Tien problemen met ‘Log in met Apple’, volgens een ontwikkelaar
Sinds iOS 13 kennen we de ‘Log in met Apple‘-functie. Hiermee kun je, net als met bijvoorbeeld Facebook en Google, inloggen met je Apple ID bij andere diensten. Apps als Thuisbezorgd en Flitsmeister maken hier bijvoorbeeld gebruik van. Het voordeel voor de gebruiker is onder meer dat privacy beter gewaarborgd is en dat je minder wachtwoorden hoeft te onthouden. Toch komt er vanuit ontwikkelaar Jeff Hunter kritiek. Wat is het probleem volgens hem?
Het eerste probleem is volgens Hunter niet zozeer specifiek voor Log in met Apple, maar voor alle dergelijke diensten. Je hebt tegenwoordig onder meer Facebook, Google, Twitter en Apple. Hunter zegt dat mensen vaak vergeten met welke van deze diensten ze een account hebben bij een dienst. Daarmee zijn we het wel eens. Apple heeft het nadeel dat hun eigen implementatie pas een jaar oud is, terwijl Google, Facebook en Twitter al jaren bezig zijn. Dat betekent dat Apple een inhaalslag moet maken, mochten ze al die diensten willen overnemen. Dat is technisch gezien ook nog een uitdaging.
‘Verberg mijn e-mailadres’ zou voor problemen zorgen
Een van de functies waar Apple mee te koop loopt is volgens Hunter juist een probleem. Met de ‘Verberg mijn e-mailadres’-functie log je in met Apple, maar wordt er automatisch een onherleidbaar e-mailadres aangemaakt. Een voorbeeld van zo’n e-mailadres is: dpdcnf87nu@privaterelay.appleid.com. De dienst zal mails hier naartoe sturen, die vervolgens door Apple worden doorgestuurd naar de gebruiker. Goed voor de privacy, erkent Hunter, maar niet altijd even handig.
Verder beweert Hunter dat samenwerken met andere gebruikers lastig is als mensen een geheim e-mailadres hebben, maar dat vinden we een beetje raar. De ontwikkelaar kan best een manier bedenken waarop mails worden verzonden met een voor- en achternaam in plaats van alleen een e-mailadres.
‘Log in met Apple is lastig te implementeren’
Als een ontwikkelaar met meerdere platforms wil werken via Log in met Apple, dan moeten al die platformen de dienst ondersteunen. Anders kun je lastig inloggen op bijvoorbeeld een Android-toestel als je een account hebt gemaakt via Apple’s login-dienst. Vanuit een ontwikkelaars-standpunt is het ook lastig te realiseren. De documentatie die Apple biedt is volgens Hunter zeer mager en onder de motorkap zou een speciaal systeem aangelegd moeten worden vanwege de nieuwe inlogmethode. Dat kost tijd en dus geld; iets wat lang niet alle bedrijven hebben voor dit soort functies.
We zijn het niet met alle punten van Hunter eens, maar het is wel duidelijk dat het systeem nog niet helemaal af is van Apple’s kant. Sommige kritiekpunten vinden we gerechtvaardigd en zijn ook op te lossen vanuit Apple, maar niet alle genoemde punten zijn écht een probleem. Wil je alle punten lezen, bekijk dan de blogpost van AnyList.
Apple heeft meer functies in de pijplijn om je online veiligheid en privacy te verbeteren. Of ze de punten van deze ontwikkelaar in de toekomst meenemen weten we niet. In iOS 14 vinden we wel andere nieuwe privacyfuncties.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
- Afscheid na 18 jaar: Jean-Paul en Gonny gaan vertrekken (maar iCulture blijft!) (15-01)
Hebben jullie zelf enig onderzoek gedaan? Hoezo is het niet zo handig dat mails doorgestuurd worden? Het hele idee is juist dat bedrijven je nog steeds kunnen mailen, maar ze je mailadres niet krijgen. Hoeft de business niet te belemmeren dus.
Zeker, je vriend opzoeken is lastiger omdat je niet meer op email kunt zoeken. Maar er zijn inderdaad legio andere mogelijkheden om dit te doen.
Daarnaast is het helemaal niet zo complex om het te implementeren. Toevallig gisteren nog gedaan voor een website. Ze gebruiken gewoon oauth2 en/of openID, dus net zo makkelijk als Facebook/Google/whatever.
Waarom zou het niet handig zijn?
@redactie:
Na de titel gelezen te hebben dacht ik oh wow interessant. Maar ik vindt het erg summier zo staat er bijvoorbeeld dat het verbergen van het email adres een probleem is maar waarom wordt niet benoemd.
Al die diensten overnemen is technisch gezien een uitdaging. Waarom technisch gezien? ik snap wat er bedoeld wordt maar dat heeft niets met een techniek te maken. overigens dat ik het begrijp wil niet zeggen dat alle lezers het begrijpen.
samenwerken is lastig. Waarom is dit lastig?
Sorry maar zulke artikelen komen vaak voor maar ditmaal is echt het toch echt totaal ondermaats.
Ik ben een gewone gebruiker/lezer, maar eerlijk gezegd begrijp ik jouw reactie niet. Ik denk dat jij er meer verstand van hebt dan ik, maar ik mis dus in je reactie een heldere uitleg of onderbouwing waarom volgens jou het artikel totaal ondermaats is.
Wat mankeert er volgens jou aan het artikel, zodat ik als lezer ook jouw reactie begrijp (en ik het ook niet als ondermaats hoef weg te zetten)?