De plastic iPhone 5c vormde een uitdaging voor Apple als het om marketing gaat. Die uitspraak had van elke willekeurige analist kunnen komen, maar in dit geval gaat het om een grote naam in de marketingwereld. Ken Segall is creative director en gespecialiseerd in de marketing van techproducten. Hij heeft een lange historie bij Apple en kan dus ook meepraten over de afwegingen bij de marketing van producten. Hoewel officiële cijfers ontbreken, is inmiddels wel duidelijk dat de iPhone 5c niet het succes is wat Apple hoopte dat het zou worden. Integendeel zelfs, Apple zou dit jaar alweer al met de verkoop willen stoppen.
Ken Segall is zoals gezegd geen onbekende in de marketingwereld. Bij Apple was hij onder meer verantwoordelijk voor de welbekende Think Different-slogan, hij was een van de bedenkers van de naam iMac en speelde een belangrijke rol bij de marketing van producten van Apple en Intel. Ook schreef hij het boek Insanely Simple, waarin hij Steve Jobs’ passie voor eenvoud uitgebreid belicht en die toeschrijft aan het bedrijf dat Apple tegenwoordig is.
In een blogpost getiteld ‘Apple’s avonturen met plastic’ schrijft Segall:
Steve Jobs had gelijk. Apple doet niet aan goedkoop. Het [Apple] maakt producten voor mensen die ontwerp, eenvoud, kwaliteit en een geweldige ervaring belangrijk vinden en daar graag wat meer voor betalen. Op een van deze gebieden een compromis sluiten zou een schending van het ‘Grote Gebod’ zijn.
Dus was de keuze voor een plastic behuizing dan een verkeerde keuze? Segall vindt van niet. De keuze voor plastic is niet nieuw voor Apple. De iPhone 3G en 3GS hadden bijvoorbeeld een plastic behuizing. De marketing-expert denkt dan ook dat het meer te maken had met de status die het toestel door de jaren heen heeft gekregen. Na de 3GS is Apple met plastic gestopt en een nieuwe iPhone van plastic zou ‘overduidelijk’ een marketinguitdaging vormen. Marketing kan volgens Segall een hoop, maar ‘een slecht product tot een sensatie maken’ is daar geen van. Niet dat hij daarmee wil zeggen dat de iPhone 5c een slecht product is.
Harde conclusies aan de moeizame verkoopstart van het toestel wil Segall niet verbinden. Plastic was een belangrijk onderdeel van de strategie achter de iPhone 5c. Iedereen herinnert zich nog de video getiteld ‘Plastic Perfected’ met hoofdontwerper Jonathan Ive in de hoofdrol die het toestel ‘unapologetically plastic’ noemt. Door sterk de nadruk te leggen op de positieve kant van plastic werd het negatieve aspect minder belangrijk, verklaart Segall. “Maar er was ook een zeker risico.” Bijvoorbeeld omdat Samsung’s Galaxy-toestel hiervoor vaak ten opzichte van de iPhone werd bekritiseerd. Hoewel dit het nieuwe product perfect omschreef zoals Apple bedoelde, werd het juist gebruikt in alle negatieve berichtgeving over de tegenvallende verkopen van de iPhone 5c. “Niet helemaal zoals Apple het had bedoeld”, aldus Segall.
https://www.youtube.com/watch?v=utUPth77L_o
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Nog steeds blij met mijn keuze mijn iphone 5 om te ruilen voor een 5C. Deze is veel krasbestendiger en ligt gewoon beter in de hand.
Ik hou het bij mijn grijze 5s!
Zo heel veel is er niet mis met de iPhone 5C, behalve dan de prijs die je er voor moet betalen. Laat die een eurootje of 150-200 zakken en je hebt een goudmijn.
Ik begrijp het niet. Heb juist gewacht op de witte 5c en ben er heel blij mee. Voelt veel prettiger en ik vind het nog mooi ook.
Niet het plastic is het probleem, ik denk dat de prijs gewoon belachelijk hoog is voor wat je krijgt; een veel minder mooie en kwalitatief magere smartphone in vergelijking met de iPhone 5S.
Als ze hem 100 tot 200 euro goedkoper hadden aangeboden was het waarschijnlijk een daverend succes geweest!
Mee eens
Het probleem is niet het plastic, maar de prijs en de geruchten die vooraf rond gingen over een ‘budget iPhone’. Apple heeft niets aan damagecontrol gedaan en men verwachte een goedkoper model van plastic. Niet een kleurige iPhone die een paar tientjes goedkoper is dan de 5s.
Jobs had altijd al aangegeven niet te willen skimmen op kwaliteit. Helaas ha de 5 een slechte coating. De 5C deed het volgens mij veel beter op het gebied van bescherming. Ik weet niet of de coating van de 5S verbeterd was ten opzichte van de 5. Als dat niet het geval was zouden ze daar meer aandacht aan moeten besteden. De 5C blijft echter een goedkopere configuratie met een goedkoper lijkende behuizing. Had Jobs ook niet voor ogen. Uiteindelijk is het daarom ook mislukt geloof ik. Veel Apple kenners vergeten echt niet wat Jobs predikte..
Men kan toch niet verwachten dat Apple al die geruchten en roddels gaat weerleggen die dagelijks op al die geruchtensites verschijnen.
Niet Apple heeft verwachtingen gewekt wat betreft de iPhone 5C. Die duizenden roddelsites die alle geruchten van mekaar overnemen hebben dat gedaan.
Hm, Apple heeft vele achterkanten gehad, eerst dat plastic van de 1e iPhone, 3GS etc, Toen het “glazen” van de iPhone 4 & 4S (En stukje van de 5 & 5S). En nu hebben ze een soort aluminium achterkant! Ik denk dat we steeds meer gewend raken aan die dingen van Apple, en dat we niet terug willen naar een “oud” Design… Hoewel ik de 5C ook ontzettend mooi vind, en hij onwijs lekker in de hand ligt!
Ik vind de 4 & 4S ook nog steeds super mooi! Alleen heb ik het gevoel dat de nieuwe iPhone helemaal van aluminium zal worden, of hoe dat ook heet…. Hahahahaha
;3
@AppleLion: De eerste iPhone had wel degelijk een deels metalen achterkant en is nooit in Europa gereleased tenzij je het over de iphone 3G had maar dat is niet de eerste iPhone.
Ik vond het gewoon fout dat ze de 5C gemaakt hebben… “We want to make the best phones, not the most” – Tim Cook
Hoe is 5C “the best”? Dat is een kopij van de 5 (die eigenlijk op prestaties al achterliep op andere toestellen), en dan geven ze hem een plastiek omhulsel (aka “budget”)… Dit is echt niet Apple waardig… Als mensen een goedkopere plastiek budget phone willen , zullen ze wel bij een ander merk gaan. Ik verwacht van Apple dat ze simpelweg “the best phone” maken. Is die 300 euro duurder dan de “2nd best”, dat interesseert mij niet.
Een grote fout vind ik hier van Apple.
Hopelijk blazen ze met de iPhone 6 alle andere smartphones omver.
Iphone en goedkoop dat zijn nou 2 dingen die nooit samen kunnen.
Ik denk dat de 5c geen marketing uitdaging was, maar gewoon slecht gemarket door Apple.
Dat kan een man met Ken Segalls reputatie alleen niet zo keihard zeggen over een Phil Schiller die ook nog ex-opdrachtgever is, daarom zie ik het toch als best harde persoonlijke kritiek op Schiller.
Schiller had inderdaad de geruchten over een budgettelefoon de kop in moeten drukken.
En hij had niet het feit moeten benadrukken dat het ding van plastic is, wat helemaal niet onderscheidend is tov de rest van de markt, maar dat hij super lekker in de hand ligt en is afgewerkt op een manier die hem zeer duurzaam maakt.
Ik heb zelf een gele en vind hem veel fijner in gebruik dan welke andere iPhone dan ook.
Alleen had ik denk ik achteraf liever een witte gekozen omdat je na een tijdje genoeg krijgt van zo’n nadrukkelijke kleur. De tinten rood, geel, groen en blauw die zijn gekozen vind ik eigenlijk te zoet, Disney-achtig en kunstmatig. Ik vermoed dat dat ook een reden is waarom hij buiten de VS minder loopt dan erbinnen. Donkergrijs (zoals in Legoblokjes) was denk ik mijn ideale kleur geweest.
Ik ben anders erg blij met me groene 5c. Nog geen krasje te zien en ligt ontzettend fijn in de hand!
Hoe heb je dat gedaan? Marktplaats?
Dat laatste is precies het punt van Flieps. Het maakt niet uit waar de verwachting vandaan komt, het punt is dat de verwachting er is.
Het draait om mij de klant en niet om Jobs! Apple = Apple en het boeit niet of Jantje, Pietje of Steve bepaalde beslissingen heeft/had genomen…
Ik denk dat de 5c een veel beter resultaat zou neerzetten mocht er een zwarte en/of grijze verse van bestaan
De verschillende kleurtjes hadden ze nooit moeten doen. Gewoon een witte en een zwarte was veel succesvoller geweest.
Wil je een kleurtje dan koop je een hoesje of body rondom je toestel.
@Dekon7: Whoops!!! Sorry!! Hahahaha, Tja… Ik ben nog van de nieuwe generatie… Hahahaha Hoe dan ook, ik bedoelde er eigenlijk mee te zeggen dat Apple langzaam van achterkant (en omhulsel) veranderd! Maar toch bedankt voor het corrigeren! :3
Mijn vrouw heeft de 5c onlangs aangeschaft en ik moet zeggen dat het eigenlijk een heerlijk toestel is. Ligt vooral heel lekker in de hand en doet zeker niet onder voor mijn iPhone 5. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik die “paar tientjes extra” (overigens niet correct want het verschil is bijna €150) niet voor de 5S over hebben. Waarom zou ik? Die vingerafdruk? Mwah….Sneller dan snel? Mwah…sneller dan ik kan klikken kan het toch niet.
De reden waarom de 5C niet heel veel goedkoper is, is natuurlijk omdat dan niemand meer de 5S zou kopen. Daarom zal er ook nooit een echt goedkope iPhone komen. In marketing termen: het zou kannibalisme betekenen op het eigen “betere” product met de hogere marge. Niet handig om te doen.
@Scirzo: Helemaal mijn idee. Ik kon ook 150€ meer neerleggen voor een 16gb 5s maar had net de 5c gezien en vond m verbazingwekkend mooi en fijn in de hand liggen en werken,heb nu de blauwe 32gb en ik moet zeggen,wat een heerlijk apparaat. En dat gepraat over plastic,bijna alle andere merken zijn van plasic. En dit ziet er nog niet eens uit als plastic. Daar komt bij,ik vind alles van Apple mooi! En ze hebben zelf nooit t woord budget telefoon gebruikt,dat werd automatisch de 4s.
B.t.w.: Wat een prachtig filmpje bij ’t artikel.
@Richard: Juistum!
Ik zou zo mn 5 inruilen voor een 5C!
5C en 5S liggen te dicht bij elkaar
5S had de handzaamheid van de 5C moeten hebben en dan hadden ze een budget Samsung killer moeten maken (of helemaal niets in dat segment)
Als een CMO (Schiller) dez positionering niet snapt kan hij beter vervangen worden
Ik heb het van het begin af aan gezegd dat het geen succes zou worden. Voor een schappelijk uurtarief leg ik graag nog eens uit waarom.
Ik voorspel overigens dat als de iPhone 6 er later komt, de iPhone 5C blijft bestaan en de iPhone 5S niet meer. De 5C is gemaakt om op langere termijn succesvol te zijn. Gedurende enkele jaren naast het jaarlijkse topmodel.
Ik denk dat apple het zo heeft bedacht, we bergen de 5c op de markt.om te laten zien wat apple kan voor een jongere generatie/en wat ze met plastisch kunnen.
Meschien maakte ze een fout who knows.
Maar ik denk dat de apple strategie zal zijn als volgt.
4s verdwijnt uit het assortiment.
dan hou je dit over iphone: 5c,5s,6 5c word hoop ik 400 euro dan de 5s 500 euro en de 6 600/700 euro.Dan is er weer voor ieders wat wils en messen voor een kleine groep mensen de 4s die geen 5c met verschillende kleuren willen hebben.