Need for Speed: Apple haalt de ervaring van Porsche in huis voor de Apple Car

Eerder vandaag schreven we dat de Apple Car waarschijnlijk gebaseerd wordt op een platform en chassis van Hyundai. Maar ook talent vanuit Porsche gaat een bijdrage leveren.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Porsche chassisontwikkelaar werkt nu bij Apple

Apple heeft Porsche’s vice-president van chassisontwikkeling in huis hebben gehaald. Dat gebeurt in een periode waarin de geruchten over Project Titan overuren draaien. Dr. Manfred Harrer stapt over van Porsche naar Apple en daarmee is er opnieuw bewijs dat Apple’s ambities verder gaan dan software. Harrer werkte meer dan 10 jaar bij Porsche, in zijn meest recente rol voor de Cayenne-serie. Sinds 2016 is hij verantwoordelijk voor chassis-ontwikkeling.


De overstap van Harrer werd ontdekt door Business Insider Deutschland, maar zowel Apple als de voormalige Porsche-man wilden niet reageren op vragen van de publicatie. Het aantrekken van iemand van een luxe automerk is geen verrassing, want analist Ming-Chi Kuo beweerde eerder vandaag dat Apple kiest voor een high-end model, waar een fors prijskaartje aan hangt. Dat moet voorkomen dat betrokken automakers zoals Hyundai en Peugeot met zichzelf concurreren door aan de Apple Car mee te werken. Wat de introductie van de eerste Apple Car betreft: de productie zou op z’n vroegst in 2024 kunnen beginnen en in 2025 moeten dan de eerste exemplaren op de weg zijn.

Porsche Taycan

Hyundai is tot nu toe een stuk openhartiger geweest over de samenwerking met Apple. Maar volgens Insider Deutschland is deze fabrikant nu bang dat ze worden gedegradeerd tot service provider en dat Apple de rest zelf gaat regelen.

Reacties: 6 reacties

  1. Dat is het betere werk ipv alleen samenwerken met Kia.

  2. @Mike: Er is best veel commentaar op de samenwerking Apple + Hyundai/Kia. Ik ben daar niet zo bang voor. Het zal echt geen veredelde Hyundai worden met een Apple logo.
    Waarschijnlijk wordt er een platform afgenomen van deze leverancier en bouwt Apple daar zijn eigen carrosserie omheen (vandaar het aantrekken van deze carrosserie man van Porsche). Tel daarbij op een goedwerkende software schil in het infotainment systeem (een zeer uitgebreide CarPlay) en je zo zou maar eens een zeer goede auto kunnen krijgen.

    Het enige waar ik wel bang voor ben is het prijskaartje. Een premium telefoon kunnen veel mensen, met eventueel een tijdje sparen, zich nog wel veroorloven denk ik. Een premium auto daarentegen is wel andere koek…

  3. Zeker het talent van het hoge prijs kaartje:D

  4. Benieuwd wat het gaat worden en of men deze keer effectief doorzet. Ze hebben een grote naam binnengehaald! Men heeft bij Apple ondertussen ook al heel wat mensen van Tesla versleten. Sony heeft z’n plannen al afgeblazen ivm hun eigen elektrische auto. Zelfs Dyson had plannen maar staakte dit wegens niet rendabel nadat hij z’n persoonlijke fortuin erin had gestoken. Uiteraard Apple meer middelen, maar ja.. Ok het zijn geen telefoons, maar vermoedelijk zal elke EV straks als een iPhone zijn.. elk jaar wat nwe hard- en software updates en wie weet zal men wrs meer leasen dan kopen. Only time will tell..

  5. Merkwaardig als je chassis met het E-GMP platform al bepaald isl.
    Dan kan je de carosserie nog wijzigen maar je automotive gedeelte ligt dan wel vast, en dat is niet high-end

  6. Origineel geplaatst door Rudi Volmer
    Merkwaardig als je chassis met het E-GMP platform al bepaald isl.

    Dan kan je de carosserie nog wijzigen maar je automotive gedeelte ligt dan wel vast, en dat is niet high-end

    Aan het platform is dan nog heel veel aan te passen en dat is waarschijnlijk waarom de expertise van Porsche aangeboord wordt. Wielgeometrie is iets wat heel gemakkelijk te wijzigen is, daaruit voortvloeiende krachtverdeling is aan het platform aan te passen door ophangingspunten aan te passen waardoor een Apple Car misschien wel eenzelfde soort wegligging krijgt als de Porsche Taycan. Het E-GMP platform is zelfs een modulair platform waardoor er nog veel meer mogelijk is.