Pangea Software is een bekende iPhone-ontwikkelaar die al heel wat mooie games in de App Store heeft uitgebracht, zoals Enigmo. Maar als je een review van Pangea’s applicaties in de App Store tegenkomt, is de kans aanwezig dat ‘ie nep is. Techcrunch ontdekte dat PR-bureau Reverb Communictions nogal fanatiek bezig is geweest met het inhuren van mensen, die positieve reviews voor de App Store schrijven. Het bedrijf vertegenwoordigd meerdere iPhone-ontwikkelaars.
Reverb Communications beweert zo succesvol te zijn, dat hun klanten al voor twee miljard dollar extra hebben verkocht door de promotieactiviteiten die het bureau uitvoert. Reviews van applicaties verschenen via Forbes, MTV, NBC en anderen. Toevallig is MTV Games ook klant van Reverb Communications, net als Harmonix (maker van Guitar Hero en Rock Band) en nog een handvol andere iPhone-ontwikkelaars. Reverb viel door de mand toen ze een toekomstige klant in een document vertelden over hun werkwijze en de diensten die ze aanbieden. Daarin geven ze aan dat ze een team stagaires hebben die op forums rondhangen, invloedrijke gamereviews schrijven een een vinger aan de pols houden bij online communities. De positieve reviews mogen niet over the top zijn, maar moeten wel de boodschap bevatten die het PR-team wil uitstralen. Vanaf het moment dat een iPhone-applicatie in de App Store verschijnt zullen de reviews online komen. Ze zijn geschreven vanuit de doelgroep en bevatten de trefwoorden die de doelgroep zullen aanspreken.
TechCrunch onderzocht hoe het zat bij een specifieke applicatie, HydroTilt XL van Publisher X. Een paar positieve reviews zeggen niet zoveel: het kan gewoon zo zijn, dat een game goed wordt ontvangen. Maar wat wel opviel is dat bepaalde reviewers steeds 5 sterren geven aan applicaties van ontwikkelaars die toevallig allemaal klant bij Reverb Communications zijn. En ja: in Nederland gebeurt dit ook.
Via: TechCrunch
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties