Dat Pokémon Go deze zomer een doorslaand succes was, is algemeen bekend. Dat de game in het begin nogal kampte met overbelasting, heeft elke speler wel ervaren. Ontwikkelaar Niantic blijkt erdoor te zijn overvallen: ze hadden wel rekening gehouden met een enorme toestroom van spelers, maar het werkelijke aantal lag vijftig keer hoger dan ze in hun meest optimistische scenario hadden gedacht. Uit een blogpost van het team van Google Cloud Platform en Niantic zelf, blijkt hoe ze het uiteindelijk hebben aangepakt.
Pokémon Go-verkeer vijftig keer groter dan gedacht
Ontwikkelaar Niantic had vóór de release van Pokémon Go becijferd hoeveel dataverkeer de game zou genereren. Op basis daarvan berekenden ze een worst case scenario: de maximale hoeveelheid dataverkeer die de servers van Pokémon aan konden, zonder dat het problemen zou opleveren. Dit doemscenario lag al vijf keer hoger dan Niantic’s aanvankelijke verwachtingen, maar uiteindelijk schoot het alsnog tekort. Uiteindelijk bleek het aantal spelers voor Pokémon Go vijftig keer hoger te liggen. Dit zorgde voor de inmiddels bekende opstartproblemen rond de lancering van Pokémon Go.
Pokémon Go werd als eerste gelanceerd in Australië en Nieuw-Zeeland en al snel bleek dat de interesse in het spel hoger was dan Niantic’s aanvankelijke schattingen. Voor de verdere lancering werd vervolgens de hulp van Google opgeroepen. Pokémon Go draait namelijk op het Google Cloud Platform, het systeem van datacenters dat ervoor zorgt dat spelers zonder problemen Pokémon kunnen vangen. De capaciteit van de servers werd flink verhoogd, waarna het spel verder wereldwijd gelanceerd kon worden.
Dit bleek uiteindelijk toch niet genoeg, waarna Google nauw samenwerkte met Niantic om de problemen één voor één op te lossen. De ervaringen van de Amerikaanse release zorgden er voor dat de Japanse beschikbaarheid zonder problemen verliep. Tijdens deze release kwamen er drie keer zoveel nieuwe spelers bij als bij de Amerikaanse lancering van Pokémon Go. Meer technische details lees je in de blogpost van Google Cloud Platform.
Verdere uitbreiding Pokémon Go
Ondertussen is de gekte rond Pokémon Go wel weer wat afgenomen en dat komt deels omdat het bij de hogere levels minder leuk wordt om te spelen. Pokémon Go is nog steeds niet in elk land te downloaden, maar vandaag zijn er wel weer vijf landen bij gekomen. Het gaat om Albanië, Bosnië en Herzegovina, Macedonië, Servië en Macau, een deel van China. Bovendien staan er nog enkele functies en uitbreidingen op de planning, zoals het kunnen ruilen van Pokémon en het vangen van legendarische Pokémon. De Pokémon Go Plus, een accessoire waarmee je onder andere Pokémon kunt vangen zonder op je iPhone te hoeven kijken, kwam eerder deze maand beschikbaar. Ook komt Pokémon Go nog naar de Apple Watch.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
Zolang er geen deftige tracking functie is zie ik het nut niet in van het spel. Heb het daarom al 2 maanden niet meer gespeeld. En inderdaad, na een bepaald level >20 is het gewoon niet leuk meer.
Zou die enorme toename ook niet gekomen zijn doordat veel spelers alternatieve tracker apps of sites gingen gebruiken? Die maakte immers misbruik van een bug in de emailaccounts van Google waardoor duizenden accounts per tracker werden geactiveerd die in hoog tempo veel queries deden op de servers van Niantic.
@Roid: Fastpokemap.se werkt perfect
Gaaf artikel van Google! Fijne verwijzing 😍
@Roid: daar is gewoon een site voor hoor werkt perfect