Update 17 mei 2022: Apple heeft ontwikkelaars geïnformeerd dat het nu mogelijk is automatisch een hogere prijs te vragen voor een abonnement, zonder dat daar toestemming voor hoeft te worden gevraagd. Voorheen moesten consumenten expliciet akkoord gaan met de prijs verhoging. Deed een gebruiker dit niet, dan werd het abonnement stopgezet. Dit gaat veranderen. Vanaf nu kunnen ontwikkelaars stilletjes de prijs aanpassen. Je krijgt nog wel een melding. Apple zegt dat het onder strikte voorwaarden geldt. Prijsverhogingen mogen slechts eenmaal per jaar plaatsvinden en mag niet meer zijn dan $5 of 50% van de abonnementsprijs. Bij een jaarabonnement is dit $50 of 50%. Het gevaar is dat met name scamapps er gebruik van gaan maken. Dit zijn apps die extreme bedragen vragen voor vrijwel nutteloze functionaliteit.
Apple zegt dat gebruikers via e-mail, een pushbericht en een melding in de app op de hoogte worden gesteld. Ook belooft Apple uit te leggen hoe je je lopende abonnementen kunt bekijken en opzeggen.
With this update, under certain specific conditions and with advance user notice, developers may also offer an auto-renewable subscription price increase, without the user needing to take action and without interrupting the service. The specific conditions for this feature are that the price increase doesn’t occur more than once per year, doesn’t exceed US$5 and 50% of the subscription price, or US$50 and 50% for an annual subscription price, and is permissible by local law. In these situations, Apple always notifies users of an increase in advance, including via email, push notification, and a message within the app. Apple will also notify users of how to view, manage, and cancel subscriptions if preferred.
Bij frequente of grote prijsverhogingen moeten gebruikers nog steeds toestemming geven. Dit geldt ook in regio’s waar het wettelijk verplicht is. Eerder testte Apple het systeem al, zoal je hieronder kunt lezen.
Hieronder lees je ons oorspronkelijke bericht van 6 april 2022.
Prijsverhoging voor app-abonnementen automatisch doorvoeren
Veel apps werken tegenwoordig met abonnementen. Streamingdiensten zoals Disney+ laten je via Apple betalen voor de dienst, terwijl andere apps je extra functies geven bovenop de gratis versie. Wat het doel van een abonnement in een app ook is, tot voor kort moesten ze altijd expliciet toestemming vragen bij een prijsverhoging. Was je het niet eens met de nieuwe prijs of reageerde je niet op het verzoek, dan werd je app abonnement opgezegd. In de meeste apps is het op dit moment nog zo geregeld.
Apple test nu een mogelijkheid waarmee gebruikers geen expliciete toestemming meer hoeven te geven. De prijs wordt dan automatisch verhoogd. Het is aan de gebruiker om op tijd op te zeggen bij onvrede over de prijs. De verandering kreeg bekendheid nadat app-ontwikkelaar Max Seelemann het deelde op Twitter. Hij zag dat de prijs van zijn abonnement bij Disney+ automatisch zou worden verhoogd.
Op dit moment zegt Apple in officiële documentatie nog niets over deze nieuwe gang van zaken. Apple meldt dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor een prijsverhoging.
Toch treft het ook nu al Nederlandse gebruikers. iCulture ontving begin maart een e-mail over de prijsverhoging bij Disney+. Hieruit blijkt dat er een veranderd beleid is:
De ontwikkelaar, Disney Electronic Content, Inc., verhoogt de prijs van dit abonnement van €6,99 per maand naar €8,99 per maand. Je abonnement wordt automatisch verlengd voor €8,99 per maand vanaf maart 11, tenzij je uiterlijk een dag vóór deze datum opzegt.
Apple: ‘Automatische prijsverhoging van abonnementen is een test’
Tegenover TechCrunch zegt Apple nu dat het om een test gaat. De functie wordt “binnenkort” uitgerold naar meer ontwikkelaars. Welke ontwikkelaars, is nog niet bekendgemaakt. Het is goed mogelijk dat ontwikkelaars dit moeten aanvragen bij Apple, of dat het alleen voor specifieke categorieën gaat gelden.
Hoewel de prijswijziging bij Disney+ met €2,- per maand niet exorbitant groot is, bestaat de kans dat er misbruik wordt gemaakt van deze nieuwe functie. Momenteel zijn er meerdere apps beschikbaar die je een gratis proefperiode van 3 dagen geven, maar je daarna diep in de buidel laten tasten. We hoeven niet lang na te denken om te verzinnen welke trucjes dergelijke ontwikkelaars uithalen als ze zonder toestemming ook nog eens de prijs fors kunnen verhogen. Zeker voor klanten die hun e-mail niet regelmatig lezen, kan dit serieuze gevolgen hebben.
Daarnaast meldt Apple ook niet hoe lang de mogelijkheid al bestond voor bepaalde app-makers om op deze manier hun prijzen te verhogen. Ook de namen van bedrijven die bij de test horen is onbekend. Wanneer er meer details boven water komen, werken we dit artikel bij. In de tussentijd kun je eens onze tip lezen over minder betalen voor een app abonnement. Met een handige truc kun je wat geld besparen bij sommige apps.
- 2022 - 17 mei: Nu de functie officieel is, hebben we het artikel aangepast.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
Reacties: 14 reacties