Pangea Software is een bekende iPhone-ontwikkelaar die al heel wat mooie games in de App Store heeft uitgebracht, zoals Enigmo. Maar als je een review van Pangea’s applicaties in de App Store tegenkomt, is de kans aanwezig dat ‘ie nep is. Techcrunch ontdekte dat PR-bureau Reverb Communictions nogal fanatiek bezig is geweest met het inhuren van mensen, die positieve reviews voor de App Store schrijven. Het bedrijf vertegenwoordigd meerdere iPhone-ontwikkelaars.
Reverb Communications beweert zo succesvol te zijn, dat hun klanten al voor twee miljard dollar extra hebben verkocht door de promotieactiviteiten die het bureau uitvoert. Reviews van applicaties verschenen via Forbes, MTV, NBC en anderen. Toevallig is MTV Games ook klant van Reverb Communications, net als Harmonix (maker van Guitar Hero en Rock Band) en nog een handvol andere iPhone-ontwikkelaars. Reverb viel door de mand toen ze een toekomstige klant in een document vertelden over hun werkwijze en de diensten die ze aanbieden. Daarin geven ze aan dat ze een team stagaires hebben die op forums rondhangen, invloedrijke gamereviews schrijven een een vinger aan de pols houden bij online communities. De positieve reviews mogen niet over the top zijn, maar moeten wel de boodschap bevatten die het PR-team wil uitstralen. Vanaf het moment dat een iPhone-applicatie in de App Store verschijnt zullen de reviews online komen. Ze zijn geschreven vanuit de doelgroep en bevatten de trefwoorden die de doelgroep zullen aanspreken.
TechCrunch onderzocht hoe het zat bij een specifieke applicatie, HydroTilt XL van Publisher X. Een paar positieve reviews zeggen niet zoveel: het kan gewoon zo zijn, dat een game goed wordt ontvangen. Maar wat wel opviel is dat bepaalde reviewers steeds 5 sterren geven aan applicaties van ontwikkelaars die toevallig allemaal klant bij Reverb Communications zijn. En ja: in Nederland gebeurt dit ook.
Via: TechCrunch
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Jammer dat dit soort dingen gedaan worden door ontwikkelaars. Ik ga zelf vaak af op reviews in iTunes, maar dat is dus niet zo slim.
Het pijnlijke is echter dat Apple dit niet zomaar kan afkeuren: bij de release van de iPhone 3G in Polen heeft Apple zelf studenten ingehuurd om de rijen langer te maken en dus te down alsof de iPhone populairder was dan in het echt. Eigenlijk precies hetzfde als wat hier gebeurt.
Niet heel raar, gebeurt wel vaker. En niet alleen met iPhone apps.
Hoe bedoel je zielige methodes…
Ook dat is marketing 😉
Tja, dit zijn dingen die vaker gebeuren maar ik vind het enorm zwak als je dit als ontwikkelaar doet. Ik vraag me af of je jezelf dan nog wel serieus kunt nemen…
Wat een fantastisch item. Scherpe analyse. Ben blij dat ik nog even op de I-Club ging kijken.. Kudo’s
Zwak vind ik het niet. Het is gewoon slimme marketing. Vind het eigenlijk zeer begrijpelijk dat zoiets gebeurt vanuit het standpunt van ontwikkelaars, voor de gebruikers is dit natuurlijk niet zo fijn.
Heel erg slecht dat uitgevers dit doen, zo verlies je compleet je geloofwaardigheid. Goed om hier aandacht aan te besteden. Ik ben benieuwd welke partijen uit NL hierbij betrokken zijn.
Yep, marketing is bedriegen.
Blij dat ik een eerlijk vak heb gekozen.
@DutchVince: Zou je het heel erg vinden om niet alle marketeers over één kam te scheren? Vind het nogal ‘jammer’ dat jij je zo verheven voelt boven marketeers, waar ik er ook één van ben.
Ik heb vroeger fraude-onderzoek gedaan bij een site en weet dat je het toch niet tegen kunt houden. Je kunt een aantal grote vissen proberen te vangen (en dat lukt ook meestal), maar als het bedrijf het slim aanpakt, zul je daar als Apple (bijna) nooit achterkomen.
Ik vind het ook nogal zielig dat je deze praktijken nodig hebt om je product beter voor de dag te laten komen, kun je het geld beter gebruiken om goede applicaties te kopen.
Gebeurt zoiets ook in Nederland?
Je ziet dit bij in de Nederlandse App Store ook vaak dat er overduidelijk nep reviews worden geplaatst met een hoge waardering.
Ik zag dit ook bij de radio apps van Veronica en Sky radio. Dezelfde users die bij alle apps vrijwel dezelfde overduidelijke fake reviews plaatsen.
Gelukkig hebben wij iPhoneclub.
Hier lees je alles en kan je zelf beslissen of je het wat vind. 🙂
Ben het wel met DutchVince eens. Marketing is gewoon smerig. Je hebt van die gasten die je in de stad aanspreken om te proberen je wat aan de smeren wat je niet wilt. Dat is gewoon irritant. En je hebt van die etters die je met valse voorwendselen (liefst tijden het eten) bellen om je tijd te verdoen met hun blaatpraat. Die zijn het doodschoppen niet waard. Daartussen zit allerlei ander schorriemorrie. Zoek toch een eerlijk beroep!
@â„œuben: Mensen die je in de stad aanspreken om wat te verkopen, zijn verkopers. MEnsen die je ’s avonds bellen, zijn verkopers. Onterecht wordt de naam ‘marketeers’ gebruikt, maar dat zijn het dus niet.
Ga eerst eens uitzoeken wat marketing is, voordat je zo’n antwoord plaatst. Ik heb een 4-jarige HBO-opleiding gedaan om mezelf nu ‘field marketeer’ te mogen noemen. Ik bel jou niet op, ik bel niemand op om iets te verkopen. Ik loop ook geen leugens te verspreiden.
Volgens hetzelfde principe maken developers alleen maar virussen en is elke garage een beunhaas.
Leestip: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketing
Als je daarmee klaar bent, kom dan eens met een normale reactie, in plaats van mensen zo over één kam te scheren.