de luchtvaartmaatschappij 2,4 miljoen pagina’s aan papier.

De piloten moeten net als gewone passagiers hun iPad opbergen tijdens het opstijgen en landen. Er staan 41 handboeken, naslagwerken en navigatiekaarten op. Voor vertrek kunnen ze meteen de laatste updates ophalen. Met applicaties zoals ForeFlight Mobile HD kunnen de piloten de hoeveelheid materiaal in hun pilotenkoffer terugbrengen tot iets meer dan 600 gram, het gewicht van een iPad. Met ForeFlight hebben de piloten ook weerinformatie en bewegende kaarten. Alaska Airlines noemt het nieuwe initiatief ‘Bye, Bye, Flight Bag’ en is halverwege juni klaar met het uitrusten van alle piloten met iPads. Het is de verwachting dat andere maatschappijen zullen volgen, vooral wanneer de ervaringen bij Alaska goed zijn. Ook Delta Airlines is al bezig om iPads in de cockpit te testen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
28 mei 2011 om 12:29
Categorie
Achtergrond

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.