Pokémon Go viert 1-jarig bestaan met speciale Pikachu

Niantic viert de 1-jarige verjaardag van Pokémon Go met een speciale Pikachu met Ash-petje en een Anniversary Box met diverse items met korting.

Het is een jaar geleden dat Pokémon Go van start ging. Sinds vorig jaar juli gingen miljoenen mensen de straat op om Pikachu en alle andere Pokémon te vangen. Inmiddels zijn alleen de meest fanatieke spelers nog overgebleven, maar als we de schattingen mogen geloven verdient Niantic er nog steeds tussen de 1,5 en 2,5 miljoen dollar per dag mee – wie doet ze dat na? Om het 1-jarige bestaan te vieren is er tijdelijk een speciale Pikachu met het petje van Ash te vinden in de game. Ook komt er een tijdelijke Anniversary Box met daarin Incubators, Max Revives, Ultra Balls en Raid Passes met extra korting.


1 jaar Pokémon Go verjaardag

Vier 1 jaar Pokémon Go met speciale Pikachu

Niantic had al laten weten dat er tijdens de verjaardagsmaand extra’s zouden zijn. Zo kun je al een paar dagen meedoen aan de nieuwe Raid Battles en gelden er nieuwe spelregels voor Gyms. Daardoor is de kans groter dat je medespelers ontmoet, waarvan er momenteel nog zo’n 5 miljoen wereldwijd zijn. Want ook al zijn veel mensen afgehaakt, er is sinds december 2016 sprake van een stabiele spelersgroep van 5 miljoen dagelijkse spelers. Heel wat minder dan het aanvankelijke aantal van 45 miljoen van vorige zomer, maar voor Niantic is deze kleinere, fanatieke groep misschien wel net zo lucratief. Maandelijks gaat het om 65 miljoen actieve spelers en Pokémon Go is daarmee nog steeds een van de meest populaire mobiele games wereldwijd.

Volgens Niantic zijn er in een jaar tijd meer dan 125 miljard Pokémon gevangen. Wil je de speciale Pikachu met Ash-petje hebben, dan zul je tussen 6 juli 22:00 uur en 24 juli 22:00 uur Nederlandse tijd de straat op moeten gaan, want dan duikt ‘ie op verschillende plekken op. De speciale Anniversary Box met korting op items is ook alleen in die periode verkrijgbaar. Verder organiseert Niantic in juli een speciaal Pokémon Go Fest in Chicago en in augustus en september gaan ze door met events in de winkelcentra van Unibail-Rodamco in heel Europa. In Nederland gaat het om vier potentiële locaties: Stadshart Amstelveen, Citymall Almere, Stadshart Zoetermeer en Winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam. In augustus is er bovendien een Pikachu Outbreak-evenement in Yokohama, Japan.

Game met grote impact
Ondanks al het cynisme over de game (“Wie speelt het nou nog?”) heeft de game op allerlei manieren grote impact gehad. Zo hoefde Apple afgelopen maand maar weinig moeite te doen om uit te leggen wat augmented reality is. Het voorbeeld van Pokémon, die je via de camera van je iPhone overal op straat kunt zien zitten, was voldoende. Daarmee heeft Pokémon Go de weg geëffend voor de introductie van ARKit in iOS 11.

Bovendien zijn mensen veel meer gaan bewegen: mensen die de game spelen lopen dagelijks 2.000 stappen extra, bleek uit een onderzoek. Mensen die normaal thuis op de bank zaten te gamen, kwamen opeens de deur uit. De game had ook invloed op sociaal gedrag: het gaf vriendengroepjes een aanleiding om samen op pad te gaan. Op sommige plekken leidde dat tot overlast, zoals in Kijkduin, de zelfbenoemde ‘Pokémon-hoofdstad van Nederland’. Aanvankelijk was Kijkduin blij met alle aandacht, maar dat sloeg al snel om naar irritatie.

Ontwikkelaars van games kunnen er ook iets van leren: Pokémon Go werd in korte tijd zo waanzinnig populair dat Niantic moeite had om de servers draaiend te houden. Dat de game midden in de zomer werd gelanceerd was enerzijds slim, maar anderzijds leidde het ook tot te grote drukte. Die problemen zijn inmiddels opgelost, puur door het feit dat veel gelegenheidsspelers zijn afgehaakt, maar de game is nog wel een interessant studie-object voor ontwikkelaars die willen weten hoe je spelers vasthoudt met speciale evenementen en door af en toe de regels helemaal om te gooien.

Informatie

Laatst bijgewerkt
6 juli 2017 om 17:34
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.