Heel wat bedrijven hebben apps ontwikkeld om reclame te maken voor hun merk, om hun marketingactiviteiten te ondersteunen of om commercieel in te zetten. MobileMarketing.nl maakte een top 25 van de meest populaire apps op dit gebied, in samenwerking met Wakoopa. Het leverde een lijst op van de marketingapps die in 2014 het meest gebruikt werden op iOS en Android. De meting werd gedaan onder 15.000 Nederlanders die speciale meetsoftware van Wakoopa op hun smartphone of tablet hebben geïnstalleerd. Welke merken waren het meest succesvol met het inzetten van een marketing- of commerce-app? Dat zie je hieronder!
De top 25 ziet er als volgt uit:
- Marktplaats
- Appie
- Reclamefolder.nl
- Vakantieveilingen.nl
- Funda
- Thuisbezorgd.nl
- McDonalds
- Groupon Daily Deals
- Kruidvat mobiele app
- Pathé app
- Spotta Folder & aanbiedingen
- Tijdschrift.nl
- eBay
- Scoupy
- Airmiles
- MyOrder
- IKEA
- Lidl
- Optimel Eurosparen
- Aldi
- H&M
- De Winkelapp voor Bol.com
- Vente Exclusive
- Boekenbol
- Beste Koop
Wat opvalt in de lijst is de de bekendste merken niet altijd de meestgebruikte app hebben. H&M en Lidl zijn bijvoorbeeld veel bekender dan Spotta, maar de apps van deze merken worden minder vaak gebruikt. Ook blijken koopjesapps zoals Scoupy, Groupon en (alweer) Spotta het goed te doen. Wakoopa merkt op, dat de lijst vrijwel uitsluitend bestaat uit apps die populair zijn bij Nederlandse vrouwen. Alleen de McDonalds-app is daarop een uitzondering: die bij Nederlandse mannen juist wat populairder. Volgens Richard Otto van MobileMarketing.nl hebben vrijwel alle grote merken de laatste jaren één over meerdere apps uitgebracht. Toch moet je als merk van goede huize komen om door een groot publiek gebruikt te worden. Toegevoegde waarde en relevantie bij een groot publiek blijken daarbij het belangrijkst.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties