Bug met USB 2.0 accessoires opgelost in macOS Catalina, nog niet in Big Sur
Update 17 juli 2020: Apple heeft de USB 2.0 bug opgelost in macOS Catalina 10.15.6, dat eerder deze week verscheen. Tot nu toe was de beste workaround om je computer opnieuw te starten, maar dat loste het maar tijdelijk op. In de releasenotes van macOS Catalina 10.15.6 is te lezen dat het verbindingsprobleem is opgelost. De bug is nog wel aanwezig in de beta’s van Big Sur.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 18 juni.
Probleem met USB 2.0 accessoires
Het zou vooral gaan om de volgende modellen:
Je kunt hierop niet rechtstreeks USB 2.0 accessoires aansluiten, omdat ze zijn voorzien van USB-C poorten. Gebruik je echter een hub of adapter, dan kun je tegen problemen aanlopen. Ze verliezen de verbinding of werken helemaal niet meer. Eén gebruiker meldt dat het probleem zich voordoet met twee verschillende duurdere USB-C hubs. De kans dat het door een ondeugdelijke hub komt, is daardoor niet zo groot.
Ook blijft bij deze persoon de HDMI-aansluiting voor de externe monitor gewoon werken, maar een muis en audio-apparaat die op USB zijn aangesloten, werken niet meer. Het gebeurt op willekeurige momenten en je kunt het niet zomaar reproduceren. Wel lijkt het probleem zich vaker voor te doen als je twee apparaten tegelijk aansluit.
Mensen op Reddit en Apple’s supportforum klagen over het vastlopen van accessoires of het niet meer kunnen gebruiken. Ook gebeurt het dat een accessoire op een willekeurig moment de verbinding verbreekt. Er lijkt geen patroon in te herkennen, behalve dan dat het zich voordoet bij USB 2.0 accessoires zoals muizen, toetsenborden en meer. Het zou aan hard- of software kunnen liggen.
Dit kun je eraan doen
Sommige eigenaren van een MacBook Air of MacBook Pro zeggen dat Apple het apparaat heeft vervangen, maar dat het probleem zich ook daarbij voordoet. Omdat veel mensen het probleem al bij Apple hebben gemeld, is het mogelijk dat er al aan een oplossing wordt gewerkt.
Proberen om te ruilen lost dus waarschijnlijk je probleem niet op. Wat je wel kunt doen is een andere USB-C hub gebruiken, eentje die volgens het terminating proxy-principe werkt, zoals die van CalDigit. Deze zetten de USB 2.0 invoer om maar een USB 3.0 invoer.
De USB-C hubs van Anker, Satechi en andere bekende merken werken vaak volgens het transparent proxy-principe. Dat houdt in dat de hub de USB 2.0 invoer naar de MacBook presenteert als USB 2.0. Vervolgens gaat er iets mis en het accessoire loopt vast.
De foto’s in dit artikel tonen een nieuwe Thunderbolt-hub van Anker met 13 poorten, die voor 300 dollar bij Amazon in de schappen ligt.
Heb jij last van het probleem met USB 2.0 accessoires? Dan horen we dat natuurlijk graag!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple brengt tweede beta van macOS Sequoia 15.5 voor ontwikkelaars uit (14-04)
- Apple zet automatische updates vanzelf aan in iOS 18.4 en macOS Sequoia 15.4 (03-04)
- Apple brengt macOS Sequoia 15.4 uit: dit is er nieuw op je Mac (31-03)
- Apple ontwikkelt MacBook Pro met M5-chip: wordt later dit jaar nog verwacht (31-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
Ik heb dit probleem op een Macbook Pro 2018 met de Satechi hub van 100 euro. Ik krijg dan regelmatig een foutmelding, zeer frustrerend want die aansluitingen zijn nodig om te kunnen werken.
Ik heb een usb-c hub van AliExpress voor 15 euro. Dat ding doet het perfect.
Mag ik vragen om welke type Satechi het gaat ?
Ik heb namelijk ook een 2018 MacBook Pro 15 ins met Satechi hub ik zelf heb namelijk nog geen problemen gemerkt of gehad bedankt!
Dit soort bugs/fouten zijn slordigheden waarvoor men vroeger Windows verliet voor een Mac computer
Ik heb het idee dat dit niet specifiek aan de Mac hoeft te liggen; op mijn werk vandaag toevallig op 2 verschillende HP Elitebooks die met USB-C zijn gekoppeld aan een dockingstation met 2x DP, toetsen en muis op beide volledige uitval van toetsen en muis.
Echter daarbij lijkt herstarten van het dockingstation al te helpen…
Ik heb dit probleem op een MacBook Pro 13 uit 2017. Maar opvallend genoeg alleen wanneer ik Windows draai onder Bootcamp…
@Sebastian: Satechi Multiport gekocht in 2018 met ethernet, hdmi, sd card, ubc en gewone usb.
Opnieuw aansluiten tot het weer werkt is de enige oplossing tot nu toe…
Inmiddels werkt het hier wel weer maar tijdje terug inderdaad gehad dat de muis helemaal niks deed. Of dat nou aan OSX of de hub lag weet ik niet.
Ik gebruik CalDigit,en heb geen probleem