Sandra Karis en Annemieke Teune hebben vandaag Sanoma’s iPad App Challenge gewonnen. Ze winnen daarmee een prijs van 5.000 euro en de mogelijkheid om hun idee ook uitgevoerd te krijgen. Sandra en Annemieke bedachten een moderne variant op het Habbo-hotel, maar dan in de vorm van een poppenhuis. Met Dolly kun je een eigen poppenhuis inrichten, met objecten die je kunt aanschaffen of branded objecten die je via adverteerders krijgt.
Vijf kanshebbers mochten hun idee pitchen in een festivaltent op het terrein van PICNIC. Zo was er het idee van Carl Mangold voor een tuindesigner op de iPad, waarbij er ook een koppeling met folders van tuincentra is gemaakt. Nadat je hebt aangegeven welk gedeelte van de tuin je wilt vullen met rozen, gras of houtsnippers geeft de app aan hoeveel materiaal je nodig hebt en bij welke aanbieder je het kunt kopen. Ook coupons kun je via de app inleveren.
Finalist Marcel de Jong presenteerde TimeFrame, een tijdlijn voor al je communicatie. Op een regenboogachtige interface zie je de stromen die diensten als Twitter, e-mail, afspraken, foto’s, nieuws van diverse sites en andere relevante informatie voorbij komen. Verder was er een presentatie van Koen Leerink en Thomas van der Meer over een Storyboard-applicatie op de iPad, gericht op filmmakers. Daarbij kunnen medewerkers in verschillende rollen een taak toegewezen krijgen via een iPad-app. Finalist Klaas de Jong kon helaas niet aanwezig zijn. Hij was de bedenker van de Ultimate Art-applicatie. Daarmee wordt het mogelijk om allerlei kunstwerken te bekijken en vervolgens een eigen tentoonstelling te maken aan de hand van favorieten.
Dolly won de eerste prijs van de jury (waar ik overigens deel van uitmaakte), vanwege het innovatieve idee, de praktische uitvoerbaarheid en de mogelijkheden die het idee heeft. Een dergelijk idee is nog niet in de App Store te vinden. Sanoma kreeg in totaal 229 ideeën binnen, die voornamelijk te maken hadden met magazines. De jury bestond uit Herman Kienhuis (Sanoma Digital), Gonny van der Zwaag (iPad Planet), Rick le Roy (Unitid), Marcel Wortel (Noise) en Nathalie Kruger (Sanoma Digital).
Winnaressen Sandra en Annemieke stuurden vier ideeën in. Het poppenhuis, dat aanvankelijk Poppedop zou heten, was de eerste en was eigenlijk bedoel om te kijken hoe goed de twee konden samenwerken. De iPad was als apparaat ook iets nieuws voor het duo: “We begonnen in de Mediamarkt om te kijken hoe de iPad eigenlijk werkt. Van de vier ideeën die we inzonden was dit de eerste en dus de beste.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
En wat schiet Sanoma, een uitgever van magazines, hier mee op? Lijkt me toch zonde van de 5000 euro. Het levert enkel een (matig) idee op.
Sanoma zal ongetwijfeld meewerken met de verdere ontwikkeling van het idee. En geloof me, als dat net zoveel succes heeft als Habbo hotel op de PC, dan stromen de knaken binnen.
En op dit moment media exposure.
Dames van harte! En veel succes bij de realisatie!
“een moderne variant op het Habbo-hotel, maar dan in de vorm van een poppenhuis”..
Gewoon Habbo-hotel maar dan in een ander jasje..
“Dolly won de eerste prijs van de jury, vanwege het innovatieve idee”
Judging…you’r doing it wrong.
Ik had voor mijn gevoel een beter idee. Een app waarmee alle capaciteiten van Sanoma werden benut. Jammer maar helaas.
Ooit gehoord van Playstation Home op de PS3?
Hebben die lui van Sanoma zeker nooit gespeeld.
Zelfde concept.
Geniaal idee, omdat een ipadmobiel is. Bijv een gratis meubelstuk als je bij Ikea binnen bent, gordijnen bij Kwantum enz. Zo kun je veel commercieel koppelen!
Een game voor kids…
Kan me niet voorstellen dat er geen beter idee bij zat.
Achja, ‘k wens ze alle succes iig! 😀 Had pas geleden ook wel een goed idee voor een app.. ’t vervelende is dat’k ’t weer vergeten ben ~_~”
Bij Sanoma werken enkel stoffige nono’s die geen zlef geen enkel idee hebben.
@Scb:
Jij hebt zeker ook nooit Playstation Home gespeeld?
Trouwens, meer games maken tegenwoordig gebruik van het concept dat spelers zich kunnen verrijken met betaalde of gratis add-on items.
Het is concept is dus oud, poppenhuis is leuk bedacht.
Wat een ontzettend flauwe reacties zeg, beetje jaloers?
Overigens heb ik niets met de app te maken hoor, maar ik moest dit na het lezen van de reacties ff kwijt.
Gadver, Habbo Hotel, geld verdienen door kinderen onzin te verkopen.
Gonny, wat een leuk artikel, dank je wel!
Opvallend om de verschillende reacties te lezen 🙂 Wij hebben een app verzonnen, die voor jongere kids een leuke experience biedt voor iPad. Inspiratie: geef kinderen de tools in handen om hun eigen poppenhuis te bouwen in te richten, te verzamelen en te delen. Dat we nagedacht hebben over het totaalplaatje, waarbij de iPad centraal staat voor een verdienmodel en gebruik maakt van bestaande kanalen van Sanoma.. slim, toch? Het gaat hier over de toekomst van uitgevers en het maximale halen uit bestaande kanalen, om nieuwe kanalen mee te voeden. En ja, het succes van de voetbalplaatjes van AH of Flippo.. daar zijn we toch allemaal groot mee geworden?
Sandra
Gefeliciteerd.