Reacties voor: Piloten van Alaska Airlines vliegen voortaan met een iPad

Piloten van Alaska Airlines vliegen voortaan met een iPad. Het vervangt de ruim 10 kilo aan handleidingen en handboeken die ze dagelijks moeten meenemen in hun pilotenkoffer. De iPads bevatten ook kaarten en weerinformatie.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 16 reacties

  1. Het verrast me elke dag opnieuw wat een revolutionair ding de iPad is, I love it!!

  2. Echt leuke idee, ook voor de veilheid van piloten, het zal voorkomen dat de crew met een oude flight card gaan vliegen.

    Maar goed, dat is ook niet echt nieuw, cockpit van moderne airbus hebben al een soort “tablet” maar dan geïntegreerd met het systeem.

  3. Wel leuk en aardig. Maar is de software echt zo reliable als een oud vertrouwd boek die het in wat-voor-omstandigheden-ook doet? Leuk? Ja. Maar om je vlucht hier op te vertrouwen, nog niet.

  4. Origineel geplaatst door Lennart
    Wel leuk en aardig. Maar is de software echt zo reliable als een oud vertrouwd boek die het in wat-voor-omstandigheden-ook doet? Leuk? Ja. Maar om je vlucht hier op te vertrouwen, nog niet.

    Er zijn altijd 2 piloten, en ze hebben allebei een iPad met dezelfde data. Dus de veiligheid zit wel goed.
    Trouwens bij onze grootste blauwe maatschappij zijn ze ook bezig met een iPad project, Het is nu nog geen vervanging van andere papieren, maar je zult al veel piloten in de cockpit bezig zien met de iPad, en ik bedoel niet de spelletjes…..

  5. Wij van ryanair hebben nog even besloten met van die ouderwetse uitklapkaarten te vliegen. We kochten laatst voor de hele bemanning een partijtje van de aldi, maar dat bleken fietskaarten door overijssel te zijn……

  6. Origineel geplaatst door Luin
    Echt leuke idee, ook voor de veilheid van piloten, het zal voorkomen dat de crew met een oude flight card gaan vliegen.Maar goed, dat is ook niet echt nieuw, cockpit van moderne airbus hebben al een soort “tablet” maar dan geïntegreerd met het systeem.

    Maar kan je op die tablets ook Angry Bird spelen?

  7. Ik ben een voorstander van het het gebruik van ipad’s ter vervanging van papieren manuals. Maar die dingen in een vliegtuig cocpit gebruiken, dat gaat zelfs mij iets te ver.

  8. Origineel geplaatst door stardust
    …Maar die dingen in een vliegtuig cocpit gebruiken, dat gaat zelfs mij iets te ver.

    Leg eens uit? Waarom??

  9. Er werd al langer gebruik gemaakt van Electronic flightbags in de cockpit maar de iPad is goedkoper en erg betrouwbaar. Ik zie absoluut geen reden waarom het gebruik van een iPad in een vliegtuig te ver gaat. Jammer alleen dat de certificering nog zo duur is.

  10. een iPad manual heeft veel voordelen t.o.v. een papieren manual:
    -Een iPad is vele malen moderner en uitgebreider dan de huidige EFB’s (Electronic Flight Bags) Deze werken met knopjes naast het scherm, en het openen van applicaties, of manuals duurt een eeuwigheid.
    – je kunt snel zoeken, zodat je snel het onderwerp te pakken hebt
    – Die dikke manuals vallen vaak uit elkaar.
    – Het weglaten van dikke boeken scheelt heel veel brandstof. (om op een vlucht van 10 uur, 10 kilo te vervoeren, kost je ongeveer 4 kilo brandstof in een Boeing 747)
    – Een iPad is kleiner dan een manual, zodat je als piloot beter achter de stuurknuppel kunt blijven zitten, zonder je stoel naar achteren te schuiven.
    – In het donker (tijdens een electrical failure) heb je nog steeds een leesbare iPad, Boeken zijn dan al lang niet meer te lezen.
    – updaten is veel eenvoudiger.
    – etc etc

  11. Lijkt me ideaal. Niet meer elke twee weken alle kaartjes opnieuw uitprinten. Scheelt een hoop papier, tijd en geld.
    En voor de veiligheid zal er altijd nog een papieren (backup) van de meest belangrijke kaarten en checklists aan boord moeten zijn.
    Helaas komt het er op mijn werk nog niet van, m’n kantoor (B737) is niet voorzien van stopcontacten…

  12. Helaas komt het er op mijn werk nog niet van, m’n kantoor (B737) is niet voorzien van stopcontacten…

    Dan weet ik niet of je wel eens goed gekeken hebt.
    Achter de F.O. seat, naast panel P6-1 (boven in de hoek) zit een 28V en ook een 110V stopcontact. De iPad charger met Amerikaanse plug past er prima in.

  13. @piloot:
    Ja, heb ik gezien… Helaas is die verbonden met een CB die vervolgens ‘inop’ is gemaakt dus zonder technische aanpassing kan ik de plug niet gebruiken…

  14. 772 en 773 ook @Luin:

  15. @Lennart: @Lennart:

    nee, een oud boek is on betrouwbaar in vele opzicht.
    Vooral, omdat je ongelovelijk veel ruimte nodig hebt om te zoeken naar 1 klein punt. Je moet bijvoorbeeld eerst in index zoeken daarna pagina’s.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.