Porsche kiest voor Apple CarPlay omdat Google teveel data vraagt
Zowel Apple als Google willen aanwezig zijn in jouw autosysteem met respectievelijk Apple CarPlay en Android Auto. De Duitse autofabrikant Porsche heeft besloten om te kiezen voor Apple CarPlay, omdat Google naar de wens van de Duitse maker veel te veel gegevens over de auto verzamelt. Dat blijkt uit een analyse van Motor Trend over de nieuwe Porsche 911 Carrera en 911 Carrera S.
Google wil alles weten over jouw Porsche
Om Android Auto beschikbaar te maken in de nieuwe Porsche-modellen, moest de fabrikant een overeenkomst sluiten met Google. In die overeenkomst zou staan dat Android Auto heel veel informatie over jouw auto verzamelt en naar Google doorstuurt, iets waar Porsche niet op zat te wachten. Zo zou Android Auto gegevens verzamelen over hoe hard je rijdt, de positie van je gaspedaal, de temperatuur van de vloeistoffen en het toerental van de motor.
Porsche is van mening dat deze eigenschappen haar auto’s juist zo uniek maken, waardoor ze er niet op zitten te wachten om deze informatie met een bedrijf als Google te delen. De enige informatie die Apple CarPlay verzamelt is of de auto aan het rijden is of niet.
Google en Apple bouwen aan eigen auto’s
Bovendien zou Google zelf ook bezig zijn met het ontwikkelen van een eigen auto, waardoor deze informatie voor hen als waardevol gezien kan worden. Of Google voor elke autofabrikant deze overeenkomst gesloten heeft, is niet bekendgemaakt. Apple is eveneens bezig met het maken van een eigen auto, maar verzamelt daarvoor (voorzover wij weten) geen voertuiginformatie via CarPlay. Volgens de laatste berichten komt deze Apple Car al in 2019 beschikbaar.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
CarPlay
Apple CarPlay zorgt ervoor dat je allerlei belangrijke iPhone-functies veilig kunt gebruiken in de auto. Je kan ermee navigeren, muziek bedienen, bellen, berichten sturen en meer. Er zijn diverse apps voor CarPlay beschikbaar, waaronder WhatsApp op CarPlay, Spotify en Google Maps. Haal meer uit CarPlay met deze tips en apps! Inmiddels is er ook een volledige nieuwe generatie CarPlay, waarbij alle schermen van een auto (indien aanwezig) aangestuurd en aangepast kunnen worden. Daarbij zijn er ook veel meer widgets en kan CarPlay standaardfuncties van de auto bedienen, zoals de klimaatbeheersing en radio.

- Wat is CarPlay en wat kun je ermee?
- De beste tips voor CarPlay
- CarPlay Dashboard gebruiken
- CarPlay-apps en notificaties instellen
- De beste CarPlay-apps
- De beste navigatie-apps met CarPlay
- Tanken met CarPlay
- Parkeren met CarPlay
- De beste radio- en podcast-apps voor CarPlay
- Deze autoradio's hebben CarPlay
- Apple Kaarten gebruiken met CarPlay
- CarPlay 2.0: de volgende generatie CarPlay
- CarPlay-apps voor elektrische auto's
- Android Auto vs CarPlay
Niet dat ik een Porsche ga kopen, maar ik ben toch wel blij dat Porsche voor Apple heeft gekozen.
Apple heeft gelukkig de attitude wat aangepast, niet meer met het eisen lijstje komen, en kijk eens mooi resultaat.
zijn Porche en Audi niet onderdeel van Volkswagen? En betekent het dan dat deze ook vroeg of laat (snel) zullen volgen? Volgens mij had Audi en VW al wel android auto in hun auto’s aangekondigd niet?
Iemand een idee waarom Google al die informatie wilt weten? De snelheid of je toerental kan ik nog relateren aan dynamisch volume; brult de motor meer, dan gaat het volume automatisch ook wat omhoog..
Maar wat interesseert het nou waar het gaspedaal zit of hoe heet de vloeistoffen zijn..
Hoe zit het nu met Here-maps?
Mooi heb meteen nieuwe Porsche besteld in goud rosé want dat past zo mooi bij mijn IPhone 6s plus 128gb
@Jeroen: of reageer niet…
Fijn. Ik hoop dat meer fabrikanten dat doen. Die informatiehonger is nergens voor nodig.
Dat doet google toch met alles? Zoveel mogelijk data verzamelen. Mogelijk kun je het in de toekomst gebruiken. Google maakt een zo compleet mogelijk profiel van de gebruiker. Google weet wie er in de auto rijdt, wat voor kleren hij aan heeft, welke schoenen er op het gaspedaal drukken en hoe hard deze persoon op zijn gaspedaal druk. Door Nest weet Google ook dat deze Porsche rijder structureel te laat is als hij ’s morgens naar zijn werk rijdt. Dus krijgt hij een advertentie van het tankstation onderweg waar ze ontbijtjes verkopen en toevallig ook nog motorolie in de aanbieding is op de klantenkaart (want google wist dat de olie bijna op was). En jij maar denken: “Goh wat een toeval”.
Elke dag te laat komen en een porsche kunnen kopen? zozo.
on topic:
Het is gewoon beangstigend wat bedrijven allemaal wat je willen weten. Bijna net zo erg als wat overheden van je willen weten. (wat op zijn minst nog een beetje erger is)
Inmiddels is de hele rechtspositie en daarmee het businessmodel van Amerikaanse bedrijven (Google en Facebook, Twitter, Apple) onder vuur. Dit vanwege een arrest van het Europese Hof. Amerikaanse bedrijven mogen geen gebruiksgegevens van Europese inwoners meer verzamelen.
Dus Apple moet iCloud lokaal in Europa gaan opslaan !
@Ilyesien: klopt Audi en Porsche behoren tot de VAG groep waar Porsche groot aandeelhouder van is.
Ja, je wilt toch niet dan anderen ontdekken dat je sjoemelsoftware gebruikt…
Moest ik ook meteen aan denken, dit is dus de manier waarop ze erachter zijn gekomen 😛 .Google zag dit en plaatste dit in de advertenties van die auto/milieudienst die er achter is gekomen.
@Flieps: Exact
Ik heb van Google nog nooit een zinvolle advertentie gehad zowel op YouTube als andere Google sites. Ik weet niet wat Google doet met mijn data maar ik heb er nog nooit wat aan gehad en wil ook niet dat Google alles van mij weet.
Voor de snelheid hebben ze natuurlijk geen gegevens van de auto nodig. Sterker nog, ik gebruik mijn iPhone om te checken hoeveel de snelheidsmeter van de auto afwijkt van hoe snel ik echt rij.
Toerental lijkt me ook niet zo moeilijk met de microfoon te registreren.
Maar goed Google zal de metertjes waarschijnlijk mooi gelijk willen laten lopen.
Ondertussen baal ik van Mini/BMW die halsstarrig vast houden aan hun eigen software met ‘soort van’ stemherkenning en file-informatie uit het antieke TMC radio signaal: Het ziet er heel mooi uit, maar als je eenmaal écht actuele verkeers info gewend bent, zit je je alleen maar te ergeren aan dat ingebouwde scherm.